Pincérek és pszichológusok II.
Az elüzletiesedés és a marketing korában a vendéglátósnak mindenki konkurense, akinél potenciális vendégei elkölthetik ínyenckedésre vagy éppen szórakozásra szánt pénzüket. Kérdés tehát, hogyan befolyásolhatja a személyzet a vendéget, hogy az többet költsön, sőt, elégedett legyen és később is visszatérjen. Sorozatunkban egy specialista segítségét is igénybe vesszük.
A kínálat ismerete magától értetődik! Ha a pincér nem tud válaszolni a vendég olyan alapvető kérdéseire, mint például miből van egyik vagy másik étel, az bizalmatlanságot szül, és nyilván akkor már nem fognak hinni neki, amikor a 20 ezer forintos bort ajánlja.
Amikor viszont már érezhető a vendég bizalma, ritkán utasítják vissza a felszolgáló javaslatát, a felszolgáló a számla összegének növelése érdekében „tüzelhet” mindenre, valami csak bejön: javasoljon előételt, egy apró fogást, speciális falatot vagy kortyot minden vendégnek. A magyar lélek talán nem mindig fogékony a sűrű fillér ígéretére, de számolni tudunk: ha évente van 5 ezer vendége, és ezek fogyasztását átlagban 500 forinttal emelni tudja, az évi 2,5 millió forint többletbevételt eredményez.
Egyes esetekben nem árt a kedvezményes lehetőségekre felhívni a figyelmet. Ahogy egy amerikai üzleti mágus, Lee Iacocca fogalmazott: az emberek takarékoskodni akarnak, és ezért hajlandóak minden árat megfizetni.
Borravaló
Elégedetlen, motiválatlan felszolgálóval nem lehet igazán sikeres egy vendéglátóhely. És mi mindentől csilloghat a pincér szeme? Az egyik biztosan a borravaló.
A borravaló növelésének legelemibb útja a vendégelégedettség növelése. A jattolás lélektanát kutatók tapasztalatai szerint néhány egyszerű fogással „csodákat lehet művelni”. A módszerekről és trükkökről már tankönyvek tucatjait írták, de az alapszabályokat mindenképpen érdemes ismerni. Tűnjenek bár az alábbi megállapítások triviálisnak, újra és újra szembesíteni kell velük a kollégákat.
Mosolyogni, mosolyogni és mosolyogni! Szemkontaktusba kell kerülni azzal a vendéggel, akihez beszélünk. A törzsvendég nevét ismerni, még inkább a kedvenceit: út a győzelemhez!
Elsőként és utolsóként a felszolgáló beszéljen! – azaz belépésekor köszönteni előre kell a vendéget, búcsúzáskor elköszönni tőle. Tudni kell beszédbe elegyedni vele; pár, a hivatalos beszélgetésen túli mondatot szinte mindenki szívesen vesz! A vendég soha nem menjen el az interakcióból származó pozitív élmény nélkül.
A megmaradt étel becsomagolásának felajánlása, a kedves, de nem tolakodó bókok és a hasonló „emberközeli” módszerek mind növelhetik a bevételt és a borravalót, de eltúlozni persze nem szabad őket.
A borravaló mértékét egyszerűbb, mondhatni profánabb tényezők is befolyásolják. Közhelyes trükk, mégsem bevett gyakorlat, hogy az előrelátó felszolgáló az étkezés végéhez közeledve megnézi a számlát, s ha az a borravaló-kerekítési lélektani határ közelébe esik (9-9,5 ezer forintra például legtöbben 10 ezret adnak), akkor feltétlenül ajánl még egy desszertet, digesztívet vagy kávét, csakhogy átbillentse a várható összeget a kerek értéken – ezzel akár meg is duplázhatja a borravalóját. //
A szakember szemével
Szakértőnk, dr. Újszászi Bogár László egyetemen is tanítja a meggyőzés- és befolyásolástechnikát; ezúttal saját gyűjtéseiből szemezgetett.
Amikor látunk egy jelet, amivel egy bizonyos dologra asszociálunk, annak kimutatható hatása van a döntésünkre. Egy amerikai kísérletben, amikor a számlát szívalakú tálcán vitték ki a pincérek, 15 százalékról 17 százalékra nőtt a jattok mértéke. Viszont 23%-kal többet költöttek a vendégek akkor, amikor nem volt kitéve a dollárjel az étlapon: ebben az esetben szakították az asszociációt a fizetéssel, a vendég azért rendelt többet, mert semmi nem emlékeztette a fizetésre.
Azok a pincérnők, akik vörös ruhát vagy rúzs viseltek, lényegesen magasabb jattot kaptak a férfiaktól, mint amikor más színekben pompáztak. Pszichológusok szerint a vörös színt a férfiak valamilyen pozitív dologgal kapcsolják össze, például az egészséggel.
Egy kísérletben azok a pincérek, akik szó szerint megismételték a rendelést, 70 százalékkal nagyobb borravalót kaptak, mint amikor csak annyit feleltek a felszolgálók, hogy „rendben” vagy „nemsokára hozzuk”. A kutató szerint a pontos ismétlés növeli a szimpátiát és erősíti a bizalmat. //
Kapcsolódó cikkeink
Magyar fejlesztésű AI-szoftver írja át a nemzetközi üzleti világot a vendéglátóiparban
A 100%-ban magyar fejlesztésű Everguest Intelligence AI-szoftver nem csupán egy…
Tovább olvasom >Hello METRO, HelloPay!
Júliustól a METRO kínálatából, valamint a nagykereskedelem értékesítőin keresztül országszerte…
Tovább olvasom >Ingadozó munkaerő-állomány
Az MVI évente közzéteszi statisztikai helyzetjelentését a vendéglátásról. A kiadvány…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megugrik az európaiak utazási kedve: A 2024-es év őszi és téli szezonjának utazási trendjei
Az Európai Utazási Bizottság (ETC) legújabb kutatása szerint jelentős növekedés…
Tovább olvasom >Hello METRO, HelloPay!
Júliustól a METRO kínálatából, valamint a nagykereskedelem értékesítőin keresztül országszerte…
Tovább olvasom >Közel 13 százalékkal nőtt a külföldi turisták száma Romániában 2023 első kilenc hónapjában
Romániában 12,8 százalékkal nőtt a külföldi turisták száma 2023 első…
Tovább olvasom >