A sajátmárka fellegvára Európa

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2020. 05. 25. 11:00

A Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége PLMA e-Scanner című májusi hírlevele a Nielsen számok alapján elemzi a sajátmárkás termékek legfrissebb trendjeit.

A PLMA évkönyve, a 2020 International Private Label Yearbook számára készült Nielsen elemzés szerint a vizsgált 19 országból 14-ben növekedett a privátcimke piaci részesedése Európában.

A sajátmárkás termékek mennyiségi piacrésze Európában

A sajátmárkás termékek mennyiségi piacrésze Európában

Olaszország kivételével mindenhol 30% feletti a részesedés

A Nielsen által vizsgált országokban, egy kivételével mindben, a kereskedők sajátmárkás termékeinek aránya meghaladta a 30%-ot. A legnagyobb európai piacok – az Egyesült Királyság és Németország – esetén pedig stabilan 40% fölött marad ez az arány. Franciaországban már minden harmadik megvásárolt árucikk sajátmárkás. Olaszországban az eddigi legnagyobb növekedést tapasztalták (több, mint 2% pont) a piackutatók.

A legnagyobb emelkedést Hollandiában mérték, ahol 7 ponttal, immár 37%-ra növekedett a privátcimke aránya. A fejlődés motorját az Aldi jelentette. A közeli Belgiumban pedig a sajátmárka aránya eléri a 44%-ot.

Spanyolország és Portugália megőrizte hagyományosan erős private label pozícióit. Előbbiben már az eladott fogyasztási cikkek fele sajátmárkás, utóbbiban pedig 3 pontos növekedéssel már 43%-nál tartanak.

Ausztria kiemelkedik a régióban

Közép-Kelet Európában Ausztriában megőrizte 42%-os részesedését, Lengyelországban, Magyarországon, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában pedig 30% felett van. Svájcban a forgalom fele sajátmárkás.

A skandináv országok közül kiemelkedik Norvégia, ahol 2 pontos emelkedést és így 34%-os piacrészt mértek. Svédország elérte a 33%-ot, Finnország pedig 30% fölött zárt.

A mediterrán országokban a sajátmárka aránya 31% fölött volt Török- és Görögországban egyaránt. Ez a szám azért is jelentős, mert Törökországban 2 pontos emelkedéssel először lépte át a 30%-os határt.

A PLMA elnöke, Brian Sharoff szerint a számok azt jelzik, hogy a vásárlói döntések során már elsőbbséget élveznek a sajátmárkás termékek a napicikk beszerzések esetén. A koronavírus-járvány pedig tovább erősíti ezeknek a termékeknek a pozícióját.

PLMA logo

Kapcsolódó cikkeink