Magazin: Modern konzervatívok
Bár a tavalyi, „bespájzolós” év inkább a nagyobb kiszereléseknek kedvezett az élelmiszereknél, a száraz húskészítmények esetében – valószínűleg a fogyasztói óvatosság jeleként – az előrecsomagolt, szeletelt variánsok iránti kereslet növekedését hozta. További egyedisége a szalámiknak, kolbászoknak, hogy az erős tradíciók miatt az innovációk kevésbé bolygatják meg a piacot – ami nem jelenti azt, hogy kísérletezőkedvben hiány lenne, legyen szó ízekről vagy marketingeszközökről.
Szerző: Szalai László
Nem vettek több szalámit és kolbászt tavaly az emberek, de többet hagytak ott értük a boltokban. Ennek hátterében elsősorban az afrikai sertéspestis és az általa okozott nemzetközi helyzet, az ebből fakadó kényszerű áremelés állt.
– A koronavírus-járvány némileg változtatott a fogyasztói szokásokon is – jelzi Nagygyörgy Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A digitális, online oktatás és a home office következtében áttértünk az otthon készített főtt ételek fogyasztására, és sok esetben az éttermek házhozszállításai is előtérbe kerültek.
Ezzel párhuzamosan a fogyasztók vásárlásaik során inkább az egészségesebb vagy az annak vélt alapanyagok, ételek felé nyitottak, teszi hozzá Nagygyörgy Zoltán. Például, részben, a szárazáru-kategóriát sújtó jelentős mértékű áremeléseknek is köszönhetően, nőtt a sonka szegmens forgalma, piaci jelentősége. Emellett, emeli ki a termékmenedzser, a diszkontok népszerűsége töretlen, növekedésük tovább folytatódik, ebben a csatornatípusban közkedveltté váltak a nagyobb, ún. családi vagy XXL kiszerelések is.
Szeretik szeletelve
Zab Gábor, a Kometa 99 Zrt. korábbi belföldi készítményértékesítési igazgatója úgy látja, hogy a szalámipiac rendkívül konzervatív. A múltban és a jelenben is óriási népszerűségnek örvendett és örvend a szigorú előírások betartásával készülő téliszalámi kategória.
– Jellemző fogyasztói magatartás, hogy szívesen kipróbálják a formabontó szalámiújdonságokat, de utána jellemzően visszatérnek a jól ismert csemege vagy paprikás téliszalámihoz – jegyzi meg.
A COVID egyik leginkább megfigyelhető hatása Zab Gábor szerint a szeletelt, előre csomagolt szalámi termékek előretörése volt – ebben jobban bízott a lakosság, mint a csemegepultos termékekben.
Szakács Hedvig, a Zimbo Perbál Kft. ügyvezetője szintén az előrecsomagolt termékek iránti kereslet erősödésére mutat rá.
– Ezt a hagyományos kereskedelemben is tapasztaljuk – mondja–. Budapesten például egyre több az olyan üzlet, ahol megszűnt a kiszolgálópult, csak előrecsomagolt termékeket árusítanak. A családi csomagolás mellett a vásárlók folyamatosan keresik a kisebb, 1-2 adagos termékeket is.
A szeletelt és csomagolt termékek népszerűsödését a Gyulahúsnál is érzékelik, olyannyira, hogy 2020 utolsó negyedévében új szeletelő és csomagoló gépsort üzemeltek be.
– A 2020 tavaszán kialakult pandémia felhívta a fogyasztók figyelmét arra, hogy mennyire fontos a hazai termékek szerepe az ellátási láncban, egyre fontosabb, hogy az magyar termék legyen – hangsúlyozza Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere. – Felértékelődött a nyomon követhetőség, megláttuk a folyamatok mögött az Embert és az ő munkáját. Kicsit átalakult vásárlásunk gyakorisága, a kosarak nyertesei az erős magyar márkák lettek, köztük a Gyulaival.
Különlegesebb ízek, egyedi méretek
Az innovációt 150 éves hagyománnyal és szakértelemmel ötvöző Pick Szeged Zrt. továbbra is jelentős erőforrásokat fordít arra, hogy megismerje az egyre szélesebb és változatosabb skálán mozgó fogyasztói igényeket és trendeket. Hosszú távra tervez, ezért fontos, hogy fejlesztései, piaci bevezetései megalapozottak, jól átgondoltak legyenek.
– Természetesen a PICK mint piacvezető márka idén sem maradhat újdonságok nélkül – árulja el Nagygyörgy Zoltán. – Nemrég jelentünk meg a piacon az új Szalametti szalámi termékcsaládunkkal, amelynek érdekessége, hogy a kiváló ár-érték arányuk mellett olyan ízváltozatokat tartalmaz, melyek folyamatos változatosságot biztosítanak a fogyasztóinknak. A különlegességek között ott vannak például a fűszerbevonatos fokhagymás és chilis termékek, melyek a felületükre felvitt valódi fűszerekkel nyerik el végső megjelenésüket, valamint izgalmas ízvilágukat.
A penészes szalámi kategóriában több újdonsággal is előrukkoltak idén.
– Május vége óta elérhetőek a Mátyás termékeink, amelyekkel kezdetben kizárólagosan a SPAR-üzlethálózatban kínálunk újabb ízeket a tradicionális, nemespenészes szalámi kedvelőinek – mondja Balogné Harkai Zsuzsanna, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A rudas kiszerelések az önkiszolgáló pultokban a megszokottól eltérően kedvező 300 g-os, illetve 600 g-os kiszerelésben érhetőek el. A termékbevezetést célzott hirdetésekkel is támogattuk.
Az idei évben több világszintű sportesemény is zajlott, amelyhez kapcsolódva a cég „Szurkoljunk együtt!” szlogennel limitált szériás szurkolói csomagajánlatokkal buzdította a magyar közösséget. A rudas kiszerelésű PICK Téliszalámik új, dekoratív díszdobozban várták a fogyasztókat ajándék mini focilabdával összecsomagolva, a szeletelt kiszerelések pedig +11%-kal több szalámit tartalmaztak.
Fontos még megemlíteni, hogy a PICK termékek kiválóságát már számtalanszor visszaigazolták a fogyasztók is. Legutóbb például 2020-ban egy fogyasztói ízteszten* (*InsightLab Téliszalámik vaktesztje 2020) a legfinomabb téliszaláminak ítélték meg a kutatásban részt vevők a PICK Téliszalámit, két versenytárs márkázott téliszalámijával szemben íze, illata és állaga alapján.
2021 júliusában pedig a köztudatban „minőségkritikus”-nak tartott német piacon érdemeltek ki egy kiváló elismerést, ugyanis a PICK márka elnyerte a Lebensmittel Zeitung vezető élelmiszeripari szaklap rangos Top-Marke 2021 díját, a szalámi élelmiszer-kategória győzteseként. A díj jelentőségét az is növeli, hogy a PICK a legelső magyar márka, amely Top-Marke elismerésben részesült.
Ikonikus márka a digitális térben
A cég az idei év első felében kommunikációjának fókuszát a szalámi kategóriára helyezte. Februárban indult kampányukban a több mint 150 éves hagyománnyal rendelkező ikonikus Téliszalámi mögött rejlő minőségi attribútumokat és értékeket mutatta be, amelyek együttesen teszik valódi legendává a terméket.
– A PICK termékei több mint másfél évszázada a hétköznapok és a közösségi összejövetelek hozzávalói, így nem volt kérdés, hogy idén nyáron is igyekeztünk hozzájárulni a felejthetetlen, közös élményekhez – szögezi le Ujfaludi Flóra Barbara, a Pick Szeged Zrt. média- és digitálismarketing-specialistája. – Mindezt az online csatornák újszerű kihasználásával és a fiatalabb célcsoport kiemelt elérésével szerettük volna megvalósítani. Ennek megfelelően a #naladaPICKlabda kihívás a TikTok és Instagram felületein zajlott, ahol a fogyasztók a mini focilabdával végzett mutatványokkal vehettek részt és indulhattak az értékes nyereményekért. A kampányhoz véleményvezérek is csatlakoztak, akik videóit több mint ötmillió alkalommal tekintették meg a kampány alatt.
Bár egy új termékbevezetések esetén, amikor az ismertség kiépítése a cél, a TV továbbra is fontos eszköz, az erősteljes online jelenlét mára elengedhetetlen egy márka számára, hangsúlyozza Ujfaludi Flóra Barbara. Ez által lehet közvetlenebb párbeszédet folytatni a fogyasztókkal, információkat átadni, valamint megszólítani a fiatalabb, a televíziós kommunikációt kevésbé befogadó fogyasztói réteget is. Emellett az olyan online technológiai megoldások is megvalósíthatók, mint a programmatic vásárlás vagy a geotargeting személyre szabott üzenetek, ajánlatok.
– Fontosnak tartjuk azt is, hogy a meglévő fogyasztói bázisunk mellett a fiatalabb generációt is meg tudjuk szólítani – emeli ki a médiaspecialista. – Ennek érdekében a Téliszalámi heritage által megalapozott szakértői szerepünket kiterjesztettük az új, különleges ízvilágú, ízesített Szalametti szalámi termékcsaládra is. Az új termékek bevezetését támogató TVC-ben megfigyelhető a hagyomány és a megújulás kettősége: a minőség fenntartása és a hagyományőrzés mellett legalább ugyanolyan fontos a változatosság is. Az image jellegű kommunikáció mellett több láncspecifikus nyereményjátékot és fogyasztókat bevonó aktivitást is terveztünk 2021-re.
Konzisztens kategóriaépítés
A Kometa 99 Zrt. két számjegyű növekedést ért el a szalámi kategóriában 2020-ban. Zab Gábortól megtudjuk, hogy ennek a Kometa Téliszalámi volt a motorja, mivel a kifejezetten magas minőség megfizethető árral találkozik. Emellett nagy sikert aratott a 2020-ban bevezetésre került Kometa Zselici szalámi is, amely szintén a hagyományos érlelésnek és a szalámimesterek kifinomult munkájának köszönheti jó fogadtatását.
– A Kometa 99 Zrt. konzisztensen építi a szalámi kategóriát. Ezeket a prémium termékeket nagyon sok fogyasztó még hírből is alig ismeri, ezért hatalmas volumenfelfutást várunk a következő évekre – vetíti előre a belföldi készítményértékesítési igazgató. – Azzal párhuzamosan, hogy a Kometa Téliszalámi fokozatosan egyre több üzletben jelenik meg, hazai és külföldi új fogyasztók milliói számára válik releváns vásárlási alternatívává. A szalámi termékeink nagyszerűek, ezért ezeken változtatást nem tervezünk. Az egész Kometa márkán átfutó fiatalító csomagolásdesign-váltás érintette ezeket a termékeinket is. A tavasszal indított, azóta folyamatosan futó, nagy sikert arató Kometa Klub pontgyűjtő hűségprogramban – melyet rendszeresen nyereményjátékokkal is kiegészítünk – a szalámikkal is értékes pontok gyűjthetők a csomagolásokon található QR-kódok beolvasásával.
Marketingben 360 fokos megközelítést alkalmazunk, amelyben nagy szerep jut a kategória zászlóshajója, a téliszalámi TV-reklámjának (Kometa Téliszalámi – Kóstold meg és megérted), a bolti promócióik is jelentős volument mozgatnak meg. Természetesen szívesen alkalmazzuk a közösségi médiát is, kreatív megoldásokkal.
– Mindezeken túlmutat a QR-kód-beolvasós hosszú távú fogyasztói hűségpromóciónk, a Kometa Klub – emeli ki Zab Gábor. – Nincs szükség az AP-kódok és egyéb adatok begépelésére, a blokkok megőrzésére – elég a termékeken található QR-kód mobiltelefonos beolvasása, és máris feltölthető a pontérték, illetve a gyűjtött pontok azonnal beválthatók ajándékokra. A nyereményjátékokban is ennyire egyszerű részt venni.
Különleges szalámik Franciaországból
A Zimbo palettája egyre színesebb, egyre több sikeres nemzetközi brand hazai képviseletét látja el a jól ismert ZIMBO márka mellett. A tavaly nagy sikert aratott Bell és Ábrahám sonkák mellett már a piacon vannak a hajtogatott sonkáik, amelyek jóval kisebb helyet foglalnak el a polcokon, ráadásul felbontás után nem száradnak ki, mivel visszazárhatóak. A különlegesebb, gourmet termékek iránt érdeklődő vásárlók pedig már kipróbálhatják a Franciaországból származó penészes Rosette és a mogyorós szalámikat.
A COVID-19 kitartó jelenléte miatt a Zimbónál is elsősorban az előrecsomagolt termékek fejlesztésére fókuszálnak.
– Nagyon fontos cégünk számára a környezettudatosság, ezért például az új hajtogatott sonkáinkat már 93%-ban újrahasznosítható tasakba csomagoljuk – avat be a részletekbe a cég ügyvezetője. – Nagy hangsúlyt helyezünk az egészséges táplálkozásra is, ezt tükrözi többek között a Bio termékvonalunk, amelyben az idei évben megújult a magas fehérjetartalmú, bio marhahús snackünk, a Beef Jerky.
A cég elsősorban az online térben tervez megjelenni, fókuszban a Zimbo, Bell és Ábrahám márkával. Emellett a print médiában és az eladáshelyeken partnereikkel közös akciókat szerveznek.
Haladva a korral
A Gyulahúsnál úgy tapasztalják, hogy a COVID ideje alatt a háziasszonyoknak át kellett rendezniük a teendőiket. Mivel az otthonfőzés-otthonevés napi rutinná vált, nem kockáztattak: „Biztosra mentek”. Ezért ez lett az egyik fő üzenete a Gyulai márkának.
– Próbáltunk és próbáljuk hasznos tanácsokkal, praktikákkal segíteni a mindennapokat, hisz a Gyulait szeretik a fogyasztók, fogalmazódott meg piackutatásunk során – mondja Tamáskovitsné Gila Éva. – Tavaly júliusban elindítottuk a Gyulaival Gyulára kampányunkat helyi szállásadók közreműködésével. Ugyan az újbóli lezárások kicsit akadályozták a szállásvoucherek beváltását, de az idei nyáron játékosaink számára ismét lehetőség nyílik erre. A szárazáru mellett májaskínálatunkat is bővítettük, a Gyulai Medvehagymás és Kolbászfűszeres, valamint Minimájas termékeink több láncba bekerültek a közelmúltban. Nagy örömünk, hogy 2021-ben ismét aranycsillagot kaptunk az ITI nemzetközi vaktesztjén Szarvassonka termékünkre.
Az idei ősz a megújulásról szól. A Gyulai értékek megtartása és megerősítése mellett 2021 őszén a megszokott és elvárt finom ízekkel, de új csomagolásban jelennek meg a cég termékei.
– Komoly kutatás és tervezés előzte meg a kivitelezést, fogyasztói insightokra építve fogalmaztuk meg márkaértékünket, választ adva a Gyulai márkát követők felvetéseire – ismerteti a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere. – Partnereink és vásárlóink hamarosan találkoznak az új csomagolással, amelyet a bevezetést követően október–novemberben promóciós játékunkkal is népszerűsítünk. Megoldást kínálunk egy fogyasztói problémára, hogy ez pontosan mi is? A választ mindenki megtalálja a www.szeretemagyulait.hu oldalunkon, illetve a Trade magazin Business Days rendezvényen.
Új snackkolbász márka a magyar piacon
A Knabber Nossi snackkolbászokat a Maresi Foodbroker Kft. idén februárban vezette be a magyar piacra. A márka Ausztriában piacvezető gyermeksnack termék.
– Itthon 5 termékkel indítottuk a forgalmazást – mondja Müller Zita, a cég brand managere. – A Knabber Nossi Classic marhahúsból és sertéshúsból készül, egydarabos és dupla kiszerelésben is. A Knabber Nossi Ketchup duo hasonló a Classichoz, de a kolbászok ketchupba vannak mártva, amivel főként a fiatalabb generációkat célozzuk meg. A Knabber Nossi Wrap húsösszetétele szintén azonos a Classic termékünkkel, viszont egy tortillabundába van tekerve. A Knabber Nossi Hucke Pack terméknél a fogyasztó egy snackkolbászt és egy grissinit kap, ami igazán egyedülálló a magyar piacon. A Knabber Nossi Chicken duo-nál már a név is árulkodó: ez is dupla kiszerelésű, csak és kizárólag csirkehús felhasználásával készül. Mindegyik termék 60°C-on, bükkfával füstölődik, bél nélküli, pálmaolajmentes és alacsony zsírtartalmú, valamint előfőzött, így már kisgyermek korban is nyugodtan fogyasztható. Nem igényelnek hűtést, így bárhova magunkkal vihetjük őket: kirándulásra vagy az iskolára, munkahelyre. Mivel friss bevezetésről beszélünk, így egyelőre a termékeket szeretnénk minél szélesebb körben megismertetni a fogyasztóinkkal, amihez elsősorban eladáshelyi marketingelemeket használunk. //
A sokoldalú pulykahús
A COVID-időszak alatt az otthon töltött hosszú idő erősítette a hagyományos, tradicionális élelmiszerek iránti keresletet. Ugyanakkor a megszokott mellett egyértelműen jelentkezett az új típusú termékek iránti érdeklődés is.
– Ennek a trendnek a hatására a Gallicoop Zrt. termékfejlesztései során intenzívebben kezdett el kísérletezni a pulykahúsból készült kolbászok, szalámik szegmensében. A pulykahús sokoldalúságára alapozva, az új GALLIO termékcsaládon belül kifejezetten prémium minőségű pulykaszalámikat vezetünk be a piacra – árulja el Ruck János, a Gallicoop Zrt. kereskedelmi igazgatója.
A Gallicoopnál az innováció meghatározó iránya az egészségtudatos vásárlók részére gyártott, adalékmentes alapanyagokból, magas beltartalmi értékekkel, hosszú érlelési eljárásokkal készülő termékek fejlesztése.
– Szeretnénk kihasználni és a fogyasztókban is tudatosítani a pulykahús előnyeit, elsősorban azt, hogy a pulyka mind a vörös húsok, mind a fehér húsok tekintetében helyettesítő termék, illetve alapanyag lehet – emeli ki Ruck János. – Különösen igaz ez a szalámik és kolbászok, baconszalonnák esetében. Ugyanazt az ízélményt kapja a fogyasztó a pulykahúsból készült tradicionális termékek esetében, viszont lényegesen egészségesebb készítmény formájában. A napokban megjelenő GALLIO termékcsalád szalámi termékeiben – a csípős, paprikás, csemege, dán jellegű variációkban – mindezt megtalálhatják vásárlóink. Az új szalámik mellett, különösen szeretnénk a vásárlóink figyelmébe ajánlani, a hazai piacon újdonságként megjelenő GALLIO pulyka bacon szalonnánkat!
Az idei ősz folyamán valamennyi médiacsatornán harsány kampánnyal mutatkozik be a Gallicoop új, megújult GALLIO prémium termékcsaládja, vonzó csomagolásban és a nemzetközi piacokon is jól csengő márkanévvel. //
Kapcsolódó cikkeink
Erősödött az élő sertés exportja
A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 22,7 százalékkal 22,5 ezer…
Tovább olvasom >Twinings különleges kiadású téli teák
A Twinings különleges kiadású téli teákkal teszi teljessé az ünnepi…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >