Magazin: Sonkák dagadó árakkal
Eddig a növekvő vásárlóerő és a fogyasztók igényeinek emelkedése lendítette évről évre előre – különösen értékben – a húsvéti sonkatermékek tavaszi szezonjait. Most azonban az árak emelkedése „kívülről” jön: a sertéspestis terjedését világszerte lecsökkenő készletek és drasztikusan megemelkedett árak kísérik. Nem tudni, a vásárlók hogyan reagálják le majd ezt a tendenciát – ugyanannyiból alacsonyabb minőségű sonkát vesznek, vagy inkább picit többől talán egy kicsit kevesebbet, de finomabbat. A gyártók ez utóbbi forgatókönyvre készülnek.
Eseménydús időszakot él át a sertéshús a világpiacon. Kína mostanában a vírusok bölcsője – onnan indult el tavaly a sertéspestisjárvány is, amelynek hatására a kínai sertésállomány 40%-kal lecsökkent, a keresletet pedig importból elégítették ki. Ez világszerte felverte az árakat – így Magyarországon is, bár a magyar sertést jelenleg nem engedik be Kínába.
Kilőtt a sertésár, nem látni a végét
– A tavaly január óta eltelt egyéves időszakban Magyarországon az élősertés árnövekedése közel 50%-os volt – mondja Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke. – Ehhez jött az energiahordozók drágulása, a munkabérek 10% feletti emelkedése, és legújabban a forint gyengülése. Az ipar kénytelen volt emelni az átadási árain. Előbb a tőkehúsok árszintje nőtt (az elmúlt 12 hónapot tekintve mintegy 20%-kal), majd pedig a készítmények következtek: 10–20% közötti mértékben drágultak, de ez az árnövekedés leginkább az év utolsó 2-3 hónapjában zajlott. A fogyasztói árak felzárkóztatása hosszú, vitákkal tarkított tárgyalássorozat eredménye a kiskereskedelmi láncokkal, aminek még nincs vége.
A járvány elterjedt a világon, Európa több országában is felütötte fejét. Éder Tamás szerint egyelőre megjósolhatatlan, milyen irányt vesznek a történések. Olyan forgatókönyv is elképzelhető, hogy amennyiben a sertéspestis tovább gyűrűzik Nyugat-Európába, a Távol-Kelet további európai országoknak (például Németországnak) tilthatja meg a sertéshús exportját (most a vírus nagyjából a román–lengyel tengelynél tart). Ez esetben a sertéshúskészlet nőhet az EU-n belül, ami pedig átmenetileg alacsonyabb sertésárakhoz vezethet – de a hangsúly a feltételes módon van.
– Szintén a jövő zenéje, hogy milyen hatással lesz a friss húsok piacára az a január 15-től életbe lépett rendelkezés, amely kötelezi a hazai kereskedelmet, hogy a tőkehúsoknál jelöljék a származási országot – teszi hozzá a Hússzövetség elnöke. – Úgy gondoljuk, ez a változás fontos értékmérője lesz annak, hogy a hazai fogyasztó hogyan értékeli a magyar sertéshúst.
Csökken a legolcsóbb sonkák szegmense
Rátérve a sonkára, Éder Tamás jelzi, hogy a húskészítmények közül a sonka kategória drágult a legkevésbé az elmúlt időszakban (legalábbis januárig). A piacon nagy változás nincs. A sonka, illetve az egyéb húsvéti füstölt termékek kategóriája már évek óta „hozza” a maga 6-7000 ezer tonnás forgalmát az ünnep előtti időszakban. Az idei szezon bizonytalansági faktorát ugyanakkor növeli, hogy nem tudni, mennyivel növekednek az árak, és erre hogyan reagálnak a fogyasztók.
– A legolcsóbb, hőkezelt, gyorspácolt, gyorsérlelt sonkák szegmense már évek óta csökken, a jövedelmek és a fogyasztási igényszint emelkedésével – jelzi az elnök úr. – A hagyományosan érlelt sonkák, parasztsonkák kereslete ugyanakkor érzékelhetően nőtt.
Kuriózumok szélesedő palettája
A Pápai Hús Kft. ügyvezetője, Szappanos Péter úgy gondolja, az idei szezonban az árak kb. 20–40%-kal lesznek magasabbak a sonkapiacon.
– Az alacsonyabb árkategóriás termékek (pl. kötözött lapocka) forgalma stabilan tartja magát, és mindemellett a prémium termékek forgalma emelkedik, mint például a hagyományos füstölt parasztsonka és parasztlapocka, a Mestersonka, Mesterrecept termékcsaládunk termékei (érlelt sonkák, tarják, karajok) – mondja Szappanos Péter. – Gyárunk kapacitása fix, így a mennyiség ugyanannyi tud lenni, mint az előző évben, de a fókuszt idén a prémiumabb termékekre helyezzük. Emellett kapacitásunk és hatékonyságunk növelése érdekében 2021 tavaszáig több mint 2 milliárd forintot fordítunk feldolgozó- és csomagolóberendezések beszerzésére.
A kiszerelések közül a növekedési potenciált az önkiszolgáló formában látják, egyre többen vásárolnak például egész parasztsonkát 8-10 kilogrammos méretben. Az előzetes igények felmérése után azt látják, hogy az árharcos termékekre a diszkontoknál a legnagyobb az igény, míg a prémium termékek a hiper- és szupermarketekben vonulnak majd fel nagyobb számban. Ugyanakkor a hazai láncok is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek ez utóbbi szegmensre.
– A karácsonyi szezonra vezettük be az Excelsior termékcsaládunkat, egyelőre 3 sonkatermékkel. Mind a három hosszú érlelésű, hagyományosan készített sonkakülönlegesség. Mivel ebben a termékkategóriában vagyunk erősek, ezen kívánunk még „csavarni” a mostani húsvéti szezonra is – árulja el az ügyvezető igazgató. – De idén további kuriózumnak számító termékkel is megjelenünk.
A cég hosszú évek után idén újra ATL-eszközöket is bevet a forgalom növelése érdekében. Mindemellett a szokásos eszközöket is használja majd: árakciókat, POS-eszközöket, valamint a digitális, social médiát. A termékkategória „nagyágyúival”, a parasztsonkákkal egyre több üzletláncban találkozhatnak a vásárlók, sonkaállványon megjelenítve.
Ideiglenesen bővülő választékok
A kereskedelmi láncok is igyekeznek mindent kihozni a húsvéti szezonból. Általában külön katalógusban tüntetik fel a húsvéti termékkör reprezentánsait, az alappalettát kiszélesítve.
Így készül az áprilisi ünnepre a Spar is, amelynek idei aktivitásai február közepi lapzártánkkor még nem voltak publikusak. Ugyanakkor Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője felidézte, hogy tavaly 19 különféle, az ünnephez illő alkalmi füstölt termékkel bővítették az alapválasztékban fellelhető termékek körét, amelyek között a klasszikus érlelési és füstölési eljárással előállított áruktól kezdve a füstölt csirke- és pulykatermékekig sok minden megtalálható volt. Így az ideiglenesen választékba kerülő készítményekkel együtt több mint 40 különféle füstölt termékből válogathattak a vásárlók.
A vállalat a vevők igényeit követve évről évre minőségben is fejleszti a termékpalettát, megtartva a már jól bevált és kedvelt ínyencségeket.
– A slágertermékek közé tartoznak minden évben a frikandó sonka, a füstölt tarja, a füstölt hátsó csülök, a füstölt diósonka, illetve a különböző érlelt házi és parasztsonkák – sorolja Maczelka Márk. – A Spar hazai árukat előnyben részesítő üzletpolitikája nyilvánul meg abban is, hogy 90% feletti arányban magyar termelők, gazdák, családi vállalkozások húsáruival találkozhatnak a vásárlók a polcokon és a pultokban.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A SPAR gyümölcsfa ültetésével kompenzálja rendezvényeit
A SPAR Magyarország két nagy rendezvényének karbonlábnyomát 418 őshonos gyümölcsfa…
Tovább olvasom >Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >