Ne jegeljük a témát!
A jegesteapiacon 2022-ben is folyamatos változások és izgalmak voltak megfigyelhetők, nemcsak a márkák közötti versengés tekintetében, hanem a teljes piac dinamikája kapcsán is. A koronavírus okozta piaci kihívások után a kategória 2021-ben ismét növekedő pályára állt, a tavalyi évben pedig ez a növekedés tovább folytatódhatott.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A pandémia okozta változásokhoz való alkalmazkodás után a 2022-es év a jegesteapiac szereplői számára is új kihívásokat tartogatott. Februártól a háború kitörése olyan kedvezőtlen gazdasági folyamatokat indított el, aminek a kezelése napról napra rendkívüli feladatokat rótt a gyártókra. Az euróárfolyam, az energia, az alap és csomagolóanyag árak eddig még soha nem látott mértékű folyamatos növekedését beépíteni az önköltségekbe és érvényesíteni a partnereik felé úgy, hogy versenyképesek maradjanak a termékeik a piacon, extra teljesítményt igényelt mindannyiuktól.
Július 1-jétől pedig azzal találták szemben magukat, hogy az elmúlt bő 10 évben fejlesztett és alkalmazott receptúráik esetében a NETA-törvény módosításának köszönhetően, a számukra teljesen új és egyben legnagyobb mértékű adónemmel is kalkulálniuk kell.
– A háború és egyéb gazdasági folyamatok okozta infláció miatt az alapanyagok, szállítási és raktározási költségek nagymértékben emelkedtek. Ennek ellenére a kategória képes volt a növekedésre, a 2022. február és 2023. január között eltelt 12 hónapban több mint 23%-os értékbeni bővülést könyvelhetett el a jegestea kategória a teljes üdítőital-piacon – jelzi a NielsenIQ adataira hivatkozva Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.
Volumenben viszont 2,6%-os mérséklődést mutatott a szegmens az azt megelőző évhez képest.
Ahogy a NielsenIQ 2023 januári kiskereskedelmi indexéből is kiolvasható, a Coca-Cola Magyarország által forgalmazott Fuzetea a legnagyobb értékesítési volument és a legnagyobb értékesítési értéket tudhatja magáénak. A termékek között megtalálhatók a klasszikus alapízek egy kis csavarral megbolondítva, emellett több fekete és zöld tea alapú ízkombinációval rendelkeznek hozzáadott cukrot tartalmazó és cukormentes változatokban.
– A Fuzetea esetében arra törekszünk, hogy a 100%-ban fenntartható gazdaságokból érkező és az Esőerdő Szövetség minősítésével rendelkező lágy tea, valamint a finom gyümölcsök kombinációjából izgalmas ízfúziókat hozzunk létre. A márkán mára megszokottá váltak a szezonális ízek a portfólióban, jellemzően a téli és a nyári hónapokra időzítjük a megjelenésüket. Idén nyáron két szezonális termékkel érkezünk majd, újra főszerepbe kerül a meggy-bodza ízesítésű jegestea, és egy teljesen új termékkel is bővítjük kínálatunkat, amelyben a görögdinnye és menta íze lép fúzióra a teával – avat be Palkó András.
– Szeretnénk, ha a Fuzetea márkánk tovább erősödne, ezért nagy figyelmet kapnak a TV, a digitális, a közösségi média, az out of home csatornák, valamint az üzletekben megjelenő instore aktivitások, nyereményjátékok és másodlagos kihelyezések is – teszi hozzá a marketingigazgató.
Versenyben a saját márkákkal
Az eladási csatornák között a független kisboltok részesedése 2,1%ponttal növekedett a tavalyi évhez viszonyítva, ami a teljes jegestea-eladás közel 20%-át teszi ki. A legnagyobb forgalmat továbbra is a diszkont és a hipermarket-szupermarket csatorna bonyolítja le, mindketten egyformán 29,4%-os arányt birtokolva. Az infláció hatására megemelkedett gyártói árak következményeként érzékelhető a B-márkák és kereskedelmi márkák erősödése, míg a gyártói márkák piacrésze 64,1%-on áll.
– A tavalyi év a jó ár-érték arányú termékeknek kedvezett, így a XIXO márka továbbra is kiemelten fontos és megtalálható minden eladási csatornában. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy minden 4. jegestea-fogyasztó XIXO teát emel le a polcról (Nielsen Item Share YTD22). Célunk, hogy 2023-ban is tartsuk ezt a vezető pozíciót, és minden csatornán maximalizáljuk láthatóságunkat és elérésünket a polcokon, kiemelten helytállva a saját márkás termékek irányából érkező nyomással szemben – hangsúlyozza Vecsei Márton, a HELL ENERGY Magyarország Kft. senior brand managere.
Visszatér a nyár kedvelt íze
A XIXO márka töretlen menetelését 2022-ben sem tudták megállítani, így piacvezető pozícióban zárta ezt az évet is.
– Ehhez a folyamatos fejlődéshez több tényező is hozzásegített minket, többek között a sikeres újdonságok bevezetése és a dedikált kommunikációs stratégia megvalósítása – árulja el Vecsei Márton.
Mint mondja, a XIXO egyik legnagyobb erőssége, hogy nem csak folyamatosan up-to-date a piaci trendek tekintetében, de diktálja is azokat. Az idei évben a már megszokott 11 íz mellé újra visszatér fogyasztóik és a nyár kedvenc íze a görögdinnye-málna ízű XIXO jeges tea, ami a 2022-es év egyik sikertörténete volt a vállalat számára.
– A XIXO márkának nagyon fontos, hogy a 2023-ra kitűzött stratégia terveket megvalósítva a fogyasztóknak is maradéktalanul át tudjon adni értkékeiből. Erre a digitális felületeket és az intenzív bolti jelenlétet – Point of Sale anyagokat és további BTL-aktivitásokat – tartjuk legjobb eszköznek. 2023-ban célunk, hogy vezető szerepünket megtartsuk a jegesteapiacon, és minél több fogyasztót arra buzdítsunk, hogy kóstolják meg, mit rejt az X! – ismerteti a senior brand manager.
Egyre népszerűbb a zero
A jegesteák piacán a PET-csomagolású termékek a legnépszerűbbek a magyar fogyasztók körében. A kis (0,5 liter) és a nagy, családi kiszerelések (1,5 liter) egyaránt kedvelt alternatívák, mindkettő más-más fogyasztási alkalom esetén kerül elő. Míg a kis kiszerelések esetében az impulzusvásárlások jellemzőek, addig nagyobb mennyiségű és kiszerelésű termékek inkább tervezett családi bevásárlások során kerülnek a fogyasztók kosaraiba.
A jegesteapiac meghatározó ízvariánsai továbbra is a citrom és a barack ízesítésű teák, de egyre nő azoknak a fogyasztóknak a köre is, akik nyitottak az új, különleges és izgalmas ízkombinációkra. Jellemzőek még a piacra a szezonális ízesítésű termékek, amelyek az aktuális évszak esszenciáját zárják magukba, emellett népszerűek a cukormentes variánsok is.
– A zero termékek iránt a korábbi évekhez hasonlóan idén is nagy kereslet mutatkozik, ez a trend évek óta töretlen. Tapasztalataink szerint a fogyasztók továbbra is nyitottak az újdonságokra, kedvelik az új ízeket, kiszereléseket, izgalmas megoldásokat – tájékoztat Peter Schenk, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója.
Erősítés zöldtea-fronton
A Szentkirályi Lipton jegesteája értékben enyhe növekedést mutatott, ám a gazdasági körülmények és az áremelés hatására az év második felében kedvezőtlenebb számokat produkált, volumenben pedig csökkenés jellemezte. A vállalat az idei évben tovább bővíti a zöld tea szegmensét, és a magyar lakosság egyik kedvelt ízével, a mangóval ízesíti Lipton zöld teáját.
– A Lipton portfólió legjobban rotáló terméke a zöld tea, így nem volt kérdés, hogy ezen a vonalon erősítünk. A magyar fogyasztók láthatóan egyre egészségtudatosabbak, előtérbe helyezik az alacsony kalóriatartalmú üdítőket. A Lipton cukormentes, mangóízű zöld teája a belga piacon a jegestea kategóriában már kivívta az év terméke kitüntetést. Bízunk benne, hogy a magyar vásárlók körében is hasonló népszerűségnek örvend majd a termék – vetíti előre Peter Schenk.
A cukormentes, mangó-ízű zöld teával bővülő Lipton jegestea-portfóliót a hagyományos TV-és közösségimédia-felületeken történő kommunikáción túl számos kóstoltatással és a nagysikerű strandpromóciókkal támogatják. Ezen felül várhatóan együttműködést indítanak az egyik legnagyobb hazai fesztivállal is.
Különleges ízkombinációk
A Rauch a jegesteapiacon 3 márkával van jelen, a Rauch MyTea-vel, amely egy szélesebb fogyasztói rétegnek szól, a Juice bar tea-vel, valamint a kifejezetten gyermekek számára készült Yippy jegesteamárkával.
– A Rauch MyTea esetében az innováció idén sem marad el. Idén 3 új ízzel lepjük meg a fogyasztókat, amelyek az egyre népszerűbb fémdobozos kiszerelésekben lesznek elérhetők – újságolja Kun Melinda, a Rauch Hungária Kft. brand managere.
A MyTea izgalmas ízkombinációkkal csábítja a fogyasztókat: az édes-savanyú eper és a zöld kivi párosával; a málna és a hűsítő jeges menta nem mindennapi kombinációjával; valamint a kólaíz és a citrusos ízek ízélményével.
A Rauch Juice Bar tea márka az egészségtudatos célközönségnek szól, akik odafigyelnek a kiegyensúlyozott táplálkozásra, akiknek fontos a finom és természetes íz, ugyanakkor az alacsony kalóriabevitelre is odafigyelnek.
– A jegesteapiacon egyedüliként a Juice bar tea gyümölcslé-tartalma 25%, hozzáadott aroma, hozzáadott cukor és édesítőszer nélkül. A Rauch Juice Bar teák 0,5 l-es rePET-palackban, 2-féle ízben – fekete tea és gyümölcstea – találhatók meg a polcokon – tudjuk meg Kun Melindától.
Sikeres újrabevezetés
Mint általánosságban a jegesteapiacon, a Maspex Olympos Kft. Nestea márkája esetében is az alapízek (citrom, barack) teszik ki a forgalom nagy részét. Ezek az ízek klasszikus és zero változatban is nagyon jól teljesítenek. Emellett a citrusos zöld tea, valamint a mangó-ananász íz is kedvelt a fogyasztóik körében.
– A márka 2019-es újrabevezetése óta a havas szilva termékünk már harmadik éve nagy sikert arat az őszi-téli szezonban. Ebben az időszakban erős marketingtámogatást is kap, TV-ben, digitális vonalon és a közösségi médiában is erre az ízre helyeztük a hangsúlyt – nyilatkozza Peres Patrícia, brand manager.
Hűségesek a fogyasztók
Az infláció hatására megfigyelhető az olcsóbb jegesteák irányába történő úgynevezett lefelé váltás, valamint a vásárlások számának csökkenő gyakorisága. Jó hír viszont, hogy a penetráció nem csökken, a fogyasztók nem hagyják el a kategóriát. Az egész jegestea kategória különösen lojális vásárlóbázissal rendelkezik.
– A tavalyi, nem egyszerű év után idén a bevezetés előtt álló betéti díj az, ami mind a gyártókat, mind a kereskedelmi szereplőket rengeteg feladat elé állítja. Az új rendszer hatással van a vállalat minden egyes részére, a pénzügytől kezdve az ellátási láncon át a kereskedelemig és marketingig. Éppen ezért már most elkezdtük a folyamatot, hogy minél zökkenőmentesebben és felkészültebben tudjuk abszolválni az ezzel járó feladatokat – informálja lapunkat Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketing- és HR-igazgatója.
50 éves évforduló
A 2022-es év az idén 50 éves Márka jegestea családjában a korábbiakhoz hasonlóan növekedést hozott, mind értékben, mind mennyiségben.
A Márka jegesteák már 8 ízben kaphatóak. Az immáron klasszikusnak mondható őszibarack- és citromízek a zászlóshajók továbbra is, azonban minden más ízesítés is folyamatosan növekszik velük együtt. Az eper például a Márka palettában már évek óta stabilan dobogós, és a birsalma ízesítésű fehér tea után a körte-pomeló zéró zöld tea is rendkívül pozitív fogadtatásra talált.
– Az újonnan elért listázottságokat tekintve, nem megfeledkezve a továbbra is jól működő in-out akciókról, elmondhatjuk, hogy a hazai láncok és a független nagykereskedők mellett már a nemzetközi láncokban, illetve az exportunkban is egyre erősebb a Márka brand, illetve annak jelenléte. Ennek köszönhetően a jegesteáink disztribúciója is egyre erősebb, mélyebb. Az ünneplésnek szánjuk a főszerepet az idei marketingkommunikációban. Az elmúlt fél évszázad tapasztalatait és jól bevált szokásait egy kéthónapos kampányba integráljuk főként, de ezzel párhuzamosan, illetve ezt megelőzően is kifejezzük örömünket és hálánkat – zárja gondolatait Horváth Adrienn.
Becsatlakoztak a Vitaminteák
A Viwa product Europa Kft. a Viwa Vitaminteákkal 2022 decemberében lépett be a jegesteák piacára.
– Megfigyeléseink szerint a fogyasztók számára már nem csak az íz számít, bár természetesen az is nagyon fontos, de sokan keresik a hozzáadott értékkel rendelkező termékeket. Éppen ezért készítjük a Viwa Vitaminteákat organikus teák és vitaminok hozzáadásával, viszont zero cukortartalommal – mondja Kaszás Attila, a vállalat ügyvezetője.
Azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy a Vitamintea kategória létrehozóiként céljuk, hogy a piacra a már más szegmensben ismert Viwa márkanevet megismertessék a jegestea-fogyasztókkal is. Meglátása szerint az egészségtudatos beltartalom és a 600 ml-es kiszerelés már most érezhető garanciát nyújt a fogyasztói sikerhez.
– A nemzetközi piac visszajelzése alapján dolgozunk további teavariációk megalkotásán, várhatóan 2023-ban még egy új Vitaminteát tudunk a fogyasztóknak prezentálni. Termékbevezetési és edukációs kampányok vannak készülőben jelenleg is, amelyekhez rádiós, online, óriás plakát stb. felületeket is kihasználunk.
//
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Felveszik a kesztyűt a fagyasztott márkák
Bár alaposan lehagyták a kereskedelmi márkák a gyártóiakat a fagyasztott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Véget ért a Biokultúra napja – Minden eddiginél nagyobb támogatásokról beszélt az államtitkár
Minden korábbinál nagyobb előnyöket kapnak azon termelők, akik az ökológiai…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Az OMV 2025 végéig csaknem 50 ultragyors töltőpontot ad át az országban
Magyarországon már 15 helyszínen lehet igénybe venni az OMV új…
Tovább olvasom >