Több mint 400 milliárd forintot költött tavaly külföldi bevásárlásra a magyar
A magyarok közül sokan kimondottan bevásárlás céljából indultak külföldre, és ezen rövid kirándulások során közel 400 milliárd forintot hagytak a határon túl – állítja a Pénzcentrum. Az összeg akár a magyar gazdaságnak is segíthetett volna, de szakértők szerint több változásra is szükség lenne itthon ahhoz, hogy a pénzt itthon tartsuk.
A KSH friss adatai szerint, habár az itthoni fogyasztás komolyan visszaesett a brutális infláció hatására, sok magyar még mindig rendelkezik elegendő tartalékkal, amit külföldön tud elkölteni. A legnépszerűbb úti célok továbbra is a szomszédos országok – Szlovákia, Románia, Ausztria és Szerbia.
Az utak száma szinte minden kategóriában nőtt, kivéve a rokonlátogatást. A legtöbb pénzt a termékek és szolgáltatások vásárlása során költötték el, ami több mint a duplájára emelkedett az előző év azonos időszakához képest, elérve a 78 milliárd forintot. A szórakozás, szabadidő és egészségmegőrzés terén is látványos emelkedés volt, itt az elköltött pénz mennyisége 99-ről 156 milliárd forintra ugrott.
Virovácz Péter, az ING vezető elemzője szerint a magas hazai árak miatt érthető, hogy a magyarok külföldre mennek vásárolni. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy nem okoz-e gondot a magyar gazdaságnak, hogy az emberek a jövedelmükből ezt az összeget nem itthon, hanem külföldön költik el. Trippon Mariann, a CIB Bank vezető elemzője hozzátette, hogy az adatok csalókák is lehetnek, és bár örömteli a fogyasztás helyreállása, a magyarok még mindig óvatosak, inkább rövidebb utakat vállalnak be.
Az elemzők úgy vélik, hogy az ördög a részletekben rejlik, és fontos lenne látni, hogy a külföldi utazásokban résztvevők jövedelmi csoportok szerint miként oszlanak meg. A külföldi költéseket az infláció is növeli, mind itthon, mind külföldön emelkedett az árszínvonal. Az optimistább kilátások azt mutatják, hogy a COVID utáni helyreállás folytatódik, de még mindig elmarad a 2019-es szinttől.
Az utazási adatok alapján látható, hogy a legtöbb magyar Ausztriába, Szlovákiába és Romániába látogatott, ahol a növekedés motorjai elsősorban a többnapos, szabadidős célú és a vásárlási célú utazások voltak. A külföldre tett utazások száma a COVID sokk utáni helyreállásnak köszönhetően emelkedett, bár még mindig elmarad a 2019-es szinttől.
A külföldi költések növekedése kihívás elé állítja a magyar gazdaságot, és szükség van változásokra ahhoz, hogy a jövedelmeket itthon tartsuk. A szakértők szerint a magyar árak versenyképességét és az itthoni vásárlási lehetőségeket kell javítani, hogy a magyarok ne érezzék kényszerűnek a külföldi vásárlást.
Kapcsolódó cikkeink
Ez idegesíti a legjobban az embereket bevásárlás közben
Az élelmiszerbolti vásárlás gyakran egy egyszerű és rutinszerű tevékenység, azonban…
Tovább olvasom >Gondtalan fogyasztók? Jókora különbségek a középkorúak táborában
Bár az infláció visszahúzódott, a középkorúak jövedelme nem emelkedett jelentősebben,…
Tovább olvasom >Erre költ a legifjabb vásárlói réteg
A 14-18 éves korosztály kétharmada kap, átlagosan havi 22 ezer…
Tovább olvasom >További cikkeink
K&H: jól látszik az inflációs anomália, mást érzékelnek a vásárlók
Hiába fékezett nagyot az infláció, a K&H biztos jövő felmérésének…
Tovább olvasom >Újrahasznosítható szupermarketet épít az Edeka
Németország vezető üzletlánca, az Edeka fenntartható „Triqbriq fa építési rendszert”…
Tovább olvasom >Az anyák napi költések összege elérheti a 33,5 milliárd dollárt az USA-ban
A National Retail Federation (NRF) és a Prosper Insights &…
Tovább olvasom >