RetailZoom: Vannak-e még hétvégék a járványhelyzet alatt?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 04. 22. 17:19

A karanténállapot bevezetése, munkavállalók százezreinek home office-ban történő munkavégzése, az iskolák bezárása mind-mind azzal járt, hogy az emberek hétköznapi élete teljességgel megváltozott. A hétköznapok és a hétvégék “összefolynak”, hiszen a családok folyamatosan otthon vannak, és bár a bevásárlások mértéke a kezdeti erőteljes felhalmozás után már a normál szintre csökkent, a boltokban töltött idő a különféle korlátozások és védelmi előírások miatt szükségszerűen lerövidült.

Andreas Christou

Hogyan is változtatták meg a fentiek a Hazai Láncokban bonyolított vásárlások napi eloszlását? Nos, bár még csak néhány hét adatai állnak a rendelkezésünkre, a számokat elemezve egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a hétvégén bonyolított vásárlások súlya csökkent a hétköznapokhoz képest: míg 2019 márciusában a hétvégére eső vásárlások értékbeni súlya 25% körül mozgott, ez az arány idén márciusban 19%-ra csökkent. Miközben a március második és harmadik hetében tapasztalt extrém méretű felhalmozás egyértelműen csökkenő trended mutat, ez utóbbi változás, úgy tűnik, velünk marad egy ideig.

A hétköznapok forgalmának abszolút változását vizsgálva, azt látjuk, hogy a vásárlások értéke márciusban 39%-kal növekedett 2019-hez képest. Érdekesség, hogy a bevásárlások termék db száma mindössze 12%-kal nőtt, ez – az inflációs hatás mellett – egyértelműen a nagyobb kiszerelések felé történő elmozdulást mutatja, ami a karanténhelyzet egyik legmarkánsabb jellemzője. A hétvégi forgalom növekedése ettől jócskán elmaradt, az értékbeni növekedés bőven 10% alatt maradt.

Természetesen a különböző termékkategóriákat máshogy érintették a változások: az impulz termékek (kis kiszerelésű üdítők, táblás csokoládék, desszertek, pralinék), alkoholos italok (pezsgők, borok, sörök), és bizonyos alap élelmiszerek (burgonya, fűszerkeverékek) hétvégi “részesedése” 20-25% körül mozog, ezen kategóriákat a vásárlók egy része még mindig a hétvégi bevásárlás részeként vásárolja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kapcsolódó cikkeink