Több nagykereskedő, kevesebb termelő a Nagybanin
A Budapesti Nagybani Piac 1991-ben alakult. A főváros és az agglomeráció friss zöldség-gyümölcs ellátásának, kereskedelmének megkerülhetetlen állomása. A társaság a közel 35 hektáros alapterületű piacon létrehozott infrastruktúrát kis- és közepes termelőknek és nagykereskedőknek adja bérbe, többségi tulajdonosa a Fővárosi Önkormányzat. A piac tavaly 470 521 tonna árut értékesített, ebből 236 621 tonnát termelőkön, 233 400 tonnát nagykereskedőkön keresztül. Az elmúlt évtizedben a budapesti nagybani piacon megjelenő termelők száma 6,6%-kal csökkent (2017: 174 800, 2018: 163 292). Ugyanakkor a nagykereskedő bérlők száma a működés 27 éve alatt többszörösére emelkedett, 2018-ban számuk elérte a 228-at.
Tavaly a piac összesen 478 188 fizető belépést regisztrált, ebből 163 292 volt termelői, kereskedői pedig 314 896. A májustól szeptemberig tartó főszezonban naponta 3200–4000 gépkocsi lép be a piac területére, nagy piaci napokon 100-150 kamion fordul meg áruval rakottan. 2465 termelő értékesít rendszeresen a nagybanin, a rendszeresen vásárló kereskedők száma pedig 7215. A piac 511 vevői és 526 bérlői parkolóhellyel áll látogatói és partnerei rendelkezésére. A piac nagy gondot fordít a keletkező hulladék kezelésére. A mintegy 1800 m²-es hulladékudvarban történik a hulladékok fajták szerinti szétválogatása, tömörítő berendezésekben való elhelyezése.
A gyűjtés szelektív módon zajlik, és a komposzthulladékot is külön kezelik. Jövőbeni terveikkel kapcsolatban Házi Zoltán vezérigazgató így nyilatkozott:
– Céljaink között továbbra is szerepel a termelői értékesítés körülményeinek javítása. Az idei évben megkezdődik az egyik kiemelt, 1 hektár területű termelői szektorunk lefedése, és a pénztárakon való áthaladás gyorsítására korszerűbb beléptető rendszerek üzembeállítása. Emellett szeretnénk fejleszteni szolgáltatásainkat, aktív PR-tevékenységgel javítani a piac vonzerejét és általános társadalmi megítélését, és szeretnénk részt venni a zöldség-gyümölcs fogyasztás növelését célzó promóciós és marketingprogramokban is. //
Kapcsolódó cikkeink
9 százalékkal drágult a tölteni való paprika
A KSH adatai szerint Magyarországon 1,28 ezer hektárról 90,61 ezer…
Tovább olvasom >Uborkaárak: Drágulás Európában
Az uborka ára jelentősen megemelkedett az európai nagybani piacokon az…
Tovább olvasom >Minimálisan változott a fürtös paradicsom ára
A WPTC októberi előrevetítése szerint Magyarországon az ipari paradicsom mennyisége…
Tovább olvasom >További cikkeink
Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >Márkák lábnyoma – avagy mi a közös a Coca-Colában, a Kinderben és a Riskában?
Bár 2023-ban a gazdasági és politikai kihívások miatt nehezített pályán…
Tovább olvasom >