Változások a Nébihben

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 01. 31. 10:43

Az Agrárminiszter a 3/2018. (X. 25.) AM-utasítással kiadta a Nébih Szervezeti és Működési Szabályzatát, amely részletesen meghatározza a hivatal működését, felépítését és feladatait. Ennek eredményeképpen a hivatalban az év végén létszámleépítést hajtottak végre, ami az olvasóink által jól ismert, a vendéglátószakma tiszteletét élvező Zoltai Anna osztályvezetőt is érintette. A változásokról dr. Pleva Györggyel, a Nébih Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóságának vezetőjével beszélgettünk.

Az év végi létszámleépítés a Nébihnél hány olyan szakembert érintett, akik a vendéglátószektor felügyeletét, illetve szakmai irányítását végezték?

Dr. Pleva György
igazgató
Nébih Élelmiszer és
Takarmánybiztonsági
Igazgatóság

– Az év végi létszámleépítés érintette a vendéglátási felügyelet szakterületét is, azonban az sem az osztály, sem a Nébih munkájában nem okoz fennakadást. A hivatal feladatait továbbra is a megszokott magas színvonalon végzi.

Fontos megemlíteni, hogy az élelmiszer-ellenőrzés, szakmai irányítás, szakmai felügyelet sohasem egyszemélyes feladat, az elért eredmények nem kötődnek kizárólag egy személy munkájához. Zoltai Anna kiemelkedően magas színvonalú szakmai munkát végzett vezetőként, támaszkodva a jelenleg is a Nébihben dolgozó munkatársakra. E szemlélet mentén folytatja működését a Nébih valamennyi szakterülete a jövőben is.

Anna helyét egyébként a Vendéglátás és Közétkeztetés Felügyeleti Osztály megbízott osztályvezetőjeként Tóth Dávid veszi át. A szakember az élelmiszer-ellenőrzés területén többéves gyakorlattal rendelkezik, szakmailag felkészült; népegészségügyi, közegészségügyi, és élelmiszer-biztonsági, minőségügyi felsőfokú végzettséggel.

Lesznek-e továbbra is ellenőrzések, mintavételek, ünnephez kötődő akcióellenőrzések a Nébihnél, vagy azt a kormányhivatalok fogják elvégezni?

– Az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóságok (a Nébih és a kormányhivatalok élelmiszerlánc-felügyeletért felelős osztályai) munkájukat minden esetben a hatályos jogszabályok előírásai alapján végzik. Az elmúlt időszakban a jogszabályi környezet nem változott, így az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóságok munkája, feladatmegosztása sem változik.

2018-ban a zöld számra érkező bejelentésekből hány érintette a vendéglátást, és milyen jellegűek voltak azok?

– A Nébih Zöldszámra 2018-ban több mint 300 olyan jellegű bejelentés érkezett, amely a vendéglátószektort érintette. Ezen bejelentések több mint felének tárgya az értékesítés körülményeire (higiéniai feltételek hiánya) vonatkozott, ezenkívül ételmérgezés gyanúja, fogyasztásra alkalmatlan élelmiszer, kártevők jelenléte volt még jellemzően a bejelentések tárgya.

A jövőben is – az eddigi gyakorlattal megegyezően – a Zöldszámra érkező közérdekű bejelentések kivizsgálásának folyamatát 48 órán belül megkezdik a szakemberek.

A Nébih vendéglátást érintő vizsgálatai jellemzően milyen hiányosságokat állapítottak meg, és milyen büntetéseket szabtak ki?

– Számos vendéglátóegység ellenőrzésének esetében sajnálatos tapasztalat, hogy a kellemes, higiénikus vendégtér „mögött” a konyha rossz adottságú, zsúfolt, a raktározásra elhanyagolt állapotú alagsori helyiségeket is használnak. A berendezések rossz állapotúak (pl. hűtők, fagyasztók), melyeket nem lehet megfelelő módon tisztán tartani.

Számos helyen problémát jelent a konyhai dolgozók személyi higiéniája is, nem megfelelő magatartása, a technológiai fegyelem hiánya. Sok esetben találtak a felügyelők nyomon követhetetlen alapanyagokat, a késztermékekkel kapcsolatban általános hiba a nem megfelelő jelölés. Az ételek allergéntartalmáról a vásárlók tájékoztatása nem megfelelő. Ezeknél az ellenőrzéseknél – természetesen indokolt esetben – a jogszabályoknak megfelelően, élelmiszerlánc-felügyeleti, illetve élelmiszer-ellenőrzési bírság kiszabására került sor. //

Kapcsolódó cikkeink