SCA Hygiene Products – „Köszönjük, Ránky Úr”!
A hazai kül- és belkereskedelemben eltöltött több mint 40 aktív és sikeres év után nyugdíjba vonult az FMCG-szakma világpolgára, az SCA Hygiene Products ügyvezetője, Ránky László. A Libero, Libresse, Zewa márkanevekkel fémjelzett divízió új vezetője Venter Zoltán, eddigi értékesítési igazgató lett. Az őrségváltás apropóján ültünk le velük beszélgetni.Mindketten napbarnítottak, energikusak, tele tervekkel. László a Balatonra, Zoltán a Tiszára siet a beszélgetés után. Minden szavukon átsüt az SCA iránti elkötelezettség, a megélhetően célorientált, emberléptékű, skandináv puritanizmusban gyökerező vállalati kultúra méltatása. A kezdetekre, pályájuk indulására mindketten szívesen emlékeznek.
R.L.: A nyelvek iránti érdeklődés vezetett a Közgazdasági Egyetem külkereskedelmi szakára, hiszen már a felvételire német felső- és angol középfokú nyelvvizsgával érkeztem. Akkoriban nem tanítottak marketinget, kommunikációt, így az első munkahelynek óriási szerepe volt a gyakorlati tapasztalat megszerzésében. A szűk kínálatból én a TerImpex állami vállalathoz kerültem friss diplomásként, 1967-ben bonyolítói munkakörbe, ami manapság az asszisztens megfelelője. Napra pontosan 25 év múlva elnök-vezérigazgatói pozícióból hagytam el a céget.
Nagyon értékes és érdekes időszak volt ez. Egyrészt az idősebb kollégáktól rengeteget lehetett tanulni. Másrészt a külföldi utakon, például Brüsszelben, az állami kereskedelmi szerződések letárgyalása közben olyan nyugati gazdasági fogalmakkal ismerkedhettünk meg, mint a marketing, saját márka vagy a disztribúció. A régió országaiból hozzánk jártak a kollégák árukínálatot csodálni. Akkoriban az export nagy százalékát a mezőgazdaság és az élelmiszeripar adta. A belkereskedelmet gyakorlatilag a Füszért-vállalatok elosztó szerepe jelentette.
A rendszerváltás hatásait már a Nestlé vezérigazgatójaként éltem át 1992-től. A svájci cég a hetvenes évektől kapcsolatot tartott fenn Magyarországgal, fagyasztott termékeket gyártatott Békéscsabán. A Szerencsi Csokoládégyár megvásárlásával az első multik között vetette meg a lábát sikeresen a magyar piacon. A termelés, értékesítés, szervezeti átalakítás sok idő- és energiabefektetést igényelt. Minden változásban volt, hiszen ezekben az időkben született meg a magyar FMCG-piac, jöttek be a külföldi kereskedelmi láncok és gyártók, vitathatatlan érdemeket szerezve így a gazdasági átalakulás lehetővé válásában. A valódi FMCG-kereskedelem, a versenyszféra színét-visszáját az SCA, vagy ahogy akkor hívták, Mölnlycke ügyvezetőjeként tapasztaltam meg, 1999-től napjainkig.
V.Z.: 1983-ban, még békéscsabai általános iskolás szünidős diákként 1 hónapot dolgoztam egy ABC-ben, és a klasszikus párizsimosás, zacskóstej-törölgetés ellenére tetszett az emberekkel való kapcsolatteremtés lehetősége. De mindez feledésbe merült a szegedi középiskolás évek alatt, ahol a fizika és kémia tanulmányi versenyeken szerzett helyezések jelentettek rövid távú sikerélményt. Érettségi után egy évet építészeti irodában töltöttem, amelynek hatására az Yblre jelentkeztem Budapestre, magasépítő szakra. Itt jöttem rá, hogy a többiekhez képest gyorsan tanulok, a bulik közt kiszorított pár órai tanulással simán vettem az akadályokat, így egyedül diplomáztam az akkori társaságból. Ez az élmény egyfajta magabiztosságot adott az életre, az ismeretlennel való szembenézés izgalmát, a kiismerhetőség, a felfedezés örömét.
Megélhetési lehetőséget azonban pályakezdőként nehéz volt akkor, 1991-ben Békéscsabán találni, így az épp fellendülő piacozásban próbáltam szerencsét. Kemény kiképzés volt, hajnali keléssel, ázással-fázással, de a sokféle emberrel való kapcsolat és a sikeres adás-vétel valamennyire kárpótolt. 1992 tavaszán, családom kétkedése ellenére jelentkeztem kereskedelmi képviselőnek a Sancellához (akkori elődje az SCA-nak), bár fogalmam sem volt, mit kell majd csinálnom. Ki gondolta volna, hogy a munkaszerződéssel együtt azt a bizonyos napóleoni marsallbotot is megkapom?
Bár többször megkerestek, kitartottam a vállalat mellett, hiszen 3-4 évente új kihívást kaptam, így lettem kelet-magyarországi területi vezető, majd nehéz szívvel és többéves unszolás hatására családunk vállalta a Budapestre költözést. Így Key Account Manager, Field Sales Manager, értékesítési vezető, majd idén nyáron, a negyvenedik születésnapomra divízióigazgatói kinevezést kaptam. Az utóbbi három pozíciót már László igazgatósága alatt.
Az elmúlt 10 évről mindketten lelkesen számoltak be, egymásnak adva a szót az eredmények taglalásában. Az SCA-országok között modellértékű a magyar szervezet, hiszen a vállalat minden nagy márkája jelen van hazánkban. A Tena inkontinencia-betét igazi „world wide brand”, hiszen világ-, Európa- és országos szinten is piacvezető pozíciót tölt be. A Tork professzionális higiéniai papírok az európai és a magyar versenyben is első helyezettek, a Libero pelenkák Skandináviában és Magyarországon is a legismertebbek a célcsoportban, a Libresse nagy hagyományokkal rendelkező márka a magyar hölgyek körében, a Zewa pedig az elmúlt tíz évből kilencben kétszámjegyű növekedést produkált, nagyban hozzájárulva ahhoz, hogy az SCA a vegyi vállalatok közül a hazai top5-ben stabil helyet kapjon.
A sikersztori az amúgy óvatos svédek bátor döntésénél kezdődött, mikor 1985-ben, jóval a rendszerváltás előtt megkezdték a gyártó, csomagoló és értékesítési tevékenységet hazánkban. A vállalati kultúrában is erősen domináns a skandináv modell, a felelősségi körökön belüli egyéni szabadság, önálló döntési, hibázási, javítási lehetőség, a valódi csapatszellem, a minimalizált adminisztráció és bürokrácia, az egyéni kezdeményezések megvalósíthatósága, az átlátható és jól átkommunikált közép- és felsővezetés. Mindennek köszönhetően minimális a fluktuáció, jó a hangulat, nincs funkciók közötti ellenségeskedés. Akik elhagyták a céget, legtöbbjük vezető beosztásba került, ott is kiválóan megállják a helyüket, és fenntartják kapcsolataikat a volt és jelenlegi SCA-s kollégákkal.
Az elmúlt tíz esztendő legnagyobb eredményének a Zewa minőségi háztartási, higiéniai papíráru mennyiségi eladásának hatszorosára növelését tartják, amelyben mindkét szakembernek elévülhetetlen része volt, hiszen kezdetben kevesen hittek a Zewa sikerében. Az olcsó, egyrétegű papírok piacát tudatos marketingtevékenységgel, edukációval, a partnerkapcsolatok elmélyítésével, elérhetőséget biztosító árpolitikával sikerült minőségi, háromrétegű papírok dominálta piaccá formálni. A folyamat motorja pedig kétségkívül a piacvezető Zewa volt és marad. A márkaépítés értékteremtő szerepe kiemelkedően fontos a vállalati stratégia kialakításában. De az öncélú, főként a nemzetközi központból érkező marketingnyomásnak ellenállnak, és csak a magyar fogyasztóknak valódi értéket adó, nyereségesen értékesíthető újdonságokat, promóciókat vezetik be.
Ránky László érdeme, hogy a magyar szervezet az SCA-vállalatok élmezőnyébe került. Sose kellett a szolgai módon adaptáló-riportoló sorba beállnia, sőt teljes koncepció kidolgozása, megvalósítása a központi elvárás. Így jöhetett létre Magyarországon egyedülálló módon például az első hallásra bizarrnak tűnő, ám nagy sikerrel és jelentős nemzetközi visszhanggal lezajlott Zewa WC-kiállítás is. A kereskedelmi és gyártói folyamatok optimalizálását célzó magyar ECR-kezdeményezésben a vállalat a kezdetektől tevékenyen részt vett, sőt az utóbbi két évben Ránky László a társelnöki pozíciót is ellátta.
V.Z.: A vállalatot ezen a sikerpályán kell tartani. Ránky Lászlótól 10 év alatt megtanultam, hogy ehhez az általa képviselt, a szervezet ritmusához alkalmazkodó, hosszú távon fenntartható fejlődés ütemét diktáló, motiváló és inspiráló, belülről jövő vezetési stílus a legalkalmasabb. Persze a piac, a kereskedelem, a fogyasztói szokások változását a szervezetnek proaktív módon, rugalmasan kell leképeznie, a mérőszámokban tükrözni, közben a partner-együttműködéseket stratégiai szintre emelni; ez számomra a következő 5 év kihívása. Személyes életemben pedig szeretnék elődömhöz hasonló, kiegyensúlyozott életvitelt kialakítani, amelybe a család, a rendszeres sport és a horgászszenvedély is belefér. A gyerekeket útnak indítani legalább olyan nehéz és felelősségteljes feladat, mint céget építeni, de ehhez is kaptunk bőséges útravalót a főnöktől.
R.L.: Nálam a recept egyszerű: 1 feleség, 2 gyerek, 3 munkahely, 4 unoka, 5 nyelv. András fiam továbbviszi a stafétát, most a román OBI kereskedelmi igazgatója. Az aktív nagypapaság mellett az úszás, tenisz, az utazás, világjárás és a borászkodás is számos újdonságot tartogat.
Mi a titka? Tény, hogy bármilyen korú, rangú és nemzetiségű emberrel azonnal szót ért. Több mint 120 országban járt már, ezzel lekörözte Juhász Árpádot, a TV2 utazási szakértőjét. Az előny megtartását elvárja tőle a szakmai és baráti kör. Az általa alkotott közgazdasági fogalom, a Chatrix, vagyis a Chaotic matrix elméletét taglaló könyv borítója kész, de lapjait tele kell írnia. A Balaton-átúszásra jövőre is vele tartanak a vállalkozó szellemű SCA-s kollégák. Társadalmi szerepvállalásait a Magyar-Amerikai Kereskedelmi Kamara társelnöki posztja, a Magyar Evezős Szövetség és a Vasas Tenisz-szakosztály vezetőségi tagsága fémjelzik.
Négy hivatalos búcsúztató, a tiszteletére hazánkba érkező több mint 20 külföldi vezető, a róla és neki készült film, Fellegi Ádám zongoraművész egyedi örömzenéje, a meglepetésparti, ahova még a kismamák is eljöttek, a régi kollégáktól a mai napig érkező csokoládéküldemények, a rendszeres telefonhívások mind azt bizonyítják, hogy a nagyszerű embert és vezetőt nem engedi el a szakma. Köszönjük, hogy továbbra is számíthatunk Önre, Ránky Úr!
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >