Ne jegeljük a témát!
A jegesteapiacon 2022-ben is folyamatos változások és izgalmak voltak megfigyelhetők, nemcsak a márkák közötti versengés tekintetében, hanem a teljes piac dinamikája kapcsán is. A koronavírus okozta piaci kihívások után a kategória 2021-ben ismét növekedő pályára állt, a tavalyi évben pedig ez a növekedés tovább folytatódhatott.

Az eladások közel kétharmadát a gyártói márkák adják
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A pandémia okozta változásokhoz való alkalmazkodás után a 2022-es év a jegesteapiac szereplői számára is új kihívásokat tartogatott. Februártól a háború kitörése olyan kedvezőtlen gazdasági folyamatokat indított el, aminek a kezelése napról napra rendkívüli feladatokat rótt a gyártókra. Az euróárfolyam, az energia, az alap és csomagolóanyag árak eddig még soha nem látott mértékű folyamatos növekedését beépíteni az önköltségekbe és érvényesíteni a partnereik felé úgy, hogy versenyképesek maradjanak a termékeik a piacon, extra teljesítményt igényelt mindannyiuktól.
Július 1-jétől pedig azzal találták szemben magukat, hogy az elmúlt bő 10 évben fejlesztett és alkalmazott receptúráik esetében a NETA-törvény módosításának köszönhetően, a számukra teljesen új és egyben legnagyobb mértékű adónemmel is kalkulálniuk kell.

Palkó András
marketingigazgató
Coca-Cola HBC
Magyarország
– A háború és egyéb gazdasági folyamatok okozta infláció miatt az alapanyagok, szállítási és raktározási költségek nagymértékben emelkedtek. Ennek ellenére a kategória képes volt a növekedésre, a 2022. február és 2023. január között eltelt 12 hónapban több mint 23%-os értékbeni bővülést könyvelhetett el a jegestea kategória a teljes üdítőital-piacon – jelzi a NielsenIQ adataira hivatkozva Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.
Volumenben viszont 2,6%-os mérséklődést mutatott a szegmens az azt megelőző évhez képest.
Ahogy a NielsenIQ 2023 januári kiskereskedelmi indexéből is kiolvasható, a Coca-Cola Magyarország által forgalmazott Fuzetea a legnagyobb értékesítési volument és a legnagyobb értékesítési értéket tudhatja magáénak. A termékek között megtalálhatók a klasszikus alapízek egy kis csavarral megbolondítva, emellett több fekete és zöld tea alapú ízkombinációval rendelkeznek hozzáadott cukrot tartalmazó és cukormentes változatokban.
– A Fuzetea esetében arra törekszünk, hogy a 100%-ban fenntartható gazdaságokból érkező és az Esőerdő Szövetség minősítésével rendelkező lágy tea, valamint a finom gyümölcsök kombinációjából izgalmas ízfúziókat hozzunk létre. A márkán mára megszokottá váltak a szezonális ízek a portfólióban, jellemzően a téli és a nyári hónapokra időzítjük a megjelenésüket. Idén nyáron két szezonális termékkel érkezünk majd, újra főszerepbe kerül a meggy-bodza ízesítésű jegestea, és egy teljesen új termékkel is bővítjük kínálatunkat, amelyben a görögdinnye és menta íze lép fúzióra a teával – avat be Palkó András.
– Szeretnénk, ha a Fuzetea márkánk tovább erősödne, ezért nagy figyelmet kapnak a TV, a digitális, a közösségi média, az out of home csatornák, valamint az üzletekben megjelenő instore aktivitások, nyereményjátékok és másodlagos kihelyezések is – teszi hozzá a marketingigazgató.
Versenyben a saját márkákkal
Az eladási csatornák között a független kisboltok részesedése 2,1%ponttal növekedett a tavalyi évhez viszonyítva, ami a teljes jegestea-eladás közel 20%-át teszi ki. A legnagyobb forgalmat továbbra is a diszkont és a hipermarket-szupermarket csatorna bonyolítja le, mindketten egyformán 29,4%-os arányt birtokolva. Az infláció hatására megemelkedett gyártói árak következményeként érzékelhető a B-márkák és kereskedelmi márkák erősödése, míg a gyártói márkák piacrésze 64,1%-on áll.

Vecsei Márton
senior brand manager
HELL ENERGY
– A tavalyi év a jó ár-érték arányú termékeknek kedvezett, így a XIXO márka továbbra is kiemelten fontos és megtalálható minden eladási csatornában. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy minden 4. jegestea-fogyasztó XIXO teát emel le a polcról (Nielsen Item Share YTD22). Célunk, hogy 2023-ban is tartsuk ezt a vezető pozíciót, és minden csatornán maximalizáljuk láthatóságunkat és elérésünket a polcokon, kiemelten helytállva a saját márkás termékek irányából érkező nyomással szemben – hangsúlyozza Vecsei Márton, a HELL ENERGY Magyarország Kft. senior brand managere.
Visszatér a nyár kedvelt íze
A XIXO márka töretlen menetelését 2022-ben sem tudták megállítani, így piacvezető pozícióban zárta ezt az évet is.
– Ehhez a folyamatos fejlődéshez több tényező is hozzásegített minket, többek között a sikeres újdonságok bevezetése és a dedikált kommunikációs stratégia megvalósítása – árulja el Vecsei Márton.
Mint mondja, a XIXO egyik legnagyobb erőssége, hogy nem csak folyamatosan up-to-date a piaci trendek tekintetében, de diktálja is azokat. Az idei évben a már megszokott 11 íz mellé újra visszatér fogyasztóik és a nyár kedvenc íze a görögdinnye-málna ízű XIXO jeges tea, ami a 2022-es év egyik sikertörténete volt a vállalat számára.
– A XIXO márkának nagyon fontos, hogy a 2023-ra kitűzött stratégia terveket megvalósítva a fogyasztóknak is maradéktalanul át tudjon adni értkékeiből. Erre a digitális felületeket és az intenzív bolti jelenlétet – Point of Sale anyagokat és további BTL-aktivitásokat – tartjuk legjobb eszköznek. 2023-ban célunk, hogy vezető szerepünket megtartsuk a jegesteapiacon, és minél több fogyasztót arra buzdítsunk, hogy kóstolják meg, mit rejt az X! – ismerteti a senior brand manager.
Egyre népszerűbb a zero
A jegesteák piacán a PET-csomagolású termékek a legnépszerűbbek a magyar fogyasztók körében. A kis (0,5 liter) és a nagy, családi kiszerelések (1,5 liter) egyaránt kedvelt alternatívák, mindkettő más-más fogyasztási alkalom esetén kerül elő. Míg a kis kiszerelések esetében az impulzusvásárlások jellemzőek, addig nagyobb mennyiségű és kiszerelésű termékek inkább tervezett családi bevásárlások során kerülnek a fogyasztók kosaraiba.
A jegesteapiac meghatározó ízvariánsai továbbra is a citrom és a barack ízesítésű teák, de egyre nő azoknak a fogyasztóknak a köre is, akik nyitottak az új, különleges és izgalmas ízkombinációkra. Jellemzőek még a piacra a szezonális ízesítésű termékek, amelyek az aktuális évszak esszenciáját zárják magukba, emellett népszerűek a cukormentes variánsok is.

Peter Schenk
marketingigazgató
Szentkirályi Magyarország
– A zero termékek iránt a korábbi évekhez hasonlóan idén is nagy kereslet mutatkozik, ez a trend évek óta töretlen. Tapasztalataink szerint a fogyasztók továbbra is nyitottak az újdonságokra, kedvelik az új ízeket, kiszereléseket, izgalmas megoldásokat – tájékoztat Peter Schenk, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója.
Erősítés zöldtea-fronton
A Szentkirályi Lipton jegesteája értékben enyhe növekedést mutatott, ám a gazdasági körülmények és az áremelés hatására az év második felében kedvezőtlenebb számokat produkált, volumenben pedig csökkenés jellemezte. A vállalat az idei évben tovább bővíti a zöld tea szegmensét, és a magyar lakosság egyik kedvelt ízével, a mangóval ízesíti Lipton zöld teáját.
– A Lipton portfólió legjobban rotáló terméke a zöld tea, így nem volt kérdés, hogy ezen a vonalon erősítünk. A magyar fogyasztók láthatóan egyre egészségtudatosabbak, előtérbe helyezik az alacsony kalóriatartalmú üdítőket. A Lipton cukormentes, mangóízű zöld teája a belga piacon a jegestea kategóriában már kivívta az év terméke kitüntetést. Bízunk benne, hogy a magyar vásárlók körében is hasonló népszerűségnek örvend majd a termék – vetíti előre Peter Schenk.
A cukormentes, mangó-ízű zöld teával bővülő Lipton jegestea-portfóliót a hagyományos TV-és közösségimédia-felületeken történő kommunikáción túl számos kóstoltatással és a nagysikerű strandpromóciókkal támogatják. Ezen felül várhatóan együttműködést indítanak az egyik legnagyobb hazai fesztivállal is.
Különleges ízkombinációk
A Rauch a jegesteapiacon 3 márkával van jelen, a Rauch MyTea-vel, amely egy szélesebb fogyasztói rétegnek szól, a Juice bar tea-vel, valamint a kifejezetten gyermekek számára készült Yippy jegesteamárkával.

Kun Melinda
brand manager
Rauch Hungária
– A Rauch MyTea esetében az innováció idén sem marad el. Idén 3 új ízzel lepjük meg a fogyasztókat, amelyek az egyre népszerűbb fémdobozos kiszerelésekben lesznek elérhetők – újságolja Kun Melinda, a Rauch Hungária Kft. brand managere.
A MyTea izgalmas ízkombinációkkal csábítja a fogyasztókat: az édes-savanyú eper és a zöld kivi párosával; a málna és a hűsítő jeges menta nem mindennapi kombinációjával; valamint a kólaíz és a citrusos ízek ízélményével.
A Rauch Juice Bar tea márka az egészségtudatos célközönségnek szól, akik odafigyelnek a kiegyensúlyozott táplálkozásra, akiknek fontos a finom és természetes íz, ugyanakkor az alacsony kalóriabevitelre is odafigyelnek.
– A jegesteapiacon egyedüliként a Juice bar tea gyümölcslé-tartalma 25%, hozzáadott aroma, hozzáadott cukor és édesítőszer nélkül. A Rauch Juice Bar teák 0,5 l-es rePET-palackban, 2-féle ízben – fekete tea és gyümölcstea – találhatók meg a polcokon – tudjuk meg Kun Melindától.
Sikeres újrabevezetés

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos
Mint általánosságban a jegesteapiacon, a Maspex Olympos Kft. Nestea márkája esetében is az alapízek (citrom, barack) teszik ki a forgalom nagy részét. Ezek az ízek klasszikus és zero változatban is nagyon jól teljesítenek. Emellett a citrusos zöld tea, valamint a mangó-ananász íz is kedvelt a fogyasztóik körében.
– A márka 2019-es újrabevezetése óta a havas szilva termékünk már harmadik éve nagy sikert arat az őszi-téli szezonban. Ebben az időszakban erős marketingtámogatást is kap, TV-ben, digitális vonalon és a közösségi médiában is erre az ízre helyeztük a hangsúlyt – nyilatkozza Peres Patrícia, brand manager.
Hűségesek a fogyasztók
Az infláció hatására megfigyelhető az olcsóbb jegesteák irányába történő úgynevezett lefelé váltás, valamint a vásárlások számának csökkenő gyakorisága. Jó hír viszont, hogy a penetráció nem csökken, a fogyasztók nem hagyják el a kategóriát. Az egész jegestea kategória különösen lojális vásárlóbázissal rendelkezik.

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó
– A tavalyi, nem egyszerű év után idén a bevezetés előtt álló betéti díj az, ami mind a gyártókat, mind a kereskedelmi szereplőket rengeteg feladat elé állítja. Az új rendszer hatással van a vállalat minden egyes részére, a pénzügytől kezdve az ellátási láncon át a kereskedelemig és marketingig. Éppen ezért már most elkezdtük a folyamatot, hogy minél zökkenőmentesebben és felkészültebben tudjuk abszolválni az ezzel járó feladatokat – informálja lapunkat Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketing- és HR-igazgatója.
50 éves évforduló
A 2022-es év az idén 50 éves Márka jegestea családjában a korábbiakhoz hasonlóan növekedést hozott, mind értékben, mind mennyiségben.
A Márka jegesteák már 8 ízben kaphatóak. Az immáron klasszikusnak mondható őszibarack- és citromízek a zászlóshajók továbbra is, azonban minden más ízesítés is folyamatosan növekszik velük együtt. Az eper például a Márka palettában már évek óta stabilan dobogós, és a birsalma ízesítésű fehér tea után a körte-pomeló zéró zöld tea is rendkívül pozitív fogadtatásra talált.
– Az újonnan elért listázottságokat tekintve, nem megfeledkezve a továbbra is jól működő in-out akciókról, elmondhatjuk, hogy a hazai láncok és a független nagykereskedők mellett már a nemzetközi láncokban, illetve az exportunkban is egyre erősebb a Márka brand, illetve annak jelenléte. Ennek köszönhetően a jegesteáink disztribúciója is egyre erősebb, mélyebb. Az ünneplésnek szánjuk a főszerepet az idei marketingkommunikációban. Az elmúlt fél évszázad tapasztalatait és jól bevált szokásait egy kéthónapos kampányba integráljuk főként, de ezzel párhuzamosan, illetve ezt megelőzően is kifejezzük örömünket és hálánkat – zárja gondolatait Horváth Adrienn.

A citrom- és a barackízesítés vezet, de a kínálat egyre változatosabb
Becsatlakoztak a Vitaminteák
A Viwa product Europa Kft. a Viwa Vitaminteákkal 2022 decemberében lépett be a jegesteák piacára.

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa Product Europa
– Megfigyeléseink szerint a fogyasztók számára már nem csak az íz számít, bár természetesen az is nagyon fontos, de sokan keresik a hozzáadott értékkel rendelkező termékeket. Éppen ezért készítjük a Viwa Vitaminteákat organikus teák és vitaminok hozzáadásával, viszont zero cukortartalommal – mondja Kaszás Attila, a vállalat ügyvezetője.
Azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy a Vitamintea kategória létrehozóiként céljuk, hogy a piacra a már más szegmensben ismert Viwa márkanevet megismertessék a jegestea-fogyasztókkal is. Meglátása szerint az egészségtudatos beltartalom és a 600 ml-es kiszerelés már most érezhető garanciát nyújt a fogyasztói sikerhez.
– A nemzetközi piac visszajelzése alapján dolgozunk további teavariációk megalkotásán, várhatóan 2023-ban még egy új Vitaminteát tudunk a fogyasztóknak prezentálni. Termékbevezetési és edukációs kampányok vannak készülőben jelenleg is, amelyekhez rádiós, online, óriás plakát stb. felületeket is kihasználunk.

A kalóriatartalom a jegesteák között is számon tartott tényező
//
Kapcsolódó cikkeink
Jana Ice Tea Peach Zero
Büszkén mutatjuk be a Jana Ice Tea kínálatának legújabb tagját…
Tovább olvasom >Ízekre szedve
Ma már nem elég a jegeskávé-portfóliókat erősség vagy kávétípus szerint…
Tovább olvasom >Nemcsak nyári sláger: jegestea egész évben
A jegestea szegmens korábban jellemző szezonális jellege mára komoly átalakuláson…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Ismét itt a Baba Kuponhét a Rossmannál – 10% kedvezmény minden babatermékre Rossmann+ tagoknak
A Rossmann elkötelezetten támogatja a családokat és a kisgyermekes szülőket…
Tovább olvasom >