Minősítések és elismerések

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 09. 28. 10:27

Hogyan érheti el egy hazai étterem a fenntartható elismerést? Kikből lesznek a legjobbak? A többek között az éttermek értékelését is végző Gasztrohős alapítvány és a Fenntartható Gasztronómia Díjat alapító METRO munkatársait kérdeztük nehézségekről, lehetőségekről, minősítésről.

– Úgy tűnik, nehéz Magyarországon az igét terjeszteni. Miért van az, hogy 10 év alatt olyan kevés éttermet lehetett bevonni a Fenntartható Vendéglátóhely projektbe? – kérdeztük Kiss-Szabó Esztert, a Felelős Gasztrohős Alapítvány kommunikációs vezetőjét.

Kiss-Szabó Eszter, Gasztrohős

Kiss-Szabó Eszter
kommunikációs vezető
Felelős Gasztrohős

– Összességében az elmúlt 10 évben több mint 100 étteremmel dolgoztunk együtt, a jelenlegi szám a COVID utáni és jelenlegi gazdasági állapotot is tükrözi. Emellett vannak olyan éttermek is, körülbelül még 100 ilyen hely, amelyek megkerestek minket tanácsért, de végül úgy döntöttek, mégsem szerzik meg a minősítést, a zöldülés útján viszont elindultak – tehát nem annyira rossz a helyzet, mint amilyennek tűnik. A pandémia előtt épp felszálló ágban volt az érdeklődés, sokan kerestek minket: mostani alacsony szám a pandémia utóhatása és a jelenlegi emberhiány és gazdasági helyzet hatása.

– Ha megkeresik őket, mivel indokolják a nemleges választ?

– Általában azzal, hogy ők már most is megtesznek mindent, amit tudnak, ennél több most nem fér bele, így nem teljesítik az összes kritériumot, de azért elindultak az úton. Néhányan pedig úgy érzik, hogy nincs szükségük harmadik fél általi hitelesítésre, megerősítésre.

– Mekkora volt a lemorzsolódás a pandémia alatt?

– A pandémia alatt még sokan kitartottak, de az utóhatásait már sokan nehezen tudták kezelni, az elmúlt időszakban több mint 10 vendéglátóhely lépett ki a hálózatból, vagy zárt be véglegesen. A jövő alakulását illetően nem is mernék most jóslásokba bocsátkozni.

– Terveznek valamit megváltoztatni az akvirálás módszerében?

– Idén teljesen megújul a fenntartható vendéglátóhely minősítés, egy három szintből álló, szigorúbb kritériumrendszert vezetünk be, a szintekhez különböző előnyök társulnak. Emellett egy GYES-ről visszatérő kolléganőnk dedikáltan csak a vendéglátóhelyekkel foglalkozik az alapítványnál, erre eddig nem volt példa.

– Mi kellene ahhoz, hogy a hazai vendéglátós attitűdje változzon?

– Úgy látjuk, hogy valamifajta – állami – támogatásra, esetleg nyomásra mindenképp szükség lenne ahhoz, hogy tömegesen elinduljon a fenntartható gasztronómia irányába a hazai vendéglátóipar. //

 

BőszeÁkos_Metro

Bősze Ákos
horecafejlesztési vezető
METRO

A METRO Fenntartható Gasztronómia Díj, illetve a díjat magában foglaló komplex vállalati program kifejezetten a METRO Magyarország sajátossága – hangsúlyozza Bősze Ákos, a METRO horecafejlesztési vezetője –, ugyanakkor nemzetközi szinten az anyavállalat kezdeményezésére (igazodva a fenntarthatósági stratégia célkitűzéseihez) komoly előzményei vannak a Fenntartható Gasztronómia Napjához kapcsolódó aktivitásoknak.

Ilyen, 2020-ban útjára indított kezdeményezés többek között a My Sustainable Restaurant című kampány, valamint a hozzá kapcsolódó módszertani útmutató, amely több mint 100 oldalon keresztül mutatja be a fenntartható étterem ismérveit és előnyeit, és ad gyakorlatias tanácsokat a fenntartható működésre. Ezt a – magyarul is hamarosan elérhető – módszertani útmutatót használva, a benne foglaltaknak való megfelelőséget szem előtt tartva választottuk ki a díjazottakat.

A kiválasztás folyamata több részből állt: részben a sales force csapat partnerlátogatásai, részben közvetlen partneri ajánlások, részben a METRO HoReCa üzletfejlesztési szakemberei alkotta szakmai zsűri véleménye alapján. A jelölési folyamatba a későbbiekben a korábbi díjazottakat, valamint a témában járatos külsős szakembereket is be kívánunk vonni.

A fenntartható gasztronómia ügyének felkarolása és a kapcsolódó tudásmegosztás egy komplex programot alkot a magyarországi METRO-ban. A programot a jövő- és a szakmai közösségépítés szándékával folytatjuk. Hiszünk abban, hogy a holnap vendéglátóhelye felelősebb és fenntarthatóbb. A fenntartható gasztronómia programunk keretében végzett módszertani és kommunikációs tevékenységgel erősítjük partnereink üzletét, és tudatosságra motiváljuk őket. Célunk, hogy környezettudatos, stabil lábakon álló, de kis környezeti lábnyomot hagyó, minőségi fenntartható árukínálatot kereső üzleti partnereink legyenek. //

 

A fenti cikk a Trade magazin 2022.08-09. 142. oldalán olvasható.

Kapcsolódó cikkeink