Szállodaszövetség: kétszámjegyű növekedés a magyarországi szállodák forgalmában
Az év első hét hónapjában a magyarországi szállodák bruttó forgalma 11,2 százalékkal haladta meg az előző évit, 179,13 milliárd forintot tett ki – derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) legfrissebb elemzéséből.
A szállodák bruttó szobaár-bevétele 13,3 százalékkal, 102,8 milliárd forintra nőtt.
A budapesti szállodák bruttó forgalma 14,2 százalékkal 88,167 milliárd forintra nőtt, a szobaár-bevétele pedig 15,7 százalékkal 55,3 milliárd forintra emelkedett idén január-júliusban.
Az első hét hónapban a szállodákban a belföldi vendégéjszakák száma 8,1 százalékkal, a külföldieké 5,4 százalékkal volt magasabb a tavalyinál. A szállodai vendégéjszakák száma országosan 6,6 százalékkal, Budapesten 8,0 százalékkal nőtt, a Balatonon viszont 2,9 százalékkal csökkent. Budapesten 8,9 százalékkal nőtt a külföldi vendégéjszakák száma.
A hazai szállodák átlagos kihasználtsága idén január-július között 2,8 százalékponttal emelkedett, 52 százalékos volt, bruttó átlag szobaára 6,8 százalékkal 17 056 forintra, az egy kiadható szállodai szobára jutó szobaár-bevétel (Revpar) mutatója 12,8 százalékkal 8869 forintra emelkedett. A Revpar mutatót tekintve a szállodák 2015 júliusában a kelet-közép-európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között 61,9 euróval a 2. helyen voltak.
Felhívták a figyelmet arra, hogy országosan a szállodák teljesítményét a budapesti hotelek húzták: idén január-július között a szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 41,5 százaléka, a belföldi vendégéjszakák 9,2 százaléka, a külföldi vendégéjszakák 67,5 százaléka, az összes szállodai árbevétel 49,2 százaléka, a szobaár-bevétel 53,8 százaléka a budapesti hotelekben realizálódott, miközben a szállodai kapacitás 31,5 százaléka volt Budapesten.
Megjegyzik, hogy a Balaton régióban tapasztalt elmaradás oka a hévízi szállodák forgalmában idén az első hét hónapban mutatkozó 10,4 százalékos csökkenés, ami az orosz és ukrán kereslet drasztikus visszaesésének következménye. Idén január-július között a balatoni régió szállodáinak bruttó árbevétele – a hévízi hotelek nélkül – 15,9 milliárd forint volt, 7,2 százalékkal magasabb a múlt évinél. A balatoni régióban január-júliusban a szállodai vendégéjszakákból 67,3 százalék volt a belföldiek, 32,7 százalék a külföldiek részaránya. A külföldi a bázishoz képest 12 százalékkal csökkent, a belföldi 2,3 százalékkal nőtt.
A szállodákban beváltott 8,548 milliárd forint értékű SZÉP-kártya a tavalyinál 4 százalékkal nagyobb, ez a hotelek belföldi 35 milliárdos szállásdíj bevételének 24,4 százalékát tette ki.
A legnagyobb beutazó piacok közül kiugró volt a növekedés a brit (+25,1 százalék), az amerikai (+15,4 százalék), az olasz (+10,6 százalék), a cseh (+8,2 százalék) és a francia (+7,2 százalék) piacokról. A szomszédos országok közül Szlovákiából (+13 százalék), Szerbiából (+6,7 százalék), Horvátországból (+4,3 százalék) is kedvezően alakult a forgalom. A hagyományosan legnagyobb piacról, Németországból folytatódott az elmúlt években tapasztalt negatív tendencia: január-júliusban 3,6 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma, ezzel szemben júliusban 9,8 százalékkal nőtt. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Nagy Márton: a magyarországi turizmus hasít
A magyarországi turizmus hasít, Ferihegy Európa leggyorsabban bővülő repülőtere –…
Tovább olvasom >Szallas.hu: az őszi belföldi foglalások negyedét SZÉP-kártyával fizették
Az őszi belföldi foglalásokhoz kapcsolódó online fizetések összértékének negyedét SZÉP-kártyával…
Tovább olvasom >Kilenc kiválóság vehette át a turizmus legmagasabb állami kitüntetését
A három kategóriában odaítélhető Kőrösi Csoma Sándor-díjakat olyan kiemelkedő szakemberek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >