Zöld doboz
A környezetbarát csomagolóanyagok sikertrendje csak lassulni tudott a pandémia időszakában, megállni nem. Érdekesen árnyalja a helyzetet, hogy a vendéglátásnak a bezárások idején a nagy csomagolóanyag-igényű kiszállítás a legfontosabb menekülési útvonala. A békeidőben főként a takeaway, street food, finger food, to-go és persze a kávézók világához köthető kategória piaci helyzetéről, kilátásairól a témára specializálódott cégeket kérdeztük.
Szerző: Ipacs Tamás
Lebomló vagy komposztálható csomagolóeszközt a vendéglátóhelyek 20-22%-a vásárol – idézi saját felmérésük adatait Győrvári Gábor, az Indepack Magyarország Kft. ügyvezetője. – A környezetbarát eszközök értékesítése stabil emelkedést mutatott a COVID ellenére is, ami azt jelenti, hogy a hazai éttermek számára fontos szempont maradt a környezet védelme. 2019-hez képest közel 20%-kal nőtt a komposztálható, lebomló termékek forgalma. Ez az adat egyébként magasabb is lehetett volna, ha nincs egy áprilistól tartó akut alapanyaghiány a piacon.
Ami a külföldi összehasonlítást illeti: természetesen vannak olyan európai országok, amelyek ezen a téren mögöttünk vannak, de nyugatra vagy a skandináv országokra tekintve jócskán le vagyunk maradva.
A vírus idején olyan éttermek is házhozszállításba kezdtek, amelyek korábban elsősorban helyi fogyasztásra rendezkedtek be. Ez vevőink számában is nyomon követhető volt. 2019-es és 2020-as adatainkat összevetve vevőink száma 28%-kal nőtt. Ugyanakkor ezt a bővülést semmiképp nem hívnám fejlődésnek, mivel a piac szerkezete nem alakult át. Aki a vírus előtt lebomlót használt, az a vírus alatt is próbálja ehhez tartani magát.
Az kijelenthető, hogy a környezetbarát csomagolás használata terén azok a vendéglátóhelyek az úttörők, ahol a célpiac a fiatalabb korosztályból kerül ki. Itt szinte alapelvárás, hogy a csomagolás zöld legyen. A következő évektől azt várjuk, hogy a környezetbarát csomagolás egyre népszerűbb lesz. Kicsit idealista a gondolat, de én jobban szeretném, ha a csomagolás piacát a vevők igénye alakítaná át, nem pedig törvények – persze ez volna a hosszabb út.
Új értékrend
– Egyre több ember fordul a Földünk felé figyelemmel – véli Szunyog Ágota, a Doremi Today értékesítési vezetője. – Egyre többen vagyunk, akiknek számít a holnapután is. A pandémia alatt számos étterem küzd a túlélésért, vannak olyan helyek, ahol a korábbi lebomló termékekről visszaváltottak az olcsóbb, polipropilén alapú eldobható dobozokra, de vannak olyanok, akik ezekben a nehéz időkben tértek át a környezetbarát verziókra.
A legnagyobb mennyiségben az egyszer használatos eszközöket a fesztiválok és a street foodok használják, azt gondolom, ezek ismerték fel legkorábban (a természet közelsége miatt), hogy szükség van a változásra, a környezettudatosságra.
A legtöbbet használt alapanyagok a cukornád, a PLA és a papír. A PLA és papír alapanyagú termékeknél van lehetőség a logózásra, itt is fontos azonban, hogy a festék is lebomló alapanyagokból készüljön. Sajnos a körültekintés erre a piacra sem törvényszerűen jellemző, ezért is fontos megbízható, hozzáértő és felelős forrásból vásárolni ezeket a termékeket.
– A pandémia ellenére a zöld megoldások iránti kereslet megnőtt – húzza alá Sánta András, a Gastron magyarországi sales managere –, ez a saját gyakorlatunkban is látszik, hiszen az elmúlt egy évben a rendeléseink jelentős részét lebomló csomagolásban kérték a felhasználók. Globális számokról sajnos nem tudunk beszámolni, azonban a beszállítóink információi alapján a világ nagy részén terjed ez a fajta gondolkozás.
Az éttermek szeretnének a zöld irányba menni, mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy egy év alatt duplájára nőtt azoknak a helyeknek a száma, amelyek a Falatozz.hu-val közös kampányunkban a Falatozz Zölden-ben részt is vesznek, és zöld csomagolásban kínálják az ételeiket. Akad olyan partnerünk is, aki annyira elkötelezett ebben a témában, hogy kizárólag zöld megoldással szállít ki. Az elkövetkező néhány évben biztosan megmarad a tendencia, hiszen egyre többen szeretnének egy fenntartható jövő irányába elindulni, még úgy is, hogy a vírushelyzet számtalan új feladatot is hoz számukra.
Mind a Gastron, mind a Box Again esetén fontosnak tartjuk a legújabb csomagolóanyag-trendek követését, termékeinket a legfejlettebb technikával készítjük. Az utóbbi időszakban megnőtt a kereslet a habdobozok iránt, amelyekkel a korábbi műanyagok kiválthatóvá válnak. Úgy tűnik, az egyedi logózás is virágkorát éli; egyre több partnerünk kéri így a termékeit.
– Itthon az emberek igazából még csak most ismerkednek a környezetbarát csomagolással – értékel Győrvári Gábor. – Egyre több kereskedőnél érhető el valamilyen környezetbarát csomagolóeszköz. Az Indepackban már nagyjából 2 éve szinte mindenre tudunk környezetbarát alternatívát kínálni. Azaz már egy 2. fázisban vagyunk, ahol a célunk az, hogy azokat a kombinált csomagolásokat, ahol a nedvesség zárását vékony műanyag fólia biztosítja – például a papírdobozokban –, lecseréljük egy kevert alapanyagú, műanyagmentes, de zsírálló termékre. A Flamobox papír ételes doboz termékvonalunk például már nagyrészt ilyen.
Az új alapanyagú termékek (például a cukornád doboz) éppúgy logózhatók, mint a hagyományos termékek, azonban a logózás az utóbbi időben háttérbe szorul. Kevesebb egyedi terméket gyártunk, és több sztenderdet keresnek. De ez egy ilyen időszak. Mindenki elsődlegesen olyan csomagolóanyag-beszállítót keres, aki elég nagy ahhoz, hogy folyamatosan ki tudja őt szolgálni. Ha valaki nem jut dobozhoz időben, akkor aznap nem is tud kinyitni. Szóval a csomagolás most stratégiai feladat.
Feldolgozás
– A cukornád, PLA és papír csomagolóanyagok mindegyike komposztálható ipari körülmények között – hangsúlyozza Szunyog Ágota. – A folyamatban az étel minősül szennyeződésnek; a technológiában idegennek csak a műanyag és egyéb, nem lebomló anyagok számítanak. Az ipari komposztálás mint lehetőség ugyan adott egy ideje, a valódi újdonság a visszagyűjtés – akár egészen kis kávézókból is –, idéntől már lehetőség van ennek a szolgáltatásnak az igénybevételére a Doremin keresztül. A kör bezárul: létrejön a növény-termék-növény körforgás. Annak ellenére, hogy a biológiailag lebomló csomagolóanyagok környezetterhelése jóval alacsonyabb, mint műanyag társaié, ez a körforgás az, ami nem termel szemetet.
A kiszállításhoz használt termékek próbálják követni a tálalási trendeket és stílusokat, de ne felejtsük el, hogy ezeknek a termékeknek elsődlegesen a funkciójuknak kell megfelelniük: Eljutni A-ból B-be úgy, hogy a gulyásleves ne folyjon bele a szatyorba, a hamburger ne hűljön ki. Ezek a termékek „csak” csomagolóanyagok. Ezzel együtt képesek vagyunk a legkülönbözőbb catering koncepciókat is kiszolgálni komposztálható eszközökkel. Kis méretű papírtálkák, edények és poharak is rendelkezésünkre állnak, természetesen csak növényi alapanyagokból, amelyek több színben elérhetőek. //
Melyik kezedben tartsd a kést meg a villát, ha a balban ott a rántott hús?
Törvényszerű: a csomagolóanyagok ugyanazokhoz a trendekhez igazodnak, mint a tartalmuk. Az utóbbi hónapokban megjelent új to-go edények például nagy változatosságban biztosítják, hogy ételed, italod nálad legyen, mégis akadjon egy szabad kezed az evéshez.
Kapcsolódó cikkeink
Megnyitotta a Lidl „Olaszország legzöldebb üzletét”
A Lidl Italia nyitotta meg Olaszország legkörnyezetbarátabb üzletét. A Villafranca…
Tovább olvasom >Ennyire tartják környezetbarátnak a hazai üzleteket a magyarok
Tízből négy vidéki és fővárosi válaszadó (40%) egyetért abban, hogy…
Tovább olvasom >MYKIND by Nánásiék Limited Balaton edition
Ördög Nóra és a híres Nánási család „Nekem a Balaton”…
Tovább olvasom >További cikkeink
Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >Márkák lábnyoma – avagy mi a közös a Coca-Colában, a Kinderben és a Riskában?
Bár 2023-ban a gazdasági és politikai kihívások miatt nehezített pályán…
Tovább olvasom >