Magazin: Nemcsak tojás és liszt

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 06. 27. 07:35

Jól viseli alapanyagainak áremelkedését a tészta, amely egyszerű elkészíthetőségének, változatos felhasználhatóságának köszönhetően minden generáció körében kedvelt. A gyártók sikeresen nyitnak a fiatalabbak felé, és új fogyasztási lehetőségeket is bemutatnak. Magyaros vagy olaszos, hagyományos vagy trendi, családi vagy egyadagos, fazékba vagy bográcsba való: mindenféle tészta van már a piacon.

A tészta népszerűsége egyszerűsége és sokoldalúsága miatt töretlen, ám alapanyagai közül előbb a tojás, majd a liszt ára emelkedett meg az elmúlt időszakban. Ezen felül az élőmunka és a logisztikai, szállítási költségei is növekedtek, így a termék átlagára nőtt: az idei év elején a tésztagyártók átlagosan 6-10%-os áremelést érvényesítettek a piacon. Ennek ellenére a tésztaeladások növekedést mutatnak.Ebben a helyzetben a gyártás hatékonyságának növelése kulcsfontosságú.

Káhn Norbert
kereskedelmi igazgató
Gyermelyi

– A piacvezető Gyermelyi tészta értékesítése folyamatosan nőtt az elmúlt évtizedben, ennek megfelelően tavaly is rekordforgalmat értünk el. A tavaly átadott új üzemünk a kapacitás duplázásán túl hatékonysági előrelépést is jelent. Fajlagosan kevesebb élőmunkával és kisebb energiafelhasználással készülnek a termékeink, amivel a költségnövekedést tompítani tudtuk – mondja Káhn Norbert, a Gyermelyi Zrt. kereskedelmi igazgatója.

 

Vezet a 4 tojásos

A piacon körettészta kategóriában a 4 tojásos tészták vezető szerepe egyelőre megingathatatlan. A kisebb kategóriák közül a durumtészta fejlődése folytatódik. A promóciós értékesítés aránya továbbra is magas.

Soós Brigitta
Soós Tészta

– Főleg amiatt, mivel az áruházláncokban egy-egy akció alatt a termékelérhetőség garantáltabb, mint akción kívül – jegyzi meg Soós Brigitta, a Soós Tészta Kft. részéről.

A cégnél úgy tapasztalják, hogy formátumok tekintetében továbbra is az alapformátumok vezetnek: csiga, boglyas cérna, eperlevél. 2019-ben a csuszatészta iránti érdeklődés nőtt meg a piacon.

Ha nem is olyan erősen, mint más kategóriáknál, de húsvét és karácsony előtt a tészták esetében is tapasztalható szezonalitás, mondja Kovácsné Nagy Krisztina, a Famíliatészta Kft. reklám- és marketingvezetője, aki hozzáteszi:

Kovácsné Nagy Krisztina
reklám- és marketingvezető
Famíliatészta

– Ugyanakkor megfelelő kereskedelmi politikával az év minden hónapjában elérhető az egyenletes eladás. Így optimálissá tehető az alapanyag beszerzése, a raktárkészlet tartása és a munkaerő kezelése.

– A magyar piacon a kereskedelmi márkás termékek részaránya a tapasztalataink szerint csökken, amiben nyilván fontos szerepe van a reálbér-növekedésnek is – fűzi hozzá Káhn Norbert. – Évek óta megfigyelhető tendencia, hogy a fogyasztók ismét felfelé váltanak, egyre nagyobb arányban keresik a megbízható, jó minőségű brand termékeket, ami a Gyermelyi márkának egy jó hír.

 

Célcsoportokra szabott variánsok

A levesbetétek piacán átalakulófélben vannak a fogyasztói szokások: a családok létszámának és összetételének változása erősen befolyásolja a piacot, hívja fel a figyelmet Rácz Róbert, az Izsáki Házitészta Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója.

Rácz Róbert
kereskedelmi és
marketingigazgató
Izsáki Házitészta

– Természetesen erre is megkerestük a gyártói választ – árulja el Rácz Róbert. – Megújítottuk a cég és termékeink arculatát, és új csomagolási egységeket alakítottunk ki. Az eddigi 500 g-os és 200 g-os kiszereléseink mellett megjelentek a felhasználóbarát 5×100 g, 2×250 g és 1×250 g csomagolásaink is. A visszajelzések nagyon pozitívak kereskedő és fogyasztói részről egyaránt.

A gluténmentes tészták piaca folyamatosan növekszik Magyarországon. Bár alapanyagoldalon itt is inkább áremelkedés jellemző (a kukoricaliszt ára még stabil, de az egyéb gluténmentes lisztek ára emelkedik), a polci tésztaárak csökkenő trendet mutatnak. Hátterében az erős verseny, a növekvő kínálat áll.

Vaszkó Gábor
ügyvezető
CIVITA Food

– A gluténmentes tészták széles termékpalettája (árban, kiszerelésben, felhasznált alaplisztben) még mindig inkább a bio- és egészségboltok polcain, illetve a szakwebáruházak kínálatában jelenik meg, az élelmiszerláncok polcain még nem átütőek sem árban, sem szortimentben – állapítja meg Vaszkó Gábor, a CIVITA Food Kft. ügyvezetője. – Érdekes színfolt a 200 g-os kiszerelés megjelenése a kínálatban. A HoReCa-szektor egyre inkább foglalkozik a gluténmentes termékekkel, azaz az ilyen irányú kereslet kielégítése mára alap lett az éttermekben, üzemi konyhákban.

 

 

 

 

Új csomagolási megoldással készül a piacvezető

A Gyermelyi folyamatosan bővülő eladásainak köszönhetően a régió meghatározó tésztaüzemévé vált. Maga a márka elsősorban a tésztához kötődik a fogyasztók fejében, de ezen Gyermelyen változtatni szeretnének:

– Promócióink során a tészta mellett másik két kategóriánkat – liszt és tojás – is szerepeltetjük, több kapcsolt aktivitás szervezésével. Ezzel a Gyermelyi ernyőmárkát kívánjuk erősíteni, ugyanis a márka forgalmának felét már ez a két kategória hozza, miközben ismertségük egyelőre még elmarad a tésztáétól – mondja Káhn Norbert.

A cég egy másik fontos törekvése a célcsoport fiatalítása. Úgy látják, hogy a tésztát mint könnyen variálható, gyorsan elkészíthető élelmiszert a konyhában kevésbé jártas fiatalabb korosztályok szívesen használják.

– A nagyszámú fiatal fogyasztó a kategória jövőjét illetően is szerencsés – hangsúlyozza a kereskedelmi igazgató. – Ezt marketingmunkánk során is figyelembe vesszük, egyrészt az online csatornának a mixben való felülsúlyozásával, másrészt a célcsoport átpozicionálásával.

A cég Vita Pasta durum tésztacsaládja is egyre kedveltebb a hazai piacon is, ami nem kis részben a kiváló minőségű saját alapanyagnak köszönhető.

– A beruházásokat követően az idei évben praktikus, újszerű csomagolási megoldással fogunk megjelenni az év második felében, amit a későbbiekben kategóriabővítés is követni fog – enged betekintést terveikbe Káhn Norbert.

 

Járva az országot

A Soós Tészta továbbra is a 8 tojásos levesbetét kategóriában a legerősebb.

– Idén nincs tervben a szortiment frissítése – tájékoztat Soós Brigitta. – A csomagolás további optimalizációjára törekszünk. Például változtattunk a Boglyas cérna és Boglyas metélt termékünk zacskóméretén, ezáltal sokkal optimálisabb polci kihelyezést tudtunk elérni.

Marketingterületen nem várható nagy változás 2019-ben, teszi hozzá. Továbbra is Face­book- és Instagram-kommunikációval érik el fogyasztóik egy részét.

– A Soós Tészta országjáró körútját igyekszünk hatékonyabbá tenni, ezáltal az előző éveknél több fogyasztót elérni és bevonni a tésztakóstolásba – jelzi Soós Brigitta. – Szeretnénk minél több vásárlót megszólítani, beszélgetésre ösztönözni, hogy még jobban megismerjük a vásárlóinkat és igényeiket.

 

 

 

Magas minőség generációkon át

Az Izsáki Házitészta Kft. elsődlegesen a magas tojástartalmú, tradicionális termékek szegmensében van jelen.

– A gyártott formátumainkból adódó a magas dolgozói létszám, a naponta tört friss tojás és a minőségi alapanyag nem teszi lehetővé, hogy „árharcos” termékekkel lássuk el a piacot – szögezi le Rácz Róbert. – Ezért azt az utat választottuk, hűek maradva az elmúlt 29 évhez, hogy magas minőségű, a tradíciót követő, mégis korszerű és a mai igényekhez igazodó terméket fejlesztettünk. Ezek az Izsáki pirított tarhonya (zsiradék hozzáadása nélkül) és az Izsáki csípős csipetke. Célunk, hogy jól elkészíthető, magas minőségű termékekkel lássuk el fogyasztóinkat, szlogenünkhöz hűen: Generációkon át!

A cégnél tavaly elkezdődött az arculat megújítása, egységesítése. Ezzel összhangban frissítették a weboldalukat, harmonizálták az összes egyéb megjelenésüket is.

– Több televíziós csatornán is megjelentünk. Sajtókampányunk az év végéig megtervezett, lekötött, összhangban az áruházakban szervezett promócióinkkal. Folytatjuk a harmadik éve sikeres nyári bográcsos promócióinkat is, amelyeket akciókkal, nyereményjátékokkal egészítünk ki – sorolja a kereskedelmi és marketing igazgató. – Marketingtevékenységeink között szerepel három sportág támogatása is.

 

Tele ötletekkel

A Famíliatészta Kft. változatos termékpalettájával széles vevői kört ér el.

– Tradicionális termékeink továbbra is nagyon közkedveltek. Az alkalmazott modern technológia egyedi megoldásaival tudjuk biztosítani a kiváló minőséget, tésztáink házias ízét és formáját. Ugyanakkor a tradíció mellett büszkék vagyunk az innovációinkra is – mondja Kovácsné Nagy Kriszta.

A cég idén májusban két új termékcsaláddal is megjelent a piacon. A Level up Sporttészta: egyedi fejlesztésű termék, amelyet az egészségtudatos életmódot követők és sportolók számára ajánlanak. Magas fehérje- és rostanyagtartalommal rendelkezik, és 50%-ban szénhidrátcsökkentett termék. Három formátumban (orsó, penne, szélesmetélt) került a piacra, egyedi megjelenésben, „Érezd magad erősebbnek!” szlogennel.

A Famíliatészta másik újdonsága a Ristorante italiano néven megjelenő termékcsalád. Ez azoknak szól, akik az olasz gasztronómia szerelmesei, és mindössze 10 perc alatt finom ételt szeretnének készíteni. A termék E-mentes, csak természetes alapanyagokat tartalmaz.

– Ötleteink kifogyhatatlanok, fiatal, lendületes csapatunk készen áll az új dolgok befogadására és közvetítésére, nekik a munkájuk egyben szívügyük – fogalmaz Kovácsné Nagy Kriszta. – A marketinget is ebben a szellemiségben formáljuk és alkalmazzuk, felkészülve a jövő generációjára, így tervezve piaci jelenlétünket a jövőben is.

 

Fókuszban a magas rosttartalom

A gluténmentes tésztákat gyártó CIVITA Food termékfejlesztéseinek fókuszában jelenleg a magas rosttartalom áll.

– Adalékmentesen, egy speciális lisztfrakciót felhasználva 10 g/100 g feletti rosttartalmú gluténmentes tésztát gyártunk – mondja Vaszkó Gábor. – Kiszerelést illetően a kisebb csomagolási egység irányába nyitottunk. A kiskereskedelem felé 200 g-os,
a HoreCa felé 70 g-os kiszereléssel jelentünk meg. Az előbbi azoknak a családoknak megoldás, ahol csak egy-két családtag érintett, az éttermeknél az 1 adagos egység a keresztszennyezés kiküszöbölését hivatott megoldani.

Magas rosttartalmú kukoricatésztáik a Nők Lapja Egészség ajánlásával kerülnek a boltokba, így a közös termék közös kommunikációt is jelent. Emellett más releváns lapokban is erősítik a márkát, és edukációs cikkekkel támogatják a termék ismertségét, tudjuk meg az ügyvezetőtől. Idén erősítik az online csatornákat is, elsősorban a különféle közösségi média adta lehetőségeket kihasználva. Receptekkel, főzési tippekkel igyekeznek segíteni a szakácsokat és a fogyasztókat.

Szalai L.

Kapcsolódó cikkeink