Soha nem kellett még ennyire az energia

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 08. 25. 10:13

A koronavírus-járvány érzékenyen érintette az energiaital-piac szereplőit, hiszen a kijárási korlátozás által csökkentek a fogyasztási alkalmak, valamint a kisboltok és a dohányboltok rövidített nyitvatartása is megritkította a termékkör beszerzési lehetőségeit. A gyártók azonban teljes erőbedobással készülnek a nyári időszakra, és amellett, hogy újabb és újabb izgalmas ízvariációval gazdagítják a kínálatot, az egészségügyi és környezetvédelmi szempontoknak is egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak.

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketing-üzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC Magyarország

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője arról tájékoztat, hogy az energiaital kategória az elmúlt években szárnyalásban volt, ám 2019-ben némi lassulás történt a korábbi dinamikus növekedés után. Az eladások továbbra is nőttek: volumenben plusz 2%-os, értékben pedig plusz 8,9%-os növekedés jellemezte a kiskereskedelmi csatornát (MAT 2020. február, Nielsen).

– Az energiaitalok fontos szerepet töltenek be a teljeskörű italgyártó vállalatunk 24/7 üzletstratégiájának megvalósításában, ezért sokat dolgoztunk azon, hogy portfóliónk az elmúlt évben mind mennyiségben, mind értékben rekord piaci részesedést érjen el, és hónapról hónapra folyamatos, dinamikus növekedést mutasson – avat be a szakember.

A vállalatnál a jelenleg kialakult helyzetben azt tapasztalják, hogy az energiaitalok eladásai némileg visszaestek, vásárlóik számára most az alapvető élelmiszerek beszerzései kerültek előtérbe. A kisboltok, dohányboltok korlátozott nyitvatartása is hozzájárult ahhoz, hogy a kategória univerzuma kissé beszűkült.

Barna Zsuzsanna - Monster

Barna Zsuzsanna
magyarországi business
manager
Monster Energy

– Annak ellenére, hogy az elmúlt években a teljes üdítőital-piac lelassult, az energiaitalok még mindig gyorsabban tudtak növekedni. A trend mögött egyértelmű indok, hogy az energiaital trendi és izgalmas, illetve az egyes üdítőital-kategóriák funkcionalitását egyre inkább értik a fogyasztók. Tudatos munkánknak köszönhetően a portfóliónk – Monster és Burn – dinamikus növekedéssel tud egyre magabiztosabban erősödni a második helyen a magyarországi energiaital-piacon (Nielsen, value FEB 2020) – egészíti ki Barna Zsuzsanna, a Monster Energy magyarországi business managere.

Jenei Tamas-Hell Energy Magyarorszag

Jenei Tamás
kereskedelmi igazgató
Hell Energy Magyarország

A Hell Energy Magyarország Kft.-nél az elmúlt hónapok egyrészt az előkészítésről és a kreatív munkáról szóltak, Amerikában forgattak Bruce Willisszel, másrészt a cég ismét megmutatta egyedülálló innovációs képességét, ugyanis napok alatt fejlesztették le a Classic+ terméket.

– Az energiaitalok piacán tovább erősítettük a piacvezető pozíciónkat, és azon dolgozunk, hogy ez folytatódjon a következő hónapokban is – tájékoztat Jenei Tamás, kereskedelmi igazgató.

A vírus miatt csökkentek a fogyasztási alkalmak

Deák Dóra, a Red Bull Hungária Kft. trade marketing managere arra mutat rá, hogy a koronavírus-járvány okozta új piaci helyzet az energiaital-fogyasztásra, ezáltal vállalatuk forgalmára is hatással van.

– A vendéglátás és a turizmus kiesésével, az utazások drasztikus lecsökkenésével a Red Bull fogyasztási alkalmai is csökkentek, hiszen funkcionális energiaitalról beszélünk – mondja Deák Dóra, aki emellett arra is emlékeztet, hogy az elmúlt 1,5 évben termékük a Nielsen adatai alapján folyamatosan a kategória felett tudott nőni.

– Érezhető volt, hogy az emberek szívesen fordulnak a prémium, minőségi termékek felé, biztosítva így a két számjegyű növekedést hónapról hónapra. Viszont március közepétől a COVID-19 hatására a vásárlási és fogyasztási szokások láthatóan megváltoztak, de számításaink szerint, amint újra visszaáll a hétköznapok rendje, a korábbi pozitív tendencia folytatódni fog.

Kiss Regina - Rise Energy

Kiss Regina
értékesítési vezető
Rise Energy
Magyarország

A Rise Energy Magyarország Kft. növekvő mértékű eladásról számol be, ami meglátásuk szerint folyamatosan bővülő értékesítési partnerhálózatuknak, illetve aktivitásaiknak köszönhető.

– Ennek megfelelően az idén az előrejelzéseink szerint további bővüléssel számoltunk, azonban a járvány okozta kiszélesedő gazdasági válság jelentősen csökkentheti a termék szezonálisan egyébként felívelő trendet mutató eladási számait, hiszen nagymértékben visszaesnek a vásárlói kontaktusok mind az eladáshelyeken, mind az elmaradó események miatt. Meglévő értékesítési csatornáink – hiperek, dohányboltok, webshopok – szerencsére folyamatos termékelérést biztosítanak vásárlóinknak. A termékkategória változatlanul sikeres, de folyamatosan dolgoznunk kell azon, akár új eszközökkel is, hogy a vásárlókkal továbbra is fenntartsuk a kapcsolatot, ezáltal nemcsak életben tartva, de erősítve is a márkát – hangsúlyozza Kiss Regina, a Rise Energy Magyarország Kft. értékesítési vezetője.

Igénylik a fogyasztók az innovációt

– Számunkra mindig elsődleges szempont a megújulás, és fogyasztóink számára is alapvető elvárás, hogy mindig valami extrát kapjanak szeretett brandjüktől. Az elmúlt időszakban sem volt ez másképp, olyan termékkel léptünk a piacra, amire még nem volt példa. A télvégi, vitaminhiányos időszakra egy olyan termékfejlesztést valósítottunk meg Classic termékünkön, ami teljesen egyedülálló: 500 mg C-vitaminnal és emellett D-vitaminnal egészítettük ki – jelzi Jenei Tamás.

Deák Dóra az elmúlt évek tapasztalata alapján úgy látja, a magyar energiaital-vásárlók a többi európai országhoz képest nyitottabbak a nem klasszikus tutti-frutti ízű energiaitalok kipróbálására, fogyasztására. Jelenleg az egzotikus ízek különösen népszerűek ebben a kategóriában, amit az is igazol, hogy a Red Bull kókuszos ízű termékét, amelyet két évvel ezelőtt a nyári szezon ízeként vezettek be, népszerűsége miatt megtartották állandó szortimentjük részeként.

– Kisebb elmozdulást figyelünk meg a piacon a minőségi termékek irányába, és erős a vásárlók hűsége is. A Rise energiaitalok prémium kategóriát képviselnek, de megfizethető áron – jegyzi meg Kiss Regina.

– Jelenleg a termék elérhetősége a legfontosabb, de emellett – a jelen helyzetben még inkább – hiszünk a márka népszerűségének és a vásárlók hűségének az erejében, aminek a jó termék az alapköve. Aktívan dolgozunk a márkaépítésen, illetve segítünk abban, hogy a vásárlók észrevegyék a különbségeket a beltartalom és a külső megjelenés tekintetében egyaránt, ami a Rise egyik nagy előnye. Energiaitalaink mind a 4-féle íze beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a bodza és a strong dragon (sárkánygyümölcsös) ízváltozatok a vásárlóink nagy kedvencei, amelyek egyaránt alkalmasak a márkahűség kialakítására – tájékoztat a Rise Energy Magyarország Kft. értékesítési vezetője.

Soha nem kellett még ennyire az energia - energiaitalok piaca

Az energiaital trendi és izgalmas, az egyes üdítőital-kategóriák funkcionalitását egyre inkább értik a fogyasztók

Barna Zsuzsanna arról ad hírt, hogy a fogyasztók az üdítőitalokhoz képest hatványozottabban keresik az innovációt az energiaital-piacon, elvárják, hogy érdekes és izgalmas legyen a kategória.

– Az elmúlt évben a Monster Mango Loco, illetve a Burn Sour Twist bevezetésének sikere is egyértelműen alátámasztotta ezt a tendenciát, a gyümölcsös, egzotikus ízek tökéletesen segítik a hagyományos tutti-frutti ízű energiaitalokat abban, hogy a fogyasztók belépjenek ebbe a kategóriába. Egy másik jellemző trend a zéró cukortartalmú termékek jelentős növekedése, amit leginkább az magyaráz, hogy az egészségtudatosabb fogyasztói magatartás beépül a mindennapjainkba. Ennek megfelelően bővítjük és optimalizáljuk a Burn Zero és Monster Ultra portfóliónkat – fejti ki a Monster Energy magyarországi business managere.

– Az elmúlt évben az értékbeli eladások már több mint 10 százalékáért a light és zéró termékek felelnek. (Nielsen, Retail, MAT 2020. február). Ez összhangban van a cukorcsökkentési vállalásainkkal is, mely szerint 2020 végéig 50%-kal csökkentjük a termékeink cukor- és kalóriatartalmát a 2010-es bázisévhez képest. Iparági szinten ma már 43%-os csökkenést sikerült elérnünk – fűzi hozzá Palkó András.

Erősödik a diszkont és az online csatorna

Kiss Regina jelentős változásként említi, hogy elindult a hiperekben és dohányboltokban történő értékesítés, ami részben annak is köszönhető, hogy a kereskedők egyre inkább felismerik a „tehetséges” magyar márkákat, és egyre nagyobb teret biztosítanak nekik, amivel végsősoron vásárlóik számára gondoskodnak megújuló kínálatról.

– Ez, valljuk be, nagyon kell a kategóriának. A jelen helyzetben felértékelődött az online sales csatorna, illetve azok a sales partnereink, akik rugalmasan, webshopon keresztül továbbra is el tudják látni a vásárlókat. Mivel a Rise célcsoportjának és az eddigi kommunikációs és értékesítési csatornájának az online világ eddig is az egyik fő irányát adta, ez számunkra nem újdonság. Ezért most a saját webshopunk és bejáratott online kommunikációs felületeink nagy előnyt jelentenek – avat be a Rise Energy Magyarország Kft. értékesítési vezetője.

Palkó András arra hívja fel a figyelmet, hogy a minőségi termékek magasabb árai olyan presztízst adhatnak az energiaitaloknak, ami korábban hiányzott: sokakban élnek tévesen negatív képzettársítások az energiaitalokról és azok fogyasztóiról, holott ez egy funkcionális ital, amelyet nem a nap 24 órájában, hanem megfelelő élethelyzethez és fogyasztási alkalomhoz illeszkedve ajánlott fogyasztani. A csatornákat tekintve ugyanazt a trendet állapítják meg, ami gyakorlatilag minden kategória esetén elmondható: a diszkonterek térnyerése és a nagyformátumú hiper- és szupermarketek szerepének visszaesése figyelhető meg.

Vonzóak az akciók

– A diszkontok mellett a convencience típusú üzletek erősödését is látjuk – kiemelve a Spar, Spar Expressz üzletek népszerűségének növekedését. A hipermarket csatornában is történtek változások, van üzletlánc, amely kiemelkedően tudott nőni a tavalyi évben, azonban van, ahol visszaesést tapasztaltunk. Mindezek mellett a koronavírus megjelenésével mi is tapasztaljuk, hogy az online üzletek forgalma megugrott. A házhozszállítások mennyisége a legtöbb kereskedőnél többszörösére emelkedett. Továbbra is azt látjuk, hogy a magyar fogyasztókra hatással vannak az árakciók, szívesen veszik meg kedvezőbb áron az energiaitalokat, illetve a több termék együttes vásárlását ösztönző promóciók is egyre népszerűbbek – tudjuk meg Deák Dórától.

Jenei Tamás az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy az emberek környezettudatosabban gondolkodnak, mint korábban, ami a csomagolások terén is megmutatkozik.

– Ebben a kérdésben a Hell cégcsoport példát mutatott a nemzetközi vállalatoknak, termékeink 95%-a 100%-ban, végtelenszer újrahasznosítható aludobozokban kerül forgalomba. Ezt a törekvésünket az elmúlt évek beruházásai is bizonyítják: 2017-ben átadtuk az alumínium italdobozgyárunkat, és két új töltősort is elindítottunk. A következő 5 évben pedig 1 százalék alá szorítjuk a PET-palackok arányát a portfóliónkban – ismerteti a Hell Energy Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója.

– A Red Bullnál tisztában vagyunk azzal, hogy felelőséggel tartozunk a környezetünk felé, ezért az alumíniumdobozaink 100%-ban újrahasznosíthatóak, és következetesen erőforrás-megőrző módon gyártunk – emeli ki Merkler Edit, a Red Bull Hungária Kft. off premise managere.

Nyári színek és ízek

– A trendeket figyelembe véve alkottuk meg 2019-ben is az innovációinkat, amikor is a zéró szegmens növekedésének 44 százalékáért a Coca-Cola HBC portfóliója felelt (MAT 2020. február, Retail). Tavaly a különleges Mango Loco innováció osztatlan sikereket ért el: a teljes energiaital-kategória növekedésének egyharmadát ez az egzotikus variáns hozta (Nielsen, 2019. FY, HyLO csatorna). A Monster portfóliót tekintve a bevezetést követő 2-3 hónap elteltével a Monster Green után a második legkedveltebb íz lett. A fogyasztók kedvelik az új energiaital-ízeket, és úgy látjuk, hogy nyitottak megkóstolni a Monster minden újítását. 2020-ban is ugyanezek mentén szeretnénk haladni, felrázni, színesíteni a kategóriát, hiszen látjuk a fogyasztók erre való igényét – nyilatkozza Palkó András.

– Ennek megfelelően jelentkezünk áprilistól a boltok polcain az újdonságainkkal. A Monster Pipeline Punch elhozza Hawaii legfinomabb gyümölcseit – passionfruit, narancs és guava ízekben –, míg a Monster Ultra Paradise egy igazán vadító zöld dobozban robban be a köztudatba, valódi felfrissülést hozva a trópusi szigetek pezsdítő ízvilágával, kalóriamentesen – teszi hozzá Barna Zsuzsanna.

A Red Bull Hungária Kft. idén is piacra lép egy különleges, limitált nyári energiaitallal. 2020-ban egy Magyarországon is rendkívül népszerű gyümölcs, a görögdinnye ízvilágával érkezik az új termékük. A Red Bull Summer Edition görögdinnye ízesítéssel május 1-jétől található meg az üzletek polcain.

– A környezettudatos vásárlás mellett az egészségtudatos fogyasztás az energiaital-piacon is megjelent. Erre reagálva a tavalyi évben bevezettük a Red Bull Zero termékünket, amelyet állandó portfólióban szeretnénk tartani a Red Bull cukormentes termékünk mellett, lehetőséget kínálva további cukormentes energiaital-fogyasztásra – vázolja Merkler Edit, a Red Bull Hungária Kft. off premise managere.

A Classic+ energiaital mellett nemrég került a boltokba a két új Hell Summer Cool, amelyeket nyári ízekkel és színekkel kínál a vállalat a fogyasztóinak. Az egyik a Mangosteen-Pomelo, a másik a Black Cherry.

– A kezdeti visszajelzések alapján a fogyasztók örömmel fogadták idei újdonságainkat, és ezt a visszajelzést kapjuk a boltosoktól is. Az innováció kiemelten fontos a Hell életében, ezt bizonyítják az elmúlt évek sikeres fejlesztései is. A tavaly megjelent Energy Coffee termékcsalád és az energiaitalok terén is van jónéhány ötletünk, amelyekről hamarosan többet is elárulhatunk – mondja Jenei Tamás.

A Rise Energy Magyarország Kft. idei célja, hogy tovább építse a Rise energiaital-család ismertségét, másfelől tovább bővítse az értékesítési partnereik körét.

– Továbbra is igaz, hogy bár a Rise energiaitalok a boltok polcairól könnyen és hamar elfogynak, jelenleg a terméket a fogyasztók jobban ismerik, mint a kereskedők, így elsősorban az ő támogatásukra helyezzük a hangsúlyt 2020-ban is – jegyzi meg Kiss Regina.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink