Tej Világnap – A negyed évszázaddal ezelőtti fogyasztási szint elérése a cél

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 05. 31. 12:40

A Tej Terméktanács tízéves ágazati stratégiai programja azt a célt tűzte ki, hogy Magyarországon az emberek ismét annyi tejet igyanak, mint 1987-ben, azaz fejenként és évente 200 litert átlagosan. Ezt Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács elnöke mondta kedden a Budapest Rendezvényhajón a 36. Tej Világnap alkalmából rendezett szakmai fórumon.

A terméktanács első embere többek között arról beszélt, hogy Magyarország az unió tejtermeléséből a kvótamegoszlás alapján 1,38 százalék, azaz valamivel több mint 2 milliárd liter tej termelésére lenne jogosult évente. Ám ezt a kvótamennyiséget hazánk nem tudja teljes mértékben kihasználni. Most a tejkvóta kihasználása 75 százalék körül mozog.


A tehénállomány a múlt évben mintegy 180 ezer körüli volt, míg tavalyelőtt még 211 ezret tett ki. A tízéves ágazati stratégia pedig azt irányozta elő, hogy a tehenek számát a 2003-as szintre, azaz 365 ezer darabra kívánják emelni.

Jelenleg Magyarországon évente egy ember mintegy 150 liter tejnek megfelelő tejterméket fogyaszt el. A múlt évben ez a mennyiség 148 liter volt, míg 5 éve – 2006-ban – meghaladta a 158 litert. Az előrejelzések szerint a 160 literes fejenkénti átlagfogyasztást hazánkban 2015-re lehet elérni.

A tejexport mennyisége a múlt évben mintegy 347 ezer tonna volt, míg tavalyelőtt 340 ezer tonnát tett ki. Ennek értéke 2010-ben meghaladta a 225 millió dollárt, míg az ezt megelőző évben 194 millió dollárra rúgott. Az import mennyisége 183 ezer tonna volt 2010-ben, míg 2009-ben 170 ezer tonnát tett ki. Az import értéke a múlt évben 409 millió dollár, míg 2009-ben 333 millió dollár volt. Az import főként az unió 4 államából, Németországból, Lengyelországból, Szlovákiából és Csehországból érkezik Magyarországra. Innen származik az import 80 százaléka.

Istvánfalvi Miklós megemlítette, hogy a terméktanács fokozottan próbálja védeni az ágazat piaci érdekeit, ezért különféle szabálytalanságok miatt már 2008-9-ben is tett bejelentéseket, aminek eredményeként 23 millió forint bírságot szabtak ki. A terméktanácsi bejelentések nyomán a múlt évben már 160 millió forint bírságot szabtak ki a hatóságok.

A terméktanácsi elnök kitért arra is, hogy a tízéves ágazati stratégiai program keretében a belföldi piacon a hazai és az importtermékek arányát 80-20 százalékra szeretnék javítani, mivel most vannak olyan termékek, amelyek esetében az import 40 százalék körüli. Emellett segíteni kívánják a mikro- kis és közepes vállalkozások valamint a családi gazdaságok működését, főként a helyi és regionális tej- és tejtermék-értékesítésben. Jelezte azt is, hogy marketing eszközökkel szeretnék befolyásolni a magyar vásárlókat abba az irányba, hogy főként hazai termékeket vegyenek.

Kapcsolódó cikkeink