Tápértékjelölés: múlt, jelen, jövő
A vásárlók egyre nagyobb figyelmet fordítanak az egészségesnek gondolt élelmiszerek kiválasztására, és ehhez a legtöbb segítséget a termék csomagolásán találhatják meg. Kérdés, hogy tudják-e értelmezni az adatokat. Hamarosan elindul egy kutatás, melynek segítségével még többet tudhatunk meg a tápértékjelölések használatáról.
A TÉT Platform és a Trade magazin által szervezett április végi szakmai találkozó célja az volt, hogy a résztvevők megosszák a jelenlévőkkel azokat a tapasztalataikat, amelyek a termékek csomagolásán található tápértékjelölés használatával és hasznosságával kapcsolatosak, illetve a jelöléssel kapcsolatos további tervekről osszanak meg fontos információkat.
Tízből heten kíváncsiak rá
Dr. Felkai Beáta, az Agrárminisztérium főosztályvezetője a találkozón elmondta, hogy a tápértékjelölés célja a magas szintű egészségvédelem megvalósítása a tudatos vásárláson keresztül.
– A kiváló minőségű élelmiszereket előállító gyártók számára az elmúlt és az előttünk álló időszak egyaránt kihívást jelent, és ebben az időszakban folyik az az uniós projekt, amely a tápértékjelölés kiterjesztését célozza. Emiatt kiemelt jelentőségű, hogy a gyártók, kereskedők és a fogyasztók is minél több információhoz juthassanak – mondta a főosztályvezető.
A tápértékjelölés – amely egységes formában mutatja meg az adott élelmiszer tápanyagtartalmát – néhány éve, kevés kivételtől eltekintve, minden csomagolt élelmiszeren megtalálható, és egy, a napokban tartott tudományos tanácskozáson az is kiderült, hogy tízből hét ember meg is nézi ezeket az adatokat. A GfK kutatása szerint ráadásul közel kétharmaduk még további információkat is szívesen fogadna az adott élelmiszer egészségességéről. A kutatás hazai és nemzetközi eredményeit Turcsán Tünde, a GfK FMCG-üzletág-igazgatója részletesen ismertette.
Tudástesztelő kutatás
Még ebben az évben sor kerül egy olyan kutatásra, amelynek segítségével képet kaphatunk majd arról, hogy a fogyasztók mire és hogyan figyelnek a tápértékjelölés kapcsán, milyen többletinformációkat igényelnének.
– A tápértékjelölés változása az élelmiszer-előállítók és -forgalmazók körében egyaránt nagyon aktuális témát jelent – mondja Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője. – Ezért is tartom kiemelkedő fontosságúnak, hogy a kutatás privát kezdeményezésben és többszintű, szakmai-gyártói-állami összefogásban valósulhat meg.
A projekt ötletadója a Táplálkozás, Életmód és Testmozgás (TÉT) Platform, amely évek óta végez hasonló témákban kutatásokat. A mostani projekttel egy többéves folyamatot szeretnének megalapozni, amiben nagy hangsúly helyeződik majd az edukációra. A fogyasztók ugyanis, bár figyelik az élelmiszereken található információkat, azokat sokszor nem értik teljes mértékben.
– A tervezett kutatás során elsősorban a fogyasztók tápértékjelöléssel kapcsolatos aktuális tudását szeretnénk megismerni, majd pedig a jövőben bevezetésre kerülő jelölési lehetőségeket megismertetve, célzott segítséget adhatunk mindenkinek, hogy az életmódja szempontjából legmegfelelőbb élelmiszert vehesse le a polcokról – tette hozzá Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője.
A szakmai találkozón kerekasztal-beszélgetésen részt vett: Feigl Edit az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet főigazgató-helyettese, dr. Felkai Beáta Olga az Agrárminisztérium főosztályvezetője, dr. Kasza Gyula, a NÉBIH osztályvezetője, Szűcs Zsuzsanna a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke, dr. Tompa Gábor a Nestlé Hungária közkapcsolati és vállalati kommunikációs igazgatója, valamint Turcsán Tünde, a GfK Hungária üzletág-igazgatója.
A tanácskozáson a szervezők bejelentették, hogy kezdeményezésükhöz az Agrárminisztérium támogatóként csatlakozott. //
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >Minden negyedik magyar javítaná emésztési jóllétét, de nem tudja, hogyan
Az új év kezdete sokak számára az egészségükre való tudatosabb…
Tovább olvasom >AM: január 1-től megújult a termelők védelme
Év elejétől újabb, a tisztességes üzleti kapcsolatokat elősegítő szabályok javítják…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >