Sokszereplős, komplex iparág

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 07. 04. 09:22

Az ellátási lánc szereplői egyre több pluszszolgáltatással, hozzáadott érték biztosításával, kiterjedt felelősségi körökkel vállalják a termékek biztonságos, precíz, minőségi eljuttatását, tárolását. A raktározástól a szállítmányozáson át a hűtés- és biztonságtechnikai megoldásokig egyre nemzetközibb és korszerűbb eszközök, módszerek és folyamatok teszik lehetővé a részletes nyomon követést és dokumentációt.

Márton Zsófia minőségirányítási vezető FOOD Logistics üzletág Liegl & Dachser

Márton Zsófia
minőségirányítási vezető
FOOD Logistics üzletág
Liegl & Dachser

Az ellátási lánc értékláncban betöltött szerepe meghatározó. Az alapanyagok, félkész és késztermékek gyors, hatékony és biztonságos célba juttatása versenyelőnyt jelent. A logisztika komplex, soktényezős tudománnyá nőtte ki magát, ahol a levegő páratartalmához ugyanúgy kell érteni, mint a biztonság különböző vetületeihez vagy a környezetbarát hűtés legújabb irányzataihoz.

Szélesedő szolgáltatási körök

A logisztikai vállalatok fő tevékenysége a nemzetközi és belföldi gyűjtőforgalomban való közúti, vasúti, folyami, tengeri és légi, export-import gyűjtő- és konténeres szállítás, belföldi élelmiszer-szállítmányozás és -raktározás, valamint a kapcsolódó komissiózás, elosztás, raktározás, veszélyesáru-tárolás és a disztribúció.

– A széles szolgáltatási paletta valóban kulcskérdés a mi szektorunkban. A felsoroltak mellett számos értéknövelt szolgáltatást is kínálunk, így a csomagolás, összecsomagolás, címkézés, displayépítés és a vámügyintézés feladatait is szívesen átvállaljuk – mondja Márton Zsófia, a Liegl & Dachser Kft. FOOD Logistics üzletágának minőségirányítási vezetője.

– Mindezek mellett a regionális jelenlét, valamint a friss áruk és a kiskereskedelem növekvő stratégiai szerepe kiemelkedő. Ezek a területek az ügyfeleink számára nyújtott megbízhatóság és technikai, valamint üzleti fejlesztésünk részét képezik – fűzi tovább a tevékenységi körök bemutatását Csiszár Zsolt, az FM Logistic Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója.

– A szakértő kollégák, a részterületekben is képzett és tapasztalt munkatársak szerepét is kiemelném. Szaktudásunk megosztása része a vállalat filozófiájának. Szaktanácsainkat kínáljuk ügyfeleinknek és a logisztikai piac minden szereplőjének – teszi hozzá Poór László, a Raben Trans European Hungary Kft. biztonsági, tűz- és munkavédelmi vezetője.

– Cégünk a mai napig 100 százalékban magyar családi tulajdonban álló vállalat. Az eddig elhangzottakon kívül gépjárműjavítást, műszaki vizsgáztatást is vállalunk. Kiemelném, hogy innovatív módon és a legköltséghatékonyabb logisztikai megoldásokat kínáljuk tisztességes működéssel, munkatársaink megbecsülése mellett – hangsúlyozza Varga József, a K&V Nemzetközi Fuvarozó Kft. tulajdonos-ügyvezető igazgatója.

– Az áruvédelem és a hűtéstechnika egyre specializáltabb terület, hiszen megrendelői oldalról folyamatosan növekvő igény mutatkozik a biztonságos áruszállítás igazolására, leginkább a különleges tárolást igénylő áruk esetében. Mi ezekre a területekre (GPS, tracking, monitoring, távvezérlés) szakosodtunk – informál Szabó Lajos, az iData Kft. tulajdonosa, ügyvezetője.

– A szoftverek, rendszerek, online szolgáltatások az ellátási láncban is teret nyernek. A szoftverhez kiváló műszaki paraméterekkel rendelkező, nagy felbontású IP-kamerákat kínálunk, egyedülállóan széles termékpalettáról – emeli ki Polonyi Tibor, a DSH Hungária Kft. üzletfejlesztési igazgatója.

Biztonsági dimenziók

– A Liegl & Dachser alapelve, hogy megfelelő gondossággal és szigorú minőségügyi elvárásoknak eleget téve kezelje a rábízott termékeket – kezdi az alapok lefektetését Márton Zsófia.

A minél magasabb fokú biztonság elérése és a lehetséges veszélyek minimalizálása érdekében a L&D Kft. food-üzletága a kétkörös biztonsági szolgálat mellett Élelmiszervédelmi Munkacsoportot hozott létre, amely veszélyelemzésen át vizsgálja és különböző intézkedésekkel minimalizálja a fellépő kockázatokat.

A megbízók által meghatározott minőségi körülmények folyamatos fenntartása és az ellenőrzés szerepe, a visszaélési kísérletek megelőzése is nagyon fontos biztonsági terület.

A raktározás során az első biztonsági lépés a beérkező áru megfelelő minőségi és mennyiségi átvétele. Itt már fény derülhet eltérésekre. A tárolás során gondoskodni kell az áru külső behatásoktól való védelméről, amihez biztonsági eszközöket – kerítés, sorompó, biztonsági őrök, beléptetőrendszer, kamerák, riasztók – alkalmaznak.

– Az FM Logistic Kft.-nél az ügyfél által elvárt tárolási biztonságot folyamatosan garantáljuk. Az áru folyamatos nyomkövetésére napi szinten forgó leltárt készítünk, illetve félévente, évente leltározunk a folyamatban lévő hiányosságok felderítésére – taglalja a terület sarokpontjait Csiszár Zsolt.

A kiszállítás során elsősorban az emberi tényezőre fókuszálnak, hogy csak annyi áru kerüljön ki a raktárból, amennyire a megbízó megbízást adott. Az árut ez után is monitorozzák, hogy az áru a megrendelőhöz biztonságban és a megfelelő körülmények között eljusson.

– Nemcsak a nemkívánatos cselekmények, például lopás, csalás, sikkasztás előzhetők meg a biztonságtechnika segítségével, hanem a káresemények felderítése és a vevői reklamációk tisztázása is – vallja a Raben szakértője, Poór László.

A kulcsterületek, ahol kamerafelügyelet szükséges, a fel- és lerakodási, áruátvételi, ki- és betárolási, raktározási, komissiózási részlegek. A riasztórendszer a behatolás megelőzésére és megszakítására szolgál. A beléptetőrendszer többek között az adott területre jogosulatlanul történő belépést akadályozza meg. A tűzesetek jelzését a tűzjelző rendszerek garantálják. A GPS a szállítmányok online felügyeletét is lehetővé teszi.

– A K&V szolgáltatásainak folyamatainál, szabályozási rendszereinek kialakításánál számunkra a személy- és árubiztonság a legfontosabb szempontok között szerepel. Beruházásaink során nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a legbiztonságosabb eszközöket és biztonsági extrákkal felszerelt gépjárműveket, anyagmozgató gépeket vásároljuk – tér ki a biztonság újabb aspektusára Varga József.

Az áru bármilyen mozgatása a tárolástól a rakodáson keresztül a szállításig biztonságtechnikai figyelmet és fegyelmet igényel, így a K&V-nél minden gépkocsivezető és raktáros munkatárs biztonságtudatosító képzésben részesül, amely az idegenkezűségek elkerülése ellen történik. A gépkocsivezetők évente oktatásban részesülnek AETR-szabályzatból, rakományrögzítésből, hűtős áruszállításból, és biztonságos, ECO-driving vezetéstechnikából. A gépkocsivezetők saját kézikönyvük mellé rakodási utasítást és rakományrögzítési segédletet kapnak.

A teljes tehergépjármű-flotta GPS megfigyelőrendszerrel van felszerelve, ami a helymeghatározáson felül a pótkocsikon nyitásérzékelőkkel, a hűtős pótkocsikban hőmérsékletszenzorokkal van kiegészítve. Track&Tracing rendszerük elérhető partnereik számára, így bármikor valós idejű információt kapnak az árujuk helyzetéről.

A tavalyi évben kezdtek el tesztelni egy távolról vezérelhető pótkocsiajtózárat, amellyel akár azt is tudják biztosítani, hogy csak akkor lehessen nyitni vagy zárni a pótkocsi ajtaját, amikor azt engedélyezik. Ennek a fejlesztésnek a nagy értékű szállítmányoknál van igazán jelentősége.

–Az iData 100 százalékban magyar fejlesztésű műholdas nyomkövetése már 18 000 gépjármű felügyeletét látja el. Emellett cégünk olyan áruvédelmi és hűtéstechnikai megoldásokat dolgozott ki, melyek a supply chain területen elengedhetetlenek, sőt olyan magas fokú minőségbiztosítást jelentenek, ami akár a beszállítói kiválasztás során is jelentős előnyt adhat – szögezi le Szabó Lajos.

A DSC Hungária AVIGILON VMS szoftvermegoldásai lehetőséget biztosítanak a logisztikai adatok és a képi információk összekapcsolására, gyors és egyszerű visszakeresést biztosítva, mellyel jelentős idő- és erőforrás-megtakarítás lehetséges.

– A rendszereket megtervezzük, mérnökeink pedig támogatják az üzembe helyezést. Konzultációs és szervizszolgáltatásunk mellett az adminisztrációt is megkönnyíthetjük. Az árukövetéstől a biztonsági funkciókon át a törzsvásárlók kezeléséig sok olyan megoldásunk van, amellyel némi beruházást követően komoly versenyelőny, s ezáltal pénzügyi növekedés érhető el – sorolja a lehetőségeket Polonyi Tibor.

Kánikulában is fő a biztonság

Az ipari és kereskedelmi hűtésben is a kompresszoros technológia terjedt el. Ezen belül két csoport létezik. Az egyik az úgynevezett „kishűtés”, amely jellemzően a mesterséges hűtőközegekkel (freonok) üzemelő berendezés. A másik a nagyobb, esetenként megawatt teljesítményű nagy ipari rendszerek, melyek közt egyre gyakoribbak a természetes hűtőközegek, mint például az ammónia használata is. Ezek energetikailag és az üzemeltetési költséget tekintve is lényegesen kedvezőbb végeredményt adnak, mint freonos társaik.

– Nemzetközi logisztikai szolgáltatóként természeti környezetünk iránt érzett felelősségvállalásunk elsődleges szempont. Így 2012-ben, amikor kapacitásfejlesztés miatt szükségessé vált hűtős raktárunk bővítése, e környezettudatos és energiatakarékos szempontokat szem előtt tartva hoztuk meg döntésünket. Az új csarnok hűtött teremmé való alakítása a fenntarthatóság jegyében, ammóniás hűtőközeg alkalmazásával valósult meg – hangsúlyozza Márton Zsófia.

A Liegl & Dachser tagja az European ­Food Network együttműködésnek, így a hálózat egészében lehetőség nyílik a temperált (+2–+7 fok), fagyasztást nem igénylő szállítások igénybevételére, amely egy központi felügyeletrendszer segítségével valósul meg.

A cég számítógépes rendszerrel felügyelt hűtőraktározást valósít meg. Nem megfelelő hőmérséklet esetén az illetékes vezetők sms- és e-mail-riasztást kapnak, így biztosítva a 24 órás felügyeletet.

Az FM Logistic hűtéstechnikai megoldásként folyadékhűtős berendezést és villamos meghajtású légkezelési egységet alkalmaz a raktározáshoz. A szállítóeszközökön dízel meghajtású folyadékhűtős eszközökkel oldják meg a kívánt hőmérséklet folyamatos biztosítását.

– Hűtéstechnikailag a nyári hónapok különösen relevánsak ügyfeleinknél, így a raktár hőmérsékletét és páratartalmát folyamatosan szabályozzuk és monitorozzuk az ügyfelek elvárásai szerint. Kiszállításkor a berakodást megelőzően biztosítanunk kell a jármű rakterének kívánt hőmérsékletét, a szállítás alatt pedig a gépre rögzített monitoringeszköz ellenőrzi a szükséges hőmérsékletet – részletezi a nyári szezon teendőit Csiszár Zsolt.

Legújabb fejlesztésként a cégnél online hőmérsékletellenőrző rendszer használata került bevezetésre, a GPS nyomkövető rendszer kiegészítésére, mellyel a szállítás bármely pillanatában megállapítható a gépjármű rakterének hőmérséklete.

– A K&V a hűtős szállítások területén nagyon nagy tapasztalattal rendelkezik, több mint 20 hűtős szerelvényünkkel több partnerünket szolgáljuk ki – mondja Varga József.

A K&V minden hűtős szerelvénye fel van szerelve külön hőmérsékletszenzorokkal, amelyekkel a Track&Tracing rendszerben valós idejű raktérhőmérséklet-figyelést tudnak biztosítani megbízóik számára. Az előre beállított hőmérsékletértékek átlépése esetén a rendszer automatikusan üzenetet küld a megadott e-mail címekre, illetve telefonszámokra.

Az iData rendszerében a hőmérséklet- vagy akár páratartalom-mérés esetén kontrollálható a teljes hűtési lánc. Térképpel való együttes megjelenítés esetén pontosan nyomon követhetőek az események, és a kompresszorműködés figyelésével a hőmérsékletingadozás okaira is fény derülhet. Lehetőség van a hőfok, a raktérajtónyitás, a páratartalom, a gyújtásállapotok és akár az útvonalak együttes megjelenítésére, listázására is.

– A hőmérsékletmérés hiteles, tanúsított mérőeszközök segítségével történik. Az osztott rakterű járművekben több hőmérő elhelyezésére is van lehetőség, melyeket egy fedélzeti egység kezel. Ez különösen nagy előny azokban az esetekben, amikor több típusú, eltérő hőigényű áru szállítása egyszerre történik – magyarázza a részleteket Szabó Lajos.

Nem megfelelő hőmérséklet észlelésekor az iTrack-rendszer riasztást küld. A riasztási határérték úgy is beállítható, hogy akár a raktérajtó nyitásával összekötve elfogadjon bizonyos előre meghatározott hőmérsékletingadozást és figyelmeztetéseket is küldhet, ha túl sokáig van nyitva a raktérajtó.

Kátai I.

Kapcsolódó cikkeink