Rosszabbul érzik magukat a vásárlók: hogy lesz ebből javuló fogyasztás?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 02. 26. 15:49

A GKI Gazdaságkutató legfrissebb havi konjunktúrafelmérése szerint jelentős mértékben romlottak a lakossági fogyasztói kilátások Magyarországon, ami a helyi gazdasági növekedési terveket is kihívás elé állíthatja. A fogyasztói bizalmi index februári csökkenése az utolsó 12 hónapban tapasztalt pénzügyi helyzet és a következő 12 hónapra vonatkozó kilátások erős romlását mutatja, utoljára hasonló mértékű visszaesést Ukrajna orosz lerohanása után regisztráltak.

Februárban 3 ponttal csökkent a GKI konjunktúraindexe

A nagy értékű fogyasztási cikkekre elkölthető saját pénz megítélése is kedvezőtlenebb lett, és az ország következő 12 havi gazdasági helyzetének értékelése is rosszabbá vált. Ez a tendencia nincs igazán összhangban azzal kormányzati céllal, hogy a gazdasági növekedés főként a fogyasztás élénkülésétől várható. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kiemelte az emberek fogyasztási óvatosságának leküzdésének fontosságát.

A GKI adatai alapján azonban ezt a célt megfelelő ütemben nehéz lehet elérni, mivel a fogyasztói bizalmi index 3 ponttal lejjebb húzta az összesített konjunktúraindexet. Ugyanakkor a pozitív trend, mely már közel másfél éve tart, nem szakadt meg, és az üzleti várakozások csak kis mértékben változtak.

A lakossági index negatív alakulása ellenére az inflációs várakozások csökkentek, és az emberek kevésbé aggódnak a munkanélküliség miatt. A GKI szerint a cégárak enyhébb emelkedése jó hír lehet az infláció kilátásainak szempontjából.

Mivel az exportpiacok, különösen Németország gyengélkedik, a magyar gazdaság növekedése továbbra is az olcsó és kedvezményes hitelek hozzáférhetőségétől függhet. Az MNB valószínűleg tovább csökkenti az alapkamatot, az ütem azonban kérdéses, és az intézkedések hatása még mindig bizonytalan.

A fogyasztói bizalmi index csökkenése komoly kihívást jelent a kormányzat számára, és az előttük álló hónapokban a gazdasági helyreállítás érdekében szükséges intézkedések megtervezésekor figyelembe kell venniük a lakosság hangulatát és fogyasztási hajlandóságát is – írja a G7.hu.

Kapcsolódó cikkeink