Magazin: Színben, ízben, hatásban – heves a jeges!

Szerző: Budai Klára Dátum: 2021. 06. 28. 06:48

Az egészség- és környezettudatos trend begyűrűzött a jegesteapiacra is, amelynek szereplői egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy termékeik minél természetesebbek legyenek, kevesebb cukrot tartalmazzanak, csomagolás terén pedig mind nagyobb mértékben megfeleljenek a környezetvédelmi elvárásoknak. A két hagyományos íz – a citrom és az őszibarack – továbbra is letaszíthatatlan a trónról, de a fogyasztók ezek mellett nyitottak az új ízekre, ízkombinációkra is, a gyártók pedig örömmel és bátran kísérleteznek.

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingüzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC
Magyarország

A vírushelyzet a jegestea szegmensre is nagy hatással volt, a vendéglátóegységek bezárása miatt közel 15%-os csökkenést szenvedett a kategória a teljes piacon – informálja lapunkat Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője.

– A tavalyi évben a Coca-Cola márkáinak marketingtámogatása helyett az erre szánt összeget a nehéz helyzetbe kerültek megsegítésére fordította a Magyar Vöröskereszt közreműködésével. Nagy büszkeségünk, hogy a marketingtámogatás leállása ellenére is sikerült megtartanunk a FUZETEA értékesítési értékben piacvezető pozícióját.

Palkó András megfigyelése szerint a jegestea, hasonlóan a többi üdítőital kategóriához egyedül a diszkonter csatornában tudott nőni, ahol értékben több mint 10%-kal, mennyiség tekintetében pedig közel 9%-kal növekedett.

– Fontos hangsúlyoznunk, hogy a diszkont áruházakban továbbra is nagyon népszerűek a saját márkás és az alacsony árpontú termékek az árérzékeny vevők körében. Ezért is van számunkra kiemelt jelentősége ennek a növekedésnek – mutat rá a marketing-üzemeltetési vezető.

Bara Boglárka, Szentkirályi

Bara Boglárka
nemzetközi márkák
menedzsere
Szentkirályi Magyarország

Bara Boglárka, a Szentkirályi Magyarország nemzetközi márkák menedzsere hozzáteszi: a kereslet csökkenése többnyire a felső és középkategóriás gyártói márkákat érintette, így több más versenytársukhoz hasonlóan a Lipton márka eladásai is elmaradtak a várttól. Azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy a pandémia évében a horeca csatorna forgalma korábban soha nem látott mértékben visszaesett, és a kereslet túlnyomó része a retail csatornára – azon belül főként a diszkontüzletekbe – helyeződött át.

– A diszkontüzletekbe terelődő kereslet jelentősen kedvezett a saját márkás termékeknek és az alacsonyabb áron elérhető jegesteáknak, ugyanakkor a kínálkozó lehetőséget a középkategóriás gyártói márkák is igyekeztek megragadni a diszkontcsatornában való megjelenésükkel – jelzi Bara Boglárka.

Vecsei Márton, Hell

Vecsei Márton
XIXO márkavezető
Hell Energy Magyarország

Vecsei Márton, a Hell Energy Magyarország Kft. XIXO márkavezetője arról ad hírt, hogy a csökkenő piacon a XIXO márka növelni tudta piaci részesedését. Ebből a növekedésből nagy részt tudhatnak maguknak a 250 ml-es alumíniumdobozos variánsok, amelyek egyre népszerűbbek Magyarországon.

– Tapasztalható a piacon egyfajta nyomás a private label termékek irányából, amit a diszkontláncok dinamikus növekedésese okoz. Ennek ellenére is sikerült a XIXO-val látható sikereket elérni és a negyedik negyedévben a saját márkás termékek fölé nőni. Ezt az előnyt meg tudtuk őrizni év végéig, így a 2020-as évet nézve a XIXO értékesítette a legtöbb darab jegestea terméket a piacon, illetve az értékesített volumeneket figyelve is vezető márkává vált az év során – hangsúlyozza Vecsei Márton.

A 2020-as év a Márka jegestea üdítőcsaládban további növekedést hozott: 24%-os emelkedést ért el, így már közel 20%-át adja a cég eladásainak.

Horváth Adrienn, Márka

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó

– Ahhoz, hogy a Márka Üdítőgyártó Kft. a járványhelyzet első évében 37%-os növekedést tudott elérni, elengedhetetlen volt a beszállítóink, alvállalkozóink pontos és precíz kiszolgálása irányunkban, a kereskedelmi partnereink felénk tanúsított bizalma (akár saját márkás, akár Márka termékekről legyen szó), illetve az egységeikben dolgozó kollégáik helytállása és nem utolsósorban saját munkatársaink rendkívül fegyelmezett és kitartó munkája. Azon dolgozunk, hogy ezeket a közös sikereket ebben az évben is elérhessük – fogalmazza Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.

– A diszkontokról ugyan köztudott, hogy a legnagyobb fókuszt a saját márkás termékek és a vezető brand(ek) élvezik, de még itt is tudunk olykor-olykor egyedi megállapodásokat kötni, és in-out akciók keretén belül eredményesen jelen lenni. A hipermarketek, méretük miatt is, nyitottak, rugalmasak a teljes portfólió menedzselésére, ennek ellenére jelenleg még most is a hazai láncok, azaz leginkább a szupermarketek, a független nagykereskedők jelentik számunkra az értékesítésben erős csatornákat.

Bővülő cukormentes szegmens

– A korlátozások következtében a jegesteával kapcsolatos vásárlási szokások is átalakultak. A vásárlások egyre tervezettebbek lettek, kevesebb impulzusvásárlás történt. Csökkent a vásárlási alkalmak száma, míg az egy alkalommal vásárolt mennyiség kétszeresére növekedett a korábbi évhez képest. Ez összességében a családi kiszereléseknek kedvezett – jegyzi meg Bara Boglárka.

A NielsenIQ adataira hivatkozva kifejti: a cukormentes szegmens tovább erősödött, tavaly 5 százalékos értékbeli és 6 százalékos volumenbeli növekedést ért el 2019-hez képest, míg a cukros termékek 8 százalékkal visszaestek értékben és volumenben is. Miközben továbbra is a fekete és a zöld teák uralják a piacot, az új termékek több szegmens, így a fehér tea növekedéséhez is hozzájárultak. Az ízek közül a barackos és a citromos íz mellett leginkább az ízmixek, különlegességek iránt érdeklődtek a fogyasztók.

– Számításaink szerint az egészség- és környezettudatos trend továbbra is meghatározó lesz. A cukormentes szegmens iránti kereslet várhatóan tovább növekszik, és elképzelhető, hogy új, szezonális ízek, ízkombinációk jelennek meg zéró változatban. A gyártók pedig várhatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a környezettudatos működésre és a környezetbarátabb csomagolási formákra – vetíti előre Bara Boglárka.

A termékkategóriát uraló 1,5 és 0,5 literes, „széles szájú”, PET-palackos verziók találhatóak meg a Márka palettájában is. Ízben a Márka teák esetében is a barack és a citrom a két fő zászlóshajó – ez a két „jól bevált” íz, a kategória nagy klasszikusai, máig verhetetlenek.

– Ezeket az ízeket nemcsak a magyar fogyasztók választják előszeretettel, de számunkra is meglepő módon, nagy sikerrel exportáljuk Olaszországba is. A Márka dobogó harmadik helyezettje egyre stabilabban az eper. A „kiegészítő” ízek térnyerése évről évre számottevő, míg előző években a szilva tört a legnagyobb mértékben előre, 2020-ban a zöld és a birsalma ízesítésű fehér teánk eladásaiban mértük a legmagasabb növekedést – avat be Horváth Adrienn.

A Hell Energy Magyarország Kft.-nél követik azokat a trendeket, amelyek ma egy modern jegestea-fogyasztó számára egyre inkább fókuszba kerülnek.

– Ilyen például természetes összetevők használata, amely miatt a mi teáink természetes teakivonattal és gyümölcslé-koncentrátummal készülnek, vagy például a cukorfogyasztás mérséklése, amely okán immáron 3 különböző ízben érhetőek el termékeink zero változatban, vagy éppen a környezetvédelem témája, amelyre kiemelt figyelmet fordítva, a végtelenszer újrahasznosítható alumíniumdobozainkkal mutatunk irányt a kategóriában – sorolja Vecsei Márton.

A XIXO márkavezető arra emlékeztet, hogy a tavaszi hónapoktól fokozódik a jegesteák fogyasztása, és várható, hogy idén is 3 tényező mentén fognak a fogyasztói döntések megszületni. Ezek pedig az ízek, a beltartalom, valamint a termékek elérhetősége.

– A XIXO 11 közkedvelt és finom ízzel lesz elérhető a piacon, amelynek köszönhetően mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb ízvariánst.

Meglepő ízek, ízkombinációk

A Maspex Olympos Kft. által forgalmazott NESTEA ice tea-k 2 éve érhetőek el újra a magyar piacon. Az újrabevezetés során elsőként az alapízeknek számító citrom, illetve barack ízű fekete teák kerültek az üzletek polcaira, majd ezeket követték a citrusos zöld tea és a cukormentes zero változatok. A fogyasztók nagy kedvencének számító Havas Szilva különösen nagy sikert aratott az őszi-téli szezonban.

Cholnoky Anna-Maspex

Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos

– Kiemelkedő eredménynek tartjuk, hogy a NESTEA az elmúlt évben a csökkenő jegesteapiacon, a COVID, illetve a karantén ellenére növelni tudta eladásait és piacrészét is. Ez elsősorban a nagy kiszerelésnek köszönhető. Idei újdonságunk, a mangó-ananászos fekete tea már elérhető az üzletek polcain. A felelős gazdálkodás jegyében a Nestea termékekben felhasznált tealevelek 100%-a India egy meghatározott, szigorúan ellenőrzött termőterületéről származik. Ez hozzájárul ahhoz, hogy állandó, kifogástalan és magas minőséget biztosíthassunk fogyasztóink számára – tudjuk meg Cholnoky Annától, a vállalat brand managerétől.

A NESTEA márka egész évben folyamatos marketingtámogatást kap a közösségimédia-felületeken, illetve a nyári hónapokban TV-, YouTube- és közterületi hirdetésekkel és eladáshelyi aktivitással segítik többek között a zero termékvonalat, az új íz bevezetését és a zöld teát is.

A márkás gyerekitalok között piacvezető Kubu szintén kínál jegesteákat. A Kubu Play Ice Teák barackos és epres ízben kaphatóak, különlegességük, hogy koffeinmentes feketetea-kivonattal készülnek, így este is bátran fogyaszthatják a gyerekek.

Várkonyi Vilmos, Maspex Olympos

Várkonyi Vilmos
senior brand manager
Maspex Olympos

– Idén tavasszal megújult a teák csomagolása, a korábbi teljes testfólia helyett a palack alsó kétharmadát borító címkét kap, ami kiemeli a többi Kubu Play íz közül – fűzi hozzá Várkonyi Vilmos, brand manager.

A Coca-Cola HBC Magyarország idén először a szezonális téli szilva ízét egy nyári variánssal váltja a piacon.

– Már elérhető a boltok polcain is az új FUZETEA Mango-Ananász, amely reményeink szerint elnyeri majd a fogyasztók tetszését is. Egzotikus ízvilága remek felfrissítő választás lesz a forró nyári hónapokban – tájékoztat Palkó András.

A FUZETEA termékek csomagolása idén megújul, aminek célja, hogy az ízek kombinációja nagyobb hangsúlyt kapjon a termékeken.

– Idén erős marketingaktivitásokat tervezünk mind ATL-, mind BTL-oldalon. Célunk a márka további erősítése, ehhez pedig teljes 360 fokos marketingaktivitásokkal készülünk, amiben nagy figyelmet fognak kapni a TV, a digitális és a közösségi média csatornák, illetve az üzletekben megjelenő instore aktivitások, nyereményjátékok és másodlagos kihelyezések egyaránt. A FUZETEA a meglepő kombinációkban és a fúzió erejében hisz, ezért is indítottuk el nemrég a „A fúzió ereje” kampányunkat, amely Mautner Zsófival, Tomcsányi Dórival és Rúzsa Magdival buzdít közös alkotásra – nyilatkozza a marketing-üzemeltetési vezető.

 

A cukormentesek tovább erősödtek

 

Megújulás kívül és belül

A Szentkirályi Magyarország a fogyasztói trendekkel összhangban csökkenti a Lipton Green jegesteák cukortartalmát, 4,5 grammról 2,5 grammra. Az új formulával májustól találkozhatnak a fogyasztók az addigra megújult, kevesebb zöld színezőanyagot tartalmazó PET-palackokban.

– 2021-ben a teljes portfóliót bemutató új Lipton reklámfilmmel jelentkezünk, amelyben a napfényre invitáljuk a fogyasztóinkat, és az együtt töltött pillanatok fontosságára hívjuk fel a figyelmet – zárja gondolatait Bara Boglárka.

A XIXO számára 2021-ben a megújulás nem a receptúrák vagy a termékek terén érkezik. Idén teljesen átalakul a márka, amely az új csomagolásban és a kommunikációban lesz tetten érhető.

– Az első negyedévben felpezsdült a piac, mert a XIXO szénsavas termékei voltak a terítéken, de most a designváltással az Ice Tea portfólió is párhuzamosan nagy fókuszt kap a marketing agendában. Idén nyáron a láthatóság és az elérés maximalizálása a cél, ezért egy erős, látható és látványos integrált marketingkommunikációs kampánnyal jelentkezik a XIXO – jelenti be Vecsei Márton.

A Márka Üdítőgyártó Kft.-nél, látva, hogy milyen népszerűségnek örvendenek a zöld és a fehér tea alapú jegesteáik, ebben az irányban fejlesztenek a továbbiakban is.

– Jelenleg is zajlik felsőlajosi zöldmezős beruházásunk harmadik üteme, ennek befejezése szükséges ahhoz, hogy legyen újra szabad kapacitásunk mind gyártásunkban, mind raktározásunkban, hogy ebben a termékkategóriában is tudjunk újdonságot piacra dobni. Így idén, ameddig az építkezések, bővítések és az új gépsor telepítése zajlik, saját laboratóriumunkban és fejlesztő csapatunkkal gőzerővel dolgozunk új receptúrákon és új designon is. Amit azonban már a jelenlegi gyártástechnológiánk is enged a korábbi innovációknak köszönhetően, a Márka jegesteákat hamarosan tartósítószer-mentesen lehet fogyasztani – újságolja Horváth Adrienn.//

 

 

A csökkenő trendek ellenére a light jegesteák forgalma stabil

Közel 21 milliárd forintért vásároltunk jegesteát a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a 2020. március – 2021. februári időszakban. A kategória 7 százalékos értékbeli csökkenést mutat, és volumenben is ezzel megegyező arányban maradt alul az előző év azonos időszakához képest. Mennyiségben több mint 110 millió liternyi jegesteát vásároltunk az említett periódusban.

nielsen logo

VörösmartyHorváth Zsófia - Nielsen-nielsen

Vörösmarty-Horváth Zsófia
client consultant
NielsenIQ

Az egyes csatornák alapterülete szerint azt látjuk, hogy az értékbeli eladás közel kétötödét a 401–2500 négyzetméteres üzletek bonyolították le. A maximum 200 négyzetméteres boltokban koncentrálódott az értékbeli forgalom 18%-a, csaknem egynegyede pedig a 2500 négyzetméternél nagyobb csatornában.

A saját márkás termékek a kategória értékbeli forgalmának 17 százalékát teszik ki – ez egy százalékpontos erősödést jelent részesedésben az előző időszakkal összevetve. Az abszolút számok tekintetében azonban 1 százalékos csökkenést mutatnak a kereskedelmi márkák.

Megtorpant a light/diabetikus termékek értékbeli növekedése is. Ennek ellenére az előző periódushoz képest 2 százalékponttal növelték értékbeli piacrészüket, így már csaknem 28 százalékát adják a piacnak. A cukrot tartalmazó termékek forgalma közel 10%-kal esett vissza.

Teafajták tekintetében továbbra is a fekete teák állnak az élen. Majdnem 70%-át hasítják ki a teljes kategória értékbeli eladásának, míg a zöld teák csaknem 30%-kal a második helyen állnak.

Ízek tekintetében a citrom vezeti a listát, a forintban mért forgalom 31 százalékát adja, míg az őszibarack 24 százalékot jelent. Mindkét íz tovább tudta erősíteni a pozícióját.

A kategória értékbeli eladásának négyötöd része az 1,1–1,5 literes teákból generálódott. A félliteres és ennél kisebb űrtartalmú termékek adták a forgalom majdnem egyötödét. A többi kiszerelés osztozik a maradék részen, kevesebb mint egy százalékon. //

 

Tea, amely hidegen is népszerű!

A GfK – a háztartások vásárlásait monitorozó – Háztartáspanel adatai szerint egy átlagos magyar háztartás évente nagyjából 13 alkalommal vásárol jegesteát, átlagosan és alkalmanként, közel 600 Ft-ot hagyva az üzletekben. A jegesteák közül továbbra is a Peach a legnépszerűbb, melyet a Green Tea és a Lemon ízesítésű követ.

GfK-Growth from Knowledge

Kuntner András-GfK

Kuntner András
business development
manager/retail
GfK

A jegestea továbbra is népszerű a lakossági fogyasztásban. 2020 évben minden második háztartás vásárolt otthoni fogyasztásra valamilyen jegesteafélét.

A magyar háztartások közül a vizsgált időszakban a gyermekes családok vásárolták a legnagyobb arányban (36%) a jegesteát, mely csoport emellett az átlagosnál intenzívebben is költött a kategóriára. Ugyancsak igaz ez a magasabb jövedelmű háztartásokra is.

Jegesteát leginkább nagyobb kiszerelésekben visznek haza a háztartások, a forgalom 95%-át a 750 ml-nél nagyobb méretű palackok teszik ki.

Viszonylag stabil forgalom mellett (mindösszesen 1% növekedés volt 2020-ban az előző évhez képest) sajátosan változott kategórián belül a kereskedelmi és gyártói márkák aránya. Míg a gyártói márkák 3%-kal tudták növelni részesedésüket, addig a PL-ek 3%-kal csökkentek. Ez a változás a jellemzően saját márkákban utazó diszkont csatorna forgalmán is megmutatkozik. A diszkontok 2 százalékpontos FMCG-növekedésével ellentétben a kategóriában bő 1 százalékponttal csökkent a részesedésük 2019-hez képest.

A jegestea kiskereskedelmi forgalmi részesedése átlag feletti a hipermarketek esetében, és bár az online önmagában még nagyon kis részesedéssel bír az FMCG-n belül, a kategória arányosan tudott vele növekedni.

Talán nem meglepő, hogy a jegestea szezonja a nyári hónapokra esik, és függ a melegebb időszak hosszától, de a számokat nézve ez nem jelent automatikusan nagyobb forgalmat. A kiemelt forgalmú időszakokban közel azonos mennyiséget vásároltak a háztartások az elmúlt 3 évben. //

Kapcsolódó cikkeink