Ötből négy magyar aggódik a Föld jövőjéért… NaturAqua PlantBottle™ – „Föld jövője” kutatás
Egyre nagyobb figyelmet és több energiát kell fordítanunk környezetünk védelmére. Hogyan gondolkodunk a környezetvédelemről és földünk jövőjéről? Mennyire vagyunk „zöldek”? Ezekre a kérdésekre kereste a választ egy friss reprezentatív kutatás, amely a NaturAqua PlantBottle™ felkérésére készült el.
A NaturAqua PlantBottle™„Föld jövője” kutatás eredményei szerint a magyarok négyötöde aggódik a Föld jövőjéért. Az ország lakosságának környezettudatosságát egy százfokú skálán 42-esre értékelték a válaszadók, saját környezettudatosságukat pedig magasabbra, 75-ösre.
Az emberek számára a környezetvédelmet a mindennapokban leginkább a szelektív hulladékgyűjtés jelenti, ez a háztartások több mint 90%-ában jelen van. A válaszadók háromnegyede hajlandó többet fizetni a környezetbarát módon előállított vagy ilyen csomagolóanyagban elérhető termékekért is.
A 18 és 50 éves korosztály körében készült friss kutatás eredményei összességében arra engednek következtetni, hogy fontosnak tartjuk környezetünk védelmét, tisztában vagyunk egyéni felelősségünkkel a környezetvédelemben és lehetőségeinkhez mérten próbáljuk szelektíven gyűjteni a hulladékot.
42-esen áll a magyarok környezettudatosság-szintje
A megkérdezettek több mint kétharmada úgy gondolja, hogy fontos számára a környezet védelme és 15% számolt be arról, hogy sok mindent meg is tesz ezért.
A válaszadók egy százfokú skálán 42-esre értékelték a magyarok környezettudatosságát, míg saját gondolkodásmódjukat jobbra, 75-ösre. Érdekesség, hogy a nők és a 36 évnél idősebbek magukat – és összességében a magyarokat is – környezettudatosabbnak látják.
Zöldebb csomagolás: 95% döntene mellette
Vásárlásaink során az ár, a minőség és a korábbi tapasztalat a legmeghatározóbb, a megkérdezettek egyharmada számára pedig a legfontosabb szempontok közé tartozik az is, hogy a vásárolt termék környezetbarát vagy környezetkímélő módon készült-e. A válaszadók háromnegyede többet is áldozna az ilyen termékért. A korábban is vásárolt termék esetében az új, környezetbarát csomagolást a válaszadók 95%-a választja, négyötödük ezért a termékért átlagosan 11%-kal többet is hajlandó fizetni.
A magyarok négyötöde aggódik a Föld jövőjéért
Az emberek látják, hogy saját életvitelük befolyásolja a Föld jövőjét, de az emberiség egésze ennél nagyobb mértékben határozza meg bolygónk elkövetkezendő időszakát – vagyis saját felelősségük korlátozott.
Négyötödük aggódik a Földünkért és ennek mértékében nincs különbség kor- és társadalmi csoportok között. Legveszélyesebbnek a környezetszennyezést, az erdőirtást, tehát a közvetlen hatással bíró tevékenységeket tekintik, a közvetett hatások, mint a klímaváltozás és a ritkuló ózonréteg ezután következnek a sorban. A nők minden vizsgált tényező esetében fontosabbnak érzik ezeket a hatásokat, mint a férfiak.
Az állításokra adott válaszok alapján elmondható, hogy az egyéni felelősség, a jövő generációk iránti aggodalom és az életmódváltás szükségessége is megjelenik a magyarok gondolkodásában. Az, hogy az unokáink számára lakhatatlanná válik a Föld, a legnehezebben megítélhető kérdés volt a válaszolók számára, itt 13% nem is tudott választ adni a kérdésre.
Mindennapi környezetvédelem: a szelektív hulladékgyűjtés a háztartások több mint 90%-ában jelen van
A szelektív hulladékgyűjtés valamilyen formája a háztartások több mint 90%-ában jelen van, a válaszadók egyharmada szelektíven gyűjti háztartásában a hulladékot, további 58% pedig a lehetőségeihez mérten teszi ezt. A szelektív hulladékgyűjtés különösen az idősebb korosztályra jellemző, érdekesség, hogy a lakóhely típusa, elhelyezkedése nem befolyásolja ezt. Az összes megkérdezettnek mindössze 3%-a nem tartja fontosnak a háztartásban keletkező hulladékok szelektív gyűjtését.
A szelektív hulladékgyűjtés mellett a használt elemek gyűjtése, az energiatakarékos izzók használata, a vízzel való takarékoskodás és az energiatakarékos háztartási berendezések preferenciája is jellemzi a nagy többséget. A környezetbarát közlekedési eszközök használata és a vásárlás során felmerülő környezetkímélő szempontok figyelembe vétele kevésbé széleskörű, de a többség ezekben a kérdésekben is a környezet védelmét szolgáló megoldásokat keresi.
A válaszok értelmezésénél fontos megjegyezni, hogy a válaszadók magasabb státuszúak az átlagnál, így jobban meg tudják fizetni a környezetbarát eszközöket, szolgáltatásokat.
Mi az az ökológiai lábnyom?
Az ökológiai lábnyom kifejezést a válaszadók közel fele ismeri, minden ötödik válaszadó egészen pontos definícióval rendelkezik. Mindössze csak tízből egy válaszadó találkozott először az ökológiai lábnyom fogalmával.
A „Föld jövője” kutatás a jövő élelmiszercsomagolási technológiáját, a PlantBottle Technológia™-át alkalmazó NaturAqua felkérésére valósult meg. A környezetbarát innovációnak köszönhetően a természetes ásványvíz-márka a magyar üdítőital-piacon elsőként akár 25%-ban növényi alapanyagok felhasználásával készült, teljes egészében újrahasznosítható PET palackot használ.
A NaturAqua PlantBottle™ kampányhoz „zöld nagykövetként” csatlakozott Ürge-Vorsatz Diána Nobel-békedíjas klímakutató, D. Tóth Kriszta író, újságíró, UNICEF Nagykövet és Szilágyi Áron olimpiai, világ- és Európa-bajnok kardvívó.
„Mindannyiunk közös felelőssége és lehetősége, hogy óvjuk a környezetünket. Nem úgy kell ezt tekinteni, mint egy áldozatot – az okosan megválasztott környezetbarát életmód egészségesebb, aktívabb, olcsóbb és boldogabb. Mindenki minden nap sok olyan döntést hoz, amiket kicsit tudatosabban meghozva sokat léphet ezirányba. Biciklizzünk, gyalogoljunk autózás helyett, kiránduljunk többet – ezek után a többi magától fog jönni! Környezettudatosabb gondolkodással és néhány apró változtatással is nagy zöld lépést tehetünk, és kell is tennünk a fenntarthatóbb jövőért” – mondta el Ürge-Vorsatz Diána klímakutató.
D. Tóth Kriszta is fontosnak tartja, hogy példát mutasson a most felnövekvő generációnak: „Az lehet, hogy az ősi indián közmondás szerint a Földet kölcsön kaptuk az unokáinktól, gyerekeinktől, de én sajnos inkább Dr. Jane Goodall világhírű etológus-környezetvédővel értek egyet, aki szerint elloptuk tőlük. Éppen ezért óriási a felelősségünk abban, hogy a mindennapjaink döntéseivel, példamutatásával megtanítsuk nekik, hogy ők hogyan hozhatják helyre a mi hibáinkat. Ne pazaroljunk, gyűjtsünk szelektíven, menjünk tömegközlekedéssel, használjuk újra, amit csak lehet, csak annyi élelmiszert vigyünk haza, amennyit megeszünk, stb. Én is abban bízom, hogy ha a lányom ezt ma megtanulja, neki felnőttként ez lesz a természetes.”
„Sportolóként igazán fontosnak tartom, hogy a környezettudatos szemléletet képviseljem és ezáltal mások figyelmét is felhívjam arra, hogy fordítsunk kellő figyelmet a környezetünk védelmére” – mondta el Szilágyi Áron olimpiai, világ- és Európa-bajnok kardvívó a NaturAqua PlantBottle™ „Föld jövője” kutatás sajtóeseményén.
*A kutatás célcsoportja a 18-50 éves korosztály, a minta a nemre és korra reprezentatív a 2011-es KSH adatok alapján. A Szinapszis Kft. által készített online kérdőíves felmérésben 400 magyar, budapesti és vidéki lakos vett részt. Az interjúalanyok 51%-a volt férfi, 49%-a nő.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Puha papír, kemény piac
A papír zsebkendők és szalvéták piaca az utóbbi években jelentős…
Tovább olvasom >A környezetet védi a Hy-Vee új projektjeivel
Lezárult a Hy-Vee napenergia-projektjének első szakasza az iowai Charitonban. A…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >Rekordszámú feladatot oldottak meg az iskolások: az Etesd az Eszed oktatóprogram népszerűsége töretlen
Véget ért a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >