Tápértékjelölés: múlt, jelen, jövő
A vásárlók egyre nagyobb figyelmet fordítanak az egészségesnek gondolt élelmiszerek kiválasztására, és ehhez a legtöbb segítséget a termék csomagolásán találhatják meg. Kérdés, hogy tudják-e értelmezni az adatokat. Hamarosan elindul egy kutatás, melynek segítségével még többet tudhatunk meg a tápértékjelölések használatáról.
A TÉT Platform és a Trade magazin által szervezett április végi szakmai találkozó célja az volt, hogy a résztvevők megosszák a jelenlévőkkel azokat a tapasztalataikat, amelyek a termékek csomagolásán található tápértékjelölés használatával és hasznosságával kapcsolatosak, illetve a jelöléssel kapcsolatos további tervekről osszanak meg fontos információkat.
Tízből heten kíváncsiak rá
Dr. Felkai Beáta, az Agrárminisztérium főosztályvezetője a találkozón elmondta, hogy a tápértékjelölés célja a magas szintű egészségvédelem megvalósítása a tudatos vásárláson keresztül.
– A kiváló minőségű élelmiszereket előállító gyártók számára az elmúlt és az előttünk álló időszak egyaránt kihívást jelent, és ebben az időszakban folyik az az uniós projekt, amely a tápértékjelölés kiterjesztését célozza. Emiatt kiemelt jelentőségű, hogy a gyártók, kereskedők és a fogyasztók is minél több információhoz juthassanak – mondta a főosztályvezető.

Közös bejelentés: fogyasztói kutatás indul a tápértékjelölésről, amelyet egy kommunikációs és edukációs projekt követ majd
A tápértékjelölés – amely egységes formában mutatja meg az adott élelmiszer tápanyagtartalmát – néhány éve, kevés kivételtől eltekintve, minden csomagolt élelmiszeren megtalálható, és egy, a napokban tartott tudományos tanácskozáson az is kiderült, hogy tízből hét ember meg is nézi ezeket az adatokat. A GfK kutatása szerint ráadásul közel kétharmaduk még további információkat is szívesen fogadna az adott élelmiszer egészségességéről. A kutatás hazai és nemzetközi eredményeit Turcsán Tünde, a GfK FMCG-üzletág-igazgatója részletesen ismertette.
Tudástesztelő kutatás
Még ebben az évben sor kerül egy olyan kutatásra, amelynek segítségével képet kaphatunk majd arról, hogy a fogyasztók mire és hogyan figyelnek a tápértékjelölés kapcsán, milyen többletinformációkat igényelnének.
– A tápértékjelölés változása az élelmiszer-előállítók és -forgalmazók körében egyaránt nagyon aktuális témát jelent – mondja Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője. – Ezért is tartom kiemelkedő fontosságúnak, hogy a kutatás privát kezdeményezésben és többszintű, szakmai-gyártói-állami összefogásban valósulhat meg.
A projekt ötletadója a Táplálkozás, Életmód és Testmozgás (TÉT) Platform, amely évek óta végez hasonló témákban kutatásokat. A mostani projekttel egy többéves folyamatot szeretnének megalapozni, amiben nagy hangsúly helyeződik majd az edukációra. A fogyasztók ugyanis, bár figyelik az élelmiszereken található információkat, azokat sokszor nem értik teljes mértékben.
– A tervezett kutatás során elsősorban a fogyasztók tápértékjelöléssel kapcsolatos aktuális tudását szeretnénk megismerni, majd pedig a jövőben bevezetésre kerülő jelölési lehetőségeket megismertetve, célzott segítséget adhatunk mindenkinek, hogy az életmódja szempontjából legmegfelelőbb élelmiszert vehesse le a polcokról – tette hozzá Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője.

Közös ügyekben fontos az együttgondolkodás és együttműködés. A TÉT Reggeli esemény összehozta az érintettek képviseleteit
A szakmai találkozón kerekasztal-beszélgetésen részt vett: Feigl Edit az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet főigazgató-helyettese, dr. Felkai Beáta Olga az Agrárminisztérium főosztályvezetője, dr. Kasza Gyula, a NÉBIH osztályvezetője, Szűcs Zsuzsanna a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke, dr. Tompa Gábor a Nestlé Hungária közkapcsolati és vállalati kommunikációs igazgatója, valamint Turcsán Tünde, a GfK Hungária üzletág-igazgatója.
A tanácskozáson a szervezők bejelentették, hogy kezdeményezésükhöz az Agrárminisztérium támogatóként csatlakozott. //
Kapcsolódó cikkeink
A Lidl és az Agrárminisztérium bejelentette: indul a hazai dinnyeszezon
Megérkezett az első, magyar beszállítóktól származó görögdinnye szállítmány a Lidl…
Tovább olvasom >Közelebb kell hozni egymáshoz a termelőket és a fogyasztókat
A rövid ellátási lánc megerősítésével közelebb kell hozni egymáshoz a…
Tovább olvasom >Súlyos veszély fenyegeti a magyar szőlőültetvényeket – a Nébih cselekvésre hívja a gazdákat
Az amerikai szőlőkabóca által terjesztett aranyszínű sárgaság fitoplazmás betegség jelenleg…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >