Új munkavállalói értékrend formálódik – avagy mit jelent ma a „jó munkahely”?
A Randstad globális kutatása, a Workmonitor 2025 átfogó képet ad arról, hogyan változik a munkához való viszony világszerte – és benne Magyarországon is. A 26 000 munkavállaló megkérdezésén alapuló tanulmány három sarokpont mentén rendezi újra a munkahelyi értékrendet: miért dolgozunk, kikkel dolgozunk, és hogyan dolgozunk. Az eredmények világosan jelzik: a fizetés szerepe háttérbe szorult, és a személyes értékekhez, kapcsolódáshoz, rugalmassághoz való viszony vált döntővé.
A személyre szabottság motivál
A válaszadók döntő többsége olyan munkahelyet keres, amely illeszkedik személyes értékrendjéhez, ambícióihoz, élethelyzetéhez – nemcsak anyagi szempontból. A munka és a magánélet egyensúlya először előzi meg a fizetést, mint fő motivációs tényezőt (globálisan 83%, Magyarországon 87% tekinti ezt elsődlegesnek). Emellett egyre többen utasítanak vissza állásajánlatokat, ha a cég társadalmi vagy környezeti értékei nem felelnek meg a sajátjuknak – itthon ez az arány 42%.
A karrierlehetőségek hiánya is egyre többeket késztet váltásra: Magyarországon 24% mondott már fel emiatt, 28% pedig azért, mert nem értett egyet a vezetőség nézeteivel.
A közösséghez tartozás döntő szempont
A munkavállalók több mint fele úgy véli: ha nem érzi magát egy közösség részének, kész otthagyni munkahelyét – ez az arány Magyarországon is 33%-ról 53%-ra nőtt egy év alatt. A Z generáció 84%-a fontosnak tartja, hogy a munkahely ne csupán munkavégzési tér, hanem támogató közeg is legyen.
A barátság és az emberi kapcsolatok értéke szintén felértékelődött: a válaszadók egyharmada még a fizetés csökkenését is elfogadná, ha cserébe baráti közösségben dolgozhatna – Magyarországon ez az arány 32%.
A képzettség hiánya „deal breaker” lehet
A tanulás és fejlődés lehetősége nem luxus: alapelvárás. Magyarországon 37% nem fogad el olyan állást, ahol nincs lehetőség a jövő szempontjából releváns készségek elsajátítására, és 33% már fel is mondott emiatt. A válaszadók kétharmada szerint a munkáltató felelős a képességek fejlesztéséért, ugyanakkor a coaching programoknak csupán 9%-a elérhető minden munkavállaló számára.
A technológiai változások – különösen az AI térnyerése – sürgetővé tették a készségfejlesztést. A fiatalabb generációk (különösen a Z generáció) itt is aktívabbak és tudatosabbak.
A rugalmasság már nem extra, hanem alapelvárás
Bár világszinten nőtt a munkavégzés helyének és idejének rugalmassága (már 60% mondja, hogy eldöntheti, honnan dolgozik), Magyarországon e téren még van mit fejlődni: csupán a munkavállalók fele érzi ezt biztosítottnak. A hibrid munkavégzéshez való hozzáállásban továbbra is nagy a szakadék a munkáltatói elvárások és a munkavállalói igények között.
A munkáltatók nem tehetik meg, hogy figyelmen kívül hagyják
A Workmonitor 2025 világossá teszi: a munkavállalók készek váltani, ha a munkahelyük nem felel meg az értékeiknek vagy elvárásaiknak – legyen szó fizetésről, közösségről, rugalmasságról vagy méltányosságról. A kutatás szerint a bizalom, az egyéni igények figyelembevétele és az aktív közösségépítés mind hozzájárulnak a produktív és elkötelezett munkahelyek kialakulásához – ez pedig nemcsak humán, hanem üzleti érdek is.
Kapcsolódó cikkeink
Fejlesztésben látják a jövőt a hazai KKV-k
A cégek döntő többsége vágyik rá, és tervez a technológiai…
Tovább olvasom >A szlovének több mint fele Horvátországban nyaralna az idén
A szlovének 71 százaléka tervez nyaralást az idén, és a…
Tovább olvasom >Fiatalok az agrár-élelmezési szektorban a FAO kutatása szerint
„A fiatalok helyzete az agrár-élelmezési rendszerekben” címmel tette közzé ma az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekordszinten a vállalatvezetők elköteleződése a fenntarthatóság iránt
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a vállalatvezetők hozzáállása…
Tovább olvasom >Kismértékben emelkedett a FAO élelmiszerár-indexe júniusban a hús, tejtermékek és növényi olajok drágulása miatt
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) pénteki jelentése szerint az élelmiszer-alapanyagok…
Tovább olvasom >Mitől tízszereződhet meg egy-egy bor ára?
Kevesebben vannak világszerte, mint ahány ember járt az űrben, számuk…
Tovább olvasom >