Sajátmárka helyzetjelentés
A Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége, a PLMA évkönyve 1998 óta minden évben megjelenik és több mint 7000 termékkategória trendjeit elemzi a Nielsen közreműködésével. A privátcimke aránya Európában átlagosan 30% feletti, a legmagasabb értéket Spanyolországban (49,7%), a legalacsonyabbat pedig Olaszországban (22,6%) mérték.
A 18 európai ország adatait összegző „International Private Label Yearbook 2021” az élelmiszer, snack, ital, egészség és szépség valamint a háztartási termékek körét fedi le. Több ez a könyv, mint egy egyszerű statisztika, segít beazonosítani azokat a kategóriákat, ahol további sajátmárkás penetráció-növekedés érhető el. Insightokat biztosít az üzleti növekedéshez és benchmarkul szolgál a privátcimke stratégia kialakításához. Regionális lebontásban is összehasonlítást tesz lehetővé. A tavalyi trendek itt olvashatók.
Tovább erősödött a private label pozíciója Európában
Két ország kivételével megőrizte 30% feletti erős piaci pozícióját a sajátmárka a Nielsen által vizsgált 18 európai országban 2020-ban, a PLMA 2021-es évkönyve szerint. Az országok közel felében a piacrész 40% fölé emelkedett és szinte minden országban penetráció növekedést is tapasztaltak.
A Nielsen adatai szerint a friss és fagyasztott, a tejtermék és az egészség és szépség a 3 leginkább növekedő kategória a 18 országra vetítve.
A legnagyobb európai piacokon a sajátmárka mennyiségi piacrészesedése jóval meghaladta a 40%-ot, vagyis Németországban 43,1% az Egyesült Királyságban 47,5%. Franciaországban jelentős, 7 pontos növekedéssel a sajátmárka elérte a 38,5%-ot.
Belgiumban kisebb csökkenést tapasztaltak, amit főként az édesség és snack kategóriák csökkenése okozott. Hollandiában viszont enyhe növekedéssel 37,1% a private label részesedése.
A legmagasabb, 50% körüli értéket Spanyolországban és Svájcban ért el a sajátmárka, ezekben az országokban az értékesített termékek közel fele már privátcimkés.
Portugáliában volt a legnagyobb növekedés, változatlan piackutatási körülmények mellett, már 45%-os mennyiségi piacrészt tudhatnak magukénak a kereskedelmi márkák, 2016-tól évente közel 5 pontot emelkedve.
A régiós növekedési bajnok Magyarország
Közép-Kelet-Európában a sajátmárka erős jelenléte jellemző a mióta a Nielsen méri ezt az adatot 2003-tól kezdve. Kiemelkedik Ausztria 40% feletti részesedésével, de Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban ls Szlovákiában is 30%-ot meghaladó részesedést mértek. A legnagyobb éves növekedést a régióban Magyarországon regisztrálták. 1,4%-os emelkedéssel a sajátmárka részesedése elérte a 36,2%-ot, így mind növekedésben, mind részesedésben a valaha mért legmagasabb értékkel csúcsot döntött.
Skandináviában Svédország teljesít kiemelkedően, 1 pontos növekedéssel először érte el a 34%-ot, de Finnország is 30% fölött maradt.
A Földközi-tenger vidékén Görögország és Törökország megőrizte a 30% feletti részesedést. Olaszországban is növekedési trend tapasztalható 2020-ban és 22,6%-os a sajátmárka mennyiségi piacrésze.
-A pandémia okozta halmozottan kiszámíthatatlan helyzetet figyelembe véve, a 2020-as statisztika megerősíti, hogy a fogyasztók folyamatosan és egyre inkább megbíznak a sajátmárkákban – kommentálta az évkönyv adatait Peggy Davies, a PLMA elnöke.
Kapcsolódó cikkeink
Fókuszban a termelői piacok szakmai napot és piacbemutatót szervez a NAK
Termelői piac a XXI. században címmel szakmai rendezvényt és piacbemutatót…
Tovább olvasom >Az új aranybánya: a buboréktea
Az utóbbi években a buboréktea vagy más néven „bubble tea”…
Tovább olvasom >Egyre több a minőségi növényi alapú saját márkás termék
A PLMA adatai szerint az európai saját márkás eladások 2023-ban…
Tovább olvasom >További cikkeink
„Kukába az élelmiszerpazarlással” – plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja
A Fenntarthatósági Témahét alkalmából „Kukába az élelmiszerpazarlással” címmel indít plakáttervező…
Tovább olvasom >Idén 5500 új munkahelyet hoz létre az ALDI az Egyesült Királyságban
A brit ALDI 5500 új munkahelyet hoz létre 2024-ben folytatott…
Tovább olvasom >Merre tovább Student Design?
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás adott otthont a POPAI nemzetközi…
Tovább olvasom >