Szezonáruk fazonra szabva
Kevés virgácsot és sok kellemes meglepetést remélnek az édességgyártók az év végi ünnepek alatt. A márkás, valódi csokoládéból készült figurák dominanciája tovább erősödhet. A csatornákra szabott választék, a prémium csomagolás, az egyre színesebb bolti eszközök mind egy célt szolgálnak: vonzó ajándékozási megoldásokkal szolgálni a folyamatosan növekvő vásárlóerővel rendelkező fogyasztóknak.
Szinte teljesen eltűntek a bevonómasszából készült termékek az üreges figurák piacáról, ami jól mutatja, mennyit változott az ajándékozási-fogyasztási attitűd az elmúlt években. Ma már a csokifigurák nem csupán szimbolikus értékkel bírnak: a valódi csokoládéból készült termékkel ízélményt ajándékozunk szeretteinknek az ünnep alkalmából.
– A szezonális édességek körében a verseny erősödése figyelhető meg, a fogyasztók a megszokott termékek mellett keresik az újdonságokat is. Általánosságban elmondható, hogy az év utolsó hónapjaiban nagyobb az új termékek iránti nyitottság, a kipróbálási hajlandóság. A jól ismert márka a minőség biztosítéka a fogyasztók számára, csökkenti annak kockázatát, hogy „mellényúlnak” – érvel a brandtermékek mellett Kozma Korinna, a Nestlé Hungária Confectionery brand managere.
Kozma Korinna
confectionary brand manager
Nestlé Hungária
A Nestlénél kifejezetten erős év végi szezonra számítanak a csokoládépiacon. A 2016 utolsó negyedévi forgalom 5%-os pluszt hozott az előző év hasonló periódusához képest értékben. De még ennél is jobb hír, hogy az idei húsvéti szezonban jelentős mértékben, 25%-kal növekedett az üregesfigura-eladás értékben az előző évhez képest.
Örökzöld ízek
Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. ügyvezető igazgatója szintén derűlátó. Véleménye szerint a tavalyi árszintre lehet számítani idén is az üzletekben annak ellenére, hogy a háttérben ellentétes előjelű világpiaci alapanyagár-változások zajlanak:
– Mostanában nagy hírverést kapott, hogy a kakaó ára mélyponton van. Ez jó, de sajnos a cukor ára (ami az édességgyártás első számú alapanyaga) drasztikusan megemelkedett. Ugyanez a helyzet a mogyoróval is, ami az egyik leggyakrabban használt desszertízesítő.
Sánta Sándor
ügyvezető igazgató
Chocco Garden
A fő trendek között Sánta Sándor megemlíti, hogy a méretek esetében a közepes (60 g) figurák egyértelműen vezetik az eladásokat. Szaloncukrok esetében minden évben sok különleges íz jelenik meg, de a legtöbb még mindig a megszokott slágerekből (zselés, karamellás, kókuszos, marcipános) fogy.
– A vásárlók promócióérzékenysége nagyon erős, az eladott termékek majd 70 százalékát csak promócióval lehet értékesíteni – emeli ki az ügyvezető igazgató. – A karácsonyi szezon jellegzetessége, hogy a nagyon korai, első hetes kihelyezések után gyakorlatilag egyetlen folyamatos promócióvá válik. A diszkontok és hiperek vezetik az eladásokat, évről évre tudnak egy picikét növekedni. A kereskedelmi márkák egyre erősebbek lesznek, szép prémium csomagolásban, és nagyon olcsó, ömlesztett kiszerelésben is megtalálhatóak, ezért piacrészük stabilan növekszik.
Van zsákjukban minden jó
Nincs Mikulás-csomag Mikulás-figura nélkül. Forgalmának súlya azonban csatornánként némileg eltér. A kisebb üzletekben, ahol csak korlátozott szezonválaszték kialakítására nyílik lehetőség, felülreprezentáltak (a forgalomnak több mint háromnegyedét adják a Nestlé Hungáriától kapott piaci adatok szerint). A nagyobb üzletekben – részben a nagyobb választék következtében – már szerteágazóbb az eladás szerkezete.
– Itt az egyéb, szezonhoz kapcsolódó figurák, illetve a tradicionális zsákok is egyre népszerűbbek – informálja lapunkat Kozma Korinna. – Ez utóbbi sikere annak tudható be, hogy amellett, hogy kényelmes és gyors megoldás, minőségben nem kell kompromisszumot kötnie a vásárlóknak. És persze az adventi kalendáriumok is meghatározóak, a hagyomány részét képezik ebben az időszakban sok család számára. Ezért a mi portfóliónkból sem maradhat ki, készülünk egy új SMARTIES kalendáriummal az idei szezonra, mely megkönnyíti a visszaszámlálást és várakozást a „nagy napig”.
A csatornákat tekintve az üreges figura forgalmának kétharmada a hiper-szupermarketekben, illetve nagyobb alapterületű üzletekben realizálódik. Az ünnepi időszakban a nagybevásárlás részeként kerül sor a Mikulás-csomag alapanyagainak beszerzésére is.
Termékek csatornákra szabva
A Nestlé mind méretben, mint pedig ízben (tej-, ét-, mentolos, keksszel dúsított csokoládé stb.) széles figurakínálattal készül a szezonra. Fontosnak tartják a változatosságot fenntartva, hogy olyan újdonságokkal bővítsék a portfóliót, mely egyedi és hozzáadott értéket jelent a fogyasztók számára. Újdonságaikkal a SMARTIES márkára fókuszálnak, mely évek óta folyamatos növekedést mutat a szezon időszakban.
– Egy grandiózus termékkel, egy 352 g-os SMARTIES dobozzal készülünk idén, amit teletöltöttünk különböző SMARTIES termékkel, árulja el Kozma Korinna. – Portfóliónk alakításakor ugyanakkor a csatornák különbözőségét is szem előtt tartjuk, hiszen csatornánként eltérő a fogyasztói csoport és kosárméret. Célunk, hogy az adott termék a megfelelő csatornába kerüljön.
A fogyasztók keresik a jó ajánlatokat és az okos megoldásokat a nagy „ünnepi zajban”. Egyre több gyártó csábítja promócióval, ajándékkal a vevőket a karácsonyi időszakban.
– Idén is lesz in-store promóciónk, melynek részeként bármilyen, a megadott értékben történő Nestlé édesség vásárlása esetén megajándékozzuk a fogyasztót – újságolja a Nestlé Hungária confectionery brand managere. –– Ajándékként pedig olyan SMARTIES terméket adunk, mely kereskedelmi forgalomban nem kapható, ezzel emelve az ajándék értékét.
A látványos üzlethelyi megjelenés továbbra is elsődleges ebben az időszakban. Ezentúl azonban egyedi és kreatív megoldásokkal is igyekeznek növelni márkáik ismertségét, nem feltétlenül a hagyományos eszközökkel, vetíti előre Korinna. Abban is bíznak, hogy az őszi nagyszabású BOCI kommunikáció pozitív hatással lesz a BOCI üregesfigura-portfólióra.
Prémium az alapanyagtól kezdve
A Chocco Garden a tavalyi szezonban prémium, de megfelelően árazott termékeivel még ezen a telített piacon is jelentős részesedést tudott elérni, tudjuk meg Sánta Sándortól. Ebben sokat segített, hogy a különböző médiában megjelent termékteszteken zselés és kókuszos szaloncukraik és desszertjeik is kitűnő eredményeket értek el.
– Nálunk az innováció egyelőre azt jelenti, hogy a minőségre koncentrálva minden alapanyagból valódit, illetve prémium minőségűt használunk – mondja Sánta Sándor. – A zselés szaloncukraink valódi gyümölcslével készülnek, a csokoládé, amit használunk, prémium minőségű belga csokoládé, kókuszos szaloncukraink kókusztartalma jóval magasabb az átlagosnál, és még sorolhatnám.
A hosszú távon legjobban kifizetődő marketingeszköz a jó minőség, vallják a cégnél, így erre koncentrálnak a legjobban. Emellett szép és jellegzetes türkiz színű csomagolásuk mára szinte a márka védjegyévé vált, de a vidám új színvilág, a különleges formájú csomagolások szezonális termékeiken is visszaköszönnek.
– Hogy melyek a leghatékonyabban elköltött marketingpénzek, azt már a régi mondás szerint sem lehet tudni, de mi úgy tapasztaljuk, hogy az in-store promóciók látványos eredményeket hoznak – említi meg zárszóként az ügyvezető igazgató.
A csoki és az egészség
A Storck elsősorban ajándékpralinékkal és üreges termékkel képviseli magát az ünnepi időszakban, de vannak a kínálatában saját fogyasztásra és az ünnepi asztal díszítésére is alkalmas termékek is. Éves bevételének közel fele szezontermékek értékesítéséből származik, ezért kulcsfontosságú számára az ünnepi időszakok – elsősorban a karácsony – sikere.
– A vásárlóerő, a bizalmi index és a kiskereskedelmi forgalom növekedésének köszönhetően jó kilátásokkal nézünk az előttünk álló szezon elé, no és a pralinépiac első féléves piaci teljesítménye is biztató – ad hangot optimizmusának Szűts Ágnes, a Storck Hungária Kft. marketingvezetője.
Szűts Ágnes
marketingvezető
Storck Hungária
Úgy látja, kedvez a piacnak, hogy a fogyasztók egyre egészségtudatosabbak. Többek között ezért is szorul vissza a bevonómassza, kerülnek előtérbe a minőségi összetevőkből készülő prémium termékek, vagy például a kedvező élettani hatásokkal rendelkező étcsokoládé.
Ugyanígy látják a kérdést a praliné kategóriában szintén jelen lévő Nestlénél is. Kozma Korinna így fogalmaz:
– A csokoládé ugyanúgy része lehet az egészséges táplálkozásnak, ugyanakkor fontos a mértékletesség. Ezért a javasolt adagnagyságot jól láthatóan – a fogyasztók számára is könnyen értelmezhető módon – jelöljük a csomagoláson, ezzel megkönnyítve számukra a csokoládé kiegyensúlyozott étrendbe való beillesztését.
A Nestlé a trendek alapján a praliné szegmensben is a kereslet élénkülésére számít. A fogyasztók az idei utolsó negyedévben a hiper csatornában három különböző kiszerelésű és árpontú Nestlé Caja Roja desszerttel, míg a hazai láncokban egy másik különleges Nestlé desszertportfólióval találkozhatnak.
Ünnephez öltözve
A pralinéeladások igazi terepe a nagy eladóterű üzletekben van, hiszen a vásárlók többsége az ünnepi alkalmakra szánt édességek beszerzésekor szívesebben választ az ott vonzóan kihelyezett széles kínálatból és a sokféle promócióból. A Storck szezonális eladásainak is több mint 60%-a a hiper- és szupermarket csatornákban realizálódik.
A cég innovatív megoldásai a pralinépiacon elsősorban megjelenésben, azaz a termékcsomagolás terén mutatkoznak meg.
– Csomagolásaink az ünnepi hangulat mellett a praktikusságra koncentrálnak – mondja Szűts Ágnes. – Ilyenek például a merci Finest Selection fóliája alá csúsztatott, eltávolítható előlapok. Ehhez teljesen egyedi megoldást is kínál a Storck: a merci.hu oldalán akár saját képpel és egyedi üzenettel ellátott előlapot is készíthet magának a kreatív kedvű fogyasztó. A Toffifee csomagolásokon elhelyezett játékok/társasjátékok pedig igazi hozzáadott értékkel bírnak. Nem utolsósorban a termékek az ünnepek után egyszerűen visszaalakíthatók normál csomagolású termékké, így értékesítésük is kevesebb kockázattal jár.
Édességpiaci sajátosság, hogy a kommunikációs mixben a televíziós költés még mindig hangsúlyos szerepet kap, amit a Storck online megoldásokkal kombinál. A szezon időszakokban különösen felértékelődik a vásárláshelyi kommunikáció szerepe is.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A brit Tesco szerint minden eddiginél több alkoholmentes ital fogyhat idén karácsonykor
A brit Tesco idén karácsonykor minden eddiginél nagyobb keresletre számít…
Tovább olvasom >Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >