SIÓ: harminc év gyümölcse
Az Utasellátótól a piacvezetőségig jó nagy utat járt be a SIÓ az elmúlt 30 évben. Az országos disztribúciót egy csapásra megoldó állami szerződés, a legjobbkor érkezett új tulajdonos egyenest a piacgazdaságból, nosztalgiát és a korszerűséget szerencsésen elegyítő imázs, a piaci igényekre gyorsan reagáló almárkák – szerencsés csillagállások és bátor, jó döntések sora egyaránt segítették a márkát ezen az úton.1977-ben még nem marketingesek és piackutatók mérték fel kart karba öltve a fogyasztói igényeket, és találtak rájuk megoldást egy-egy új márka személyében. Sokkal inkább az előállítói oldal „adjuk el, amink van” hozzáállása eredményezett egy-egy új terméket.
Hív a vasút, árul a MÁV
A SIÓ például a dél-dunántúli állami gazdaságok és téeszek gyümölcsöseinek hasznosítására született, szerencsés csillagzat alatt. A régió gyümölcsöseiből közismerten zamatos, napérlelte gyümölcsök kerültek a gyümölcslébe, amely a minőségi magyar termékek egyik kedvelt szimbóluma lett.
A frissen megalakult vállalattal szerződést kötött a MÁV, amely könnyen szállítható, praktikus és finom gyümölcslével szerette volna bővíteni legendás Utasellátójának kínálatát. Megszületett hát az alumíniumtasakos SIÓ, amely ugyanolyan emblematikus itala lett a 70-es éveknek, mint például a 60-asnak a csatos Bambi. A vasút pedig önkéntes, kiváló disztribútorként az ország minden részére elszállította a terméket, ismertté téve a SIÓ nevet.
Az alumíniumtasak egyébként nem magyar találmány volt, és eleinte még csak nem is nálunk töltötték bele a gyümölcslevet. Jugoszláviában működött a gépsor, ott bértöltötték, amíg nem engedélyezték az állami szervek egy ilyen gép megvásárlását a Balaton-parti gyárnak.
Az alumíniumtasakos után megjelent az üveges kiszerelés is, a dobozosra azonban 1987-ig várni kellett. Ami egyben le is váltotta a tasakokat, a csomagolóanyag ugyanis importból, egyre drágábban és megbízhatatlanabbul érkezett.
Mire való ennyi Astra?
A német ECKES AG 1993-ban vásárolta meg a vállalatot. Az idén 150 éves gyümölcslékonszern olyan erős márkákkal érkezett, mint a Granini vagy a Hohes C, és amit láthatott, az sok régi magyar márka haldoklása. A SIÓ-t mégsem fenyegette a megszűnés veszélye, mondja Zarándy Katalin, a SIÓ-ECKES Kft. marketingigazgatója:
– Az ECKES mindenképpen márkát vásárolt, nem gyártási kapacitást. A csoportnak ez volt az első külföldi beruházása, a fő vonzerőt éppen az erős helyi márka jelentette. A saját márkáik önmagukban még nem tették volna lehetővé, hogy azokkal komoly szeletet hasítsanak ki a magyar piacból, azonban a hazai piacismeret és a nemzetközi tapasztalat együttesen meghozta az eredményt. Amivel a SIÓ máig tartó sikereit megalapozták, az a korábban nálunk ismeretlen, értékesítés- és márkaközpontú szemléletmód.
Rögtön létrehoztak egy erős sales-csapatot, akik az országban elsők között építettek széles disztribúciót. Ez a csapat tréningeken vett részt, és a boltlátogatáshoz egy-egy Opel Astrát kaptak. Ma már ez természetes, de akkor az üzemben némileg értetlenül nézték a felsorakozott gépkocsiflottát, még az is elterjedt, hogy ezek az autók a munkásokat hozzák-viszik az üzem és Siófok között.
Elkezdődött a SIÓ márka tudatos építése, következetes kommunikációja is – bár az első SIÓ-reklámfilm már korábban megszületett, a legendás Sas István rendezésében. De más egy állami márkakommunikáció és más egy piaci: ez utóbbihoz nagyon kellett az ECKES szaktudása, amely máig tartó piacvezető pozíciót biztosított a SIÓ-nak.
Ráadásul, mivel a német tulajdonos amolyan előretolt hídfőállásnak tekintette a magyar vállalatot, a SIÓ keletebbre is merészkedett. A 98-as orosz gazdasági válság aztán visszavetette a kivitelt, de azóta újra bővült, fókusza pedig Közép-Európára helyeződött át. Az ECKES-csoport felismerve az ebben rejlő potenciált, 2006-ban cégcsoport szinten önálló üzletággá fejlesztette az exporttevékenységet, budapesti székhellyel és magyar igazgatóval.
Maradva a hazai pályán
De vissza a SIÓ-hoz! Márkaüzenete épít az elmúlt 30 év nosztalgikus elemeire, de a mai igényekre felelő, a hazai kötődéseket hangsúlyozó. Ennek a kötődésnek a kifejezője a szlogen is: „Az én világom. – SIÓ”. Ugyanakkor a hagyományok, valamint a zamatos gyümölcsökre fokuszáló kommunikáció egyben kereteket is szab a márka kiterjesztésének. Nehéz elszakítani a zamatos gyümölcstől. A cég is felismerte ezt, ezért ma már nem fejleszt más szomjoltó kategóriákban – tavaly például megszüntették a SIÓ Ice Tea gyártását, a fő területének a gyümölcslé kategória hagyományos és innovatív területeit tartja.
Az innováció azért is fontos, mert a piac a vegyesebb ízek, a funkcionalitás felé halad, erősödnek a másodlagos fogyasztói igények. Ez hívta életre a SIÓ-n belül az almárkákat. A gyerekeknek szól a SIÓ Vitatigris, a kiegyensúlyozott táplálkozásra odafigyelőknek a csökkentett kalóriatartalmú SIÓ Könnyű és Zamatos család. A SIÓ márka fontos kategóriája a magas minőségű és gyümölcstartalmú nektár, ahol különleges gyümölcsöket is kínálnak a fogyasztóknak.
Csomagolásban is hallgat az idők szavára a márka: a félliteres PET-palackos csomagolású SIÓ Drinx a mozgásban lévő fogyasztók szomját hivatott oltani, a másfél literes pedig igazi családi kiszerelés.
A 77-es bűvöletében
Az elmúlt időszak elsősorban a csomagolás megújításáról szólt. A SIÓ piacvezető márkához méltóan egyedi, jól felismerhető ruhába öltöztette egyliteres termékeit, a következő hónapokban pedig a HoReCa-szegmensnek kínált üveg formája és portfóliója is megújul.
Emellett az ízek portfóliója is változik: az idei év elején például a SIÓ nektároknak jelentek meg új ízvariációi.
– Az idei év mégis elsősorban a 30 éves jubileumról szól – jelzi Zarándy Katalin. – Az öt legrégebbi, legkedveltebb SIÓ íz aranyszínű dobozokban, limitált szériában jelenik meg az üzletek polcain, amelyhez fogyasztói promóció is csatlakozik 1+77+777 ajándékkal. A középiskolásoknak háromfordulós vetélkedőt hirdetünk „Ki tud többet az elmúlt 30 évről?” címmel, a filmesek fantáziáját pedig a „SIÓ – Az én világom, az én harminc évem” kiírás hivatott megmozgatni.
A márkával kapcsolatos tárgyakat, termékeket, reklámokat mutat be a Millenáris Teátrumban június 6-án nyíló SIÓ Retro kiállítás, nyáron pedig, a SIÓ Miss Balaton szépségversenyen külön díjért versenyezhetnek az 1977-ben született hölgyek.
A 77-es szám szövi át a márka teljes idei aktivitását amelyről a www.sio77.hu honlapról tájékozódhatnak az érdeklődők.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >