Teljességgel tejmentesen
A jelenlegi inflációs környezetben minden kategóriában árérzékenyek a fogyasztók, nem kivételek ez alól a tejhelyettesítők sem. Ugyanakkor ezt a szegmenst nem csak az árazás határozza meg. Azok választják ezeket a termékeket, akik egészségtudatosak, akiknek fontos a fenntarthatóság, és ezek az érvek sokszor prioritást élveznek az árakkal szemben.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A 2022-es év kihívásokkal teli volt a laktóz- és/vagy tejmentes termékek piacán is, elsősorban a különböző gazdasági hatások és az infláció miatt. A fogyasztók árérzékenysége folyamatosan növekszik, ami nagyban befolyásolhatja egy-egy márka penetrációját, eladási eredményét is.
– A Danone egész évben igyekezett időben reagálni a befolyásoló tényezőkre. A kategória és az Alpro márka növekedése a gazdasági hatások és a saját márkás termékek térnyerése következtében lelassult, de továbbra is növekvő tendenciát mutat. A lojális fogyasztók továbbra is ragaszkodnak a kedvenc márkájukhoz – avat be Kis-Kajtár Nóra, a Danone Magyarország Kft. Alpro brand managere.
A növényi alapú kategória nagy részét továbbra is az italok teszik ki, ugyanakkor a kisebb kategóriák, mint például a gurtok, desszertek, krémek sokkal nagyobb arányban növekednek, hiszen egyre több fogyasztói igényt próbálunk kielégíteni olyan alternatívákkal, amelyek a vegán vagy flexitáriánus étrendbe is könnyen beilleszthetők.
– A fogyasztók számára a mandula-, a kókusz- és a rizsital az abszolút befutó, de a legnagyobb mértékben mégis a zabitalaink növekednek – tájékoztat Kis-Kajtár Nóra.
Az eladási csatornák között továbbra is a diszkontok és az e-commerce területén figyelhető meg a legnagyobb növekedés. Ez utóbbi igazán a koronavírus-járvány idején lendült fel, de még a pandémia csillapodása után is virágkorát éli.
Tejhelyettesítő alternatívák
A Danone Magyarország Kft. legnépszerűbb termékei a mandulaalapú italok, illetve a tavaly bevezetett This is Not M!lk termékcsalád, amely két zabalapú italból áll, azonban ízük sokkal inkább a tejre hasonlít, mint Barista testvérüké.
– A legfrissebb újdonságaink a tavaly ősszel bevezetett szója- és kókuszgurtok. A szójagurtok különlegessége, hogy nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, csak a gyümölcsök édesítik őket. A kókuszgurt termékcsaládot pedig egy sztracsatellás ízzel bővítettük az édesszájúaknak kedvezve. Ahogy a legtöbb gyártó, úgy mi is nagy hangsúlyt fektettünk a speciális táplálkozási igények kielégítésére. Szem előtt tartjuk, hogy egyre többen részesítik előnyben azokat a termékeket, amelyeknek cukor- és zsírtartalma csökkentett, vagy esetleg magasabb fehérjetartalommal rendelkeznek – jegyzi meg a brand manager.
Nő a laktózmentesek penetrációja
Amellett, hogy az emberek egyre tudatosabban gondolkodnak az egészségükről, és ismernek fel valamilyen érzékenységet, a kategória egészségesebb általános percepciója is hozzájárul a növekedéshez.
– Ugyanakkor a penetráció növekedése csak néhány kategória esetében tudott volumennövekedést eredményezni a piacon, mert – ahogy a GfK adataiból is látszik – jellemzően kevesebbszer vásárolták azokat a fogyasztók. Ez a tendencia a tejtermékekre általánosságban igaz volt a termékkört érintő nagymértékű árnövekedés miatt. A kiskereskedelemben a laktózmentes tejtermékekre általában magasabb árszabás jellemző, és ezt az áremelkedés még inkább eszkalálta – hívja fel a figyelmet Varga Aliz, a Bonafarm Zrt. senior brand managere.
Megújuló csomagolások
A Sole-Mizo minden tejtermék kategóriában gyárt laktózmentes alternatívát.
– A tavalyi év végén a Mizo termékportfólió csomagolásai megújultak, viszont a kategóriára jellemző sárga foltok megmaradtak. Hiszünk abban, hogy ez hozzájárul a felismerhetőséghez, és segít a fogyasztóknak navigálni a termékek között. A laktózmentes szegmensben idén újdonsággal nem készülünk, meglévő termékeinket támogatjuk. Elsősorban húsvétkor és karácsonykor igyekszünk felhívni a figyelmet a kategória fontosságára és a Mizo változatos étkezési szokásokat és táplálkozási lehetőségeket biztosító sokszínű portfóliójára – informálja lapunkat Varga Aliz. //
Kapcsolódó cikkeink
Lendületet vett a növényi alapú élelmiszerek eladása Európában
Lendületesen ível felfelé a növényi alapú élelmiszerek forgalma Európában, mely…
Tovább olvasom >2025. január 1-jétől kötelező feltüntetni a diófélék és szárított gyümölcsök származási helyét
A jövő év elejétől bizonyos diófélék és szárított gyümölcsök csomagolásán…
Tovább olvasom >Vegetáriánus szakácsképzés indul jövőre Ausztriában
2025 elején a vegetáriánus gasztronómiára szakosodott szakácsképzés indul Ausztriában. Bár a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >