Magazin: Sonkából az íz a lényeg, nem a méret
Alapanyagokat tekintve a baromfisonkák, csomagolásban a kisebb, önkiszolgáló kiszerelések, típusban pedig a főtt termékek fejlődnek a leginkább a sonkapiacon. A húsvéti ünnepi asztal kellékei szezonon kívül is jól teljesítenek, ám az átlagárak emelkedése miatt kihívásokkal teli lesz az idei év a piaci szereplők szerint.
Szerző: Szalai László
Szezonja van a sonkának is húsvétkor, ez azonban csak egy erősebb periódusa az egész évben nagy forgalmat bonyolító, sokszínű piacnak. A pizzafeltétektől az egzotikus, érlelt sonkakülönlegességekig terjedő termékkör folyamatosan fejlődő és stratégiai fontosságú húskészítmény-kategória, amely több mint 2 százalékkal nőtt 2021-ben az előző évhez képest.
– A növekedés motorjai egyértelműen a főtt sonkák, amelyek esetén mennyiségben 3 százalékos, értékben több mint 5 százalékos növekedést tapasztaltunk 2021-ben 2020-hoz képest a NielsenIQ adatai alapján – mondja Szabó Péter, a Bonafarm Zrt. brand managere. – A húsvéti jellegű sonkák piaca volumenben 1,2 százalékponttal nőtt, értékben stagnált.
Átlagos árszínvonalat tekintve a főtt sonkák moderált, 2 százalékos növekedést mutattak, jelentősebb a nyers-érlelt sonkák árszínvonalának növekedése, amely 6 százalék felett volt. A tavalyi év nem hozott jelentős változást a fogyasztási szerkezetben, továbbra is a főtt sonkák a legnépszerűbbek. Alapanyag tekintetében a fogyasztók elmozdultak a baromfisonkák irányába, azonban a baromfiból készült sonkatermékek még mindig a teljes piac kevesebb, mint harmadát adják.
– A fogyasztási szokások megváltozása mögött a tudatos táplálkozás térnyerése és a baromfitermékek egészségpercepciója áll (jellemzően alacsonyabb a zsírtartalmuk). Mindemellett a baromfiból készült sonkatermékek kedvezőbb fogyasztói áron érhetőek el – állapítja meg Szabó Péter. – A bolttípusokat tekintve kiemelkedő a diszkontok szerepének erősödése a szezonjellegű sonkakategóriában (sokkal jelentősebb, mint a főtt sonkák esetén).
Inkább kevesebbet, de finomabbat!
A kiskereskedelemben továbbra is a kis-közepes kiszerelésű, önkiszolgáló termékek erősödése figyelhető meg, jelzi Najdenova Anna, a KOMETA 99 Zrt. készítményértékesítési igazgatója, ám egy másik, ezzel ellentétes trendre is felhívja a figyelmet:
– Funkcionálisan közelednek egymáshoz a háttérben a csemegepultos és önkiszolgáló termékek olyan módon, hogy már-már gasztro jellegű családi kiszerelések is felbukkannak az önkiszolgáló termékek polcain. Ám ezek kis csavarral akár a csemegepultok kínálatának okos és higiénikus árutöltésénél is opciók lehetnek a jövőben a nagy rudas termékek mellett, immár COVID-tól függetlenül is.
Ám a fogyasztói szokások átalakulása nem csupán a kisebb kiszerelések népszerűsödésében érhető tetten. A kereslet ezzel párhuzamosan egyértelműen elmozdult a magasabb minőség felé.
– A vásárlók minőségi elvárásai már nem azonosak a korábbiakkal – szögezi le Szakács Hedvig, a ZIMBO Perbál Kft. ügyvezetője. – Hajlandóak magasabb árat fizetni a jobb, vagy akár eredetigazolással is ellátott sonkáért. A hagyományos feketeerdei sonka mellett már jól ismert a magasabb árfekvésű olasz prosciutto vagy spanyol serrano sonka is.
A klímavédelem is egyre fontosabbá válik, amire szintén van válaszuk a cégeknek. A ZIMBO Perbál például az Abraham szeletelt sonkáit úgy hozza forgalomba, hogy a hajtogatott csomagolás 93 százalékban újrahasznosítható.
A piacot azonban mindemellett külső tényezők is befolyásolják.
– A csomagolóanyag-árak és logisztikai költségek emelkedése, az árfolyamváltozás a sonkáinkat ugyanúgy érintette, mint a többi termékünket. Ezért 2021. év végén – hasonlóan a többi piaci szereplőhöz – árváltozást kellett nekünk is bejelentenünk a teljes szortimentünkre vonatkozóan – mondja Szakács Hedvig.
Az idei év kihívásai
Az idei év nagy kihívás lesz a piac szereplőinek, emeli ki Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője:
– Az alap- és csomagolóanyagok 2021-ben még nem igazán jelentettek problémát, mivel 2020 óvatossá tett minket, és jól felkészültünk. 2022 már nehezebb dió, a csomagolóanyagok átfutási ideje és ára nagyon megnőtt, az alapanyagoké úgyszintén, nem is beszélve a szállításról vagy az energiáról.
A keresletről elmondja: az önkiszolgáló kiszerelés 2020-as tavaszi felfutása lecsengett. És bár talán néhány százalék plusz „visszamaradt”, már a csemegepult is jól teljesít. A minőségibb termékek forgalma jobban nőtt, míg a középkategória stagnált, néhol picit csökkent is. Az alacsonyabb szegmens szintén növekedett.
Pozsgai Tamás, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője az előtte szólókhoz hasonlóan látja a piaci folyamatokat:
– A csomagolóanyagok árának emelkedése sajnos a mi termékeink árára is hatással volt, kénytelenek voltunk mi is beépíteni az átadási árakba. A kiskereskedelemben azt látjuk, hogy az önkiszolgáló szegmens jó ideje dinamikusan fejlődik – a vírushelyzet valóban tovább erősítette ezt a folyamatot. Partnereink és a fogyasztók részéről határozott igény van a kisebb kiszerelésű, darabolt, akár egalizált, csomagolt termékekre. Igyekszünk ennek a trendnek megfelelni, szinte minden termékünk létezik kisebb, fogyasztóbarát kiszerelésben. Úgy gondolom, ez a kategória tovább fog erősödni.
Tartják a lépést termékben és marketingben is
A Pick-Szeged szortimentjéből a teljes évet tekintve népszerűek a sertéscombból készült HERZ főtt sonkák, azonban az ünnepi időszakokban (húsvétkor és karácsony táján) nagyon kedveltek a PICK Békebeli termékek is. Ez utóbbi termékcsalád egyre keresettebb az év többi részében is.
– Cégünk nagy figyelmet fordít arra, hogy folyamatos termékfejlesztésekkel válaszolni tudjon a fogyasztók tudatos táplálkozási szokásaihoz kapcsolódó igényeire – hangsúlyozza ki Szabó Péter. – Ennek megfelelően 2021 év elején vezettük be a magyar pulykacombból készülő HERZ Bársonysonka termékünket, amellyel tovább szélesítettük a tudatos táplálkozást támogató HERZ baromfisonka-termékcsaládunkat. Magas hús- és alacsony zsírtartalmának köszönhetően a diétázók étrendjébe is tökéletesen beilleszthető, mindemellett nem tartalmaz hozzáadott ízfokozót sem. Különösen büszkék vagyunk rá, hogy a szintén baromfi alapanyagú, 97 százalékos hústartalmú HERZ Füstölt-főtt csirkemellsonka termékünk a legfinomabb főtt baromfisonka lett egy népszerű blog vaktesztjén.
A cég marketing tekintetében is igyekszik lépést tartani a fogyasztókkal – ezért erősítette tavaly aktivitásait a digitális térben. A kényszerű otthonlét ideje alatt ugyanis az embereknek több idejük jutott az internetes tartalmakra, nyitottak voltak a termékek felhasználásával kapcsolatos új ötletekre, megnövekedett az információ- és tartaloméhségük.
– A cél az, hogy a folyamatosan változó körülményekhez és igényekhez a leginkább alkalmazkodni tudjunk – határozza meg a Bonafarm Zrt. brand managere. – Kiemelnénk a HERZ 2021-es Valentin-napi nyereményjáték-promócióját, amely során számos olyan újítást bevezettünk, amelyek a digitális világban aktív felhasználók számára is attraktívak, egyszerűbbé és átláthatóbbá teszik a játékban való részvételt, és nem utolsósorban izgalmasabb, kibővített fogyasztói élményt biztosítanak a játék során.
A minél jobb bolti láthatóságra való törekvésük pedig 2021-ben egy új POS-eszköz képében öltött testet, amelyet a fogyasztói és kereskedői visszajelzéseknek megfelelően azóta is sikeresen alkalmaznak.
– A húsvéti termékpalettát a tavalyi évhez képest kibővítjük, mindemellett fontosnak találtuk, hogy a húsvéti termékek esetén a disztribúciót növeljük, ezáltal biztosítva termékeink folyamatos elérhetőségét a lehető legszélesebb körben – mondja Szabó Péter.
A Pick Szeged Zrt. a 2022-es húsvéti időszakban is a megszokott módon kínálja a tradicionális ízek kedvelőinek, illetve a magas minőség iránt elkötelezetteknek a száraz sózással és hagyományosan bükkfa füstöléssel készülő PICK Békebeli termékeit (kötözött sertéslapocka, sertéstarja, sertésfrikandó). A kínálatot szélesíti a Békebeli sertés hátsócsülök, valamint a comb legnemesebb részéből készülő Békebeli dió comb is. A füstölt-főtt húsok iránt jelentkező igényeket kiszolgálva a PICK szortimentjét a PICK frikandó sonka és a PICK kötözött sertéslapocka teszi teljessé.
Csapatban gondolkoznak
A tervezés és felkészülés nemcsak a húsvéti szezon sikerének záloga lehet, hanem mint azt Najdenova Anna kiemeli, a fejlődés stratégiai kulcsa is:
– A kellő mélységű és időbeni felkészülés, amely alapos tervezés következménye is egyben, segít elkerülni a váratlan helyzeteket és kiegyensúlyozni mind az alap-/csomagolóanyagok beszerzését, mind a felhasználását, azaz magát a gyártást is. Az erős kereskedelmi és marketingcsapat, a közös vízió pedig elengedhetetlen a sikerhez. Mivel mi itt a KOMETA-nál ezt a filozófiát követtük, és követjük, ezért képesek voltunk növelni a forgalmunkat, és eredményesen vettük az akadályokat. Kiváló minőségű Prágai sonkáink és a csak a mi szortimentünkben megtalálható minőségi Kemencés sonkák egész évben nagyon keresettek, szépen fogynak, ami húsvétkor természetesen hatványozottabban megmutatkozik a forgalmi számokban.
Az elmúlt években a cég folyamatosan növelte jelenlétünket az online térben, és ezt a stratégiát az idei évben is folytatja. 2021-ben megújult a honlapjuk, valamint elindították a KOMETA Klub hűségprogramot és a hozzá kapcsolódó microsite-ot.
– Ugyanakkor a már-már hagyományosnak mondható bolti eladásösztönzést is megkerülhetetlennek tartjuk – szögezi le Najdenova Anna. – A fogyasztó, amikor belép a boltba, először a szemével vásárol. Elengedhetetlen tehát, hogy jelen legyünk, hogy láttassuk magunkat. A tavalyinál jóval intenzívebb bolti megjelenést tervezünk idénre. Szeretnénk kihasználni és felhasználni számos POS-eszközt, ami a hűtött termékek piacán a rendelkezésünkre áll. A KOMETA Klub pedig lehetőséget ad arra, hogy az év bármelyik időszakában bármelyik klubtermékünk extra támogatást kapjon. Emellett az összes klubtermékünk – köztük a sonkáink is – részt vesznek a KOMETA Klub keretében szervezett országos nyereményjátékokban is.
Mindig van feljebb
A ZIMBO Perbál Kft. csak magas minőségű sonkatermékek értékesítésével foglalkozik, az „első áras” kategóriában nincsenek jelen. Ennek ellenére sem a 2021-es húsvéti sonkaeladásaikban, sem az egész éves forgalmukban sem tapasztaltak visszaesést.
– A megváltozott fogyasztói szokásokat sikeresen lekövettük például azzal, hogy kisebb kiszerelésű magasabb minőségű sonkával is megjelentünk a piacon a hagyományos nagy, egész, családi sonkák mellett – szemlélteti Szakács Hedvig.
A cég palettájáról 2021-ben a húsvéti szezonban nagyon népszerű volt a nagy kiszerelésű Brandenburgi és Feketeerdei sonkájuk, amelyekből a kisebb, 350 grammos kiszereléssel is jelentős forgalmat bonyolítottak. Tavaly jelentek meg a magyar piacon a magas minőségű Abraham szeletelt sonkáik új, helytakarékos, hajtogatott csomagolásban, amely visszazárható és 93 százalékban újrahasznosítható.
– Mivel egyre fontosabb a vásárlóink számára az egészségtudatos táplálkozás, ezért ez év tavaszán kerülnek piacra az Abraham bio sonkáink szeletelt és kockázott, normál és light változatban is – jelenti be a ZIMBO Perbál Kft. ügyvezetője.
A cég számára nagyon fontos az online térben zajló kommunikáció: posztjaik rendszeresen megtalálhatóak a közösségi médiában (Facebook, Instagram). Emellett természetesen az olyan hagyományos hirdetési módok is fontos szerepet kapnak a vásárlók elérésében, mint például partnereik nyomtatott újságjai és a másodlagos kihelyezések az üzletekben.
A minőségbe fektetnek
A Pápai Hús palettájáról a tavalyi húsvét legjobban fogyó termékei a Prágai, Eszterházy, Kőrishegyi sonkák voltak – ezek egyébként szezonon kívül is kiválóan teljesítettek. Az egész évet tekintve az Extra sonka szerepelt a legjobban. Nagy népszerűségnek örvend a hagyományos eljárással készült, hosszabb érlelésű Excelsior család is, azon belül a füstölt kötözött lapocka, a füstölt tarja és az egalizált 200 grammos darabolt kőrishegyi sonka.
Mind a fóliás, mind a tömlős kiszerelés értékesítése nőtt, a 75–100 gramm közötti önkiszolgáló kiszerelés duplázni tudott. A 800 grammos tömlős sonka főleg a diszkont csatornában volt igen keresett.
– Az idei húsvéti szezonban folytatjuk az Excelsior család bevezetését – tudjuk meg Szappanos Pétertől. – 2022-ben 6-10 százalékos áremelkedést prognosztizálunk húsvéti cikkeinknél, ám a minőségi termékektől ennek ellenére volumennövekedést várunk. Marketingvonalon visszafogottabb jelenlétet tervezünk az előző évhez képest. A digitális csatornák egyre jobban teljesítenek, így kommunikációnk jelentős része ezen a platformon fog futni.
Új variánsok a sikertermékből
A Bogád-Hús Kft. a vírushelyzet ellenére 2021-ben kimagasló húsvéti forgalmat ért el. Ennek okát Pozsgai Tamás abban látja, hogy időben kezdtek el tárgyalni a várható mennyiségekről és a választékról, így sikerült pontosan kiszolgálniuk a partnereiket. Hasonló forgalomra számítanak 2022-ben is.
– Húsvétkor legnépszerűbb termékünk a Bogádi Szívsonka, amely egy hagyományosan érlelt, keményfa fűrészporon aranybarnára füstölt, csont nélküli sonka – nyújt tájékoztatást a kereskedelmi vezető. – Mivel mi ezt a terméket egész évben készítjük, nagyon szép kiegyensúlyozott forgalma van a húsvéti szezonon kívül is. Nagyon kedvelt ebben az időszakban a hagyományos Bogádi kötözött sonka és füstölt hátsó csülök, valamint a Bogádi Rácsos szívsonka és tarja, illetve a füstölt kolbászok forgalma is határozottan nő.
A Bogádi Szívsonkából tavaly két új variánst is bevezettek: egy 200 grammos szeletelt változatot, valamint egy 500 grammos kiszerelést, amit inkább a gasztronómiának szánnak. Az idei évben szeretnék ezeket az újdonságokat a fogyasztók szélesebb körével megkedveltetni.
Kommunikációs csatornaként a járványhelyzet miatt egyelőre a Facebook-oldalukat használják, árulja el Pozsgai Tamás. //
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Felveszik a kesztyűt a fagyasztott márkák
Bár alaposan lehagyták a kereskedelmi márkák a gyártóiakat a fagyasztott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >