Van bennük kakaó

Szerző: Szalai László Dátum: 2024. 09. 04. 11:45

A kakaó magas világpiaci ára továbbra is nehézségeket okoz a csokoládépiac szereplőinek, akik ennek ellenére óvatos optimizmussal tekintenek az év végi szezon elé. Az ünnepi alkalmakkor ugyanis továbbra is preferált a minőség, így átgondolt innovációkkal, az optimális árpontokat megtalálva, célzott marketinggel a márkatermékek idén decemberben is megtalálhatják vevőkörüket.

A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.

Bár a hazai élelmiszer-infláció csillapodott, a kakaó világpiaca még mindig keresletvezérelt, azaz kevesebb a kakaó, mint az igények. Ebből az prognosztizálható, hogy az év végi ünnepek sztárédességei, a Mikulás-figurák, szaloncukrok és egyéb szezonális csokoládéi drágábbak lesznek, mint az előző évi szezonban.

Molnár Pál
kereskedelmi vezető
Szerencsi Bonbon

– Bár némi korrekció volt a piacon, de még így is jelenleg három-négyszer magasabb áron lehet kakaót lekötni, mint 2023 januárjában (amikor szintén magasan volt az ár a korábbi árszinthez képest) – mondja Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője. – A prémium termékek árazását nagy mértékben befolyásolja az alapanyag: minél több bennük a kakaó, annál jobban. Extraprofit itt gyártói oldalon szóba sem jöhet, mindenki próbál fennmaradni és fejleszteni, azaz előre menekülni, várva egy jobb üzleti makrokörnyezetre.

A fogyasztók árérzékenysége itt is kiéleződött, ahogy a promóciók súlya is – ez az év végi szezonban döntő tényező lehet. Itt azonban nemcsak a kilós árak versenyeznek – hanem az árpontok, a lélektani határok is. A szeretteiknek ajándékot kereső vásárlóknak ugyanis van egy keretük, és a fejükben egy elképzelés, milyen édességre mennyit adnak ki.

Az árpontok tartására sok gyártó – a Szerencsi ebben egyáltalán nem érintett – a kiszerelései csökkentését választja. Ez, ha nem is minden márka esetében, de minden bizonnyal idén decemberben is érzékelhető lesz. A taktika sikerességét azonban gyengítheti az a kormányzati intézkedés, amely külön felhívja a vevők figyelmét a súlycsökkenésre.

Fókuszban a szaloncukor

A Szerencsi nem csupán az év végi szezont, hanem – sokféle újdonságának köszönhetően – az egész 2023-at várakozások fölötti eredménnyel zárta.

–A 2024-ben hungarikummá vált szaloncukrot kiemelten fontosnak tartjuk, idén erre a szegmensre koncentrálunk, mivel itt további növekedésre számítunk – árulja el Molnár Pál. – A kereskedelmi láncok ugyan mérsékelten optimisták az idei szezont illetően, de az általunk végrehajtott fejlesztések bizalomra adnak okot. A csokoládépiacon a Retro termékeink változatlansága mellett a prémium szegmensben teljesen új portfólióval lépünk piacra. Ebben lesznek új ízek, új almárkaként megjelenik a Bogyó&Babóca termék, valamint a csokoládék nagy része tejcsoki lett az eddigi ét-dominancia helyett. A prémium szegmensünk jól elkülöníthetően krémes és marcipános kínálatra bontható, az ízvilág mellett grafikusan is egyértelműen megkülönböztettük őket.

A fejlesztések során figyelembe vették a fogyasztói szokások változását és az ízpreferenciákat. Amiben nem kötnek kompromisszumot továbbra sem, az a magas minőség a külcsínben és a beltartalomban – ez méltón képviseli a 100 éves Szerencsi márkát, fogalmaz az igazgató.

– Ahol a termékek mellett szintén jelentős előrelépést tettünk, az a marketing, ezen belül is a digitális, online terület – emeli ki Molnár Pál. – Új ügynökséggel dolgozunk a közösségimédia-felületeken, megújult tartalmakkal és nyereményjátékokkal kiegészítve. A fókuszban az újdonságok és a toptermékek állnak. Mindeközben a honlapunk megújításán is dolgozunk. Tudomásul kellett vennünk, hogy a modern időknek megfelelően költséghatékonyan kell megszólítani a célcsoportot, mégpedig ott, ahol a leginkább koncentrálódik a jelenlétük és a médiafogyasztásuk. Ez pedig rohamosan az online tér felé tolódik, minden korosztályban.

A prémium termékek árazását nagy mértékben befolyásolja az alapanyag: minél több bennük a kakaó, annál jobban

Az év vége a minőségről szól

A Szamos Marcipán jól szerepelt 2023 végén: szezonális termékeinek értékesítése – különösen a szaloncukrok és ajándékcsomagok esetében – kis mértékben, de a tervezett forgalom felett alakult.

Farkas Zsolt
kereskedelmi és
marketingvezető
Szamos Marcipán

– Továbbra is érzékelhető volt, hogy a fogyasztók egy része mennyiségben kevesebbet vásárolt, de azt inkább a prémium kategóriából, ahol a Szamos termékei is találhatók – tekint vissza az előző szezonra Farkas Zsolt, a Szamos Marcipán Kft. kereskedelmi és marketingvezetője. – Előzetes előrejelzéseink és terveink alapján az idei évben további növekedéssel számolunk, aminek alapját a Szamos prémium kategóriás minőségi termékei jelentik.

Farkas Zsolt elmondja, hogy a szállítási és csomagolási költségek, a munkabérek és a nagy mértékű alapanyagár-növekedések következtében a Szamos is szükségszerűen áremelésre kényszerült, de ennek során törekedett arra, hogy ezeket a költségnövekedéseket a lehető legkisebb mértékben hárítsa át a partnereire, és ezáltal a fogyasztóira.

– Jelenlegi eladásaink igazolták döntésünket: termékeink jelentős részénél a forgalmi adataink nem csökkentek, sőt, egyes termékeinknél további növekedés tapasztalható – jelzi a kereskedelmi és marketingvezető. – Mindezek azt bizonyítják, hogy a Szamos termékeit szeretik a fogyasztók, bíznak a minőségben, a márkában.

Az év végi ünnepek sztárédességei és szezonális csokoládéi idén drágábbak lesznek, mint az előző évi szezonban

Szélesedő ízpaletta

Innovációra folyamatosan szükség van, mert nagymértékben támogatni tudja a további fejlődést.

– Így van ez a Szamosnál is, hisz az idei évi szezontermékeink körében amellett, hogy valamennyi szaloncukor-csomagolásunk megújul, új ízekkel is jelen leszünk a piacon – mondja Farkas Zsolt. – A 2024-es karácsonyi szezonban a Szamos szaloncukrok már 25 különböző ízben, 6 különböző kiszerelésben kerülnek forgalomba.

Mind a már jól ismert Szamos marcipán szaloncukrok, mind a méltán népszerű Szamos praliné szaloncukrok között is lesznek újdonságok, új ízek, tudjuk meg tőle. Ilyen új íz többek között a Szamos pisztáciás szaloncukor, a Szamos Törley pezsgőkrémes válogatás szaloncukor, a Szamos mézes-narancsos praliné szaloncukor, de a hozzáadott cukor nélküli Szamos szaloncukrok is új ízekkel bővülnek. A tavalyi évben bevezetett Szamos csokoládé krémbonbon ünnepi változata is újra elérhető lesz, hasonlóan a Szamos ét tábláscsokoládé ünnepi csomagoláshoz. Mindezeken kívül a már 3 ízben elérhető Szamos bejglik az idei évben is kaphatók lesznek, ráadásul további 2-féle, hozzáadott cukor nélküli változatban is.

– Partnereinkkel együttműködve növeljük trade aktivitásainkat – tájékoztat a kereskedelmi és marketingvezető. – Az online térben az év utolsó hónapjaiban kiemelt és intenzív kampányaink lesznek, amit médiajelenlét is támogatni fog. Elsődlegesen az új fejlesztésű termékeinkre fókuszálunk, természetesen nem kihagyva a már jól ismert és keresett korábbi ízeket sem.

A szezonban nemcsak a kilós árak versenyeznek – hanem az árpontok, a lélektani határok is

Nyerő különlegességek

Csóll Péter
tulajdonos-ügyvezető
Stühmer

Úgyszintén sikeres, várakozásokon felüli szezont zárt 2023 végén a Stühmer Kft. Csóll Péter, a Stühmer Kft. tulajdonos-ügyvezetője a piaci trendekkel kapcsolatban elmondja:

– Egyelőre ugyan minimális mértékben, de növekedést látunk a csokoládépiacon, ugyanakkor az év vége tekintetében markánsabb bővülésre számítunk az értékesítési oldalon. Még úgy is, hogy az árak folyamatosan emelkednek, az infláció csökkenése ellenére is. A kakaó világpiaci árának drágulása, konkrétan meg­triplázódása sajnos, minden hazai és nemzetközi résztvevőt érint.

A piaci változásoknak érezhető hatása van a fogyasztói magatartásra is, teszi hozzá. Vannak olyan fogyasztói rétegek, amelyek ennek hatására lefelé kezdtek el váltani, ők az akciókat és az olcsó termékeket keresik. Ugyanakkor a Stühmer a márkahű vásárlókra támaszkodik, akik, a visszajelzések és piaci adatok alapján, egyelőre nem nagyon változtatnak a bevált termékeken és a vásárlási szokásaikon.

A cég „sztártermékei” tavaly egyértelműen a Stühmer szaloncukrok, és azon belül is a különleges ízek voltak. A márka fogyasztói nyitottak, keresik a különleges ízeket és a márka innovációit.

– Tovább erősítjük a szaloncukor-portfóliónkat: megtartva a hagyományos és közkedvelt ízvariánsokat további különleges ízeket fejlesztünk ki – tér át az idei szezonra a tulajdonos-ügyvezető. – Ám ezek egyelőre még maradjanak meglepetések. A Stühmer DNS-ében van kódolva a folyamatos fejlesztés, így az idén sem lassít a márka, és hozzáteszem: a prémium minőségből továbbra sem engedünk. Ugyanakkor a csomagolások és a logisztika tekintetében igyekszünk gazdaságos irányba elmozdulni, folyamatosan csökkentve kiadásainkat.

A Stühmer értékesítési csatornái sokszínűek, a kiskereskedelemtől a saját bolthálózaton keresztül egészen a webshopig terjednek. Ezért ezek támogatására nagyon hatékony, csatornaspecifikus, kifejezetten karácsony fókuszú aktivitásokkal készülnek.

– Bizton állíthatom, hogy idén karácsonykor is fognak hallani a Stühmer márkáról – zárja gondolatait Csóll Péter.

A gesztenye egyre népszerűbb a fogyasztók körében többek között azért is, mivel allergénmentes, laktóz- és gluténérzékenyek is fogyaszthatják, jó szénhidrátokat tartalmaz

Divatba jön a gesztenye

Az év vége nem csak a csokoládétermékek szezonja – a téli hónapokban kiugró a fogyasztás a gesztenyetermékekből is. A gesztenye egyre népszerűbb a fogyasztók körében többek között azért is, mivel allergénmentes, laktóz- és glutén­érzékenyek is fogyaszthatják, jó szénhidrátokat tartalmaz.

Rimár Gergely
ügyvezető igazgató
Prima Maroni

A szegmens piacvezető márkája a Maroni. Rimár Gergely, a Prima Maroni Kft. ügyvezető igazgatója arról tájékoztatja lapunkat, hogy a Geszti Eszti és Gesztenye Marci hűtött gesztenyerudak egyre sikeresebbek a piacon. A gesztenyeszív óriási sláger ebben az időszakban, és a kereskedelemben egyedülálló hűtött gesztenyepüré előnyeit egyre többen kezdik élvezni.

– A Maroni Fehérarany Gesztenyepüré 30 éve a piac egyik legkedveltebb gesztenyepüréje, az elmúlt években is folyamatosan emelkedik az eladása. Az édesítőszeres püré és a hűtött pürék szintén nagyon jól teljesítettek tavaly. A gesztenyerudak pedig a legdinamikusabban növekvő üzletágunk – sorolja sikertermékeiket Rimár Gergely. – A 2024-es szezonban szeretnénk bemutatni a hűtést nem igénylő gesztenyepürénket. Ez nemcsak az ipari felhasználóknak jelent hatalmas előrelépést, hanem a fogyasztói szinten is olyan kényelmi faktor, amire reményeink szerint nagyon jól fog reagálni a piac. A befektetéseink a termelés hatékonyságának növelésére és új termékek gyártására irányulnak.

A cég partnereik év végi aktivitásainak támogatása mellett erős márkaerősítésbe kezd a közösségi médiában is. Emellett több karitatív eseményen is kóstoltatnak és népszerűsítik a gesztenyét.

– Az adventi és karácsonyi időszak tökéletes arra, hogy a gesztenyepüré és a gesztenyés desszertjeink mellett az étkezési gesztenyét is a figyelem középpontjába helyezzük, ami kiváló hozzávaló lehet levesek, saláták, mártások, köretek és főételek elkészítéséhez – hívja fel a figyelmet az ügyvezető igazgató. //

 

Prémium sütemények ünnepi köntösben

Cégünk leginkább prémium minőségű vajas süteményeket, linzereket készít. Odafigyelünk, hogy hazai forrásból vásároljuk az alapanyagokat, szeretünk együtt dolgozni megbízható magyar termelőkkel.

Idén kissé újragondoltuk a két klasszikus bejglinket, és megfűszereztük prémium marcipánnal. A Szamos családban nagy hagyománya van a marcipán kreatív felhasználásának, és rájöttünk, hogy egy pici marcipán kerekebbé, lágyabbá, izgalmasabbá teszi a diós és a mákos tölteléket is.

Kelényi Kolos és Kelényi-Kovács Zsuzsanna, a Tutti Biscotti tulajdonosai

Nemrég készült el az első ünnepi katalógusunk, ahol rendkívül széles választékban kínálunk ajándékötleteket cégeknek, cégvezetőknek. Ha valaki belelapoz, biztosan talál ötleteket munkatársak, üzleti partnerek, de akár családtagok megajándékozására.

Katalógusunkban a legfinomabb ünnepi teasüteményeket mutatjuk be, fantáziadús összeállításokban. Nagyon foglalkoztat minket az egészségtudatos étkezés, az édes és sós nassolnivalók is készülhetnek egészséges alapanyagokból.

Vásárlóink kedvelik azokat a megoldásokat, amikor üzenetüket, logójukat megjelenítjük a csomagon. Mi megalkotjuk és ünnepi köntösbe öltöztetjük a legfinomabb süteményeket, de egy személyre szóló üzenet legalább akkora örömöt okozhat. //

 

Karácsony 2023

Az európai válsághelyzet miatt átalakulóban vannak a fogyasztói szokások, a márkahű vásárlók száma egyre csökken, a fogyasztók igyekeznek költéseiket racionalizálni, keresik a promóciókat, akciókat, gyakran olcsóbb termékekre váltanak, mindez az NIQ Holiday Outlook kutatásában is tükröződik, mely azt vizsgálta, hogyan formálódtak globálisan a fogyasztói szokások az ünnepi szezon alatt 2023-ban.

Vendégszerző:
Pataki Dominika
junior analytic insights associate
NIQ

A kutatás alapján a fogyasztóknak csupán 16%-a tervezte ünnepi kiadásainak növelését, 84%-uk pedig ugyanannyit vagy kevesebbet szeretett volna költeni a szezon alatt, mint tavaly ünnepekkor. Ennek ellenére a karácsony az az időszak, amikor igazán megnő a prémium termékek száma még az ártudatosabb fogyasztók polcain is. A válaszadók mintegy 66%-ának állt szándékában többet költeni prémium hús- és haltermékekre, 55%-uk prémium sajtra, teára és kávéra, valamint a fogyasztók fele tervezett prémium termékeket vásárolni csokoládé- és édességkategórián belül. Ezenfelül az alkoholos italoknál is a fogyasztók kétötöde fordult a drágább termékek felé.

A szezonális csokoládék piaca 2023 novembere és decembere között 8 milliárd forintra rúgott, mely 6%-kal szárnyalja túl a korábbi szezont, volumenben azonban 4%-os visszaesést regisztrált az NIQ kiskereskedelmi indexe.

A vizsgált két hónapban a gyártói és saját márkás termékek felosztása hasonló volt a korábbi periódushoz képest: továbbra is az előbbiek felé billent a mérleg nyelve, az értékbeli forgalom 90%-át hasították ki. Emellett a gyártói márkák 7%-os értékbeli növekedésre tettek szert, azonban 3%-os mennyiségbeli csökkenés volt megfigyelhető a 2022-es karácsonyi szezonhoz képest. A saját márkák értékbeli eladása ezzel szemben 3%-kal, mennyiségben pedig 9%-kal csökkent. Ajándékozásra az ünneplés időszakában, jellemzően a gyártói márkákat preferáljuk.

Mikulás-uralom

A szezonális csokoládék értékbeli forgalmának, ahogy tavalyelőtt, úgy tavaly is több mint felét a Mikulás-formájú édességek adták, nyomukban a 13%-nyi piacrésszel bíró szezonális csomagolásokkal, valamint adventi kalendáriumokkal. Értékben leginkább a Mikulás-formájú édességek tudtak nőni: hozzávetőlegesen 10%-kal, az adventi kalendáriumok ennek csak körülbelül tizedét tudták elérni, míg a szezonális csomagolások 3%-kal csökkentek. Mennyiségbeli eladás terén mindhárom kategória csökkent az előző év ugyanezen időszakához képest.

Az extra ízesítés nélküli szezonális csokoládék az értékbeli forgalom 71%-át teszik ki, míg a második helyen a vegyes ízesítésű termékek találhatóak egytizednyi piacrésszel. A maradék körülbelül 20%-ot olyan ízek tették ki, többek között, mint például a tej vagy a mogyorókrém.

A csokoládétípusok között dominál a tejcsokoládé, mely az értékbeli forgalom 90%-áért felelt az említett időszakban, ez 1%-pontos növekedést jelent az ezt megelőző időszakhoz képest. A második legkeresettebb csokoládétípus a tej- és fehércsokoládé 4%-os, a harmadik helyezett pedig az étcsokoládé 2,5%-os piacrésszel. Az említett csokoládétípusok közül az étcsokoládénál regisztrálta a legnagyobb áremelkedést a kiskereskedelmi index, a kilogrammra vetített átlagos árszínvonala mintegy 27%-kal volt magasabb 2023 november és decemberében, a tejcsokoládé kilogrammra vetített árszínvonala ezzel szemben csak 11%-kal nőtt az előző ünnepi szezonhoz képest.

A kiszerelésméretek közül a legkeresettebbek az 51 és 100 g közötti termékek, melyek a teljes szezonális édességpiac kétötödét fedik le, a második helyen a 101 és 200 g közötti kiszerelésméretek állnak 32%-kal, a harmadik helyen pedig a 0 és 50 g közötti méretek állnak 22%-kal. A fennmaradó részért pedig a 200 grammnál nagyobb kiszerelésű termékek felelnek.

Csak a keksz tudott növekedni

Az édességeken belül (praliné, szeletes csokoládé, drazsé- és darabcsokoládé, táblás csokoládé, keksz) egyedül az említett piacon második legnagyobb forgalommal bíró keksz kategória tudott értékben is és volumenben is növekedésre szert tenni, bár csak 1%-kal nőtt a mennyiségbeli eladás. A legjelentősebb, 5%-os volumen-visszaesés a praliné kategóriánál figyelhető meg, de a táblás csokoládék volumencsökkenése is hozzávetőlegesen 5% volt, közel 12 milliárdos forgalom mellett. A negyedik és ötödik helyen a szeletes csokoládék álltak 8 és 5 milliárdos forgalommal, közel 3-3%-os mennyiségbeli forgalomcsökkenéssel. //

 

Kapcsolódó cikkeink