Magazin: Nincs ez levajazva

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 04. 17. 07:18

Az „újgenerációs” vásárlókra (akik tudatosak, tájékozottak, nyitottak, megoldást keresnek táplálkozási problémáikra, óvják a környezetüket) egyre inkább figyelniük kell, és figyelnek is a növényi, illetve állati eredetű, kenhető termékek gyártói. Innovációk leggyakoribb szempontjai a valamilyen szempontból „mentesség”, a műanyagot felváltó csomagolás, vagy éppen új felhasználási módok bemutatása.

A szendvics örök, nem megy ki a divatból. Azonban, hogy mit kenünk a kenyérre, mindig változik – divat, étrend, árszint függvényében.

Műanyag helyett papír

A növényi olajból készült, sütésre és közvetlen fogyasztásra egyaránt alkalmas margarin piaca az elmúlt időszakban stagnált, azonban tavaly értékben növekedni tudott, ami leginkább az átlagár növekedésének köszönhető.

Hesz Flóra-Upfield Hungary

Hesz Flóra
junior shopper
marketing manager
Upfield Hungary

– A margarinfogyasztókról általánosságban elmondható, hogy egy kedvező árakcióval, promócióval vagy ATL-kampánnyal sokak vásárlói kosarára tudunk hatást gyakorolni – mondja a kategóriát igen jól ismerő Upfield Hungary Kft. junior shopper marketing managere, Hesz Flóra. – A teljes margarinpiacot tekintve a márkázott termékek súlya tovább erősödik.

A piac szerkezetében jelentős változás nem érzékelhető. Az eladási csatornák közül, mint a legtöbb élelmiszer-kategóriában, itt is a diszkont erősödik. Csomagolásban a kenhető margarinoknál idáig a műanyag, csészés kiszerelés volt az uralkodó, ez azonban a közeljövőben változhat.

– Fejlesztéseink során előtérbe helyeztük a csomagolás műanyagtartalmának fokozott visszaszorítását, célkitűzéseink része, hogy olyan termékeket és olyan csomagolásban forgalmazzunk, melynek a lehető legkisebb a bolygónkra tett negatív hatása – hangsúlyozza Hesz Flóra. – Idei egyik innovációnk a Rama Vajjal, amely magas minőségű olajok és vaj keveréke, és papírcsomagolásban lesz elérhető.

Az innovációk másik iránya az Upfieldnél – és a piac más szereplőinél – a vegán étrendet választók kiszolgálása. Flora márkájuknak tavaly jelent az első 100% növényi alapú variánsa, a termékvonal idén tovább bővül. Így nemcsak a margarint fogyasztókhoz jutnak el, hanem a teljes vegán közösséghez is. Ezt a réteget elsősorban social media felületen szólítják meg, ízletes receptekkel és nyereményjátékkal generálva a kipróbálást.

– Rama márkánkat tekintve továbbra is az íz és a megbízhatóság a fő fókusz. Legtöbb innovációnkat ezzel a márkával tervezzük. Többcsatornás kommunikációval mutatjuk be, hogy a Rama minden ételt finomabbá tesz – árulja el Hesz Flóra. – Az on­line marketing eszközeit igyekszünk minél hatékonyabban kihasználni, de a legfőbb kommunikációs csatornánk továbbra is a TV marad. Mivel maga a kategória hűtött, ezért a bolti kommunikációs eszközöket tekintve eléggé korlátok közé vagyunk szorítva, minden évben próbálunk ki új eszközöket, és folyamatosan figyeljük ezek hatékonyságát.

Fogyasztóra, háztartásra szabva

A tejtermékek közül többféle kenhető állagút találunk: vaj, vaj-, szendvics- és sajtkrém. A vaj elsősorban értékben, a többi, kisebb kategória jellemzően mind forintban, mind mennyiségben nőni tudott 2019-ben 2018-hoz viszonyítva, jelezve, hogy színesedik a kereslet.

Majthényi Angéla-Sole-Mizo

Majthényi Angéla
trade marketing
menedzser, Sole-Mizo

– A piaci adatokat és a vásárlói szokásokat vizsgálva egyértelműen elmondható, hogy a magyar vásárlók nyitottak az újdonságokra – állapítja meg Majthényi Angéla, a Sole-Mizo Zrt. trade marketing menedzsere. – A kényelmi termékekre is egyre nagyobb igény mutatkozik, és természetesen a minőség is meghatározó a vásárlási döntéseik során.

A Sole-Mizo Zrt. ennek a piacnak meghatározó szereplője, több márkával is versenyezve. A vajak között a Mizo márka többféle variánsban kínálja termékeit a vásárlók részére a 100 g-os teavajtól a 250 g-os márkázott vajig, előbbit laktózmentes változatban is.

– A Mizo mellett az alapvető tejtermékeket kínáló Gazda márkánk is fontos tagja a vajszegmensnek, 100, illetve 200 g-os kiszerelésben – jelzi Majthényi Angéla. – E-mentes lévén, az egyre egészségtudatosabb vásárlók számára is jó választásnak bizonyulhat.

A szendvics és sajtkrém kategóriákban a Mizo almárkájával, a szép múltra visszatekintő Bocival van jelen.

A Mizo márkavonal új tagjaként jelent meg a vajkészítmény kategóriában 2019 tavaszán a Mizo Kenvejó, amely egy, hűtőből kivéve azonnal kenhető termék, és a kategóriában egyedülálló módon, kizárólag hazai gyártásban, hazai alapanyagokból készül. A termékcsalád három tagjának népszerűsége bevezetése óta is töretlen a fogyasztók körében, tudjuk meg a Sole-Mizo Zrt. trade marketing menedzserétől, aki a sikert így magyarázza:

– A fejlesztés során nagy gondot fordítottunk arra is, hogy a kisebb háztartások számára is nyújtsunk alternatívát a Mizo Kenvejóval. Ilyen megfontolásból a termék elérhető 125 g-os kiszerelésben sós és natúr változatban. Emellett a natúrt kínáljuk 250 g-os kiszerelésben is. A piaci versenyben csak abban az esetben lehet jó pozíciót megszerezni és megtartani, amennyiben figyeljük és pontosan ismerjük fogyasztóink igényeinek minden apró változását. A mai kor embere folyamatos mozgásban van, hiszen a felgyorsult életritmus a mindennapjaink részévé vált. A termékcsalád tagjai fontos alapját képezik egy gyors reggelinek indulás előtt a munkába vagy iskolába.

A marketingnek továbbra is fontos eleme az edukáció, a vajkészítményekkel kapcsolatos tévhitek eloszlatása, amelyben a szegmens már komoly haladást ért el. A megszokott ATL-eszközök mellett a Sole-Mizo sem feledkezik meg az online felületekről, valamint a közösségi média használatáról sem.

– Ebben a szegmensben nagyobb eséllyel várhatóak új és formabontó ötletek az eladáshelyi megjelenésekben – vetíti előre Majthényi Angéla. – A bolti kommunikációban hatékonyan alkalmaztuk a figyelemfelkeltő gondolavég-dekorációkat. Kereskedelmi partnereink körében is népszerűsítettük a terméket vevőtalálkozókon, kóstoltatások keretein belül.

Nem csak kenik

A Camping ömlesztett sajtokat és sajtkrémeket forgalmazó ERU-nál úgy tapasztalják, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak, a csomagoláson található információkat elolvassák, és azok is hozzájárulnak egy-egy termék kiválasztásához. Figyelik a tápértéket, az allergiára vonatkozó információt és a sajttartalmat is. Jelentős részük mindemellett az ár/érték tekintetében is tudatos: keresik a jobb minőségű termékeket, de az akciókat is figyelik, és lehetőség szerint olyankor vásárolnak, akár nagyobb mennyiséget is.

Lengyel András-ERU Food Trading

Lengyel András
ügyvezető
ERU Food Trading

– A szabályozások tekintetében a folyamatos szigorítások a fogyasztók érdekeit védik, ezért is különösen fontos, hogy a gyártók, forgalmazók naprakészek legyenek – hangsúlyozza Lengyel András, az ERU Food Trading Kft. ügyvezetője. – Egy-egy szabályozási módosítás komoly előkészületet és az újabb elvárásoknak is megfelelő termékeket kíván.

Az eladások növeléséhez az is hozzájárul, hogy a fogyasztók a megszokott termékeket újabb módon is felhasználják. A Camping ömlesztett sajtok és sajtkrémek is egyre népszerűbbek a főzés területén, tudjuk meg tőle. Ez a terület új fogyasztókat is jelent a termékkörnek, hiszen a modern, fiatal háziasszonyok szívesen használják ezeket gyors, egyszerű ételek elkészítéséhez. A széles ízválasztékot úgy alakították, hogy hagyományos magyaros és divatos nemzetközi ízek is megtalálhatóak legyenek a kínálatban.

Ők is érzékelik a laktózmentes termékek iránt élénkülő keresletet. Ezért vezették be a közelmúltban a Camping laktózmentes sonkás tömlős sajtot, hogy ne csak natúr ízben legyen elérhető a tejcukorérzékenyeknek kifejlesztett termékcsalád.

– Marketingkommunikáció területén az online felületeket használjuk elsősorban, továbbá árakciókkal, másodkihelyezésekkel próbáljuk meggyőzni a vásárlókat – foglalja össze Lengyel András.

Nincs ez levajazva-vaj és kenhető áruk

Új kategóriába belépve

A vajkrémek között a leggyakoribb ízesítések a magyaros és a zöldfűszeres, tudjuk meg Fekete Brigittától, a FrieslandCampina Hungária Zrt. junior brand managerétől, aki hozzáteszi:

– Mi a FrieslandCampinánál azon dolgozunk, hogy az alapigények kielégítésén túl újdonságokkal bővítsük a versenytársakhoz képest is nagy ízválasztékkal rendelkező Milli portfólióját. Ezért is találhatóak meg kínálatunkban az olyan különlegességek, mint a márványsajtos, hagymás-baconös vagy a Frico füstölt sajtos vajkrémek. Azt is felismertük, hogy egyre nagyobb igény van a speciális igényeket kielégítő termékekre: ezért dolgoztuk ki kiváló termékfejlesztőinkkel a laktózmentes, natúr Milli vajkrémünket, mely egyre több bolt kínálatában megtalálható.

Szintén kihívás a gyártói márkák számára ebben a szegmensben a saját márkás termékek iránt folyamatosan növekvő kereslet. Ezért különösen figyelnek rá a cégnél, hogy minden termékük, amely kikerül a mátészalkai üzemükből, a legkiválóbb alapanyagokból készüljön, és a legmagasabb minőségben kerüljön a fogyasztók asztalára.

 

CAMPINGtömlőssajt-laktózmentes

Szponzorált illusztráció

– Legújabb innovációnkat, a Milli prémium tejszínes krémsajtokat 2019 novemberében vezettük be, amellyel a kenhető krémek piacán egy új termékkategóriába léptünk be – idézi fel Fekete Brigitta. – A biztosítékot a kiváló minőségre a vajkrémek terén megszerzett több évtizedes tapasztalat és megbízhatóság jelenti. A lágy és friss Milli tejszínes krémsajtok 125 g-os kiszerelésben és három ízben érhetőek el: natúr, pesztós és sonkás.

A Millit mint ernyőmárkát ATL- és BTL-csatornákon egyaránt támogatja a cég. Az új prémium tejszínes krémsajtoknál a cél ismertségük és a kipróbálási arányuk növelése. Ennek érdekében kóstoltatásokat szerveznek, láthatóságát pedig hagyományos POS-anyagokkal építik, illetve a Milli közösségi oldalán is kiemelt szerepet kap az újdonság.

Természetes és tradicionális

A Nádudvari E-mentes termékek forgalomnövekedése a tavalyi évben is folytatódott.

VolosinovszkiJános-NádudvariÉlelmiszer

Volosinovszki János
ügyvezető igazgató
Nádudvari Élelmiszer

– E-mentes körözöttünk, vajkrémünk és sajtkrémünk igen kedveltek a fogyasztók körében, mivel ezek a termékek a tradicionális ízvilágot képviselik, ugyanakkor illeszkednek napjaink egyik legfontosabb trendjéhez, az egészségtudatossághoz, mivel nem tartalmaznak mesterséges színező-, ízesítő- és sűrítőanyagokat – emeli ki Volosinovszki János, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igaz­gatója.

Mind a körözött, vajkrém, sajtkrém esetében továbbra is a natúr változat a legkedveltebb a fogyasztók körében, árulja el, emellett azonban jelentős forgalmat képviselnek a magyaros és zöldfűszeres változatok is.

A tavalyi évben a fogyasztói igényekre reagálva a körözöttből a forgalom nagyobb részét adó, 150 g-os kiszerelés mellé egy családi kiszerelést vezettek be a piacra, amely hamar kedvelt lett a fogyasztók körében. A modern igényeknek megfelelően idén ők is egy laktózmentes termékkel bővítik a portfóliót, hogy az arra érzékeny fogyasztók számára is elérhetővé tegyék a termékcsaládot.

– A Nádudvari E-mentes termékek a tudatos kereskedelmi és marketingmunkának köszönhetően az ország minden részén megtalálhatóak és közkedveltek a fogyasztók körében – zárja gondolatait Volosinovszki János.

Nincs ez levajazva-vaj és kenhető áruk

Krémek kókusztejből

A tejhelyettesítő termékek piaca gyorsan szélesedik, ahogy egyre több fogyasztó keres megoldást problémáira, vagy az állatok és a környezet védelmében fordulnak a növényi alapú táplálékok felé. A kenhető termékek esetében a gyártók tej helyett olyan alapanyagokat használnak, mint például a hüvelyesek, olajos magvak, sárgarépa és a kókusz.

– Szendvicskrémek esetében érzékelhető elsősorban a szortiment növekedése, azok közül is a vegán vonalon, egyre változatosabb fűszerezéssel – mondja Varga Katrin, a MediLine Kft. marketingvezetője. – Emellett laktózmentes vajat és vajkrémet forgalmazunk, de nem érzékelünk a választékban a vegán termékekhez hasonló bővülést. A biovaj és laktózmentes vaj kategóriában nem tapasztalunk egyelőre kiugró fogyást. Erről a kategóriáról el lehet mondani, hogy a zsírtartalom nem mindig releváns, ízesítésben pedig vagy a teljesen natúr vagy a dominánsabb fűszerezés (paprika, curry) a keresett.

Koko Tejmentes márkájával a MediLine évek óta a prémium minőséget képviseli a magyar piacon. A Koko Tejmentes termékek Kelet-Szumátrán szedett, első osztályú kókuszból nyert kókusztejből készülnek, fermentációs eljárással. Teljes mértékben vegán termékek, glutén-, szója-, tej- és laktózmentesek, mesterséges aromákat, tartósítószereket és színezékeket nem tartalmaznak.

Nincs ez levajazva-vaj és kenhető áruk

– Legújabb innovációink a 2019 végén bevezetett, kókusztejből készült Koko cheddar helyettesítő és a Koko növényi krém. A Koko növényi krém különösen nagy sikernek bizonyult, hiszen sütni és főzni is lehet vele, de sima szendvicskrémként is használhatjuk – újságolja Varga Katrin. – Édesítéssel divatos cheesecake is készíthető belőle. Természetesen zöldfűszerekkel is ízesíthető, és sósan is tálalható a szendvicseken.

A Koko Tejmentest online és offline kampányokban, valamint rendezvényeken népszerűsítik, emellett bloggerekkel is dolgoznak együtt. Mivel a legnagyobb meggyőző ereje a kóstoltatásnak van, ezért a Diéta Life Market üzleteikben erre rendszeresen lehetőséget biztosítanak a betérőknek.

Szalai L.

Kapcsolódó cikkeink