Sajátmárka helyzetjelentés
A Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége, a PLMA évkönyve 1998 óta minden évben megjelenik és több mint 7000 termékkategória trendjeit elemzi a Nielsen közreműködésével. A privátcimke aránya Európában átlagosan 30% feletti, a legmagasabb értéket Spanyolországban (49,7%), a legalacsonyabbat pedig Olaszországban (22,6%) mérték.
A 18 európai ország adatait összegző „International Private Label Yearbook 2021” az élelmiszer, snack, ital, egészség és szépség valamint a háztartási termékek körét fedi le. Több ez a könyv, mint egy egyszerű statisztika, segít beazonosítani azokat a kategóriákat, ahol további sajátmárkás penetráció-növekedés érhető el. Insightokat biztosít az üzleti növekedéshez és benchmarkul szolgál a privátcimke stratégia kialakításához. Regionális lebontásban is összehasonlítást tesz lehetővé. A tavalyi trendek itt olvashatók.
Tovább erősödött a private label pozíciója Európában
Két ország kivételével megőrizte 30% feletti erős piaci pozícióját a sajátmárka a Nielsen által vizsgált 18 európai országban 2020-ban, a PLMA 2021-es évkönyve szerint. Az országok közel felében a piacrész 40% fölé emelkedett és szinte minden országban penetráció növekedést is tapasztaltak.
A Nielsen adatai szerint a friss és fagyasztott, a tejtermék és az egészség és szépség a 3 leginkább növekedő kategória a 18 országra vetítve.
A legnagyobb európai piacokon a sajátmárka mennyiségi piacrészesedése jóval meghaladta a 40%-ot, vagyis Németországban 43,1% az Egyesült Királyságban 47,5%. Franciaországban jelentős, 7 pontos növekedéssel a sajátmárka elérte a 38,5%-ot.
Belgiumban kisebb csökkenést tapasztaltak, amit főként az édesség és snack kategóriák csökkenése okozott. Hollandiában viszont enyhe növekedéssel 37,1% a private label részesedése.
A legmagasabb, 50% körüli értéket Spanyolországban és Svájcban ért el a sajátmárka, ezekben az országokban az értékesített termékek közel fele már privátcimkés.
Portugáliában volt a legnagyobb növekedés, változatlan piackutatási körülmények mellett, már 45%-os mennyiségi piacrészt tudhatnak magukénak a kereskedelmi márkák, 2016-tól évente közel 5 pontot emelkedve.
A régiós növekedési bajnok Magyarország
Közép-Kelet-Európában a sajátmárka erős jelenléte jellemző a mióta a Nielsen méri ezt az adatot 2003-tól kezdve. Kiemelkedik Ausztria 40% feletti részesedésével, de Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban ls Szlovákiában is 30%-ot meghaladó részesedést mértek. A legnagyobb éves növekedést a régióban Magyarországon regisztrálták. 1,4%-os emelkedéssel a sajátmárka részesedése elérte a 36,2%-ot, így mind növekedésben, mind részesedésben a valaha mért legmagasabb értékkel csúcsot döntött.
Skandináviában Svédország teljesít kiemelkedően, 1 pontos növekedéssel először érte el a 34%-ot, de Finnország is 30% fölött maradt.
A Földközi-tenger vidékén Görögország és Törökország megőrizte a 30% feletti részesedést. Olaszországban is növekedési trend tapasztalható 2020-ban és 22,6%-os a sajátmárka mennyiségi piacrésze.
-A pandémia okozta halmozottan kiszámíthatatlan helyzetet figyelembe véve, a 2020-as statisztika megerősíti, hogy a fogyasztók folyamatosan és egyre inkább megbíznak a sajátmárkákban – kommentálta az évkönyv adatait Peggy Davies, a PLMA elnöke.
Kapcsolódó cikkeink
A PLMA 2024 Trade Show idén nagyratörő gyártókat és kiskereskedőket mutatott be
Iható tengervíz és iható ecet, teából készült, kenyérre kenhető zselé,…
Tovább olvasom >Soha nem látott népszerűségnek örvendenek a saját márkák
A pandémia után előállt gazdasági kihívások a már korábban is…
Tovább olvasom >Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >