MNB: az infláció és a maginfláció is a jegybank márciusi előrejelzési sávjának közepén alakult
Az infláció és a maginfláció is a jegybank márciusi Inflációs jelentése előrejelzési sávjának közepén alakult – állapította meg a Magyar Nemzeti Bank márciusi inflációs adatokhoz fűzött elemzése.
2024 márciusában folytatódott az infláció csökkenése, a fogyasztói árak éves összevetésben 3,6 százalékkal emelkedtek. A maginfláció és az indirekt adóktól szűrt maginfláció egyaránt 4,4 százalékra csökkent. Februárhoz viszonyítva a teljes fogyasztói kosárra számított és a maginfláció is 0,8 százalékkal emelkedett – írták az elemzésben.
Az éves fogyasztóiár-index márciusban 0,1 százalékponttal mérséklődött az előző hónaphoz képest. Az iparcikkek (-0,3 százalékpont), az élelmiszerek (-0,2 százalékpont) és a piaci szolgáltatások (-0,1 százalékpont) lassító hozzájárulását nagyrészt ellensúlyozta az üzemanyagok (+0,3 százalékpont) és a szabályozott árú termékek és szolgáltatások (+0,2 százalékpont) inflációt emelő hatása.
Az infláció elmúlt 14 hónapban tapasztalt erőteljes lassulását a fegyelmezett monetáris politika, a kormányzat versenyt erősítő lépései, a visszafogott kereslet, a bázishatások és a korábbinál érdemben alacsonyabb külső költségkörnyezet együttes hatása okozza – összegezte az MNB.
A márciusi átárazások mértéke az iparcikkek esetén megfelelt a historikus átlagnak, miközben a piaci szolgáltatásoknál magasabban, az élelmiszereknél pedig alacsonyabban alakult.
Az értékelés egyebek mellett kiemelte azt is, hogy a szabályozott árú termékek és szolgáltatások árai februárhoz képest 0,8 százalékkal emelkedtek, amit a vezetékes gáz árának emelkedése okozott annak következtében, hogy csökkent az alacsonyabb hatósági ár mennyiségi korlátja alá eső lakossági fogyasztás aránya.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: jól látszik az inflációs anomália, mást érzékelnek a vásárlók
Hiába fékezett nagyot az infláció, a K&H biztos jövő felmérésének…
Tovább olvasom >Évente 8 milliárd forintot lopnak el bankkártyáinkról a kényelmünk miatt
A kényelmünk visz a vesztünkbe: az interneten gyorsan akarunk lecsapni…
Tovább olvasom >Egyre durvul a zsugorinfláció
A mosogatószer, az édességek, a tejföl, a túró, a kefir…
Tovább olvasom >További cikkeink
K&H: jól látszik az inflációs anomália, mást érzékelnek a vásárlók
Hiába fékezett nagyot az infláció, a K&H biztos jövő felmérésének…
Tovább olvasom >Újrahasznosítható szupermarketet épít az Edeka
Németország vezető üzletlánca, az Edeka fenntartható „Triqbriq fa építési rendszert”…
Tovább olvasom >Az anyák napi költések összege elérheti a 33,5 milliárd dollárt az USA-ban
A National Retail Federation (NRF) és a Prosper Insights &…
Tovább olvasom >