Magazin: Van miből választani a gluténérzékenyeknek (is)
Erősödő piac, bővülő fogyasztói kör és szélesedő termékkínálat – ez jellemzi ma a gluténmentes termékek kategóriáját. Korábban főként az egészségügyi okokból életmódot váltani kényszerülő emberek választották ezen termékeket, és ők sem szívesen, hiszen szűk választék állt rendelkezésükre, és a megváltozott körülményeket lemondások sorával tették egyenlővé. A folyamatos innovációknak köszönhetően ma már számos élelmiszer gluténmentes változata megtalálható a boltok polcain, és az ízélmény sem okoz csalódást.
Szerző: Budai Klára
Bedő Hajni, a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. marketing managere úgy látja, a gluténmentes termékek piaca folyamatosan növekszik. Ez megmutatkozik a piaci adatokban, saját eladásaikban, partnereik visszajelzéseiből, valamint a fogyasztói oldalról felmerülő igényekből is.
– Egyre szélesebb ezen termékek kínálata, és a Cerbona is több kategóriában van jelen. Vannak gluténmentes müzliszeleteink, müzlijeink, zabszeleteink, zabkásáink, gabonapelyheink, illetve zabpelyhünk is. A termékcsoport a Cerbona számára olyannyira lényeges, hogy külön arculatot kaptak ezek a termékek, és fehér-világoszöld csomagolásban kerültek a boltok polcaira – tájékoztat Bedő Hajni, aki szerint a tavalyi évben a COVID miatti visszaesés a mentes szegmenst csak kis mértékben érintette.
A gluténmentes termékek a Ceres Zrt. portfóliójában is jelentős szerepet kapnak. Kínálatukban a toast kenyereken kívül hamburgerzsemle és morzsa is található.
– Célunk, hogy ezeket a termékeinket is kiváló ár-érték arányban kínáljuk a fogyasztóknak. Elmondható, hogy a kisebb kiszerelések kedveltebbek, hiszen ebben a kategóriában nem a családi fogyasztás a jellemző, inkább csak a család egy-egy tagja vásárolja a gluténmentes termékeinket – tudjuk meg Mikos István vállalati igazgatótól.
Szentirmai András, az Első Pesti Malom marketingszakértője szintén a piac erősödéséről számol be, tudomása szerint a következő években 10% feletti növekedésre számítanak az elemzők. Ezzel együtt a választék is folyamatosan bővül.
A gyártók és a kiskereskedelmi láncok is felismerték a kategóriában rejlő lehetőséget, a „mentes” termékek egyre népszerűbbek.
Fontosnak tartja megemlíteni, hogy mint minden területen, az elmúlt egy évben az online értékesítés aránya itt is megsokszorozódott.
– Az EPMS Zrt. székesfehérvári malma szigorúan gluténmentes üzem, ahol kukorica és rizs őrlése történik. Eladásainkban ezen termékek körülbelül 8%-os részesedést képviselnek – jelzi Szentirmai András.
Az Omega Bázis Kft. a választékát elsősorban instant, fogyasztásra kész termékek irányában fejleszti, mint például a gluténmentes pizzalap, gluténmentes panírmorzsa, gluténmentes vekni. A termékek egyenként csomagoltak, keresztszennyeződéstől mentesek.
A gluténmentes pizzalap és panírmorzsa egy, míg a gluténmentes veknik kétféle kiszerelésben állnak a fogyasztók rendelkezésére.
– Termékeink értékesítése különböző értékesítési csatornákon történik: retail, webshop, nagykereskedelmi partnerek, bioboltok, valamint diszkontok. Retail vonalon növekedést tapasztaltaltunk, melyet a gluténmentes pizzalap és gluténmentes panírmorzsa termékeink megnövekedett eladásának köszönhetünk. A hipermarketláncokban is pozitív irányú elmozdulásról számolhatunk be 2020-ban, ami egyrészt az új termékek bevezetésének, másrészt a meglévők stabil vásárlói bázisának köszönhető – fejti ki Kecskeméti Attila, értékesítési és marketingvezető.
Az elmúlt évben az e-kereskedelem is egyre nagyobb fókuszba került az Omega Bázis Kft. számára. Webshopjukban nemcsak fogyasztókat, hanem viszonteladó partnereiket is kiszolgálják.
Magasabb ár, prémium tartalom
Tóthy Judit, a Nébar Kft. marketing és exportfejlesztési igazgatója azt tapasztalja, hogy az utóbbi években a mentes ételek fogyasztása trenddé nőtte ki magát. Az ételérzékenységgel élők mellett sokan követik a gluténmentes életmódot akkor is, ha nem szorulnak rá.
– A hagyományos kereskedelmi egységek is bővítik a mentes ételkínálatukat, hogy kiszolgálják a növekvő piaci igényeket, de a szakosodott boltok választéka sokkal szélesebb. Itt nem gond újabb termékeket belistázni. A mentes verziókat, mivel magasabb alapanyagköltséggel, extra laborvizsgálatokkal és speciális gyártási igénnyel bírnak, sajnos magasabb áron kell adnunk, mint az alapválasztékot, így ez a fogyasztói árban is érvényesül – jegyzi meg Tóthy Judit.
A Pécsi Sörfőzdében minden gluténmentes gyártási tétel egyedi, akkreditált gluténmentes tanúsítvánnyal rendelkezik.
– Termékeink a nagyobb kereskedelmi egységekben országosan elérhetőek, valamint a dobozos kiszerelésű söreinket webshopunkon keresztül házhoz is tudják rendelni a vásárlók. Mind a 0,33 l-es üveges kiszerelésű Pécsi Prémium Lager Gluténmentes, mind pedig a 0,5 l-es dobozos Pécsi Prémium Lager BIO Gluténmentes termékünk stabil fogyasztóbázissal rendelkezik. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a Pécsi Prémium Bio Gluténmentes Lager sör ital kategóriában a szakmai zsűri bírálata alapján megkapta az „Inno d’Or – Év Innovációja 2021” díjat – emeli ki Antal Krisztina, a Pécsi Sörfőzde Zrt. marketing managere.
Emellett azt is értékes elismerésnek tartják, hogy számos pozitív visszajelzés érkezik azon fogyasztóiktól, akik gluténmentes termékeiknek köszönhetően újra ihatnak sört.
Nem csak kényszer szüli a fogyasztót
– Elsődleges célcsoportunk az egészségügyi panaszokkal rendelkező emberek, akiknek elengedhetetlen, hogy gluténmentesen étkezzenek. Termékeink ellenőrzött, auditált, gluténmentes termékek, ennek megfelelően üzemünk is teljesen gluténmentes, keresztszennyeződés nem fordulhat elő – hangsúlyozza Kecskeméti Attila.
Az Aby’s termékeket azoknak a fogyasztóknak is ajánlják, akik nem „igazoltan” gluténérzékenyek, de tehermentesíteni szeretnék a szervezetüket.
– Minden célcsoportnál kiemelkedő választási szempont az íz, amely nagyban meghatározza a vásárlói elégettséget és azt, hogy hosszú távon márkahű fogyasztóvá válik-e a vásárló – osztja meg véleményét az értékesítési és marketingvezető.
Szentirmai András azt érzékeli, hogy a vásárlók elfogadják, hogy a gluténmentes termékek drágábbak. Kiemeli: a márkahűség nagyon fontos ebben a szegmensben.
– A már bevált termékhez ragaszkodnak a fogyasztók, hiszen az egészségükről van szó. Az Első Pesti Malom termékeit adalékmentességük és kiváló minőségük miatt vásárolják – mutat rá a marketingszakértő.
Bedő Hajni megerősíti, hogy a vásárlók köre az utóbbi időszakban kiszélesedett, és egyre több az olyan fogyasztó, aki bár nem beteg, nincsenek tünetei, mégis mentes termékeket fogyaszt. Ezt vagy megelőzési célból teszi, vagy mert úgy gondolja, ezek a termékek egészségesebbek.
– Sokszor előfordul, hogy ha családon belül van valaki, aki gluténérzékenységgel küzd, akkor a család többi tagja is a mentes termékeket fogyasztja – mondja a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. marketing managere.
Úgy véli, a gluténmentes terméket fogyasztóknál gyakran nem is márkahűségről, hanem termékhűségről lehet beszélni.
– Az emberek többnyire ajánlást követően próbálnak ki különféle márkákat, ízeket, és az első benyomás alapján döntenek. Ha megtalálták a kedvencüket, azt hosszabb távon is vásárolják. Azonban a márka kategóriánként eltérő lehet. Például lehet, hogy szeletben a Cerbona válik be leginkább, müzliben viszont egy másik gyártó termékét preferálják.
Tóthy Judit az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy bár a választék ebben a termékkategóriában egyre szélesebb, ugyanakkor igazán jóízű termékeket nem könnyű találni. – Aki egészségügyi okokból kénytelen gluténmentes termékeket fogyasztani, az sajnos kénytelen tudomásul venni, hogy az alternatív termékek ára magasabb a hagyományos gabonákból készült termékekhez képest. Azonban, ha valami ízben és állagban elnyeri a fogyasztó tetszését, ahhoz ragaszkodni fog a későbbiekben is. A nem érintettek körében az egészséges reformélelmiszereket követő fogyasztók is kacsingatnak erre a szegmensre, ha nem is állandó jelleggel, de heti rendszerességgel vesznek ilyen termékeket is – ismerteti a Nébar Kft. marketing- és exportfejlesztési igazgatója.
Van még tere az innovációknak
– A Cerbona forgalmán belül nagyon erős a szeletes termékek aránya, és ez igaz a gluténmentes termékcsaládra is. Legkedveltebbek a szeletes termékeik, azon belül is a meggyes-csokoládés változat fogy a legjobban. Népszerű a gluténmentes zabpehely is, amelyet önmagában, de akár sütemények készítéséhez is előszeretettel használnak a vásárlók.
– Hamarosan polcokra kerül egy új gluténmentes zabkása alma-fahéj ízben, valamint a gluténmentes zabpehelylisztünk, amely reményeink szerint sikeres lesz a fogyasztók körében. Segítségével könnyebben lehet otthon is gluténmentes süteményeket, ételeket készíteni – nyilatkozza Bedő Hajni.
Toast kenyér kategóriában a Ceres Magyarországon piacvezető szereppel bír, gluténmentes kategóriában is a Ceres Glutafree toast kenyér fogy legnagyobb számban. A különlegességek közül a Ceres Glutafree hamburger zsemle teljesít kiemelkedően.
Az Első Pesti Malom legnépszerűbb gluténmentes termékei a rizsliszt és a kukoricaliszt.
– Ezeket a fajtájukból adódóan gluténmentes gabonákból őrölt termékeket minden mástól elkülönítetten gyártjuk. A rizsnek és a kukoricának dara változatát is készítjük. A kukoricadara hagyományos termék, de a rizsdara újdonságnak számít. A vásárlók egyre jobban megbarátkoznak vele és keresik. A természetesen gluténmentes alapanyagokat használók számára új alternatívát jelent – mondja Szentirmai András.
Jelentős innovációjuk a zabtermékek fejlesztése, 2021 újdonsága pedig a barnarizsliszt lesz.
Az Omega Bázis Kft. gluténmentes kínálatában a pizzalap és a panírmorzsa a legkeresettebb a vásárlók körében.
– Pizzalapunk olasz receptúra alapján készült, természetes alapanyagok felhasználásával, kövön elősütött termék, melynek ízvilágát a fogyasztók kiemelten értékelik. Az Aby’s gluténmentes tallérjait 2021 márciusában vezettük be a piacra. A sós ropogtatni valókat többféle ízesítéssel kínáljuk.
Az idei évben gluténmentes lisztjeik választékának bővítését és fejlesztését is tervezik, tájékoztat Kecskeméti Attila.
A Nébar Kft. lapkenyér családjából a sokfűszeres és a szezámos, chiás, andoki sós termékek a legkelendőbbek. A márkacsalád új kategóriájába tartozó Nébar NaturPro magkrémek szintén gyorsan a fogyasztók kedvencévé váltak, az eladások messze meghaladják az előzetes terveket. A teljes választék gluténmentes, a krémek 100%-ban magból készülnek adalékanyagok és tartósítószerek nélkül.
– Emellett jelenleg is dolgozunk az új, egészségesebb, olajmentes kréker családon, amelynek gluténmentes verziói még idén megjelenhetnek a boltok polcain – vetíti előre Tóthy Judit. //
Kapcsolódó cikkeink
Menteshelyek ez évi kedvenc helyei
Idén harmadik alkalommal került meghirdetésre a Menteshelyek kedvenc helyei verseny. Egyre…
Tovább olvasom >Egyre több egészséges élelmiszer fogy Olaszországban
Továbbra is dinamikusan nő Olaszországban az egészséges élelmiszerek, köztük a…
Tovább olvasom >„Employer Branding: a marketing és HR szerelme”…
Júniusban tartották a Magyar Marketing Szövetség és Marketing Art első…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >