Teljességgel tejmentesen
A jelenlegi inflációs környezetben minden kategóriában árérzékenyek a fogyasztók, nem kivételek ez alól a tejhelyettesítők sem. Ugyanakkor ezt a szegmenst nem csak az árazás határozza meg. Azok választják ezeket a termékeket, akik egészségtudatosak, akiknek fontos a fenntarthatóság, és ezek az érvek sokszor prioritást élveznek az árakkal szemben.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A 2022-es év kihívásokkal teli volt a laktóz- és/vagy tejmentes termékek piacán is, elsősorban a különböző gazdasági hatások és az infláció miatt. A fogyasztók árérzékenysége folyamatosan növekszik, ami nagyban befolyásolhatja egy-egy márka penetrációját, eladási eredményét is.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2022/04/Kis-Kajtar-Nora-Danon_opt-e1650635790712-225x300.jpeg)
Kis-Kajtár Nóra
Alpro brand manager
Danone Magyarország
– A Danone egész évben igyekezett időben reagálni a befolyásoló tényezőkre. A kategória és az Alpro márka növekedése a gazdasági hatások és a saját márkás termékek térnyerése következtében lelassult, de továbbra is növekvő tendenciát mutat. A lojális fogyasztók továbbra is ragaszkodnak a kedvenc márkájukhoz – avat be Kis-Kajtár Nóra, a Danone Magyarország Kft. Alpro brand managere.
A növényi alapú kategória nagy részét továbbra is az italok teszik ki, ugyanakkor a kisebb kategóriák, mint például a gurtok, desszertek, krémek sokkal nagyobb arányban növekednek, hiszen egyre több fogyasztói igényt próbálunk kielégíteni olyan alternatívákkal, amelyek a vegán vagy flexitáriánus étrendbe is könnyen beilleszthetők.
– A fogyasztók számára a mandula-, a kókusz- és a rizsital az abszolút befutó, de a legnagyobb mértékben mégis a zabitalaink növekednek – tájékoztat Kis-Kajtár Nóra.
Az eladási csatornák között továbbra is a diszkontok és az e-commerce területén figyelhető meg a legnagyobb növekedés. Ez utóbbi igazán a koronavírus-járvány idején lendült fel, de még a pandémia csillapodása után is virágkorát éli.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/04/PTK_1212_opt-1024x664.jpeg)
A kategória nagyobbik részét továbbra is az italok teszik ki
Tejhelyettesítő alternatívák
A Danone Magyarország Kft. legnépszerűbb termékei a mandulaalapú italok, illetve a tavaly bevezetett This is Not M!lk termékcsalád, amely két zabalapú italból áll, azonban ízük sokkal inkább a tejre hasonlít, mint Barista testvérüké.
– A legfrissebb újdonságaink a tavaly ősszel bevezetett szója- és kókuszgurtok. A szójagurtok különlegessége, hogy nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, csak a gyümölcsök édesítik őket. A kókuszgurt termékcsaládot pedig egy sztracsatellás ízzel bővítettük az édesszájúaknak kedvezve. Ahogy a legtöbb gyártó, úgy mi is nagy hangsúlyt fektettünk a speciális táplálkozási igények kielégítésére. Szem előtt tartjuk, hogy egyre többen részesítik előnyben azokat a termékeket, amelyeknek cukor- és zsírtartalma csökkentett, vagy esetleg magasabb fehérjetartalommal rendelkeznek – jegyzi meg a brand manager.
Nő a laktózmentesek penetrációja
Amellett, hogy az emberek egyre tudatosabban gondolkodnak az egészségükről, és ismernek fel valamilyen érzékenységet, a kategória egészségesebb általános percepciója is hozzájárul a növekedéshez.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/04/Varga-Aliz-Bonafarm_opt-e1682271744403-257x300.jpeg)
Varga Aliz
senior brand manager
Bonafarm
– Ugyanakkor a penetráció növekedése csak néhány kategória esetében tudott volumennövekedést eredményezni a piacon, mert – ahogy a GfK adataiból is látszik – jellemzően kevesebbszer vásárolták azokat a fogyasztók. Ez a tendencia a tejtermékekre általánosságban igaz volt a termékkört érintő nagymértékű árnövekedés miatt. A kiskereskedelemben a laktózmentes tejtermékekre általában magasabb árszabás jellemző, és ezt az áremelkedés még inkább eszkalálta – hívja fel a figyelmet Varga Aliz, a Bonafarm Zrt. senior brand managere.
Megújuló csomagolások
A Sole-Mizo minden tejtermék kategóriában gyárt laktózmentes alternatívát.
– A tavalyi év végén a Mizo termékportfólió csomagolásai megújultak, viszont a kategóriára jellemző sárga foltok megmaradtak. Hiszünk abban, hogy ez hozzájárul a felismerhetőséghez, és segít a fogyasztóknak navigálni a termékek között. A laktózmentes szegmensben idén újdonsággal nem készülünk, meglévő termékeinket támogatjuk. Elsősorban húsvétkor és karácsonykor igyekszünk felhívni a figyelmet a kategória fontosságára és a Mizo változatos étkezési szokásokat és táplálkozási lehetőségeket biztosító sokszínű portfóliójára – informálja lapunkat Varga Aliz. //
Kapcsolódó cikkeink
Hiányzik valami?
A NÉGYOSZ Konferencia a fenntarthatóbb hazai élelmezési rendszerek kialakítása címmel…
Tovább olvasom >Növényi alapú márkát vezet be a piacra a világ legnagyobb tejtermékgyártója
„Enjoy!” néven indított új növényi alapú márkát a Lactalis. A franciaországi…
Tovább olvasom >Tovább drágítja a narancslevet a gyenge brazil termés
A világ legnagyobb narancslétermelőjének számító Brazília friss előrejelzése szerint mintegy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar szakembert lett a Danone kelet- és közép-európai értékesítési vezetője
Bolyós Enikő idén júliustól budapesti székhellyel szervezi és irányítja a…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >