Tiszta hasznot hoznak a tisztítószerek
A pandémia idején megfigyelhettük, hogy erőteljesen megnőtt az emberek igénye a higiéniára, rendületlenül takarították környezetüket, ha szükség volt rá, ha nem. Akkor még nem lehetett előre látni, hogy ez a változás csupán egy átmeneti állapot vagy hosszú távon meghatározóvá válik mindennapjainkban. Ma már kijelenthető, hogy a tisztaságra való (akár extrém) törekvés a járványfenyegetettség után is egészen biztosan jellemünk része marad.
Müller Viktória, az Unilever Magyarország Kft. brand managere arról informálja lapunkat, hogy a jelentős növekedés, amely a 2020-as év tisztítószer piacát jellemezte, 2021-ben mérséklődött, ugyanakkor jól látható, hogy a fertőtlenítést ígérő termékek iránti kereslet megnőtt a pandémia előtti időszakhoz képest.
– A piacok a márkázott termékek felé mozdultak el, kiemelt szerepet kapott a márkákba vetett bizalom a korábbi évekhez képest. A klasszikus retail értékesítési csatornák dinamikája változik az átalakuló fogyasztói szokásokkal. A bevásárlás során teret kapott a hatékonyság, a gyorsaság, a letisztultság, ami a kisebb területű üzleteknek, a drogériáknak és a szűkebb termékkört kínáló diszkontláncoknak kedvezett. Az e-com csatorna ugrásszerű növekedésével nagyon fontos lett a termékinformációk hitelessége és naprakészsége az online felületeken.
Guba Eszter, a Henkel Magyarország Kft. brand managere a NielsenIQ adataira hivatkozva kifejti: 2021-ben az ablaktisztítók kategóriája körülbelül 4%-os növekedést mutat az előző év azonos időszakához képest. A kategória fejlődése értéknövekedésből adódik (kb. 3%), az eladások mennyiségét tekintve nem volt megfigyelhető nagyobb változás.
– Idén a kategória majdnem 8%-ot tudott fejlődni a januártól májusig tartó időszakban, ami szintén főképp értéknövekedésből fakad. A Clin megközelítőleg 12%-ot növekedett, túlteljesítve a kategóriát, így megőrizte piacvezető pozícióját az ablaktisztítók között – avat be Guba Eszter.
A Brilliance Tisztítószer Gyártó Kft.-nél 2020-ban több mint kétszeres növekedést tapasztaltak 2019-hez képest, ami, bár 2021-ben visszaesett, de még így is 20%-kal haladta meg a 2019-es szintet. Nagy Antaltól, a cég társtulajdonosától megtudjuk, hogy idén további 20%-os növekedésben vannak 2021-hez viszonyítva.
– 2020-ban alapvetően a COVID volt a piac fő mozgatója, de mivel tudtuk, hogy ez nem tart sokáig, nagy erőkkel elkezdtünk dolgozni a 100%-ban ÖKO termékeken, amelyekkel exportra készülünk. Úgy gondolom, jó irányban haladunk azáltal, hogy kutatásaink a jövőbe mutatnak, és már a jövő problémáira adnak megoldásokat. Termékeinkkel a polcokon csak a METRO-áruházakban vagyunk jelen, ahol a brandünk, a Brilliance egyedülálló módon, 45%-os növekedést tudhat magáénak az előző év azonos időszakához képest – ismerteti a szakember.
Csepregi Dóra, a Vileda–Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. junior marketing managere arra hívja fel a figyelmet, hogy a vírushelyzetnek köszönhetően 2020 óta az online csatornák térnyerése látványos. Már nemcsak a fiatal generáció használja a webshopokat, hanem mindenki kezd rutint szerezni és hozzászokni az online rendeléshez.
– Egyre több online áruház nyílik, illetve a már meglévő webshopok is bővítik portfóliójukat, és nyitnak a takarítóeszközök irányába – jegyzi meg Csepregi Dóra.
Arra is fontosnak tartja felhívni a figyelmet, hogy az elmúlt időszakban mind a piaci szereplők, mind pedig közvetlenül a fogyasztók jelentős áremelésekkel szembesülhettek. A fogyasztóik az árak növekedésével egyre inkább keresik a kedvezőbb árú megoldásokat, így a mindennapos offline vásárlások esetén nagyobb jelentőséggel bírnak a diszkont áruházak és a saját márkás termékeik.
– A horeca szektor vonatkozásában a pandémiás intézkedések március eleji megszüntetését követően, a korábbi éveknek megfelelő mértékű szezonális növekedést tapasztaltunk a takarítóeszközök értékesítésében. A lakossági fogyasztást tekintve, a pandémia alatt bevezetett antimikrobiális termékeink eladásában további növekedést tapasztaltunk, a korlátozó intézkedések megszűnése ellenére is – osztja meg Botos Andrej, a Bonus Kft. marketing managere. Hozzáteszi: a környezetkímélőbb termékvariánsok száma folyamatosan nő a kiskereskedelmi láncoknál. Ez a trend ugyanakkor a nagykereskedelmi és horeca vonalon jelentősen elmarad, ami elsősorban az árérzékenység, az éves keretszerződések és közbeszerzések klasszikus fókuszának tudható be.
Legerősebb trend a környezettudatosság
Guba Eszter meglátása szerint az elmúlt években a fogyasztók egyre inkább keresték a környezettudatos termékeket. Ez a trend az idei évben is megfigyelhető az egyes tisztítószerpiacokon, legfőképpen a gépi mosogatás és az ablaktisztítás területén.
– Ablaktisztítás során az egyik legfontosabb jellemző, amit a fogyasztó elvár, az a csíkmentes tisztítási élmény, emellett egyre bővül a kereslet a fenntartható termékek irányában is. A Henkel elkötelezett a fenntarthatóság mellett, így természetesen Clin márkánk portfóliójában is megtalálható immáron két ProNature variáns, amelyek „zöld” képviselői szortimentünknek – fejti ki a brand manager.
Ficsor Viktória, az Unilever Magyarország Kft. brand managere azt tapasztalja, hogy a fogyasztók, amellett, hogy továbbra is keresik a megbízható fertőtlenítést kínáló termékeket, visszatértek azokhoz a termékekhez is, amelyek speciális problémákra nyújtanak megoldást, úgymint zsíroldás vagy vízkőoldás. Emellett a kényelmi formátumok – szórófejes termékek, nedves törlőkendők – iránti igény is egyre elterjedtebb.
– Az öko- és környezetbarát termékek népszerűsége évről évre növekvő tendenciát mutat. A refill formátumok felhasználása is folyamatosan épül be a fogyasztói szokások közé, ami szintén a környezettudatos alternatívák sorát gazdagítja. A nagyobb kiszerelésű termékek iránti érdeklődés a pandémia hatásainak csökkenésével sem esett vissza, ez egyrészt kedvezőbb árat biztosít a fogyasztó számára, valamint csökkenti az adott termék vásárlási gyakoriságát.
Botos Andrej arra világít rá, hogy a takarítóeszközök körében a zöld megoldások egyre nagyobb számban képviselik magukat a boltok polcain, ugyanakkor ezzel párhuzamosan a „greenwashing”, vagyis a hamisan, nem bizonyíthatóan környezettudatos termékek száma is jelentősen megemelkedett az elmúlt évben.
Az észrevételei sorát azzal a megállapítással folytatja, hogy a környezettudatos csomagolásmódok adaptációja nagymértékben nőtt. Ez egyrészről egybevág a globális piacokon megfigyelhető általános trendekkel, másrészről a szomszédos és nyugati országokban bevezetett követelmények hatása, ugyanis ezen országokban a minimum 30% újrahasznosított anyagot tartalmazó műanyag csomagolóanyag használata megengedett csak.
– Termékeinknél kizárólag FSC tanúsított legalább 50%-ban újrahasznosított és felelős erdőgazdálkodásból származó papírt alkalmazunk, illetve a nyugati előírásoknak megfelelően legalább 30%-ban újrahasznosított vagy vékonyabb műanyag fóliát használunk termékeink csomagolásához.
A Freudenberg és a Vileda márka számára is kiemelten fontos a környezetünk védelme.
– A Love it Clean koncepció a mi hozzájárulásunk, hogy az otthonaink mellett a környezetünk is tisztább lehessen. A termékeink fenntarthatósága mellett jelentős figyelmet fordítunk arra, hogy a fogyasztóinkat is képezzük a témában. Büszkék vagyunk rá, hogy legtöbb mikroszálas felmosó-utántöltőnk akár több évig használható, fajtától függően 40°C vagy 60°C-on mosógépben tisztítható, így az egyszer használatos felmosókkal ellentétben újra és újra felhasználható – emeli ki Csepregi Dóra.
Zöldülő megoldások
Az Unilever Magyarország Kft. portfóliójában a Domestos Extended Power fertőtlenítőknek nagy hagyománya van a hazai háztartások körében. Emellett a márkán belül az újabb formátumok is egyre népszerűbbek, mint a törlőkendők vagy a limitált kiadású Power5 wc-blokkok.
– A Szavo neve összeforrt a penész elleni harccal, a Cif súrolókrémek tradíciója pedig európai viszonylatban is egyedülálló hazánkban, amely a folyamatosan megjelenő modern funkciók ellenére stabil piaci részesedést tudhat magáénak.
Továbbra is törekszünk megbízható márkáink erősítésére, innovatív formulák fejlesztésére mind a Domestos, mind a Flóraszept esetében. A Cif márkán igyekszünk a fogyasztói igényekre koncentrálva bővíteni a portfóliót nagyobb kiszerelésű termékekkel, illetve a környezettudatosságot szem előtt tartva az utántöltők jelentenek nagy potenciált ezen a márkán. A Cif ezért 2022-ben megújítja porfóliójának nagy részét, ahol a lebomló hatóanyagok, illatanyagok és összetevők, valamint az újrahasznosítható csomagolás bevezetése játssza a főszerepet – nyilatkozza Müller Viktória.
A Henkel Magyarország Kft. kínálatában nagy népszerűségnek örvend a Clin Lemon ablaktisztító, amely frissítő citromillatot kölcsönöz és erőteljes tisztítási élményt nyújt a tisztított felületnek, illetve a Clin ProNature, amelyből már két variáns is megtalálható a portfólióban, melyek fenntarthatóbb módon nyújtanak kiváló teljesítményt, mindemellett EU Ökocímkével rendelkeznek, és a csomagolásaik 50%-ban Social Plasticot tartalmaznak.
– Az ablaktisztítók kategóriájában jelentős szerepet játszanak az innovációk, emiatt nagy hangsúlyt fektetünk termékportfóliónk folyamatos fejlesztésére mind a terméktulajdonságok, mind a fenntarthatóság tekintetében. Ezért is vezettünk be idén a már meglévő Clin ProNature mellé egy új grapefruitillattal ellátott variánst, ezzel is hozzájárulva portfóliónk zöldebbé válásához – újságolja Guba Eszter.
A Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. legkedveltebb terméke a padlóápolás kategóriájában a piacvezető Turbo pedálos felmosó, mely praktikus megoldásaival mindenkinek megkönnyíti a takarítást. Eltávolítja a vírusokat és baktériumokat már vegyszer használata nélkül is, csak vízzel.
– A vásárlók körében egyre elterjedtebb a Vileda Steam és Steam XXL gőztisztító is (mely szintén vegyszer nélkül) a gőz és a mikroszál erejével tisztít és pusztítja el a baktériumok 99,9%-át. A Vileda Steam Plus és Steam Plus XXL a korábbi gőzfelmosóink új generációs változatai, amelyek gyorsabban, mindössze 15 mp alatt melegszenek fel, emellett a fogantyújuk kivehető, így kis helyen is könnyedén tárolhatók – részletezi Csepregi Dóra.
Portfóliójukban a 2022-es év legnagyobb innovációja a Vileda Looper elektromos spray felmosó. A termékfejlesztés apropója a fragmentált gyakori, kisebb takarítás felé eltolódó piaci trend volt. A Looper a 2021 év elején bevezetett a 1-2 Spray Max felmosó elektromos „testvére”. Mindkét termék a gyors, azonnali takarításra hivatott, viszonylag kis helyen elfér, így, ha „baleset történik”, hamar lehet orvosolni a problémát.
Botos Andrej arról ad hírt, hogy a piacon tapasztalható ellátási problémák hatására egyes termékeik, mint például a fémdörzsik és a pamutfelmosók iránt szokatlan módon megnőtt a kereslet.
– BonusECO márkánk termékeinek csomagolását úgy készítettük el, hogy azok ne csak megjelenésükben legyenek zöldek, de kellő információval is szolgáljanak a vevőknek. Emellett az Inno d’Or – Év Innovációja 2022 díjban részesült Bioactive termékcsaládunkat két új termékkel bővítjük: az új 10 db-os kiszerelésű Hygiene+ szivacsunkkal és színkódolt mikroszálas kendőinkkel a professzionális felhasználók takarítási munkáját kívánjuk biztonságossá tenni. A III. negyedévben mutatjuk be a mosogatószivacsok új generációját, melynek azon kívül, hogy 70%-ban újrahasznosított, további előnye, hogy felhasználójának egyértelműen jelzi, ha elhasználódott, ezért cserére szorul. A termékbevezetés folyamatos lesz, és a meglévő szivacskínálatunkat váltja, ezzel is kiemelve cégünk zöld szemléletét – ígéri a Bonus Kft. marketing managere.
A Brilliance Tisztítószer Gyártó Kft. vevői kedvelik a nagy kiszereléseket, illetve szuperkoncentrátumokat.
– A legnagyobb durranás a teljesen ÖKO termékcsaládunk a BioBrill márka alatt, illetve az, hogy az ipari szegmensben is elkezdtünk környezetbarát alapanyagokkal dolgozni, így ma már nem használunk foszforsavat, foszfátokat és EDTA-t sem – emeli ki Nagy Gábor, a Brilliance Tisztítószer Gyártó Kft. társtulajdonosa. //
A fenti cikk a Trade magazin 2022.08-09. 123-125. oldalán olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >Az Országos Kereskedelmi Szövetség élelmiszerkiskereskedői karácsonykor is a rászorulók mellett állnak
A Szövetség 7 élelmiszerkereskedő tagja (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, SPAR,…
Tovább olvasom >Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >