PwC Magyarország: a járvány miatt nagyobb alapfizetésre, biztonságosabb munkahelyre vágyunk
Megnőtt az alapbér jelentősége a munkavállalók szemében a tavalyi évhez képest, amely így a rugalmas és kiszámítható időbeosztással együtt vezeti 2020-ban a legfontosabb munkahelyválasztási tényezők rangsorát. A Covid-járvány hatására újként került be a TOP15-ös sorrendbe a biztonság szempontja, míg a várakozásoknak megfelelően csökkent a rendszeres csapatépítések népszerűsége. A PwC Magyarország idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai munkahelyválasztási preferenciákat, és ezúttal a fiatalok mellett a teljes munkaerőpiac igényeit feltérképezték a szakemberek.
A korábbi évekhez hasonlóan 2020-ban is megvizsgálta a munkahelyválasztási preferenciákat a PwC Magyarország. Az idei év egyik újdonsága, hogy ezúttal nemcsak a hallgatók és pályakezdők, hanem a tapasztalt munkavállalók elvárásait is felmérték. Szintén újdonság, hogy Magyarország mellett további tíz európai ország is részt vett a kutatásban, amely idén egy munkáltatói márkapercepció felméréssel is kiegészült. A hazai felmérésben részt vevő közel 35 ezer válaszadó 35 százaléka felsőoktatásban, míg 14 százalékuk középiskolában tanul, 50 százalékuk pedig dolgozik.
„Idén tovább bővítettük a felmérést annak érdekében, hogy a hazai vállalatok még jobban megismerhessék a potenciális munkavállalóik elvárásait. A tapasztaltabb munkavállalók felértékelődtek az utóbbi időszakban, így fontos, hogy az ő szempontjaikkal is tisztában legyenek a munkáltatók” – mondja Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.
Az alapfizetés mindennél fontosabb
A kutatás eredményei szerint a 16-28 éves korosztályban a munkahelyválasztási szempontok között három év után idén nagyot ugrott az alapbér (1.) jelentősége, míg a munkahely és magánélet közötti egyensúlyt megteremtő rugalmas munkarend és munkaidő (2.), valamint kiszámítható időbeosztás (3.) továbbra is kiemelten fontos számukra. A tavalyi év eredményeivel összevetve fontos változás, hogy a közvetlen munkatársak személye két helyet lépett előre a sorrendben (6-ról 4. helyre), megelőzve ezzel az érdekes, kihívást jelentő munkát (5.), a túlórakifizetést (6.), valamint a közvetlen felettes vezetői stílusát (7.) is.
További változás a tavalyi évhez képest, hogy új elemként került fel a listára a felsőfokú tanulmányok támogatása (10.): a fiatalok számára meghatározó szempont, hogy munkahelyük rugalmas időbeosztás vagy anyagi hozzájárulás révén támogassa a tanulmányaikat. Szintén új elemként jelent meg a munkahely biztonságának (12.) szerepe: fontossá vált a Covid alatt, hogy a vállalat felelősséget vállaljon az ott dolgozókért és gazdasági visszaesés esetén is törekedjen a megtartásukra.
Eltérőek a tapasztalt és pályakezdő munkavállalók elvárásai
A 28 év alattiakat és 28 év felettieket összehasonlítva érdekes különbségeket figyelhetünk meg: miközben az alapbér és a rugalmas munkaidő mindkét csoport számára fontos, a 28 év felettieknél ezeknek a tényezőknek még kiemeltebb a szerepe. A tapasztaltabb munkavállalóknak fontosabb a közvetlen felettes vezetői stílusa, hiszen tapasztalatból tudják, mennyire sokat számít a vezető személye a mindennapokban. Az idősebbek számára emellett a valós teljesítményen alapuló előmenetel, a távmunka lehetősége, a munkahely biztonsága, a cafeteria, valamint a bónusz is fontosabb, mint a fiataloknak.
„A kutatás eredményei rávilágítanak, hogy a vállalatoknak milyen munkahelyi tényezőkre kell figyelniük függően attól, hogy pályakezdő vagy tapasztaltabb munkavállalókat szeretnének megszólítani, a két csoport ugyanis eltérő preferenciák alapján választja ki leendő munkahelyét” – mondja Örkényi Zoltán, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások menedzsere.
A régiónk (CEE) átmenetet képez Oroszország és Nyugat-Európa között
A PwC munkahelyi preferenciákat vizsgáló kutatása idén először kilépett Európa színpadára is. A felmérés eredményei alapján a javadalmazási rendszer igénye Oroszországban a legerősebb, a fizetéssel kapcsolatos elemek itt döntő fontosságúak a munkavállalók számára. Az orosz munkavállalók preferenciarendszerében alig jelennek meg a kooperációt, a kommunikációt előtérbe helyező elemek. Ezzel szemben Nyugat-Európában – feltételezhetően a jelentősen magasabb átlagos életszínvonalból adódóan – az alapbér csak a 4. helyen áll, ebben a régióban az érdekes és kihívást jelentő munka a legfontosabb, míg Oroszországban ez a TOP15-ben sincs benne.
Az orosz és közép-európai toplistával összehasonlítva nyugaton több kultúrával kapcsolatos elem jelenik meg, és a transzparens üzleti működéssel kapcsolatos szempontokat is magasabbra értékelik. Összességében kijelenthető, hogy a nyugat-európai válaszadók egy pozitív, kommunikációra és kooperációra törekvő munkahelyet tartanak ideálisnak, az anyagi jellegű elemek összességében másodlagos szerepet játszanak. Közép-Európa egy átmenetet képez az orosz és a nyugati preferenciarendszer között: az anyagi juttatásokkal kapcsolatos preferenciák az oroszországinál kevésbé, viszont a nyugatinál hangsúlyosabbak. A kommunikációra és kooperációra épülő, kihívást jelentő munka vágya erősebb, mint az oroszoknál, ugyanakkor elmarad a nyugati értékeléstől.
PwC 2020 Legvonzóbb Munkahelye Díj iparági kategória győztesei
Noha az idei évtől valamennyi generáció célcsoportja a PwC kutatásának, a Legvonzóbb Munkáltató Díjat továbbra is a 16-28 év közötti válaszadók szavazatai alapján ítélték oda a kérdőív szabadszavas válaszai és jelölései alapján.
Autóipari gyártó
- Audi Hungaria
- Mercedes-Benz
- BMW
Energetika és közüzem
- MOL Csoport
- MVM Csoport
- E.ON
FMCG
- Coca-Cola Magyarország
- Nestlé
- Unilever
Gyártó
- Bosch Csoport
- Continental
- LEGO
Gyógyszeripar
- Richter Gedeon
- Egis
- Sanofi
Pénzügy
- OTP Bank
- Magyar Nemzeti Bank
- K&H Bank
Kiskereskedelem
- Lidl
- IKEA
- Tesco
SSC/BSC
- Morgan Stanley Hungary
- Deutsche Telekom Systems Solutions Hungary
- BlackRock
Technológia
- Microsoft Magyarország
- Samsung
- IBM
Telekommunikáció és média
- Magyar Telekom
- Vodafone
- RTL Magyarország
PwC 2020 Legvonzóbb Munkahelye Díj összesített 1. helyezés
Audi Hungaria
Kapcsolódó cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Mekkora lesz jövőre a béremelés? Három tényező, ami meghatározza a magyar munkaerőpiac alakulását
A munkanélküliség további csökkenése és a kínai beruházási boom hatásai…
Tovább olvasom >Manpower: javuló gazdasági kilátásokat mutatnak a munkaerőpiaci visszajelzések
Javuló gazdasági kilátásokat mutatnak a munkaerőpiaci visszajelzések, a belföldi munkáltatók…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >