RetailZoom: Vannak-e még hétvégék a járványhelyzet alatt?
A karanténállapot bevezetése, munkavállalók százezreinek home office-ban történő munkavégzése, az iskolák bezárása mind-mind azzal járt, hogy az emberek hétköznapi élete teljességgel megváltozott. A hétköznapok és a hétvégék “összefolynak”, hiszen a családok folyamatosan otthon vannak, és bár a bevásárlások mértéke a kezdeti erőteljes felhalmozás után már a normál szintre csökkent, a boltokban töltött idő a különféle korlátozások és védelmi előírások miatt szükségszerűen lerövidült.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/04/Ke%CC%81pernyo%CC%8Bfoto%CC%81-2020-04-20-20.05.49-300x238.png)
Andreas Christou
Hogyan is változtatták meg a fentiek a Hazai Láncokban bonyolított vásárlások napi eloszlását? Nos, bár még csak néhány hét adatai állnak a rendelkezésünkre, a számokat elemezve egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a hétvégén bonyolított vásárlások súlya csökkent a hétköznapokhoz képest: míg 2019 márciusában a hétvégére eső vásárlások értékbeni súlya 25% körül mozgott, ez az arány idén márciusban 19%-ra csökkent. Miközben a március második és harmadik hetében tapasztalt extrém méretű felhalmozás egyértelműen csökkenő trended mutat, ez utóbbi változás, úgy tűnik, velünk marad egy ideig.
A hétköznapok forgalmának abszolút változását vizsgálva, azt látjuk, hogy a vásárlások értéke márciusban 39%-kal növekedett 2019-hez képest. Érdekesség, hogy a bevásárlások termék db száma mindössze 12%-kal nőtt, ez – az inflációs hatás mellett – egyértelműen a nagyobb kiszerelések felé történő elmozdulást mutatja, ami a karanténhelyzet egyik legmarkánsabb jellemzője. A hétvégi forgalom növekedése ettől jócskán elmaradt, az értékbeni növekedés bőven 10% alatt maradt.
Természetesen a különböző termékkategóriákat máshogy érintették a változások: az impulz termékek (kis kiszerelésű üdítők, táblás csokoládék, desszertek, pralinék), alkoholos italok (pezsgők, borok, sörök), és bizonyos alap élelmiszerek (burgonya, fűszerkeverékek) hétvégi “részesedése” 20-25% körül mozog, ezen kategóriákat a vásárlók egy része még mindig a hétvégi bevásárlás részeként vásárolja.
Kapcsolódó cikkeink
Tovább nőtt a nemzeti dohányboltok súlya az FMCG-forgalomban
A Nemzeti Dohánybolt Panel 2023. április–2024. márciusi dohánytermékek nélküli FMCG-forgalma…
Tovább olvasom >Infláció – Így alkalmazkodtak a vásárlók a folytonos változásokhoz
A vásárlók már nem tudnak és nem is akarnak többet…
Tovább olvasom >HPAI vakcinabank a járványvédelem szolgálatában
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal a Ceva-Phylaxia Zrt.-vel együttműködve HPAI vakcinabankot…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a Valeo Foods az Appalaches Nature-t
Megvásárolta a Valeo Foods Group a kanadai juharszirup-gyártó Appalaches Nature-t.…
Tovább olvasom >Franciaországban és Brazíliában növekszik, Európában küszködik a Carrefour
Az Európában meglehetős kihívást jelentő körülmények ellenére elégedett a Carrefour…
Tovább olvasom >Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >