Nehéz időkben is lehet növekedni – 1. rész

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 04. 04. 01:01

Mivel csábíthatjuk a fogyasztókat arra, hogy kinyissák pénztárcájukat 2014-ben? Ezt a kérdést teszi fel tanulmánya címében James Russo, a Nielsen globális fogyasztói ismeretekben illetékes szenior elnökhelyettese.

vásárló vásárlás bolt kosár

Fogyasztónak lenni napjainkban nem könnyű. Különösen azért nem, mert a gazdaság és a munkaerőpiac nincs összhangban sem az életstílusunkkal, sem a bankszámlánkkal. Habár a globális fogyasztói bizalom 2013 negyedik negyedévében három ponttal nagyobb, mint egy évvel korábban, azért a gazdaság, a munkahelyi kilátások és a hitel még mindig a legnagyobb gondot jelenti a fogyasztók számára – vázolja a helyzetet bevezetőjében.

Hajlandók fizetni azért,
ami fontos

A Nielsen azt prognosztizálja, hogy a kiskereskedelmi eladások világszerte viszonylag alacsonyan alakulnak; USA dollárban számítva 1,8 százalékos növekedésre számít. Növekedésre azonban nem mindenhol lehet számítani, mivel egyes országokban a fogyasztók attitűdjei és preferenciái megváltoztak a legutóbbi két év során.

James Russo figyelemre méltónak tartja, hogy az egészség és az élelmiszerárak alakulása a fogyasztók legnagyobb öt gondja közé tartozik; az üzemanyagárak és a munka/magánélet egyensúly helyére léptek, a 2011. évi felmérésekhez viszonyítva. Viszont előnyösnek látszik, hogy a fogyasztók a nehézségek közepette hajlandók fizetni azért, ami számukra fontos.

Gyorsaság, frissesség

Soha nem voltak a fogyasztók nagyobb időszorításban, mint manapság, állapítja meg a Nielsen elnökhelyettese. Növekvő mértékben tartják fontosnak, hogy igényeiket minél gyorsabban elégíthessék ki, és egyre nagyobb elvárásokat támasztanak a minőséggel szemben.

Ami az élelmiszert illeti, mindennél fontosabb a gyorsaság és a frissesség. Kulcsfontosságú a kínálati oldal számára, hogy ennek a két szempontnak megfeleljen. Amely kiskereskedőknek ez sikerül, előnybe kerülnek. Sok helyen nőtt a friss élelmiszerek eladása, és megelőztek más nagy kategóriákat.

Miközben a fogyasztók egy része a gyorsan elkészíthető, melegítés után fogyasztásra kész termékek felé fordul, azért szeretné érezni az otthoni főzés örömét is. Ez a trend befolyásolhatja a mélyhűtött pultok körüli jövés-menést, és csökkenhet a kategória eladása, ha a vásárlók a kész- és félkész ételek polcait választják.

Például amikor a fentiekkel kapcsolatban az USA-ban megkérdezték a fogyasztókat, akkor 40 százalékuk mondta, hogy a felmérés előtti tizenkét hónap során vásároltak valamilyen csomagolt élelmiszert online. Ez azt támasztja alá, hogy terjed az igény a gyorsaság iránt.

A „friss” iránti kereslet erősödését pedig az bizonyítja, hogy többet adnak el kész- és félkész ételből, kevesebbet pedig mélyhűtött élelmiszerekből.

Saját online stratégia

„Ha kiskereskedelemről beszélünk, a teljes képhez vessünk egy pillantást az internetre is, ami drámaian megváltoztatta fogyasztói magatartásunkat. És ez a trend még erősödik” – állapítja meg a Nielsen szenior elnökhelyettese.

Ennek tükrében a kiskereskedők figyelmébe ajánlja, hogy fejlesszék ki saját online stratégiájukat, és valósítsák is meg. Okostelefonok, tabletek és számítógépek mindig kéznél vannak, és egyre inkább szerepet játszanak a fogyasztók vásárlásaiban.

Egészség és jó közérzet

Korunk fogyasztóinak prioritásai közé tartozik az egészség megőrzése és a jó közérzet is. Mindkettő közelebb áll a szívükhöz, mint pár évvel ezelőtt. Világszerte, átlagosan a fogyasztók legnagyobb gondja ugyan a gazdaság, de utána második helyen az egészség következik. Több tényező is erősíti ezt a trendet. Például a demográfiai változások, kormányváltások, valamint az, hogy ingadoznak az egészségügyi, valamint a biztosítási költségek.

A Nielsen elnökhelyettese hangsúlyozza, hogy a kínálati oldal koncepciójában az egészséget célszerű szélesebben értelmezni, mint egyet a kereslet sok tényezője közül. Világszerte öt emberből minden ötödik szeretne többet tenni egészsége és jó közérzete érdekében, és 25 százalék kimondottan szívét szeretné erősíteni.

Ezzel kapcsolatban a tanulmány rámutat:

„A versenyben nyertes vállalatok gondoskodnak arról, hogy kielégítsék az egészség és jó közérzet iránti keresletet; vagy termékfejlesztés révén, vagy úgy, hogy megvásárolnak olyan szervezeteket, amelyek erős pozíciót szereztek az egészség- vagy wellness-szektorban”.

(Következő számunkban folytatjuk. Arra a kérdésre válaszol a cikk, hogy az új trendekből mi haszna lehet egy döntéshozónak a kínálati oldalon.)

Kapcsolódó cikkeink