Tovább folytatódik az aranyláz: megduplázódott az aranytömbök és ékszerek forgalma
Megduplázódott a befektetési célú aranytömbök forgalma az év első felében a BÁV Zálognál. Júniusra az értékesítés meghaladta az egymilliárd forintot. Az aranyékszerek népszerűsége is töretlen: az előző évhez képest kétszer annyi ékszert vásároltak a társaságtól. A magas infláció, a szomszédban dúló háború, a forint árfolyamának gyengülése egyre nagyobb keresletet generál a nemesfém iránt.
Míg 2021-ben a BÁV-nál összesen egymilliárd forintért értékesítettek befektetési célú aranytömböt (BCA), addig idén már februárban félmilliárd forintnál járt a forgalom. Júniusra pedig az értékesítés meghaladta az egymilliárdot, azaz az előző év hasonló időszakához képest megduplázódott a forgalom. A régen látott magas infláció, a nemzetközi és hazai gazdasági bizonytalanság egyre nagyobb keresletet generál a nemesfém iránt.
A kisbefektetők érdeklődésének növekedését mutatja, hogy az eddig idén eladott 51 kg aranytömbből a legkisebb, 5 grammos kiszerelésből vásároltak a legtöbbet. Ez az aktuális árfolyamtól függően kb. 125 000 forintos tömb mindig is népszerű volt, hiszen egy kisebb pénzügyi probléma esetén is könnyen eladható vagy zálogosítható. Gyakran választották ajándékként is pl. esküvőre vagy gyermek születésénél. Az árbevétel tekintetében mégis a legnagyobb, 100 grammos kiszerelés vezet, a forgalom 45 százalékát ez a kb. 2,3 millió forintba kerülő aranytömb tette ki.
2022-ben több hullámban is felvásárolták az aranytömböket: a januári erős forgalom után az SZJA-visszatérítés hozott élénk keresletet, majd február végén, az ukrán háború kitörését követően, napok alatt kapkodták el a meglévő készleteket. Az új szállítmányok megérkezéséig a zálogfiókokban az ár-érték arányban kedvezőbb, használt aranyékszerek felvásárlása indult el, amelyet még a magas árfolyam miatti árkorrekció sem állított meg.
„Tapasztalataink azt mutatják, hogy nem csupán a befektetési célú aranytömb helyett vásárolják az ékszereket, a fiókokban egy új vásárlói réteg is megjelent. Túlnyomó többségben az Y-generációhoz, a 23-34 éves korosztályhoz tartozó fiatalok a megtakarításaik átcsoportosításával, hosszú távú befektetésként vásárolnak ékszereket”
– mondta el Dandé Imre, a BÁV Zálog igazgatója.
Áprilistól már leginkább az infláció elől menekítették a megtakarításaikat aranytömbbe vagy ékszerekbe a vásárlók. Bár az aranyárfolyam ekkor a háború kitörését követő 1990 dolláros magasságokból májusra már 1820 dollár közelébe korrigált, és gyakorlatilag azóta stagnálást mutat, sokan éppen a kedvezőbb árban látták meg a lehetőséget, és döntöttek a vásárlás mellett. Az aranytömbök iránti érdeklődést jól mutatja, hogy a legtöbb esetben csak a meglévő készletek szabtak határt a forgalomnak.
„A tendencia tovább folytatódik: az aranytömbök mellett júniusban kétszer annyi ékszert vásároltak tőlünk, mint egy évvel ezelőtt, de az első félév ékszerforgalma összességében is duplája a korábbinak. Azt tapasztaljuk, hogy sokan átstrukturálják a megtakarításaikat, és az infláció elől aranyba menekítik a pénzüket. Míg a lakosság leginkább az ékszert, addig a vállalkozók az aranytömböt részesítik előnyben, amelyre egy átmeneti pénzügyi probléma esetén gyorsan és egyszerűen kérhetnek zálogkölcsönt is”
– mutatott rá Dandé Imre.
Kapcsolódó cikkeink
Több mint hárommilliárd forintért vásároltak aranytömböket a magyarok
Több mint hárommilliárd forint értékben vásároltak befektetési célú aranyat 2022-ben…
Tovább olvasom >Továbbra is sokan menekítik a pénzüket aranyba, egyre többen keresik a válságálló befektetéseket
Még mindig töretlen az arany iránti bizalom az alacsonyabb kockázatú…
Tovább olvasom >Országos kutatás vizsgálta a magyar családok pénzügyi helyzetét és megtakarításait
Az infláció is alaposan átírta a magyar lakosság pénzügyi helyzetét,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >Rekordszámú feladatot oldottak meg az iskolások: az Etesd az Eszed oktatóprogram népszerűsége töretlen
Véget ért a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >