Magazin: Személyiségek a polcok előtt
A NeedScope szükségletalapú, pozicionálást támogató jungiánus modellje azzal a feltevéssel él, hogy minden választásunk mögött szükségletek, igények húzódnak, melyekre, ha jól válaszolunk, sikeresebbek lehetünk. A modell 6 alaptípusra osztja a fogyasztókat, egyrészt az extrovertált-introvertált személyiség, másrészt a közösségben való viselkedés dimenzióiban. A modell jól alkalmazható vásárlások során is, segítségével feltárhatók a vásárlók kategóriával kapcsolatos igényei, mind a terméket, mind a kihelyezést, promóciót illetően.
Mennyire ismerjük a vásárlóinkat? Tudjuk-e, mi zajlik a polcok előtt, és még inkább: mi zajlik a fejükben? A Kantar-Hoffmann NeedScope modellje a Carl Gustav Jung-féle megközelítésből kiindulva, saját mélyinterjús vizsgálatai alapján rögzíti a különböző vásárlói személyiségeket. A modell ezeket színekkel azonosítva, hat alaptípusba rendezi: piros, bíbor, kék, barna, narancssárga és citromsárga. A hat típusból kiolvashatók azok a személyiségjegyek, motivációk és érzelmek, melyekkel a fogyasztók jelen vannak a boltokban.
Honnan, hogyan szerzünk információt a vásárlók igényeiről?
Alapvetően etnográfiai megfigyelésekkel kiegészített mélyinterjúk segítségével tudjuk beazonosítani az egyes vásárlói típusokat. A megfigyelések – lehetnek elkísért vásárlások, vagy nem résztvevő megfigyelések – hasznos és érdekes tanulságokkal egészítik ki a retrospektív interjúkat. Az elkísért vásárlások esetében a vásárlóval együtt látogatunk el minimum 2 üzletbe, és arra kérjük, hogy kommentálja, amit lát, tapasztal, értékelje, elemezze a polcképet, illetve döntéseit hangosan gondolkodva hozza meg. Megfigyelések alkalmával egy adott termékkategória területén figyeljük meg a vásárlói magatartást: figyeljük a polcok előtt eltöltött időt, milyen termékekhez nyúl, milyen információt keres, mit néz meg a csomagoláson, esetleg mit kérdez az eladótól, majd villáminterjúval fejezzük be.
Az alapvonások
A piros szegmensbe tartozó vásárló dinamikus, merész, bátor, független. A bíbor asszertív, fontos számára a szofisztikáltság. A kék vásárló okos, tudatos, összehasonlító. A barna színhez tartozó személyiség számára a másokról való gondoskodás van a középpontban. A narancssárga fogyasztó legfőbb tulajdonsága a barátságosság. Őszinte, nyitott, feloldódásának csúcspontja a közösségi élmény, így nála a megosztható termékek köre előtérben van. A citromsárga rendkívül spontán, vidám és önfeledt. Szeret vásárolni, de választása kiszámíthatatlan. Az impulzív vásárlók legnagyobb hányada ebben a típusban található.
Így vásárolnak
A vázolt személyiségtípusok a vásárlás helyszínén jellemző motivációkkal vannak jelen.
A piros jegyűek az innovatív termékeket és a formabontó dizájnt keresik. Határozottsággal és lobbanékony természettel párosítva valódi véleményvezérek.
A bíbor a bevált újdonságokat és limitált kiadásokat vásárolja, emellett fontos számára a luxus, az elegáns környezet, az egyedi ajánlatok és a VIP-bánásmód.
A kék csoportba tartozókat a számok és a racionalitás hajtják. Ők azok, akik megnézik, a polci ár van-e érvényesítve a fizetéskor. Átlátható rendszerek szerint tájékozódnak, nem kedvelik az átrendezést. Érzelmeik nem vesznek részt a vásárlási folyamatban, így ellenállást vált ki, ha befolyásolni kívánják őket a döntés során.
A barna jegyűek a bevált márkákat és a magas minőségű élelmiszereket keresik. Szívesen vesznek részt promóciókban.
A narancs csoportban található az átlagos vásárló. Racionálisan meggyőzhető, ugyanakkor nem számolgat, inkább a hatékonyságra törekszik. Értékeli a figyelmet, hűséges a választott üzlethez.
Az impulzív citromsárga nem készít bevásárlólistát, a döntést a boltban hozza meg. Nem a termékinformációkat nézi, a külcsín győzi meg. Nem lojális sem konkrét üzlethez, sem bolttípushoz.
Márka személyiségre szabva
Megfigyelhető, hogy azok a márkák, melyeket dedikáltan egy-egy konkrét vásárlói személyiségre pozicionáltak, rendelkeznek olyan értékkészlettel, mely vonzó az adott csoport számára. Ezek főként vásárlás során több szemponttal is kiegészülhetnek, így például a promóciók, a kihelyezések stb. mind modifikálhatják.
E vásárlói személyiségtípusok között lévő legfontosabb különbségeket az egyes termékkategóriákhoz való viszonyulások adják. Ebben a tekintetben egy fogyasztó termékkategóriánként akár eltérő személyiségtípusokkal is jelen lehet, amelyeket az anyagi helyzet, az életkor és a szociális státuszok változásai (kamaszból fiatal felnőtt, fiatal felnőttből többgyermekes szülő stb.) is átrendezhetnek. //
Az előadás a Trade Marketing Klub április 4-i klubülésén hangzott el.
Kapcsolódó cikkeink
Minimális erőfeszítéssel maximális élmény – ilyen 2024 ideális promóciója
A Trade magazin által szervezett „Év promóciója 2024” verseny idén…
Tovább olvasom >Idén is szakmai konferencia keretében adtuk át az Év promóciója díjakat
Április 18-án került megrendezésre a már hagyományosnak számító „Év promóciója…
Tovább olvasom >Együtt hajóztunk (2. rész)
Szeptember 25–29. között Tapolcán, a Hotel Pelionban gyűlt össze a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >