Pro hospitio
Egy szakmai érdekvédelmi szervezet vezetőjének politikus módon kell viselkednie. Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke is következetesen és kellő elhivatottsággal végzi munkáját, de közben nem politikusodott el – ez kiderül a hivatalba lépésének tizedik évfordulóján vele készült interjúnkból is. Íme, az ember!
10 év a szakmáért, társadalmi munkában. Megérte?
Mindig közösségi ember voltam – de nem 10 éve kezdtem, korábban is dolgoztam már szakmai szervezetekben. Nem is tudnék meglenni közéleti munka nélkül, szeretek tenni a szakmáért. Ha belelapoz a naptáramba, azt látja, hogy a bejegyzések 60-70 százaléka nem a La Fiestára, még csak nem is az ipartestületre, hanem a BGE-re, közétkeztetési programra, tanácsadásra, szponzorkeresésre vonatkozik.
Egyébként is szeretek adni, ez szerencsésen összefügg a mindennapi munkámmal is: a nagyobb rendezvényeink előtt például egyeztetünk a Máltai Szeretetszolgálattal vagy más segélyszervezettel a maradék ételek elszállításáról.
Mit kap cserébe?
Érdekvédelmi munkát inkább belső késztetésből végez az ember, a hála nem is ideillő kategória. Nem várok hálát – talán önvédelemből, mert ha várnék, és nem kapnék, az rosszul esne. Az persze igen jólesett, amikor a vállalkozásom által is támogatott Gundel szakiskola egy egész osztályt küldött segíteni, amikor itt a Duna-parti központunkban a közelgő árvízre készültünk elő.
Pozíciói, megfeszített munkája ellenére is megőrizte jó kedélyét. Honnan táplálkozik közismert lazasága?
A jacuzzira esküszöm, ott tudok a legjobban relaxálni, meditálni. Nincs ebben semmi spiritualitás, és hívő sem vagyok, de hiszek abban, hogy létezik valami nagy rendező elv, egyfajta központi tudat. Hogy adhatok, az belső nyugalmat, érzelmi muníciót ad, ha többet adok, mint amennyit kapok, attól úgy érzem, gazdagabb leszek.
Vállalna egy negyedik ciklust is?
Igazság szerint már a harmadikat sem akartam, de így alakult. Az első négy év nagyon intenzív volt, utána aztán átstrukturálódott a szakma irányítása, mások a törvényhozók prioritásai; nem igényelnek minden területen szakmai egyeztetést. Viszont az első nyolc év alatt komoly rutint szereztem, nem megyek bele felesleges harcokba: a vendéglátóhelyek tulajdonosainak érdekei mellett próbálok aktívan kiállni.
Tisztelem az elődeinket az ipartestületben – szeretném, ha utódaink is így gondolnának majd ránk –, nagyra értékelem a munkájukat. Hozzájuk képest egyszerűbb a helyzetünk azzal, hogy Budapestről szervezhetjük az MVI tevékenységét. Ráadásul Bíró Bernadett személyében remek munkatársra leltünk az ipartestület operatív feladatainak intézésében; a titkárságvezetőn kívül egyébként mindenki társadalmi munkát végez a testületben.
Hogyan lehet sikeres az érdekvédelmi munka?
A vendéglátósok csak szervezetben fellépve tudják képviselni érdekeiket, néha sajnos úgy se. Mi az MVI-ben a tulajdonosok érdekeit képviseljük, de az egész szakmát érintő ügyekben más szervezetekkel együttműködve lépünk fel.
Abból, hogy az ipartestület vezetői sokszor ülnek a felügyeleti és ellenőrző szervek vezetőivel egy tárgyalóasztalnál, sokat hívnak bennünket a médiába, az látszik, hogy nemcsak nekünk fontos, amit csinálunk. Elmondjuk a véleményünket, javaslatainkat, bízva abban, hogy meg is hallják azokat.
Nem előjogokért, kedvezményekért küzdünk, sokkal inkább az észszerű jogszabályi környezet megteremtésért. A Nébih-hel közösen készített, Zoltai Anna által kezdeményezett GPH jogszabálygyűjtemény magyarázatában mi is részt vettünk, etalonként hivatkozunk rá a különféle hatóságokkal folytatott egyeztetések során. A legnagyobb erőfeszítéseink jelenleg egy, az egész országra kiterjedő, vállalkozóbarát ellenőrzési rendszer kialakítására, valamint a számlaadás ellenőrzésével összefüggő anomáliák megszüntetésére irányulnak.
Mire a legbüszkébb?
Az elmúlt tíz évre! Persze van mit kiemelnem: 2012-ben először sikerült egy asztalhoz ültetni az akkor a kettészakadt szakma két pólusát képviselő MGE-t és MNGSZ-t, és számos más meghatározó szervezettel egyetértésben jónéhány aktuális gondot megoldani. A jövedéki törvény életszerűtlen előírásainak ritkítása az elmúlt fél évtizedben jórészt ugyancsak az MVI erőfeszítéseinek volt köszönhető. Közben nemcsak a Nébih-hel konszolidálódott a szakma viszonya, de sikerült építő kapcsolatokat kialakítani a NAV-val és az Artisjusszal is. //
Kapcsolódó cikkeink
A Magyar Vendéglátók Ipartastülete üdvözli az NGM felszolgálási díjjal kapcsolatos döntését
A Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) üdvözli az NGM felszolgálási díjjal…
Tovább olvasom >Tévesen és félreértehően keveri bele a sajtó a közétkeztetést a Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program túlárazásaiba
A Közétkeztetők, Élelmezésvezetők Országos Szövetségének (KÖZSZÖV) közleménye. Az egyik hazai…
Tovább olvasom >Javuló tendenciák
Az MVI évente közzéteszi statisztikai helyzetjelentését a vendéglátásról. A kiadvány…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >