Magazin: Nő a mentességet élvezők köre
A globális trendeket követve Magyarországon is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a mentes termékek. Míg néhány évvel ezelőtt főként a valamilyen érzékenységben szenvedők, leginkább kényszer hatására választották ezeket az árucikkeket, mára szélesedett a fogyasztók köre a tudatos életmódra törekvők mind népesebb táborával.
Szerző: Budai Klára
Megelégedésükre a gluténmentes, a laktózmentes, a cukor- és/vagy szénhidrátcsökkentett, illetve -mentes, valamint az egyéb mentes szegmensek olyan színes kínálattal állnak rendelkezésre, hogy túlzás nélkül állítható, szinte minden termékkörben találhatunk egészséges alternatívát, ráadásul úgy, hogy az ízélményről sem kell lemondanunk. De természetesen a fogyasztási cikkeken túlmenően háztartásunk egyéb területein sem kell lejjebb adnunk, a természetes, környezetbarát összetevőket tartalmazó termékek széles választékából válogathatunk, legyen szó akár mosásról, akár takarításról.
Finomságok glutén nélkül
Bedő Hajni, a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. marketing managere arról számol be, hogy a funkcionális termékek forgalma, és ezen belül a gluténmentes termékek eladása folyamatosan növekszik. A vállalatnál azt látják, hogy egyre több fogyasztó szenved valamilyen ételallergiás megbetegedésben, ami miatt kénytelen változtatni az étkezési szokásain, és ennek következtében egyre több mentes terméket fogyaszt. Erre reagálnak a gyártók oly módon, hogy egyre szélesebb portfóliót biztosítanak mentes termékekből is.
A marketing manager szerint ma már mentes termékek esetében sem elég, ha egy termék valamitől mentes, annak finomnak is kell lennie. A különleges, funkcionális termékek mindig magasabb árkategóriát is jelentenek. Ezen termékek előállítása a gyártók számára is magasabb költséget jelent. A fogyasztóknak sok esetben nincs választásuk, hiszen egészségügyi probléma miatt kell ilyen típusú terméket fogyasztaniuk. A magasabb ár a fentiek miatt ebben a kategóriában jobban elfogadott, mint más, alaptermékek esetében.
– Jelenleg az összes Cerbona müzliszeletünk közül a top termékek a gluténmentes szeletek. Legkedveltebb íz az étcsokoládés-málnás. Szép eredményeket érünk el kásák esetében is. Ez a kategória kiemelten fontos a gluténmentes termékeket fogyasztók számára, itt látjuk leginkább a funkcionális termékek folyamatos erősödését. Müzliben sajnos már nem ennyire kedveltek a gluténmentesek. Úgy látjuk, ez a kategória nem annyira izgalmas a fogyasztók számára. A vásárlók mindig várják az újdonságokat, a még különlegesebb ízeket. Természetesen mi is azon dolgozunk, hogy ennek eleget tegyünk. 2022-ben viszont a Cerbonánál a fő fókusz az új Vegán termékcsaládon lesz. Bár itt egy új, egyedi arculattal rendelkező termékcsaládról van szó, ahol az elsődleges termékelőny a vegán, a családon belül több termék is gluténmentes. Így például a vegán rizskásák és a vegán proteinszeletek gluténmentesek is! – zárja gondolatait a szakember.
A GOF Hungária Avena GoFit márkanév alatt értékesített gluténmentes, zabalapú termékei nagyon fiatalok a magyar piacon. A fejlesztéseket és a termékbevezetést egy széles körű piacfelmérés előzte meg, melyből látszik, hogy a gluténérzékenységgel élők aránya folyamatosan emelkedik, és a fiatalabb rétegeket egyre fokozottabban érinti az ételallergia problémája (a KSH-adatok is ezt erősítik meg). Emellett az egyre növekvő számú reformétkezést követő fogyasztók is gyakran válogatnak ezen kategóriában, tudatosan odafigyelve arra, hogy a kiválasztott élelmiszereket megbízható minőséget nyújtó gyártótól vásárolják.
Portfóliójukban egyértelműen a GoFit Prémium zabpehelyük vezeti a népszerűségi listát. Mint Gosztola Ferenc üzletág-igazgatótól megtudjuk, kevesen rendelkeznek olyan technológiával, amely precíziós válogató berendezésekkel szét tudja válogatni az apróbb zabpehelytöreteket a teljes zabszemből készült nagy szemű zabpehelytől. Egy átlagos terméknél a zacskó alján már gyakran csak morzsalékkal találkozik a fogyasztó, míg a GoFit prémium zabpehely esetében minden szem teljes.
– A márkázott termékeink kínálatbővítésén felül célunk, hogy a feldolgozott zab alapanyagokból a magyar piac meghatározó beszállítójává váljunk, ezért folyamatosan keressük az együttműködési lehetőségeket a hazai zabtermékgyártókkal, illetve azokkal a partnerekkel, akik az általuk gyártott termékekhez zabalapú összetevőket használnak – mondja Gosztola Ferenc. – Tervünk, hogy a jelenlegi termelő és feldolgozó kapacitásunkkal, az általunk garantált egyedülálló minőséggel segítsük a hazai cégeket a jelenlegi bizonytalan exportfüggőség kiváltásában.
Két számjegyű fejlődésben a tejhelyettesítők
A laktózmentes szegmensen belül a növényi alapú termékek kategóriája folyamatosan és dinamikusan növekszik. Ennek oka, hogy egyre több fogyasztónál kerül előtérbe az egészéges életmód, és egyre többen figyelnek arra, hogy milyen termékeket fogyasztanak. Ezenkívül folyamatosan növekszik a vegetáriánus vagy vegán étrendet követők, illetve a laktózérzékeny vagy laktózintoleráns fogyasztók száma is, akik számára a növényi alapú termékek egy kiváló alternatívát jelenthetnek.
– A Nielsen adatai azt mutatják, hogy a növényi alapú termékek piaca az elmúlt években két számjegyű növekedést ért el, amiből az Alpro is kiveszi a részét. Ennek köszönhetően évek óta sikeresen tartjuk domináns pozíciónkat a kategóriában – jelzi Kis-Kajtár Nóra, a Danone Magyarország Kft. Alpro brand managere, aki azt is kifejti, hogy a növényi alapú kategória legnagyobb részét az italok adják, valamint népszerűek a joghurtkultúrát is tartalmazó növényi alapú alternatívák, avagy növényi „gurtok” is. Ezt követik a főzés során praktikusan használható, különböző alapanyagból készülő főzőkrémek és a növényi desszertek. Alapanyag tekintetében a magyar fogyasztók a mandulát és a kókuszt kedvelik a legjobban.
A Danone Magyarország Kft. valamennyi Alpro terméke tejmentes és ezáltal természetes módon laktózmentes. Legnépszerűbb termékeik a különböző mandulaitalok, illetve a kókuszalapú, élőkultúrát is tartalmazó joghurtalternatívák, azaz a „kókuszgurtok”.
– Legújabb innovációnk az Alpro This is Not M*lk, amely egy zabalapú növényi ital. Olyan fogyasztók számára fejlesztettük ki, akik azért nem léptek még be a növényi alapú kategóriába, mert eddig még nem találtak olyan növényi alapú terméket, amelynek ízvilága a tej általuk kedvelt ízéhez hasonló – tájékoztat Kis-Kajtár Nóra.
A FrieslandCampina Hungária Zrt. jól ismert, piacvezető Pöttyös és Milli márkáival két szegmensben kínál fogyasztói számára laktózmentes termékeket: a kanalazható desszertek, illetve a hűtött szeletes tejdesszertek szegmensében.
– A kanalazható desszertek piacán a laktóz- és/vagy tejmentes termékek piacrésze megduplázódott az elmúlt évben: volumenben 2020-ban a piac 1,4%-át tették ki, míg ez 2021-ben 2,8%-ra nőtt – avat be a GfK adataira hivatkozva Harangozó Barbara, a FrieslandCampina Hungária Zrt. senior brand managere.
Tóth Ildikó, senior brand manager a hűtött, szeletes desszertpiacra vonatkozóan arról tájékoztat, hogy ezen a területen is erősödik a laktóz- és/vagy tejmentes termékek értékesítése, 2021-re 20%-os növekedést könyvelhet el magának a szegmens volumenben. Rámutat: a fejlődés motorjaként itt nem a tejmentes, hanem a laktózmentes termékek, azon belül is a Pöttyös márka laktózmentes termékei szolgálnak. A Pöttyös laktózmentes Túró Rudik az elmúlt év folyamán a szegmensben jelentősen megerősítették pozíciójukat, 49%-ra növelve részesedésüket.
A FrieslandCampina Hungária Zrt. legnagyobb forgalmú laktózmentes kanalazható desszertje a Milli vaníliás Krémtúró, mellette a cég 2021-ben dobta piacra az egyik legnépszerűbb gyümölcsös ízesítésű Milli Krémtúróját laktózmentes változatban is.
– A Milli Krémtúró laktózmentes, banános ízű 90 g-os termék közel egynegyedét adja a laktózmentes desszert forgalmunknak volumenben – ismerteti Harangozó Barbara.
A FrieslandCampina Hungária Zrt. egy másik, napjainkban egyre keresettebb termékkörre is innovációs fókuszt helyez: 2021 novembere óta érhető el a Milli vaníliás Krémtúró 0% hozzáadott cukorral készült verzióban, 2022 év elejétől pedig a 0% hozzáadott cukorral készült új Pöttyös Túró Rudi. Mindkét finomság esetében nagyon fontos, hogy a hagyományos termékhez képest ízbeli kompromisszumot nem követel, de a csökkentett cukortartalom- és energiabevitel igényét maximálisan szem előtt tartja.
Varga Aliz, a Bonafarm Csoport senior brand managere abba nyújt betekintést, hogy a laktózmentes tejtermékek penetrációja folyamatosan nő.
– A legjelentősebb alapvető tejtermékek, mint a tej, a sajt, a tejföl laktózmentes piaca a GfK adatai szerint 2021-ben értékben dupla számjegyű százalékkal nőtt, amit a mi értékesítési adataink is alátámasztanak. A laktózmentes tejtermék-portfólió a piacon egyre szegmentáltabb, egyre több szereplő jelenik meg egyre több kategóriában. A forgalom legnagyobb részét, akárcsak a teljes piacon, a tej és a sajt teszi ki, de a legdinamikusabban a jegeskávé, a hűtött desszert és a kenhető kategória nő. Büszkék vagyunk rá, hogy elmondhatjuk, hogy a Sole-Mizo rendelkezik a piacon a legszélesebb laktózmentes portfólióval, hiszen szinte minden tejtermék-kategóriában elérhető laktózmentes alternatívánk – osztja meg lapunkkal Varga Aliz.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy vállalatuk a laktózmentes portfólió jelölésére a kezdetek óta a sárga foltokat használja, hogy a fogyasztók könnyen felismerjék termékeiket a polcokon.
– Jó hír, hogy a portfóliónkat idén tovább szélesítjük, a népszerű ízesített tejitalaink két új taggal bővülnek, ugyanis a kakaó mellett most már a madártej és a tejeskávé ízesítésűek is elérhetőek lesznek laktózmentes, hozzáadott cukor nélküli és zsírcsökkentett változatban, hogy az egészségtudatos fogyasztóinknak még inkább kedvezzünk.
Strasser-Kátai Bernadett, a Real Nature Kft. tulajdonos-ügyvezető igazgatója szerint a COVID-19 járvány számos negatív hatása mellett – ha lehet így mondani – pozitív hatással is járt: a lakosság sokkal több figyelmet fordított egészségének megőrzésére, hangsúlyt fektetve táplálkozására is. Ennek a trendnek is köszönhető, hogy a laktóz-, illetve tejmentes termékek szegmensén belül a növényi tejhelyettesítő termékek iránti kereslet a járvány időszakában a korábbinál prognosztizált mértéknél jobban emelkedett, a NielsenIQ felmérése alapján több mint 25%-os emelkedés tapasztalható.
– A megnövekedett vásárlói, fogyasztói igényeket új gyártósorok beállításával, kapacitás növeléssel, új gyárak bevonásával szolgáltuk és szolgáljuk ki, fejlesztéseink során különös figyelmet fordítva a körforgásos gazdaságra, a fenntarthatósági szempontokra – nyilatkozza Strasser-Kátai Bernadett.
A Real Nature Kft. Joya borsóitala egyedüli a magyar piacon, illetve a mandula-mogyoró italuk is újdonságnak számít az UHT szegmensben.
– Mandula gurtjainkat, valamint Barista termékeinket szintén a járvány időszaka alatt hoztuk a piacra, ezek is nagy kedveltségnek örvendenek a fogyasztók körében, a már „megszokott” kókuszgurtjaink mellett. Friss növényi tejhelyettesítő italainkkal is Joya márkánkban találkozhatnak a fogyasztók a kiskereskedelmi láncok hűtőpultjaiban, amely italok a tehéntejhez hasonlatosan az UHT tejekkel összevetve még inkább a frissességet, zamatosságot, az élvezeti értéket biztosítják fogyasztóik számára – fejti ki de Gereczné Rudnai Éva beszerzési vezető.
Legnépszerűbb termékeik ebben a szegmensben Joya kókusz, mandula és rizsital, ezeknek kombinációi, illetve ezeknek a termékeknek Barista, valamint Protein változatai.
– Termékfejlesztéseink természetesen nem állnak meg, folyamatosan a piaci trendeket megelőzően trendszetterként fejlesztjük termékeinket, 2022-ben folyamatosan bővítve kínálatunkat, a fogyasztók számára a lehetőségeket – vetíti előre de Gereczné Rudnai Éva.
Cukor nélkül is édesen
Szintén erőteljes tendenciaként mutatkozik meg a cukortartalom mérséklése, illetve nullára csökkentése, amelynek a gyártók évről évre mind nagyobb mértékben igyekeznek eleget tenni.
A Coca-Cola Magyarország választékának mintegy felét jelenleg alacsony kalóriatartalmú, illetve cukor- és kalóriamentes termékek teszik ki. A szénsavas üdítőitalok mellett a tea, az energiaital és az ízesített víz kategóriákban is számottevő az arányuk.
– Azt tapasztaljuk, hogy a hazai fogyasztók kifejezetten keresik a cukros üdítőitalok alternatíváit, ez pedig a piaci és a saját értékesítési adatainkon is meglátszik. A tavalyi év erős volt a szénsavas üdítőitalok tekintetében, a teljes piac növekedni tudott, amelyhez a cukormentes kategória is jelentősen hozzájárult. A Coca-Cola Magyarország kínálatában a legnépszerűbb cukormentes és alacsony kalóriatartalmú termékek a Coca-Cola Zero és a különböző ízesített Zero variánsok, emellett 2021-ben nagyot robbant a Kinley Zero Tonik és a Kinley Zero Gyömbér is, melyek segítségével két régen várt alternatívával bővíthettük a felnőtteknek szóló termékkategóriát – konstatálja Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.
A vállalat termékfejlesztési munkájának köszönhetően 2015 és 2020 között összességében 19%-kal csökkentette termékei kalóriatartalmát.
– Az alacsony kalóriatartalmú és cukormentes kategórián belül májusban érkezik a következő újdonságunk, a Coca-Cola Zero Koffein, amely koffeinmentes alternatívát kínál az eddig elérhető és széles körben kedvelt klasszikus Coca-Cola Zero íznek. Elkötelezettek vagyunk a termékkínálatunk folyamatos fejlesztése mellett. Arra törekszünk, hogy a fogyasztói igények minél szélesebb körére választ adhassunk portfóliónk elemeivel – mondja Palkó András.
Zubály Ildikó, a Szentkirályi Magyarország brand managere azt állapítja meg, hogy a hazai szénsavas üdítőital-piacon kiemelkedően magas a cukormentes üdítők részaránya, amely a forgalom 29%-át tette ki a tavalyi évben. A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe alapján ez 1 százalékpontos visszaesést jelent a megelőző évhez képest, míg az értékesített volumen terén stagnált a cukormentes szegmens.
A Szentkirályi Magyarország üdítőital-portfólióját tekintve a kólaszegmensben van jelen cukormentes variánsokkal. Míg a cukormentes Pepsi összességében 4%-os forgalom-visszaesést mutatott a tavalyi évben, addig a Pepsi Max termékek jelentős növekedést tudtak elérni.
– A visszaesés legfőbb oka az ízesített cukormentes változatokban keresendő. A cukormentes kategória esetében is fontosak a termékújdonságok, az izgalmas ízvariánsok, melyek kipróbálásra ösztönzik a vásárlókat, esetleg új fogyasztókat is vonzanak a szegmens számára. A tavalyi év során a Pepsi a korábban már bevezetett Pepsi Vanilla termékek disztribúciójának bővítésére fektette a hangsúlyt. Mivel ez a termékvariáns már az előző évben bevezetésre került bizonyos hálózatokba, így az nem hatott valódi újdonságként a piacon. A klasszikus kólaízű cukormentes Pepsi Max a legnépszerűbb cukormentes termékünk, ezt követi a Pepsi Lime, majd a Pepsi Mango – informál Zubály Ildikó.
– Idei újdonságunk az ananász-menta ízesítésű Pepsi, amely frissítő, nyárias ízvilágával elsősorban a Z-generáció tagjait szeretnénk megszólítani. Emellett idén tavasszal a teljes ízesített portfólión limitált nyári dizájnnal találkozhatnak vásárlóink. Az ízesített üdítők piacára is belépünk egy új cukormentes ízzel, a 7UP Free-vel, amely kalóriamentes összetétellel képviseli a klasszikus citrom-lime ízvilágot termékkínálatunkban.
A Hell cégcsoport kimagaslóan változatos termékportfóliójában klasszikus és funkcionális energiaitalok, jegeskávék- és -teák, vitaminitalok és üdítőitalok is megtalálhatóak cukormentes változatban. Ha a tuttifrutti és a koffein kombinációjára vágynánk, de nem szeretnénk túl sok kalóriát bevinni a szervezetünkbe: míg a Hell Classic Zero a közkedvelt tuttifrutti ízélményt nyújtja, a Zero Strawberry-t az eperíz teszi különlegessé. A Xixo márka szintén kínál zero termékváltozatot, mind a szénsavas üdítő, mind a jegestea-portfólióban találunk olyan variánst, amely nem tartalmaz cukrot. A jegesteák között az egyik legnépszerűbb ízből, a barackból érhető el zero változat, de a Xixo Colát is élvezhetjük cukor nélkül. Ezenfelül a hazai gyártó kínálatában helyet kapott a Swiss termékcsalád DeLaVie Zerója, amely a szénsavmentes vitaminitalok rajongóit örvendezteti cukormentes receptúrával.
– Bármely terméktípust választanánk, a cukormentes termékek esetében is a márkáktól megszokott, minőségi összetételre számíthatunk: a két Hell Zero kiváló alapanyagokból, ötfajta B-vitaminnal, tartósítószer nélkül, kompromisszummentes választás a Hell-rajongók számára. A Swiss Laboratory Zero vegyes gyümölcsízű vitaminitala 3-féle svájci gyógynövénykivonattal és különleges vitamin-összetételével élvezetes alternatívát nyújthat a mindennapi vitamintabletták helyett. Végül, de nem utolsósorban ne feledkezzünk el a Xixo márka Zero termékeiről, melyek aszpartám nélkül biztosítják a felfrissülést, legyen szó akár a szénsavas üdítőkről, akár a jegesteákról – emeli ki Galántai György, a Hell Energy Magyarország Kft. értékesítési igazgatója.
A Ceres Slimmm és NewLine toast családjának tagjai a szénhidrátcsökkentett kenyerek piacának vezető termékei közé tartoznak. A termékek kiválóan beilleszthetőek bármely szénhidrátcsökkentett étrendbe, és fogyókúrázók számára is ajánlják.
– A tudatos fogyasztói igényeket kielégítő termékek piaca folyamatosan növekszik, ezért a Ceres szénhidrátcsökkentett termékeinek kereslete is emelkedik. Folyamatosan bővítjük kínálatunkat ebben a szegmensben. A tavalyi évben bevezetésre került például NewLine termékcsaládunkban a Szénhidrátcsökkentett toast mellett egy hagyományos formájú termék, a Szénhidrátcsökkentett cipó – árulja el Mikos István, a Ceres Zrt. vállalati igazgatója, aki szerint a fogyasztók a termék megjelenése és íze mellett egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a beltartalomra, ezért fontosnak tartja, hogy termékeik tulajdonságait jelöljék csomagolásaikon.
– Az idei évben indítottuk útjára a Ceres Esti szeleteket NewLine termékcsaládunk tagjaként, mely egyedi receptúrája miatt esti fogyasztásra is alkalmas.
A Detki Keksz Kft. a technológiát tekintve kétféle kekszet gyárt: a háztartási keksz típusú „kemény” kekszeket és a linzer jellegű omlós kekszeket. Mindkét kategóriában kínálnak hozzáadott cukor nélküli (HCN) alternatívákat a fogyasztóknak. Ezenkívül az emelt rosttartalom is nagy jelentőséggel bír a fejlesztéseik során. Vitál néven kialakítottak egy új almárkát ebben a termékkategóriában: a termékcsalád tagjai hozzáadott cukor nélkül, édesítőszerrel és teljes kiőrlésű liszt felhasználásával készülnek, növényi rostban gazdagok, ezáltal a modern fogyasztói elvárásoknak maximálisan megfelelnek.
– Idén szeretnénk az édes kekszek mellett snack kategóriában is piacra lépni hasonló kategóriájú termékekkel. Az ezzel kapcsolatos innovációs folyamataink átgondoltak és tudatosak: a termékfejlesztés első lépéseként fogyasztói kutatással mérjük fel a vásárlóink konkrét igényeit; a fejlesztés folyamatában pedig dietetikus segíti munkánkat, hogy összetételében is az adott vevőkör számára legideálisabb termékeket tudjuk kínálni – jegyzi meg Koósa Péter ügyvezető.
Elmondása szerint Magyarország alapvetően árérzékeny piac, azonban a kategória vásárlói tisztában vannak azzal, hogy az ilyen jellegű termékek az összetevők árszintjéből adódóan is általában drágábbak, ezért készek többet áldozni rá. Fontos szempont számukra, hogy a pénzükért ízben, állagban stb. minőségi terméket kapjanak.
Húsmentes megoldások
Az egyéb mentes szegmensre is jellemző, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, a fogyasztói preferenciákat nagyban meghatározzák a különböző ételintoleranciák, de olyan tényezők is, mint például a vegánság.
– Piaci növekedésünk akkor marad fenntartható, ha a komplexebb kényelmi ételeink megalkotásakor is törekszünk rá, hogy minél változatosabbak, mégis többféle diétába könnyedén beilleszthetők legyenek – szögezi le Lóczki Zsuzsanna, a K&K Family kereskedelmi és marketingigazgatója. – Széles portfóliónk összeállításakor arra törekedtünk, hogy mindenki megtalálja a kedvenc kombinációját. A legnépszerűbb összetevők az endívia, radicchio, rukkola, kukorica és a jégsaláta. Kiszerelések tekintetében keresettebbek a kisebb, egyadagos kiszerelések, illetve a tavalyi év végén bevezetett visszazárható csomagolásunk.
Az utóbbi idők termékfejlesztésében nagy hangsúlyt kaptak a vállalatnál a limitált kiadások; készítettek salátát sporteseményre, az ünnepi asztalra, Valentin-napra és nőnapra is.
– A tavalyi évben innovációfronton a praktikus kiszerelésekre koncentráltunk. A Duo salátánk 2×1 adagos zacskóban kapható, a Fresh and Fine termékünk pedig a szektorban egyedülálló visszazárható csomagolást kapott, amely tovább megőrzi a saláta legjobb formáját. A folyamatosan érkező limitált termékek mellett több klasszikus salátakeverékünk designját is megújítjuk, és folyamatosan dolgozunk rajta, hogy még a jelenleginél is nagyobb százalékban használjunk fel újrahasznosított műanyagot a csomagolóanyagainkhoz.
Hamarosan a polcokra kerül, sőt szakmai rendezvényeken már be is mutattuk legújabb kényelmi termékcsaládunkat, amely a tudatosan nassolni vágyókat célozza meg – fogalmazza a kereskedelmi és marketingigazgató.
A Nestlé Hungária Kft. 2022 januárjában bevezette a hazai üzletekbe is a számos európai országban már nagy népszerűségnek örvendő Garden Gourmet növényi alapú termékcsaládot. A termékek jelenleg a SPAR, INTERSPAR, Tesco és Auchan polcain találhatók meg, a termékkínálat ugyanakkor áruházanként eltérő lehet. A jelenlegi standard portfólió részét képezik a kívül ropogós bundájú GG Vegán Schnitzel és GG Vegán Nuggets falatkák, a bármilyen étrendbe könnyedén beilleszthető GG Vegán burger, a kukoricát, borsót és sárgarépát is tartalmazó GG Vegetáriánus Zöldséggolyók és a szintén vegetáriánus, változatos ételekhez alkalmas GG Grillezett falatok. Továbbá, partneri exkluzivitás keretén belül a SPAR és INTERSPAR áruházakban két Sensational fantázianév alatt futó termékkel is találkozhat a fogyasztó. Utóbbiak a Garden Gourmet Sensational Burger, amellyel kompromisszumok nélkül készülhet el az ínycsiklandozó hamburger és a Garden Gourmet Sensational Mince, amely a darált hús ízét és illatát idézi egy finom növényi alapú bolognai vagy lasagne elfogyasztásakor.
– Továbbra is legfontosabb számunkra a termékek ízletessége és könnyen elkészíthetősége, amely szempontok mentén izgalmas termékújdonságokat tervezünk a közeljövőben. Célunk, hogy ne csak a vegán és vegetáriánus étrendet követőknek kínáljunk finom, fehérjében és rostban gazdag, termékeket, hanem azoknak is, akik szeretnének több növényi alapú fogást beépíteni az étrendjükbe, ugyanakkor az általuk kedvelt ízekről sem szeretnének lemondani – mondja Légrádi Fleur, a Nestlé Hungária Kft. brandmenedzsere.
Gurdon András, az Import-Trade Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója arról számol be, hogy a mentes piac befolyásoló tényezői az általános egészségi és mentális állapot. A pandémia ennek a kategóriának extrém figyelmet adott. Mindenki megpróbál egészségesebben élni és étkezni. Ezt a gyártók is lekövetik, és egyre nagyobb piaci potenciált látnak a kategóriában. Ez egyértelműen jó hatással van a választékra, az ízekre és az áruk megjelenésére. Már egyáltalán nem igaz az a korábbi közhely, hogy ami egészséges az nem finom. A legkevésbé árérzékeny szegmens a vegán cikkeké, hiszen a veganizmus elhatározás, illetve trendkövetés kérdése.
– Abszolút vezető termékkategóriánk a Vivera holland vegetáriánus és vegán készítménycsalád. Ízre, állagra, kinézetre teljesen húsra hasonlító termékek (snitzel, nuggets, darált „hús”, steak, húsgolyó stb.). Félkész cikkek, amelyek elkészítés után teljes egészében a hús étkezési élményét adják. A kettes számú brandünk az AUGA BIO vegán és gluténmentes készlevescsalád olyan különlegességekkel, mint gazpacho, sütőtökkrém vagy a 3-féle lencseleves – sorolja Gurdon András.
A vegán kategória legújabb innovációjaként említi a vEGGs tojáshelyettesítő vegán termékeiket: omlett készítésre, panírba, illetve süteményekben történő felhasználáshoz.
Legújabb brandjük a Very Rice vegán rizsjoghurtcsalád tasakos (pouch) kiszerelésben 5 ízben.
– Erre rendkívül büszkék vagyunk mind az íze, mind pedig az innovációtartalma miatt. A piac rendkívül nyitottan fogadta, több hálózatban (közte diszkontban is) megjelent már – tájékoztat a kereskedelmi igazgató.
A Pápai Hús Kft. 2020 nyarán indult, így a 2021-es évben nagyot lendült a húsmentes termékeik értékesítési görbéje: az előző évhez képest 300%-kal nőtt. 2022-ben további erősödést érzékelnek.
– Árérzékenységet nem tapasztalunk, sokkal inkább az alapanyagra figyelnek a fogyasztók. A húspótló vegán termékeknél fontos, hogy magasabb legyen a fehérjetartalom (és az ne szójaalappal legyen), a pálmaolajat sem szeretik, és nyilván a természetes összetevők is elsődlegesek – világít rá Szappanos Péter, ügyvezető.
Szinte mindegyik kiskereskedelmiláncban megtalálható már valamelyik vegán termékük, illetve a horeca szektorban is erősödik a jelenlétük.
– A szendvicsfeltétjeink a legnépszerűbbek a fogyasztók körében, amelyek közül a legfrissebb a snidlinges változat. Folyamatosan végzünk fejlesztéseket, akár új ízek, akár új termékek tekintetében – jelzi Szappanos Péter.
Öko-bio termékek a háztartásban
A vásárlók egyre inkább keresik a bio/öko/vegán termékeket nemcsak az élelmiszer, hanem a tisztítószerek polcain is. A világjárvány miatt az otthon töltött idő megnőtt, nagyobb hangsúlyt kapott a takarítás, a tisztaság, a fertőtlenítés, emellett sokan és sokat foglalkoznak az újrahasznosítással.
– Mindezekre megoldást nyújtunk a Cycle termékcsaláddal. A termék több mint 90%-a újrahasznosított alapanyagokból, vízből és biosavakból áll, a többi összetevő is természetes anyag, és a termékek fő hatóanyaga az ecetsav. Használata teljesen biztonságos, semmilyen toxikus anyagot nem tartalmaz – avat be Olaszi Andrea.
A Renew kereskedelmi igazgatója azt tapasztalja, hogy a környezettudatos vásárlók nagy figyelmet fordítanak az összetételre. Leellenőrzik a címkéket, és míg egy hagyományos, úgynevezett petrolkémiai termék 10-15 összetevőt is tartalmaz, addig a Cycle csak 4-5-öt, azok is mind természetes, nem mérgező anyagok. Az, hogy a flakon újrahasznosított, már alapvető elvárás ezeknél a termékeknél – vázolja a szakember.
A Cycle folyamatosan fejleszt, új termékekkel (mosogatószer, ablaktisztító és univerzális tisztító) jelenik meg a piacon, és belépnek egy új, ma még „gyerekcipőben” járó kategóriába, a termékeket koncentrátum formájában hozzák ki. 10X koncentrátumaik 10-szer kisebbek a hagyományos társaiknál.
– Ezzel sokféle előnyt nyújtunk a vásárlóknak: nem kell cipekedni, 75%-kal kevesebb műanyagot használunk fel a csomagoláshoz, kevesebb a szállításnál a CO2-kibocsátás és kisebb a szállítási költség. Így kedvezőbb áron tudunk termékeket kínálni vásárlóinknak.
Hisszük, hogy a fenntartható jövő az otthonainknál kezdődik – hangsúlyozza Olaszi Andrea.
István Katalin, a Herbow International Zrt. marketingvezetője fontosnak tartja megemlíteni, hogy háború is nagy mértékben megváltoztatta a piaci képet, illetve tovább rontotta az elmúlt év második felétől kialakult erősen negatív tendenciát, mely szerint az alapanyagok beszerzési költségei, valamint a logisztikai költségek rendkívüli mértékben emelkednek. Állandósulni látszó alapanyaghiánnyal találkoznak többek között a címkékhez szükséges alapanyagok, illetve a termékalapanyagok terén is.
– A bekerülési érték növekedése és az egyre növekvő infláció minket is áremelésre késztetett, amit viszont azzal próbálunk kompenzálni a fogyasztók felé, hogy az idei évben még nagyobb hangsúlyt fektetünk az innovációra, és minden fejlesztésünk egyik alapcélja, hogy formuláinkat még költséghatékonyabbá, gazdaságosabbá és természetesen környezetkímélőbbé tegyük. Ennek jegyében minden termékünkön idén már újrahasznosított műanyagból készült címkéket használunk, és a flakonok esetében is folyamatos az átállás a 100%-ban újrahasznosított flakonokra – ismerteti István Katalin.
– Régóta foglalkoztatott minket a gondolat, hogy egy olyan márkát hozzunk létre, amely azonkívül, hogy prémium minőségű termékeket kínál a fogyasztóknak, a társadalmi felelősségvállalásra is kiemelt hangsúlyt helyez. Így született meg a Herbow új márkája, az IHeelp, Magyarország első Jószolgálati Márkája.
Vegán, növényi eredetű mosószereik mosódió-kivonattal 1000 ml-es kiszerelésben kaphatók, míg öblítőszercsaládjuk 4-féle illatban, 200 ml-es, illetve 1000 ml-es kiszerelésben található meg a polcokon.
– A 2022-es év az innovációk éve lesz nálunk, rengeteg újdonsággal készülünk. A teljesség igénye nélkül: áprilisban vezetjük be a Herbow Jeans farmer mosószercsaládot, májusban a Herbow baby termékcsaládot, és szintén májusban a Herbow tisztítószereket, mely kategóriába ezen termékekkel fogunk először piacra lépni. //
Kapcsolódó cikkeink
Az Auchan is beszállt a dubaji csokoládéversenybe
A karácsonyi szezon közeledtével már nemcsak a Lidl polcain támad…
Tovább olvasom >8 millió palack szeszesital és 225 visszaváltó automata várja a vásárlókat
8 millió palack, illetve doboz alkoholos itallal készült a Tesco…
Tovább olvasom >Karácsonykor esszük meg az éves halfogyasztásunk 35-40 százalékát
Bár a hazai táplálkozás szerint hetente legalább egyszer halat kéne…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >