Magazin: Nincs ez levajazva
Az „újgenerációs” vásárlókra (akik tudatosak, tájékozottak, nyitottak, megoldást keresnek táplálkozási problémáikra, óvják a környezetüket) egyre inkább figyelniük kell, és figyelnek is a növényi, illetve állati eredetű, kenhető termékek gyártói. Innovációk leggyakoribb szempontjai a valamilyen szempontból „mentesség”, a műanyagot felváltó csomagolás, vagy éppen új felhasználási módok bemutatása.
A szendvics örök, nem megy ki a divatból. Azonban, hogy mit kenünk a kenyérre, mindig változik – divat, étrend, árszint függvényében.
Műanyag helyett papír
A növényi olajból készült, sütésre és közvetlen fogyasztásra egyaránt alkalmas margarin piaca az elmúlt időszakban stagnált, azonban tavaly értékben növekedni tudott, ami leginkább az átlagár növekedésének köszönhető.

Hesz Flóra
junior shopper
marketing manager
Upfield Hungary
– A margarinfogyasztókról általánosságban elmondható, hogy egy kedvező árakcióval, promócióval vagy ATL-kampánnyal sokak vásárlói kosarára tudunk hatást gyakorolni – mondja a kategóriát igen jól ismerő Upfield Hungary Kft. junior shopper marketing managere, Hesz Flóra. – A teljes margarinpiacot tekintve a márkázott termékek súlya tovább erősödik.
A piac szerkezetében jelentős változás nem érzékelhető. Az eladási csatornák közül, mint a legtöbb élelmiszer-kategóriában, itt is a diszkont erősödik. Csomagolásban a kenhető margarinoknál idáig a műanyag, csészés kiszerelés volt az uralkodó, ez azonban a közeljövőben változhat.
– Fejlesztéseink során előtérbe helyeztük a csomagolás műanyagtartalmának fokozott visszaszorítását, célkitűzéseink része, hogy olyan termékeket és olyan csomagolásban forgalmazzunk, melynek a lehető legkisebb a bolygónkra tett negatív hatása – hangsúlyozza Hesz Flóra. – Idei egyik innovációnk a Rama Vajjal, amely magas minőségű olajok és vaj keveréke, és papírcsomagolásban lesz elérhető.
Az innovációk másik iránya az Upfieldnél – és a piac más szereplőinél – a vegán étrendet választók kiszolgálása. Flora márkájuknak tavaly jelent az első 100% növényi alapú variánsa, a termékvonal idén tovább bővül. Így nemcsak a margarint fogyasztókhoz jutnak el, hanem a teljes vegán közösséghez is. Ezt a réteget elsősorban social media felületen szólítják meg, ízletes receptekkel és nyereményjátékkal generálva a kipróbálást.
– Rama márkánkat tekintve továbbra is az íz és a megbízhatóság a fő fókusz. Legtöbb innovációnkat ezzel a márkával tervezzük. Többcsatornás kommunikációval mutatjuk be, hogy a Rama minden ételt finomabbá tesz – árulja el Hesz Flóra. – Az online marketing eszközeit igyekszünk minél hatékonyabban kihasználni, de a legfőbb kommunikációs csatornánk továbbra is a TV marad. Mivel maga a kategória hűtött, ezért a bolti kommunikációs eszközöket tekintve eléggé korlátok közé vagyunk szorítva, minden évben próbálunk ki új eszközöket, és folyamatosan figyeljük ezek hatékonyságát.
Fogyasztóra, háztartásra szabva
A tejtermékek közül többféle kenhető állagút találunk: vaj, vaj-, szendvics- és sajtkrém. A vaj elsősorban értékben, a többi, kisebb kategória jellemzően mind forintban, mind mennyiségben nőni tudott 2019-ben 2018-hoz viszonyítva, jelezve, hogy színesedik a kereslet.

Majthényi Angéla
trade marketing
menedzser, Sole-Mizo
– A piaci adatokat és a vásárlói szokásokat vizsgálva egyértelműen elmondható, hogy a magyar vásárlók nyitottak az újdonságokra – állapítja meg Majthényi Angéla, a Sole-Mizo Zrt. trade marketing menedzsere. – A kényelmi termékekre is egyre nagyobb igény mutatkozik, és természetesen a minőség is meghatározó a vásárlási döntéseik során.
A Sole-Mizo Zrt. ennek a piacnak meghatározó szereplője, több márkával is versenyezve. A vajak között a Mizo márka többféle variánsban kínálja termékeit a vásárlók részére a 100 g-os teavajtól a 250 g-os márkázott vajig, előbbit laktózmentes változatban is.
– A Mizo mellett az alapvető tejtermékeket kínáló Gazda márkánk is fontos tagja a vajszegmensnek, 100, illetve 200 g-os kiszerelésben – jelzi Majthényi Angéla. – E-mentes lévén, az egyre egészségtudatosabb vásárlók számára is jó választásnak bizonyulhat.
A szendvics és sajtkrém kategóriákban a Mizo almárkájával, a szép múltra visszatekintő Bocival van jelen.
A Mizo márkavonal új tagjaként jelent meg a vajkészítmény kategóriában 2019 tavaszán a Mizo Kenvejó, amely egy, hűtőből kivéve azonnal kenhető termék, és a kategóriában egyedülálló módon, kizárólag hazai gyártásban, hazai alapanyagokból készül. A termékcsalád három tagjának népszerűsége bevezetése óta is töretlen a fogyasztók körében, tudjuk meg a Sole-Mizo Zrt. trade marketing menedzserétől, aki a sikert így magyarázza:
– A fejlesztés során nagy gondot fordítottunk arra is, hogy a kisebb háztartások számára is nyújtsunk alternatívát a Mizo Kenvejóval. Ilyen megfontolásból a termék elérhető 125 g-os kiszerelésben sós és natúr változatban. Emellett a natúrt kínáljuk 250 g-os kiszerelésben is. A piaci versenyben csak abban az esetben lehet jó pozíciót megszerezni és megtartani, amennyiben figyeljük és pontosan ismerjük fogyasztóink igényeinek minden apró változását. A mai kor embere folyamatos mozgásban van, hiszen a felgyorsult életritmus a mindennapjaink részévé vált. A termékcsalád tagjai fontos alapját képezik egy gyors reggelinek indulás előtt a munkába vagy iskolába.
A marketingnek továbbra is fontos eleme az edukáció, a vajkészítményekkel kapcsolatos tévhitek eloszlatása, amelyben a szegmens már komoly haladást ért el. A megszokott ATL-eszközök mellett a Sole-Mizo sem feledkezik meg az online felületekről, valamint a közösségi média használatáról sem.
– Ebben a szegmensben nagyobb eséllyel várhatóak új és formabontó ötletek az eladáshelyi megjelenésekben – vetíti előre Majthényi Angéla. – A bolti kommunikációban hatékonyan alkalmaztuk a figyelemfelkeltő gondolavég-dekorációkat. Kereskedelmi partnereink körében is népszerűsítettük a terméket vevőtalálkozókon, kóstoltatások keretein belül.
Nem csak kenik
A Camping ömlesztett sajtokat és sajtkrémeket forgalmazó ERU-nál úgy tapasztalják, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak, a csomagoláson található információkat elolvassák, és azok is hozzájárulnak egy-egy termék kiválasztásához. Figyelik a tápértéket, az allergiára vonatkozó információt és a sajttartalmat is. Jelentős részük mindemellett az ár/érték tekintetében is tudatos: keresik a jobb minőségű termékeket, de az akciókat is figyelik, és lehetőség szerint olyankor vásárolnak, akár nagyobb mennyiséget is.

Lengyel András
ügyvezető
ERU Food Trading
– A szabályozások tekintetében a folyamatos szigorítások a fogyasztók érdekeit védik, ezért is különösen fontos, hogy a gyártók, forgalmazók naprakészek legyenek – hangsúlyozza Lengyel András, az ERU Food Trading Kft. ügyvezetője. – Egy-egy szabályozási módosítás komoly előkészületet és az újabb elvárásoknak is megfelelő termékeket kíván.
Az eladások növeléséhez az is hozzájárul, hogy a fogyasztók a megszokott termékeket újabb módon is felhasználják. A Camping ömlesztett sajtok és sajtkrémek is egyre népszerűbbek a főzés területén, tudjuk meg tőle. Ez a terület új fogyasztókat is jelent a termékkörnek, hiszen a modern, fiatal háziasszonyok szívesen használják ezeket gyors, egyszerű ételek elkészítéséhez. A széles ízválasztékot úgy alakították, hogy hagyományos magyaros és divatos nemzetközi ízek is megtalálhatóak legyenek a kínálatban.
Ők is érzékelik a laktózmentes termékek iránt élénkülő keresletet. Ezért vezették be a közelmúltban a Camping laktózmentes sonkás tömlős sajtot, hogy ne csak natúr ízben legyen elérhető a tejcukorérzékenyeknek kifejlesztett termékcsalád.
– Marketingkommunikáció területén az online felületeket használjuk elsősorban, továbbá árakciókkal, másodkihelyezésekkel próbáljuk meggyőzni a vásárlókat – foglalja össze Lengyel András.
Új kategóriába belépve
A vajkrémek között a leggyakoribb ízesítések a magyaros és a zöldfűszeres, tudjuk meg Fekete Brigittától, a FrieslandCampina Hungária Zrt. junior brand managerétől, aki hozzáteszi:
– Mi a FrieslandCampinánál azon dolgozunk, hogy az alapigények kielégítésén túl újdonságokkal bővítsük a versenytársakhoz képest is nagy ízválasztékkal rendelkező Milli portfólióját. Ezért is találhatóak meg kínálatunkban az olyan különlegességek, mint a márványsajtos, hagymás-baconös vagy a Frico füstölt sajtos vajkrémek. Azt is felismertük, hogy egyre nagyobb igény van a speciális igényeket kielégítő termékekre: ezért dolgoztuk ki kiváló termékfejlesztőinkkel a laktózmentes, natúr Milli vajkrémünket, mely egyre több bolt kínálatában megtalálható.
Szintén kihívás a gyártói márkák számára ebben a szegmensben a saját márkás termékek iránt folyamatosan növekvő kereslet. Ezért különösen figyelnek rá a cégnél, hogy minden termékük, amely kikerül a mátészalkai üzemükből, a legkiválóbb alapanyagokból készüljön, és a legmagasabb minőségben kerüljön a fogyasztók asztalára.
Szponzorált illusztráció
– Legújabb innovációnkat, a Milli prémium tejszínes krémsajtokat 2019 novemberében vezettük be, amellyel a kenhető krémek piacán egy új termékkategóriába léptünk be – idézi fel Fekete Brigitta. – A biztosítékot a kiváló minőségre a vajkrémek terén megszerzett több évtizedes tapasztalat és megbízhatóság jelenti. A lágy és friss Milli tejszínes krémsajtok 125 g-os kiszerelésben és három ízben érhetőek el: natúr, pesztós és sonkás.
A Millit mint ernyőmárkát ATL- és BTL-csatornákon egyaránt támogatja a cég. Az új prémium tejszínes krémsajtoknál a cél ismertségük és a kipróbálási arányuk növelése. Ennek érdekében kóstoltatásokat szerveznek, láthatóságát pedig hagyományos POS-anyagokkal építik, illetve a Milli közösségi oldalán is kiemelt szerepet kap az újdonság.
Természetes és tradicionális
A Nádudvari E-mentes termékek forgalomnövekedése a tavalyi évben is folytatódott.

Volosinovszki János
ügyvezető igazgató
Nádudvari Élelmiszer
– E-mentes körözöttünk, vajkrémünk és sajtkrémünk igen kedveltek a fogyasztók körében, mivel ezek a termékek a tradicionális ízvilágot képviselik, ugyanakkor illeszkednek napjaink egyik legfontosabb trendjéhez, az egészségtudatossághoz, mivel nem tartalmaznak mesterséges színező-, ízesítő- és sűrítőanyagokat – emeli ki Volosinovszki János, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója.
Mind a körözött, vajkrém, sajtkrém esetében továbbra is a natúr változat a legkedveltebb a fogyasztók körében, árulja el, emellett azonban jelentős forgalmat képviselnek a magyaros és zöldfűszeres változatok is.
A tavalyi évben a fogyasztói igényekre reagálva a körözöttből a forgalom nagyobb részét adó, 150 g-os kiszerelés mellé egy családi kiszerelést vezettek be a piacra, amely hamar kedvelt lett a fogyasztók körében. A modern igényeknek megfelelően idén ők is egy laktózmentes termékkel bővítik a portfóliót, hogy az arra érzékeny fogyasztók számára is elérhetővé tegyék a termékcsaládot.
– A Nádudvari E-mentes termékek a tudatos kereskedelmi és marketingmunkának köszönhetően az ország minden részén megtalálhatóak és közkedveltek a fogyasztók körében – zárja gondolatait Volosinovszki János.
Krémek kókusztejből
A tejhelyettesítő termékek piaca gyorsan szélesedik, ahogy egyre több fogyasztó keres megoldást problémáira, vagy az állatok és a környezet védelmében fordulnak a növényi alapú táplálékok felé. A kenhető termékek esetében a gyártók tej helyett olyan alapanyagokat használnak, mint például a hüvelyesek, olajos magvak, sárgarépa és a kókusz.
– Szendvicskrémek esetében érzékelhető elsősorban a szortiment növekedése, azok közül is a vegán vonalon, egyre változatosabb fűszerezéssel – mondja Varga Katrin, a MediLine Kft. marketingvezetője. – Emellett laktózmentes vajat és vajkrémet forgalmazunk, de nem érzékelünk a választékban a vegán termékekhez hasonló bővülést. A biovaj és laktózmentes vaj kategóriában nem tapasztalunk egyelőre kiugró fogyást. Erről a kategóriáról el lehet mondani, hogy a zsírtartalom nem mindig releváns, ízesítésben pedig vagy a teljesen natúr vagy a dominánsabb fűszerezés (paprika, curry) a keresett.
Koko Tejmentes márkájával a MediLine évek óta a prémium minőséget képviseli a magyar piacon. A Koko Tejmentes termékek Kelet-Szumátrán szedett, első osztályú kókuszból nyert kókusztejből készülnek, fermentációs eljárással. Teljes mértékben vegán termékek, glutén-, szója-, tej- és laktózmentesek, mesterséges aromákat, tartósítószereket és színezékeket nem tartalmaznak.
– Legújabb innovációink a 2019 végén bevezetett, kókusztejből készült Koko cheddar helyettesítő és a Koko növényi krém. A Koko növényi krém különösen nagy sikernek bizonyult, hiszen sütni és főzni is lehet vele, de sima szendvicskrémként is használhatjuk – újságolja Varga Katrin. – Édesítéssel divatos cheesecake is készíthető belőle. Természetesen zöldfűszerekkel is ízesíthető, és sósan is tálalható a szendvicseken.
A Koko Tejmentest online és offline kampányokban, valamint rendezvényeken népszerűsítik, emellett bloggerekkel is dolgoznak együtt. Mivel a legnagyobb meggyőző ereje a kóstoltatásnak van, ezért a Diéta Life Market üzleteikben erre rendszeresen lehetőséget biztosítanak a betérőknek.
Szalai L.
Kapcsolódó cikkeink
Start-up-ba invesztál a német Weleda
A tanúsítvánnyal rendelkező natúrkozmetikumok és antropozófiai gyógyszerek forgalmazása terén globális…
Tovább olvasom >A növényi alapú innovációkra ösztönzőleg hat a fermentáció, a regionális ízek és az árparitás
Bár a növényi alapú ágazat eddig is jelentős sikereket ért…
Tovább olvasom >Áfareformot javasolnak szakértők a megfizethetőbb, egészségesebb és fenntarthatóbb élelmiszerekért
Az Oxford Martin School és az Environmental Change Institute kutatói…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visit Hungary: Pest, Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom adta a legtöbb belföldi turistát tavaly
Minden korábbinál több, közel 18 millió turista érkezett a hazai…
Tovább olvasom >Drágulás és árcsökkenés egyszerre – az árrésstop hatása már az első héten érezhető
Jelentős átrendeződés indult el az élelmiszerárakban a március 17-én bevezetett…
Tovább olvasom >Komoly reklámellenőrzések jönnek
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai…
Tovább olvasom >