Magazin: Zöldség-gyümölcs: teret nyernek a modern csatornák

Dátum: 2019. 05. 30. 07:41

Friss áruknál egyre inkább teret nyernek a modern kereskedelmi csatornák, mutatott rá Kocsis Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője előadásában Szegeden, az immár ötödik alkalommal megrendezett Zsendülés konferencián márciusban. Előadása vezette be a zöldség és gyümölcs belföldi értékesítésének aktuális trendjeiről tartandó kerekasztal-beszélgetést a Forrás szálloda nagytermében.

 

 

Hol vásárolt ön az elmúlt héten zöldséget vagy gyümölcsöt? – Ezt fogyasztóktól kérdezte a Nielsen egy friss kutatás keretében. A válaszadók 80 százaléka (!) diszkontot, szuper- vagy hipermarketet nevezett meg. Tíz százalékuk zöldség-gyümölcs szakboltot említett, hat piacot, három százalék pedig önálló élelmiszerüzletet.

A fogyasztók 51 százaléka hajlandó üzletet váltani nekik tetsző zöldség-gyümölcs kínálat miatt, hangsúlyozta Kocsis Eszter. Igényesebbek lettek a vevők: a kiszolgálás minősége szintén fontos követelménnyé vált, amikor kiválasztják vásárlásuk helyszínét. Tízből hét válaszadónak számít, hogy ahol vásárol, ott udvarias, szakképzett eladók fogadják.

Ha már bent van egy üzletben, akkor jól elrendezett kínálatot várt el a megkérdezettek 62 százaléka a 2018-as felmérés során; szemben az egy évvel korábbi 50 százalékkal. Szintén a fogyasztók kétharmada számára fontos, hogy a polcokon időről időre legyenek új vagy innovatív zöldség-gyümölcsfélék, amelyek megkönnyítik életüket.

 

Sokan keresik az akciókat

Hiper- és szupermarketekben a kategória termékei közül paradicsomból és banánból nőtt legnagyobb arányban a forgalom tavaly az előző évhez képest.

Jelzi a fogyasztók árérzékenységét, hogy amíg más kategóriáknál átlagosan 35 százalékuk keresi aktívan az akciókat az üzletben, addig zöldségnél és gyümölcsnél 42 százalék.

Ha emelkednek az árak, akkor zöldség-gyümölcs vásárlásait visszafogja – elmondása szerint – a válaszadók fele, és csak a legszükségesebbeket veszi meg. Ha emelkednek az árak, azt kategóriáktól függően a vásárlók 42–69 százaléka veszi észre. Zöldségnél és gyümölcsnél több mint 50 százalékuk.

Amikor a kutatók a felmérés résztvevőit arról kérdezték, hogy legutóbbi vásárlásuk során melyik kategóriából tettek árut kosarukba, legtöbben tejet és tejterméket említettek, másodikként pedig zöldséget-gyümölcsöt, ami online beszerzések esetén csak a hetedik helyre szorult.

Hol vásárolt ön az elmúlt héten zöldséget, gyümölcsöt? Bolttípusok aránya a válaszadók százalékában?

 

Aggódnak a drágulás miatt

A Nielsen által Magyarországon mért kilencven élelmiszer-kategória forgalma 2018-ban az előző évhez képest 7 százalékkal bővült; amihez az árak emelkedése 4 százalékkal járult hozzá. Háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál a forgalom 8 százalékkal emelkedett; arra az árváltozások 5 százalékkal hatottak.

Amikor a fogyasztókat aggodalmaikról kérdezték a tavalyi negyedik negyedévben, akkor legnagyobb arányban egészségüket említették, második helyen pedig a növekvő élelmiszerárak aggasztják őket.

Zárszóként Kocsis Eszter elmondta, hogy az általa hangsúlyozott vásárlói elvárásokat – termékek minősége, udvarias és szakszerű kiszolgálás, valamint innováció – mind termelőknek, mind a kereskedelmi láncok szakembereinek érdemes megfontolniuk.

 

„Hatalmas volumenek mozognak”

A Lánchíd klub tagjaként Saltzer Kornél moderálta a kereskedők nyilvános tapasztalatcseréjét, amit saját ismereteivel indított:

– Negyven éve dolgozom az élelmiszer-kereskedelemben, és azt látom, hogy mind a zöldség és gyümölcs termelése, mind kínálata nagyot javult. A termelők egy része hamar felismerte a piac lehetőségeit, és igazodik is hozzájuk.Beruháztak, párbeszédet folytatnak a kereskedőkkel, és gyorsan alkalmazkodnak a változó igényekhez.

Hozzátette: napjainkban egyre inkább éleződik a láncok versenye. Amit egyrészt jelez, hogy a zöldség-gyümölcs termékcsoportra a terjeszkedő cégek mindegyike fókuszál:

– Hatalmas volumenek mozognak, a fogyasztói árak jórészt korrektek, általában megbízható a minőség, bár vannak eltérések. Széles a választék, friss árut sok helyen naponta szállítanak, és a kínálatot akciók, különlegességek élénkítik. Kivált diszkontokban tűnik szembe, hogy a friss zöldségeket és gyümölcsöket vonzóan helyezik ki, amivel vásárlásra ösztönöznek.

 

Saltzer Kornél (Lánchíd Klub) moderátor

 

Eladáshelyi marketing, kereskedők és beszállítók

Lényegesnek tartja, hogy növekszik az előrecsomagolt, egalizált termékek száma. Jól kezelhető polcrendszereken kínálják az árut, és a forgalom egyre bővül:

– Napjainkban a bolti eladást ötletes építészeti megoldások mellett vonzó világítás és árukihelyezés, hasznos tájékoztatás jellemzik. Előnyös marketingfogás, hogy egyes láncok az eladótérben piaccá alakítják zöldség-gyümölcs részlegüket, és innovációkkal, kóstoltatással, permetrendszerekkel teszik kellemessé a vásárlás élményét.

 

Nagybani: integrálni kellene

Elsőként Házi Zoltán, a Budapesti Nagybani Piac Zrt. vezérigazgatója kért szót. A termelők kínálatáról azt tapasztalja, hogy van fejlődés, de kicsi:

– A nagybani piac a kis és közepes termelőké. Célszerű lenne integrálni őket, mert azáltal hatékonyabban mozoghatna az áru. Esetenként pedig felmerül a kérdés, hogy egy-egy termelő saját vagy vásárolt termékeket kínál.

Kitér a beszélgetés során arra is, hogy tavaly alkalmanként kevés volt a hazai áru, közben pedig jelentősen nőtt az import. Tapasztalatai szerint a nagykereskedők vásárlásainak mintegy 75 százaléka importból származik. Ezzel kapcsolatban megjegyzi:

– Ha a kínálatból hiányzik hazai áru, azt a nagykereskedők két napon belül importtal helyettesítik.

 

A képen balról jobbra: Péter Mihály (Kert-Ész Klub), Ecsedi István (NÉBIH),
Katona József (SPAR), Gáll Zoltán (Coop Szolnok), Noszlopy Zoltán (CBA),
Kiss Attila (Szegedi Nagybani Piac), Annus Kornél (Auchan),
Házi Zoltán (Budapesti Nagybani Piac), Kocsis Eszter (Nielsen)

 

Stratégiai partnereket keres az Auchan

Annus Kornél, az Auchan Magyarország zöldség-gyümölcs termeltetője és beszerzője elmondta, hogy forgalmukon belül nőtt a gyümölcs és zöldség részaránya, azon belül pedig a magyar termelőké is:

– Az Auchan rendszeresen felméri a vásárlók elégedettségét. Termeltetési programot indítottunk, és vevőink véleménye alapján alakítjuk termékeinket és az ízeket. Keressük az együttműködést hazai termelőkkel, és néhányukkal találkoztunk február végén egy beszélgetésre, amit szeretnének rendszeresíteni. Stratégiai együttműködést szorgalmazunk velük, és szeretnénk rövidre zárni a kapcsolatot termelők és az Auchan beszerzői között.

Hozzátette, hogy tisztában vannak a termelési költségek emelkedésével, látják az árakat a piacokon, és ők is felkészültek a várható drágulásra. Figyeli az árakat, és amikor például olasz új hagymát 140 forintért lát kitéve, arról az a véleménye, hogy letörik az árakat, és a magyar termelőket irreális helyzetbe hozzák.

 

Interspar: legszélesebb választék

Katona József, a Spar Magyarország szortimentmenedzsere szóba hozta, hogy a magyar vásárlók akcióvadászok, ami különösen érvényesül zöldségnél és gyümölcsnél. Viszont az utóbbi időben emelkedtek a fogyasztói árak. Ennek is betudható, hogy a lánc értékben mért forgalmán belül 10 százalékkal nőtt a zöldség és gyümölcs részaránya, de mennyiséget tekintve is többet adtak el.

– Mivel az emberek egy része azért, hogy időt spórolhasson, elvárja az előrecsomagolást, azt költséges volta ellenére előnyösnek tartjuk. Amellett ez is egy lehetőség arra, hogy általa megkülönböztessük magunkat. Almánál már volt rá példa.

Megemlítette, mennyire előnyös a hipermarket, ahol az árut vonzóan lehet kihelyezni, mert bőven jut rá hely. Régebben egy Interspar zöldség-gyümölcs részlege elfoglalt 400-500 négyzetmétert is, de az túl soknak bizonyult, vissza kellett venni belőle.

Most hiper- és szupermarketjeikben is igyekeznek felidézni a hagyományos piacok hangulatát. Az Intersparban pedig céljuk a Magyarországon elérhető legszélesebb választékot kínálni; amibe beletartoznak bio- és egzotikus termékek is.

 

Új raktár – fel tudják-e tölteni?

Gáll Zoltán, a Coop Szolnok kereskedelmi vezérigazgató-helyettese felvetette, hogy drágult a zöldség-gyümölcs, amelynek árai részben a nagymértékű áfa miatt magasak. A Coop lakóhely közeli boltjainak gyakran kell inkorrekt árakkal versenyezniük. Mindenesetre náluk a kategória forgalma 12 százalékkal emelkedett egyik évről a másikra, míg az egész Coopnál 5 százalékkal:

– Helyzetünk további javulását célozza, hogy hűtött raktárt építünk Szolnokon, és oda várjuk majd a zöldség és gyümölcs közvetlen beszállítását. Onnan tervezzük friss áruval ellátni a Coop-rendszer egyharmadát. Kérdés, az új raktárt fel tudjuk-e majd tölteni megfelelő áruval, amit promóciós újságunkba bele­tehetünk.

Bajai Ernő