Változó vásárláshelyi eszköztár

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2022. 07. 05. 08:29

A kereskedelem jövőjét számos vízió felrajzolja. A vásárlási élmény fontossága, az on- és offline összekapcsolódása, az új technológiák megjelenése és a fizetési módok változatossága minden tanulmányban fő helyen szerepel.

A világcégek szinte havonta jelennek meg innovatív termékekkel, amivel a „future of retail”, a kereskedelem jövőjét ígérik megváltoztatni, legyenek ezek szoftverek, fizetési metódusok, hibrid vagy offline eszközök. A fizikai vásárlás, a termékekkel való kapcsolat, a tapintás, az illatok, a látvány, a fizikai kontaktus élménye pótolhatatlannak tűnik, a fogyasztók ragaszkodnak a személyes választás, megtapasztalás privilégiumához.

Ugyanakkor a COVID-évek, a fizikai kontaktus veszedelme, a virtuális világ biztosította kényelem, sebesség, információgazdagság, áruátvételi módok változatossága kitörölhetetlenül rányomta a bélyegét a vásárlói igényekre, újradefiniálta a „shopper experience” vevőélmény, a boltba járás és napicikk-beszerzés fogalmát. A mobileszközök, okostelefonok és ezen keresztül az online megoldások és a megszólítás, testre szabás igénye a vásárlóval együtt érkezik az eladáshelyre, az okoseszközök kézben levő és kézenfekvő lehetőségét biztosítva a perszonalizációra. Az automatizáció, digitalizáció, stábmentes megoldások a munkaerőhiány kezelése mellett a modernizáció felé vezető lépcsőfokok is.

Hibrid megoldások

A világjárvány óta a vásárlók minden korosztálya nyitottabbá vált a digitális értékesítési megoldásokra.

Szabó Dávid, Szintézis

Szabó Dávid
vezérigazgató
Szintézis

– Most, hogy ismét személyesen vásárolhatunk, azt látjuk, hogy ezek a digitális megoldások nem szorultak vissza, hanem inkább hibrid (offline és online) vásárlói szokások jöttek létre, amelyekhez minden olyan kereskedőnek igazodnia kell, aki versenyképes szeretne maradni. Mi, a Szintézis Zrt.-nél idén ezen igények maximális kiszolgálására fókuszálunk – hangsúlyozza Szabó Dávid, vezérigazgató.

Fejlesztik a már jól ismert PRICER polccímkékben rejlő lehetőségeket: a PRICER Poster funkció és e-Sín a promóciók egységes és gyors megjelenítését támogatják, míg a címkéken elhelyezett QR-kód és NFC extra információkkal segítik elő a vásárlói döntést. A termékek megtalálását a PRICER kioszkja teszi egyszerűbbé, a webshopokat üzemeltető partnerek életét pedig a Click and Collect funkció könnyíti meg.

A pandémián túl azonban egy másik nagy kihívással is meg kell küzdeni az ukrán–orosz konfliktus hatásai miatt. A szállítási határidők jelentősen hosszabbá váltak, így többet kell készletezni, illetve a magas infláció és árfolyam-ingadozások okozta gyakori árváltozások lekövetése manuálisan szinte lehetetlen küldetéssé vált. Ezt a kihívást megoldja a Szintézis Pricerrel integrált kereskedelmi rendszere, amely az árazást automatizálható funkciókkal támogatja.

Kasszás és kasszamentes újdonságok

Bessenyei Attila, Laurel

Bessenyei Attila
ügyvezető
Laurel

A boltok részéről az automatizáció iránti igényt leginkább az növeli, hogy a munkaerőköltségek mostani ugrásszerű növekedése miatt a technológiák megtérülési ideje még rövidebb lett.

– A kiskereskedelemben a körülmények valóban újak, nekünk azonban „szerencsére” most is ugyanazt kell csinálnunk, amiben lassan 30 éve a legjobbak vagyunk: az elérhető leghatékonyabb IT-megoldásokat biztosítani a szektorban – szögezi le Bessenyei Attila, a Laurel ügyvezetője.

Ennek megfelelően az elmúlt egy évben is rengeteg projektet hoztak tető alá, elsősorban az önkiszolgáló kasszákkal, amelyek a kedvező eredmények után most érnek a bővítés, kiterjesztés fázisába. A már külföldön is bizonyító önkiszolgáló pénztáraik a humánerőforrás-problémák enyhítése mellett ráadásul segítenek kezelni a bolt forgalmának hullámzásait, a sorban állás rövidítésével pedig a vásárlói élmény is javul. Ezzel kapcsolatos további fejlemény, hogy mivel a készpénzhasználat a vártnál talán lassabban szorul vissza, több helyszínen is készpénzkezelő modult építenek be az eredetileg kizárólag bankkártyás kasszákba. Jelenleg a Laurelnél ezeknek az eszközöknek a fejlesztésén van a fókusz, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne dolgoznának folyamatosan más „nagy dobásokon”: májusban például megnyitott Tatabányán az első, számos Laurel-megoldást felvonultató, 100%-ban önkiszolgáló bolt Magyarországon!

Újragondolt kasszazóna

Nagy Attila, Anker

Nagy Attila
senior partner
ANKER

Egyre nagyobb az igény a vevőbarát, ergonomikus pénztárzónák kialakítására a kereskedelemben. Az ANKER a trendekre reagálva átalakítja portfólióját, és technológiai fejlesztésekkel felruházott, munkaerő-kímélő és érintésmentes önkiszolgáló kasszákat kínál. Az első „Grab and go” (fogd és vidd) megoldásuk már működik is.

– A környezetvédelem szempontjait évtizedek óta szem előtt tartjuk, és napjainkban látszik, mennyire megéri. Értékláncunk regionális beszállítóhálózaton alapul, így rövid ellátási lánccal, fenntartható gyártással és adminisztrációval működünk – mondja Nagy Attila, a német ANKER senior partnere.

A vállalat kereskedelmi és beszállítói partnereivel intenzív együttműködésben fejleszti eladáshelyi eszközeit. Arra törekszenek, hogy a vásárláskor jelentkező akadályokat felszámolják, és a pozitív vevőélményt növeljék. Leányvállalataikkal, a LocaFoxszal és a PORESY-vel együtt további holisztikus fizetési megoldásokat kínálnak a kiskereskedőknek, akik így mindent egy kézből kaphatnak meg, az ötlettől kezdve a tanácsadáson és koncepción át egészen a kész pénztárig. A komplex megközelítésbe beletartozik a POS-rendszerek szoftverfejlesztése, testre szabása, megvalósítása és hosszú távú, nonstop (24/7) támogatása is.

Rugalmas alkalmazkodás

Csillag-Vella Rita, PMS Master Solutions

Csillag-Vella Rita
akkori customer
relationship manager
PMS Master Solutions

Az instore marketingtevékenységet számos eszközétől, így a kóstoltatások, hostesspromóciók és -aktivitások, személyes mintaszórások lehetőségétől is egy időre megfosztotta a COVID-korlátozások ideje. Lassan épülnek vissza ezek a mechanizmusok a mindennapi gyakorlatba, ugyanakkor új kihívásokkal kell szembenézni, köztük a munkaerőpiaci helyzet, az infláció, a nyomdaiparban az alapanyaghiány, valamint a magas költségek élen járnak.

– Talán a pandémia okozta válság nehezén már túlvagyunk, korántsem kedvező az üzleti környezet, ami a trade marketingtevékenységre is rányomja bélyegét. A folyamatosan változó környezetben a rugalmas alkalmazkodás lehet a kulcs – véli Csillag-Vella Rita, a PMS Master Solutions Kft. akkori customer relationship managere.

A munkaerőhiány miatt felértékelődnek az emberi kapcsolatok, a kollégák számára olyan megoldásokat kell találniuk, amelyek hatékonyabbá teszik munkájukat. A merchandising feladatok magas szintű elvégzése ma már elképzelhetetlen jól kezelhető, átlátható online jelentési rendszer, nyomon követhető adatok nélkül. Olyan applikációt fejlesztettek ki és vezettek be, amellyel polcfeltöltőik azonnal rögzítik az üzletekben elvégzett feladataikat, ügyfeleik pedig real-time, valós időben nyomon követhetik készleteiket, és gyorsan reagálhatnak az esetleges készlethiányra, problémás helyzetekre. Ügyfeleik ugyanúgy megküzdenek a kedvezőtlen gazdasági helyzet következményeivel, így azzal támogatják a munkájukat, ha könnyen értelmezhető felületet biztosítanak számukra. Ezt szolgálja az applikáció dashboard felülete, ahol vizuálisan jelenítik meg a legfontosabb KPI-okat, amelyekkel az értékesítők dolgoznak.

Videós jövő

Számos kutatás rámutat, hogy a kollégákkal és a vásárlókkal való kapcsolattartás egyik fontos eszköze napjainkban az egyre fejlettebb videotechnika. A világ minden pontján a pandémia felerősítette azt a hibrid modellt, amelyben a boltok és az e-kereskedelem fejlesztése párhuzamosan, a kommunikációs platformok és eszközök egyre szélesebb körű használatával párosul.

A Shopify piackutató legfrissebb tanulmánya szerint naponta 12–24 millió e-kereskedelemmel kapcsolatos új oldal kerül fel a világhálóra. Ez azt is jelenti, hogy a márkák és kereskedők harca a vásárlókért egyre fokozódik, az on- és offline világ összemosódik, a vásárlási élményt egyre erősebb hatások – kép, hang, személyes konzultáció stb. – alakítják, határok nélkül. Az előremutató, legújabb videofejlesztések az emberi párbeszédet helyezik a középpontba, a vásárlási környezetet kiemelve, holisztikus, dinamikus vizuális élményt biztosítva.

Reklámterminál

Tóth Zoltán, DigInStore

Tóth Zoltán
társtulajdonos
DigInStore

A vásárlóknak szóló B2C, és a szakmai, beszállítói és belső vállalati kommunikációban is jelentős szerepet kaphatnak a képernyők, a videóüzenetek.

– Személyes meggyőződésem, amit nemzetközi kutatások is igazolnak, hogy márkaépítésre, a fogyasztói lojalitás növelésére, a vásárlói élmény fokozására napjainkban a digitális kommunikációs megoldások a legalkalmasabbak – vallja Tóth Zoltán, a DigInStore Zrt. társtulajdonosa.

TrafikTV hálózatuk, a digital signage technológián alapuló streaming platformok és a „képernyő élményét” egyesítik az értékesítési pontokon.

Az idén is bővülő TrafikTV több mint 700 Nemzeti Dohányboltban, 500 000 vásárlót ér el.

B2C kommunikáció terén, a hirdetők médiamixében olyan újszerű elemmé válik, amely úgy valósítja meg a marketingcélokat, hogy közben impulzív, azonnali vásárlásra is ösztönöz, rendkívül magas költséghatékonyság mellett.

B2B kommunikáció terén is jelentőst lépést tettek előre. Interaktív és promóciós felületekkel, vonzó nyereményjátékokkal, szakmai és szórakoztató podcastokkal nyújtanak felhasználói élményt az üzleteket üzemeltető munkatársaknak. Nem titkolt cél, hogy ennek eredményeként a hirdetők is nagyobb figyelmet kapjanak.

Változtattak árazási gyakorlatukon is, lehetővé téve a regionális aktivitások támogatását, promóciók vagy disztribúciós célok megvalósítását, újdonságként – sikerdíjas alapon.

Ezen az úton haladva, úgy vélik, hogy a TrafikTV ma már több, mint eladáshelyi reklámeszköz, sokkal inkább Reklámterminál.

Fenntarthatósági szemlélet

Kőhalmi Ferenc
key account manager
DS Smith

A POS/POP eszközök világát is áthatják a környezetünkben tapasztalható változások, trendek. Ezek közül is leginkább a fenntarthatóság – ezzel összhangban az alapanyagok tudatos használata –, a gyors és rugalmas helyzetkezelés – az ellátási láncokban tapasztalható ingadozások okán – és a költséghatékonyság kiemelendő.

– Egyértelműen látható, hogy a fenntartható szemlélet, a körforgásos gazdaság szerinti tervezéssel lehet hatékonyan válaszolni minderre. Mi pedig eszerint alkotjuk meg új és tervezzük át meglévő konstrukcióinkat – nyilatkozza Kőhalmi Ferenc, a DS Smith, Packaging Division / Display & PoS key account managere.

A displayk fejlesztésénél a költséghatékonyságra és a gyorsabb gyárthatóságra törekszenek válaszul a vevői igényekre, mint például az előre összeállított konstrukciókkal, melyek megfelelnek a korszerű logisztikai elvárásoknak. Úgy látják, hogy a jövőben is megmarad a pre-pack displayk iránti igény, melyeket egyre növekvő százalékban kérnek a megrendelők. A fenntarthatóság kapcsán a tudatos tervezés és anyaghasználat a kulcs. Emellett fókuszba kerül a nehezen vagy nem újrahasznosítható műanyag kiváltása: műanyag ársín helyett papír ársín alkalmazása, műanyag csavarok, klippek kiváltása praktikus, hatékony designnal, a raklapok esetében pedig a DS Smith saját papíralapú PaPillOn raklapjával vagy a chep raklapokkal helyettesítve az egyutas vagy többutas fa raklapokat.

Összhangban erős kommunikáció

2021 második félévétől intenzív növekedés figyelhető meg a nyomdai gyártások terén, különösen az ofszet munkák esetén. Megnövekedtek a példányszámok, a termékfajták, a pandémia időszaka alatt csak online elérhető kiadványokat újra nyomtatott formában is kérik a megrendelők. Tovább fokozza a keresletet a rendezvények újraéledése.

– Ügyfeleink és saját tapasztalataink alapján is, akkor működik jól a marketingkommunikáció, ha az online és offline eszközök összhangban vannak, egymást erősítik. A nyomtatott anyagok készítése mellett igyekszünk digitális eszközöket is bevonni és kombinálni termékeinkben, hogy megfeleljünk a digitális kihívásoknak is – mutat rá a komplex megközelítés fontosságára Váradi Attila, a Conint-Print Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

Az erős növekedéssel együtt szembesülnek a nagyon komoly alapanyaghiánnyal, a papír- és energia-áremelkedéssel. Új hazai és nemzetközi forrásokat kutatnak fel, és alternatív megoldási javaslatokat tesznek az ügyfeleknek, akiktől hosszabb távú előretervezést kérnek.

Nyitottak a biztonsági, nehezen visszaszedhető matricák, valamint a textil öntapadós alapanyagok felé, melyek nemcsak dekorációs, hanem POS-célokra is ideálisak. A beszerzési lehetőségek figyelembevételével, már a POS-gyártás terén is ajánlják az újrahasznosított alapanyagok használatát, hiszen nemcsak papír, hanem a dekorációk során használatos táblás alapanyagok, habosított PVC-táblák, plexik esetén is lehetséges ilyen anyagokból a gyártás.

Kiemelten kezelik a szakmai tanácsadás, az ügyfelek, beleértve a junior kollégák edukálása témakörét, hogy az újfajta alapanyagokról és kiviteli megoldásokról hatékony tájékoztatást biztosítsanak. Ötletekkel, megoldási javaslatokkal, együtt gondolkodással, profi kiszolgálással, hatékony, megbízható és rugalmas együttműködéssel segítik partnereiket. //

Kapcsolódó cikkeink