Mindenhol jó, de most inkább otthon!
Mindennapi kávénkat most többnyire otthon isszuk, de így is egyre inkább a minőségit választjuk. A forgalmazók mindent megtesznek a termékeikkel szembeni bizalom fenntartásáért, illetve tovább építéséért, és a vírusválság idején is próbálnak szoros kapcsolatot tartani vendéglátó partnereikkel, velük együtt bízva a nyitás utáni gyors talpra állásban; ízelítő a hazai kávépiac néhány meghatározó szereplőjével folytatott beszélgetésünk legfontosabb megállapításaiból.
A Nielsen felmérése szerint a koronavírus-járvány előtt a kávéivók 91 százaléka nap mint nap ivott otthon kávét, 53 százalékuk pedig a munkahelyén – mondja el Vajda Márton, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé- és prémiumalkohol-portfólió vezetője. – A kialakult helyzet hatására a munkahelyekről és a kávézókból átterelődött a kávéfogyasztás az otthonokba. A Kantar kutatási adatai alapján a vásárlók 90 százaléka hagyományos módon, élelmiszerboltban szerzi be a kávét, elenyésző kisebbségben vannak az online, illetve kávézókban elviteles kávét vásárlók. A legkedveltebb kiszerelés az őrölt kávé.
Európában az elsők között, május végén vezettük be a magyar piacra az otthoni, elviteles és munkahelyi fogyasztásra kínált Costa Coffee-t. A járvány új kihívásokat hozott magával – különösen a bárok, éttermek és kávézók életében, így nagy eredménynek tartjuk, hogy a nyitás után több mint 100 vendéglátóipari egységben lehet majd kávénkat inni, ugyanakkor már 8 nagy áruházlánc és közel 500 független üzlet polcain is elérhetőek a termékeink.
Azzal számolunk, hogy az első években a volumen és árbevétel valamivel több, mint kétharmada jön majd a kiskereskedelemből, a fennmaradó bő 30 százalék pedig a lassan erőre kapó vendéglátásszektorból, illetve a munkahelyek újraéledésével a vállalati környezetbe tervezett szolgáltatásokból fog származni. Azt látjuk, hogy a fogyasztók tudatosabban vásárolnak, előre terveznek a korlátozások miatt, és sokan ezt tervezik tenni a jövőben is.
– A vendéglátásból kiesett kávéfogyasztás számottevő részét kompenzálta az emelkedő otthoni kávéfogyasztás – elemez Szabó Balázs, a Mocca Negra Zrt. horeca managere. – A pandémiás helyzet ellenére 2020-ban nem tapasztaltunk a korábbi évek trendjétől való eltérést, a szemes és a kapszulás kiszerelésű termékek népszerűsége töretlen lendülettel növekszik a piacon. A kávékategória értékbeni növekedése továbbra is a minőségi kávézás iránti igényt mutatja. A Mocca Negra retail értékesítése 14%-kal növekedett a tavalyi évben, így a horeca nehézségei ellenére is rekordárbevételt értünk el tavaly.
A járvány idején mi nem vontuk vissza a tervezett marketingkampányunkat; a Bravos márka megújítását és ehhez fűződő nagyszabású nyereményjátékunkat, ami jó döntésnek bizonyult. Meglovagoltuk a „maradj otthon kampány” időszakát, amikor a fogyasztókat a TV- és az online felületeken lehetett a legjobban elérni.
Novemberben új terméket vezettünk be a piacra Mantaro néven. Az új termék bevezetését is erős márkaépítő kampánnyal támogattuk meg.
Az alkalmazkodás kényszere
– Dinamikus fejlődésünket a vendéglátás területén megakasztotta a március közepén kialakult COVID-helyzet – húzza alá Mihályi Zoltán, a Caffé Vergnano ügyvezetője –, forgalmunk a következő másfél hónapban a nullához közelített. A májusi újranyitások után a piaci körülményekhez jól alkalmazkodva viszonylag sikeres nyarat tudtunk zárni. A turisták hiánya miatt Budapesten, valamint az irodaházak home office stratégiája eredményeként az ezeken a területeken működő partnereink forgalma azóta is jelentősen elmarad a korábbi szinttől.
A nyár folyamán vezettük be a 100% arabica Bio kávénkat, valamint a Vergnano Crystal Original termékünk csomagolása megújult: környezetbarát, újrahasznosított PET-csomagolásba került.
– Az egész kávépiacot negatívan érintette a koronavírus-járvány, vagy legalábbis komolyan megtisztította, átalakította azt – véli Gulyás Tamás, a Pannon Kávé Kft. marketingigazgatója. – Mivel a teljes horeca szegmenst megrendítette a válság, az elmúlt évek növekedési tendenciái megakadtak. A forgalom jelentős része más csatornákra terelődött át, vagy éppen teljesen elapadt.
A tavalyi évre előzetesen 25-30 százalékos forgalomnövekedést terveztünk, amit meghiúsított a pandémia. Másokkal összevetve az évünket azonban nincs okunk panaszra. Nagy előnyt jelentett, hogy magyar hátterű cég vagyunk, így a partnereink a megszokott szolgáltatásainkban nem tapasztaltak fennakadást. Most már a szinten tartás is komoly eredménynek számít. Folyamatosan dolgozunk új, korszerű kávégépek beszerzésén, új, a helyzethez alakított szolgáltatási konstrukciókat vezetünk be, és jelentősen szélesítettük a kávéválasztékunkat is.
– A Valdo Cafe ügyfeleinek jelentős részét a vendéglátásban tevékeny vállalkozások teszik ki – érvel Sánta Gábor, a Valdo Cafe System Kft. cégvezetője –, ezért mi is jelentős forgalomcsökkenést szenvedtünk el. A fogyasztás jelentősen eltolódott az otthoni kávézás irányába, ennek megfelelően igyekeztünk közvetlenül a fogyasztókat ajánlatokkal és akciókkal megszólítani.
Úgy vélem, az általános visszaesésben a vendéglátóhelyek bezárása miatti forgalomkiesés mellett a fogyasztói bizalom csökkenése is közrejátszik. Mi a jelenlegi helyzetben nagy hangsúlyt fektetettünk arra, hogy a fogyasztó az otthoni bezártság időszakában is hozzájusson kedvelt italaihoz, ezért fokoztuk online aktivitásunkat, és fejlesztettük webáruházunkat.
A partnerek helyzetbe hozása
– A tavaly májusi indulást követően ősszel léptünk piacra a Nespresso® kompatibilis kapszulás kiszerelésű Costa Coffee-val – hangsúlyozza Vajda Márton. – A piac jelenleg egyötödét adó kávékapszulák figyelemre méltó, csaknem 50%-os növekedést értek el a Nielsen 2019-es adatai alapján. Az idei év elején pedig már megjelentek a boltokban a Dolce Gusto® kompatibilis kapszulák is, és természetesen lesznek még idén további újdonságok is a Costa termékpalettáján.
A márka bevezetésének évében erőteljes PR-támogatással és közösségimédia-jelenléttel igyekeztünk eljuttatni üzeneteinket a fogyasztókhoz, tavaly ősszel pedig elindítottuk „A Costa kávéval jobban indul a reggel” szlogennel a márka ATL-kampányát is.
– Jelenlegi stratégiánknak megfelelően a saját partnereinket próbáljuk kedvezőbb helyzetbe hozni és velük „együtt” átvészelni a kialakult helyzetet – fejti ki Szabó Balázs. – Például mennyiségi, fizetési kedvezményeket adunk, így támogatva a hazai vendéglátást. Hiszem, hogy amikor újra be lehet ülni a vendéglátóhelyekre, gyorsan növekedni fog a látogatottság, mert az emberek ki vannak már éhezve a különböző tarsasági, kulturális programokra és gasztronómiai élményekre. Azt gondolom, nagyon sok hely nem fog tudni újra megnyitni, mert a vírushelyzet gazdaságilag tönkretette az üzemeltetőt, vagy komoly anyagi problémákat okozott, így hát a piac átalakulását várom. A partnerkedvezményeket továbbra is fenn fogjuk tartani, de azt szeretnénk, ha ezekből a kedvezményekből a fogyasztók is részesülnének: meggyőződésünk, hogy „a vendéglátást közösen kell újraindítani”.
– 2020-ban összforgalmunk visszaesése 25-30% volt – mutat rá Mihályi Zoltán –, mindemellett folyamatosan jelen voltunk a közösségi médiában, a környezetbarát csomagolásra, papírpoharaink megújítására helyezve a kommunikáció hangsúlyát.
A járvány alatt az egyesével csomagolt kekszünk, tasakos cukrunk és az édesítő iránt jelentősen megnövekedett a kereslet, míg korábban több helyen is a csomagolatlan változatot kapta a vendég. Ez az attitűd szerintünk hosszú távon is befolyásolja majd partnereink döntéseit.
Folytatjuk a Nespresso-kompatibilis, komposztálható kapszulák népszerűsítését, amelyket most már számos zöld irodában megtalálhatók. Az irodai kávéforgalmunkkal támogatjuk a Mosoly Alapítvány munkáját is, szlogenünk: „egy csészényi motiváció egy csipetnyi segítség”.
Személyes és online kapcsolattartás
– Termékpalettánkat Katalóniában pörkölt kávék piaci bevezetésével bővítjük – emeli ki Gulyás Tamás –, és tovább erősítjük a B2C szektort webshopkínálatunk folyamatos bővítésével. Az otthoni kávéfogyasztás erősödésével az online vásárlások ugrásszerűen megnőttek. Elképzelhető, hogy a márkahűség csökkent; vélhetően sok fogyasztó próbált ki új kávét, és a bezártság nagyobb kísérletező kedvet is hozott.
Mi azokat a területeket erősítettük, ahová valamelyest átterelődött a fogyasztói mozgás, amelyeket kevésbé ért el a válság. Fokoztuk a jelenlétünket az online térben, növeltük az aktivitásunkat a Facebookon, valamint direkt hírlevelekben igyekeztünk eljutni a meglévő és leendő partnereinkhez.
– Marketingstratégiánkban mind nagyobb hangsúlyt fektettünk az online kommunikációra és a fogyasztókkal való közvetlen kapcsolatépítésre – mondja el Sánta Gábor. – 2020 eleje óta nagyon kevés lehetőség nyílt a fogyasztókkal és a vásárlókkal való személyes találkozásra, ezért fokozott szükségét láttuk az online jelenlétnek. Kínálatunkban újdonságot jelentett egységnyi csomagolású cappuccino és caffe latte italaink forgalomba hozatala is.
– A járvány nemcsak forgalmunkat, marketingstratégiánkat is befolyásolta – húzza alá Vajda Márton. – 2020 elején a marketingstratégiánkban a segítség került a középpontba, így tavaly áprilisában „Reklám helyett segítség” kampányunk keretében reklámhelyeinket és közösségimédia-csatornáinkat a Magyar Vöröskeresztnek ajánlottuk fel.
Kiemelten fontos számunkra partnerkapcsolataink ápolása; azokat a vendéglátó partnereinket, amelyek a jelenlegi korlátozások alatt is nyitva vannak, területi képviselő munkatársaink folyamatos látogatják, szolgáltatásaink elérhetőek számukra. Természetesen folyamatosan dolgozunk azon is, hogy újabb partnereket vonjunk be.
Bizalomépítés
– Folyamatosan tartjuk a kapcsolatot partnereinkkel telefonon és elektronikusan is – hangsúlyozza Szabó Balázs –, ezenfelül próbálunk olyan megoldásokban gondolkodni, hogy a nyitás utáni időszak minél könnyebb, hatékonyabb legyen. Képviselőink napi/heti kapcsolatban állnak a vendéglátósokkal, mert hisszük, hogy támogatnunk kell egymást, ezt kívánja meg a közös érdek! Új termékek bevezetésével, szortimentünk növelésével és egyéb kedvezményekkel próbálunk a fogyasztók és a partnereink kedvében járni, annak érdekében, hogy a nyitás minél nagyobb élménnyel bírjon. Nehéz megjósolni, hogy a kávéforgalom mikor éri el a vírus előtti szintet, mert a horeca szektor vélhetően változni fog, és a turizmusnak is kell legalább 1,5-2 év, hogy elérje a pandémia előtti időszak szintjét.
– A járvány kirobbanása előtt is nagy hangsúlyt fektettünk partnereinkkel profi és baráti kapcsolattartásra, kiszolgálásukra, a személyzet képzésére – szögezi le Mihályi Zoltán –, és ezt folytattuk az elmúlt egy évben is; ők ezt a márkánk iránti lojalitással hálálják meg. Velük együtt bízunk a szigorítások feloldása utáni dinamikus forgalomnövekedésben. A pandémia ideje alatt is sikerült új együttműködési megállapodásokat kötnünk számos vendéglátóhellyel.
– A kapcsolat nem szakadt meg vendéglátó partnereinkkel – elemez Gulyás Tamás –, a képviselőink látogatása továbbra is rendszeres. Az kávéforgalom drasztikusan visszaesett, de a gépek karbantartása, a képzések továbbra is elengedhetetlenek.
Mindenki várja a nyitást, így azt reméljük, hogy a forgalom rövid idő alatt mindenhol visszaáll a normál kerékvágásba. Feltéve persze, hogy a vendéglátóegységek tulajdonosai kitartanak addig, hiszen sokak már feladták, és végleg bezártak.
– Vendéglátós partnereink hősies küzdelmet folytatnak a talpon maradásért – véli Sánta Gábor –, és mindent elkövetnek, hogy a lehetséges újranyitást követően mielőbb a válság előtti helyzetet megközelítő színvonalon tudjanak szolgáltatni. Ehhez fontos lesz a fogyasztói bizalom minél előbbi visszanyerése, amiben mi is igyekszünk támogatni őket. Cégünk fejlesztőmérnöki csapata az elmúlt hónapok során azon dolgozott, hogy kifejlesszünk egy új, ipari szintű fertőtlenítő- és légtisztító berendezést, amely amellett, hogy a levegőt is folyamatosan sterilizálja, közben fertőtleníti a környezetében található berendezési tárgyakat, és fenntartja azok steril állapotát. //
Félig már barista vagy!
A tavalyi év sikertermékei voltak a tengerentúlon az ízesített tejfehérítők. Az amerikai piackutatók szerint a folyékony creamerek kategóriájában az ízek kavalkádját hozó innovációk főleg a fiatalabb kávéivók között hoztak átütő sikert; a termékcsoport vélhetően a kávé- és teafogyasztás növekedésével összhangban fejlődik még a vártnál is gyorsabban. A kézzelfogható eredmény: olyan ízválaszték a polcokon, mint az – egyébként kávéízesítésre is használt – szirupoké (1).
Az egészségtrendek hatására ebben a kategóriában is sorra jelennek meg a mentesek, a csökkentett cukortartalmúak, a keto-kompatibilisek, a kollagénnel dúsítottak és persze a növényi eredetűek (2).
Ugyancsak a fejlesztés magától értetődő iránya volt a tejporok ízesítése (3), és ugyanezek egészségváltozatai – a képünkön látható márkát (4) egyenesen superfoodként titulálják.
Úgy tűnik, különleges ízű kávét egyre egyszerűbb lesz készíteni – csak ezek a termékek jussanak el Európába is. //
Kapcsolódó cikkeink
Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Várakozások az USA-ban
Az amerikai Nation’s Restaurant News november eleji cikkében azt taglalta,…
Tovább olvasom >További cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Macsó megközelítés a vásárlásban – A nap képe
Az USA-ban működik (legalább) egy olyan hipermarket, ahol a bevéárláshoz…
Tovább olvasom >Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >