Több mint egy éve a COVID árnyékában a kiskereskedelmi szektor
A KSH által tavaly nyár elején közzétett adatok szerint a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene tavaly áprilisban 10%-kal csökkent 2019 áprilisához képest. Ezzel egy évek óta tartó, felfelé ívelő trend tört meg a szektorban, elérve a mélypontot. A csökkenést teljes egészében a járványhelyzet okozta, és az egyes országrészeket eltérően érintette: míg a fővárosban és környékén, illetve a nyugati országrészben csökkent, addig egyes keleti járásokban kisebb mértékben bővült a forgalom. Az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmi volumene ugyan tartotta magát, de a nem élelmiszer-kiskereskedelem, illetve különösen a gépjármű- és járműalkatrész üzletek eladásai drasztikusan csökkentek.
A 2020 májusi adatok már biztatóbb képet mutattak az előző hónaphoz képest. A járványügyi veszélyhelyzet csillapodásával először vidéken, majd Budapesten és Pest megyében is feloldották a kiskereskedelmi üzletek nyitvatartási korlátozását, így a kiskereskedelmi üzletek forgalma akkor csupán 2,1%-kal csökkent 2019 májusához képest.
Jelenleg, egy évvel a pandémia kezdete után, a korlátozó intézkedések fokozatos feloldásával a statisztikai adatok nagyrészt bizakodásra adnak okot: a kiskereskedelmi üzletek forgalma 5,8%-kal emelkedett 2020 májusához képest. A járványhelyzet által különösen sújtott, nem-élelmiszer kiskereskedelem forgalma összességében 8,7%-kal bővült, legnagyobb mértékben (60%-kal) a textil-, ruházati és lábbeli üzletek eladásainak volumene nőtt az előző év májusi forgalmához képest. A korlátozások feloldásával, az országos és nemzetközi utasforgalom és az ingázás fokozatos visszatérésével együtt az üzemanyagtöltő állomások, illetve a gépjármű- és járműalkatrész-üzletek forgalmának volumene is emelkedett (előbbi 9,7%-kal, utóbbi 18%-kal). Az eladások csupán a bútor- és műszaki cikk üzletekben csökkentek, ott viszont jelentősen, 21%-kal.
A webshopok térnyerése folytatódik
Továbbra is töretlen az internetes vásárlás népszerűsége: a teljes kiskereskedelmi forgalomból 9,2%-kal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene – a tavaly áprilisi rekordnövekedés után – idén áprilisban tavaly áprilishoz képest újabb 13%-kal tovább bővült. 2021 áprilisában a forgalom még az előző év november és december havi teljesítményét is meghaladta, pedig az utóbbiak hagyományosan az online vásárlások szempontjából legeredményesebbnek számító hónapok.
„Az internetes kereskedelem további térnyerése nem újdonság. Szemben azonban néhány más területtel, az internetes vásárlások szintje nem fog visszaállni a vírushelyzet előtti időszak szintjére. A fogyasztók ugyanis hozzászoktak e vásárlási forma fő előnyeihez, pl. a kényelemhez, a vásárlással töltött kevesebb időhöz és a fizikai boltokhoz képest tipikusan alacsonyabb árakhoz. Ezért várhatóan nem fognak visszatérni a vírushelyzet előtti vásárlási szokásaikhoz”
– mondta dr. Laczka Sándor igazgató, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője.
Kapcsolódó cikkeink
Ital webshoppal terjeszkedik a belga Colruyt
A belga Colruyt csoport új italokra specializált webáruházat indított Boir…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >9 százalékkal drágult a tölteni való paprika
A KSH adatai szerint Magyarországon 1,28 ezer hektárról 90,61 ezer…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >