Sokat tudnak kevesen
A Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége PLMALive.eu című havi video hírműsorának központi témája a big data és a kereskedelem viszonya. Bemutatkozik egy új applikáció, amivel az élelmiszer-pazarlás csökkenthető. Új időpontban
a PLMA kiállítás!
Big Data – nagy kihívás
A big data forradalmasítja a kereskedelmet. Olyan nagy mennyiségű adatról van szó, ami különböző formában, különböző forrásokból származik, és a hagyományos módszerekkel nem feldolgozható. Mesterséges intelligencia (AI) és gépi tanulás (machin learning) kell az értelmezéséhez. Az adatáradat egyre nő, táplálja a társadalmi média, a hűségprogramok alkalmazásai és az in-store szkennerek.
A Capgemini kutatásai szerint bár a 250 vezető kereskedelmi vállalat 25%-a alkalmaz elemző technikát, csak 1% végzi ezt kiterjesztett, nagy adatbázisokon. A korábban bevált rutinok, tapasztalatok, ráérzések után most új típusú tudásra, kollégákra van szükség az adatalapú okos megoldások meghonosítása érdekében a kereskedelemben is.
A Carrefour a Google-lel együttműködésben fejleszti adatközpontját és üzleti igényeire illesztett algoritmusokat. Céljuk a kinyert információk alapján a polcképek tökéletesítése, a készlethiány felszámolása és egyedi kényelmi kínálat kialakítása, aminek eredményeként, már az első évben 250–280 millió euró többletforgalmat várnak.
A Sainsbury’s az accenture és Google segítségével az étkezési szokásokat vizsgálja. Instagram, Twitter, főzőoldalak és egyéb posztokon keresztül valós időben vizsgálják a népszerű, trendi élményfaktorokat. Mindez meggyorsítja az új termékek fejlesztését és piacra vezetését.
A Lidl a német DFK kutatóközponttal karöltve a bolti és központi raktárakat érintő forgalom-előrejelzés és automatikus feltöltés tökéletesítésén dolgozik, hogy a termék elérhetőséget javítsák, és a készletezési költségeket csökkentsék.
Az Albert Hejn, Coop Italy és Auchan blockchain technológia alkalmazásával biztosítja a friss élelmiszerek lekövethetőségét vásárlói számára.
Túl jó, hogy kidobjuk
Az élelmiszer-pazarlás napjaink társadalmának egyik legsúlyosabb problémája. A „Too good to go” (Túl jó, hogy kidobjuk) applikáció segítségével a fogyasztók lejáratközeli élelmiszereket vásárolhatnak harmadáron. Élelmiszerboltok, pékségek, éttermek és szállodák, összesen 39 000 partner támogatja így a tudatos fogyasztást. 4 éve Dániában 5 fiatalember kezdte, most 14 európai országban fut sikeresen, és az USA is belép. Eddig 20 millió regisztrált felhasználó 30 millió adag ételt mentett meg a kidobástól, és így 76 000 tonna CO2 keletkezését akadályozták meg. Dániában létrehozták az első webáruházat, ahol lejáratközeli készleteiket árusíthatják ki a márkagyártók.
A PLMA új időpontja: 2020. december 2–3.
A koronavírus hatására hozott holland kormányzati intézkedések és lezárások miatt az eredetileg május 26–27-re meghirdetett „World of Private Label” saját márkás szakkiállítás átütemezésre került. Az új időpont 2020. december 2–3. szerda–csütörtök, ekkorra várják a szervezők az érdeklődőket, a megszokott helyszínen, Amszterdamban a RAI kiállítóközpontban.
Európai aktuális
Az Aldi két helyet ugrott előre az európai élelmiszer-kiskereskedők rangsorában, így a Carrefourt és a Tescót megelőzve, immár Európa második legnagyobb kereskedője. Az élen továbbra is a német Schwarz Group áll. A kiskereskedelem további koncentrációja várható, az első 30 európai kiskereskedő 2022-ben már az összforgalom 61%-áért lesz felelős.
A saját márkák részesedése gyorsan növekszik Olaszországban. A piackutatók azt jósolják, hogy 2020 végére eléri a 20,6%-ot, 5 éven belül pedig a 25%-os piacrészt. Az egyik legjelentősebb olasz kereskedőlánc, a CONAD pedig bejelentette, hogy nála már most 30% a privátcímke aránya.
Franciaországban is töretlenül növekszik az online kereskedelem, 2019-ben 11%-kal. A francia fogyasztók így összesen 103 milliárd eurót költöttek el ebben a csatornában.
A Tesco összefogott a Microsofttal. A megállapodás értelmében a dunnhumby piackutató Customer Insight termékeit a Microsoft felhőplatformjára helyezi át.
Belgiumban a Lidl digitális hűségkártya alkalmazást vezetett be, amelyen keresztül a vásárlók visszatérítést és különböző kedvezményeket kaphatnak.
A saját márkás termékválasztékban is megjelennek a prémium bőrápoló családok. Az Aldi elsők közt lépett a piacra Lacura márkanéven vegán bőrápoló készítményekkel. A Marks&Spencer pedig 18 cikkelemből álló, egyszerre cruelty-free (állatokon nem tesztelt) és vegán (állati és állatokból nyert összetevőktől mentes) termékcsaládot kínál Pure szortimentjében. //
Kapcsolódó cikkeink
Stratégiai partnerségre lépett a SPAR International és a Circana
Stratégiai együttműködést jelentett be a SPAR International a fogyasztói magatartás…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >