Tej Világnap – A negyed évszázaddal ezelőtti fogyasztási szint elérése a cél
A Tej Terméktanács tízéves ágazati stratégiai programja azt a célt tűzte ki, hogy Magyarországon az emberek ismét annyi tejet igyanak, mint 1987-ben, azaz fejenként és évente 200 litert átlagosan. Ezt Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács elnöke mondta kedden a Budapest Rendezvényhajón a 36. Tej Világnap alkalmából rendezett szakmai fórumon.
A terméktanács első embere többek között arról beszélt, hogy Magyarország az unió tejtermeléséből a kvótamegoszlás alapján 1,38 százalék, azaz valamivel több mint 2 milliárd liter tej termelésére lenne jogosult évente. Ám ezt a kvótamennyiséget hazánk nem tudja teljes mértékben kihasználni. Most a tejkvóta kihasználása 75 százalék körül mozog.
A tehénállomány a múlt évben mintegy 180 ezer körüli volt, míg tavalyelőtt még 211 ezret tett ki. A tízéves ágazati stratégia pedig azt irányozta elő, hogy a tehenek számát a 2003-as szintre, azaz 365 ezer darabra kívánják emelni.
Jelenleg Magyarországon évente egy ember mintegy 150 liter tejnek megfelelő tejterméket fogyaszt el. A múlt évben ez a mennyiség 148 liter volt, míg 5 éve – 2006-ban – meghaladta a 158 litert. Az előrejelzések szerint a 160 literes fejenkénti átlagfogyasztást hazánkban 2015-re lehet elérni.
A tejexport mennyisége a múlt évben mintegy 347 ezer tonna volt, míg tavalyelőtt 340 ezer tonnát tett ki. Ennek értéke 2010-ben meghaladta a 225 millió dollárt, míg az ezt megelőző évben 194 millió dollárra rúgott. Az import mennyisége 183 ezer tonna volt 2010-ben, míg 2009-ben 170 ezer tonnát tett ki. Az import értéke a múlt évben 409 millió dollár, míg 2009-ben 333 millió dollár volt. Az import főként az unió 4 államából, Németországból, Lengyelországból, Szlovákiából és Csehországból érkezik Magyarországra. Innen származik az import 80 százaléka.
Istvánfalvi Miklós megemlítette, hogy a terméktanács fokozottan próbálja védeni az ágazat piaci érdekeit, ezért különféle szabálytalanságok miatt már 2008-9-ben is tett bejelentéseket, aminek eredményeként 23 millió forint bírságot szabtak ki. A terméktanácsi bejelentések nyomán a múlt évben már 160 millió forint bírságot szabtak ki a hatóságok.
A terméktanácsi elnök kitért arra is, hogy a tízéves ágazati stratégiai program keretében a belföldi piacon a hazai és az importtermékek arányát 80-20 százalékra szeretnék javítani, mivel most vannak olyan termékek, amelyek esetében az import 40 százalék körüli. Emellett segíteni kívánják a mikro- kis és közepes vállalkozások valamint a családi gazdaságok működését, főként a helyi és regionális tej- és tejtermék-értékesítésben. Jelezte azt is, hogy marketing eszközökkel szeretnék befolyásolni a magyar vásárlókat abba az irányba, hogy főként hazai termékeket vegyenek.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >