Minden szinten, szinte minden
Egyre több gyártó jelentkezik gluténmentes alapanyagokkal vagy alternatív gluténmentes gabonafélékkel előállított termékekkel. A bővülő kínálatnak köszönhetően már nem kizárólag az ételintoleranciával élők választják a gluténmentes készítményeket, hanem a tudatos táplálkozást követők is egészségesebbnek tartják ezt a termékvonalat.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A világban lezajló gazdasági folyamatok hatással voltak a gluténmentes termékek piacára is. A pandémiát követő ukrán háború hatalmas változásokat indukált 2022-ben, melynek hatásai elképesztő emelkedést mutattak az alap-, segéd-, csomagolóanyag, energiaárak, logisztikai költségek, és igazából az élet minden területén. Mindezek mellett számos gyártó alapanyag-ellátási problémákkal is szemben találta magát.
Megfigyelhető, hogy az intenzív áremelkedés az olcsóbb, egyszerűbb termékek fogyasztásának irányába tereli a vásárlókat, valamint globálisan a fogyasztás visszaesése is tapasztalható.
Bővülő gluténmentes paletta
A Nestlé Hungária Kft. szezonális kínálatában szerepelnek gluténmentes termékek a KitKat, a Smarties és az After Eight márkák égisze alatt.
Karácsonykor a KitKat 29 g-os töltött Mikulás, a 65 g-os Téli Barátok elnevezésű töltött figurákat tartalmazó csomag, a 208 g-os Adventi Kalendárium, a Smarties 65 g-os Téli Barátok és az After Eight 65 g-os Téli Barátok kapható a gluténmentes kínálatban. Húsvétkor pedig a KitKat 29 g-os töltött Nyuszi, a 66 g-os töltött Nyuszicsomag, a 90 g-os töltött tojáscsomagok, a 81 g-os Smarties töltött tojászsák és az After Eight eper ízesítésű 90 g-os töltött tojáscsomag található meg a polcokon.
– A KitKat gluténmentes termékeink a legnépszerűbbek, különös tekintettel a karácsonyi időszakban elérhető 29 g-os töltött Mikulás-csokinkra és a húsvéti időszakban elérhető Nyuszi párjára. Idén húsvétkor bővítettük a gluténmentes töltött mini tojás portfóliónkat, így már elérhető a Smarties 81 g-os és a KitKat 90 g-os mellett egy karamellás ízesítésű KitKat 90 g-os és egy epres ízesítésű After Eight 90 g-os töltött tojászsák is – ismerteti Kelemen Lilla, brandmenedzser.
Mint mondja, KitKat márkájukat tudatosan építik évről évre, szezonról szezonra melynek egyik fókusza a portfólióbővítés.
– Ezzel a fiatalos, vagány márkánkkal igyekszünk folyamatosan innoválni és minél tágabb fogyasztói igényt kiszolgálni, így ebben a jövőben is látunk még bőven növekedési potenciált.
A fejlesztésekkel nem szabad megállni
A gluténmentes termékek iránti kereslet a szelet kategóriában is nagyon erős, a Cerbona Élelmiszergyártó Zrt. müzliszeletei között a top 5 termékből 3 gluténmentes.
– A NielsenIQ, illetve a saját értékesítési adataink alapján is elmondható, hogy mind értékben, mind mennyiségben növekszik ez a termékkör – avat be Hajduvári Szilvia, a Cerbona Élelmiszergyártó Zrt. marketingvezetője, aki azt is elárulja, hogy az utóbbi években nagy hangsúlyt fektettek az úgynevezett funkcionális termékek fejlesztésére. Kínálatuk folyamatosan bővült ilyen jellegű termékekkel, amelyek között az egyik legfontosabb termékcsalád a gluténmentes.
– Az étcsokis-málnás gluténmentes müzliszeletet, illetve a gluténmentes vaníliás-meggyes zabkását, kedvelik leginkább a fogyasztók. Az idei évben egy nagy fejlesztésünk zajlik, reményeink szerint nyár végén, ősszel, egy új gluténmentes szelet családdal fogjuk bővíteni a szortimentet. Nagyon sok ötletünk van alapanyagok, ízek, trendek tekintetében, folyamatosan keressük a lehetőségeket, monitorozzuk a piacot, nemzetközi kiállításokra járunk. Egy biztos, nem szabad megállni, folyamatosan fejleszteni kell, és nemcsak az új termékeket, hanem a meglévőket is, mert a mi kategóriánkban keresik, szeretik és el is várják az újdonságokat a fogyasztók – jelzi a szakember.
Tavasszal a megújult müzlicsaládot hirdették egy nagyobb TV-kampány keretében, illetve a social media stratégiában történt változás, a hirdetések helyett a tartalom van fókuszban, különösen a TikTok csatornán.
Erős a verseny a gyártók között
A mentes termékek a magasabb árkategóriájú élelmiszerek közé tartoznak, ezért legtöbbször ár vagy márkahűség alapján döntenek a fogyasztók. Több gyártónál már a normál kínálat részét képezik, ezért csatornák eloszlása terén ugyanazon jellemzőkkel rendelkeznek, mint a normál termékek. A diszkontok súlya ebben a kategóriában is érezhető, illetve a szervezett kiskereskedelmi csatorna, amelybe a drogériák is tartoznak, a második legfontosabb értékesítési pont. Folyamatosan szélesedik a kínálat, az élelmiszer-kategóriák szinte mindegyikében jelen van már gluténmentes változat.
– Az élelmiszerpiac egyre több ponton keresztezi a különböző ételérzékenységben érintett fogyasztóknak szánt termékeket. Több termék egyszerre gluténmentes, hozzáadott cukormentes és vegán. Kiszerelések tekintetében népszerűbbek a nagyobb kiszerelések, illetve fontos az is, hogy a csomagoláson hangsúlyosan szerepeljenek a mentességre vonatkozó információk, és a natúr jelleggel a csomagolás megjelenése is összhangban álljon. A bővülő kínálat fokozza a gyártók közötti versenyt, ami az árakban, illetve az újdonságokban mutatkozik meg – elemzi a piacot Kőszegi Adrienn, a Rossmann Magyarország Kft. kategória managere.
Organikus snackmárka
A Rossmann-üzletekben továbbra is töretlen népszerűségnek örvendenek a reggelihez, tízóraihoz kapcsolódó gluténmentes termékek, müzlik, granolák, kásák.
– Egy olyan organikus snack márkával készülünk, amely egyszerre több tulajdonságot ötvöz: gluténmentes, fehérjében gazdag, hozzáadott cukormentes, organikus, valamint vegán alapanyagokkal készül. A márka exkluzívan lesz megtalálható polcainkon – vetíti előre Kőszegi Adrienn.
Kiváló minőség, megfizethető áron
A Lidl Magyarország célja, hogy maximálisan kiszolgálja a fogyasztói igényeket, ezért folyamatosan bővíti a speciális étrendet támogató termékeinek számát is. A vállalat állandó és időszakos kínálatában már közel 350 laktóz- és gluténmentes, valamint vegetáriánus, vegán és bio termék található meg. A kereslet folyamatosan nő, még akkor is, ha ezekért magasabb árat kell fizetni.
– A vállalat gluténmentes kínálatának kialakításakor is arra törekszik, hogy vásárlóinak kiváló minőséget kínáljon a lehető legkedvezőbb áron. A Lidl üzleteiben elérhető gluténmentes termékek közül a legnépszerűbb többek között a gluténmentes szeletelt kenyér vagy a helyben sütött pékáruk, melyek között is akad speciális termék, ilyen például a glutén- és laktózmentes sajtos pogácsa vagy kakaós csiga. A gluténmentes kenyerek és péksütemények mellett azonban nagy választékban kaphatók gluténmentes lisztkeverékek, tészták, kekszek, sütemények és ropogtatnivalók is. Az időszakos kínálatban elérhetőek gluténmentes készételek: fagyasztott pizza, halrudacskák és csirkefalatok vagy töltött tésztafélék is – sorolja Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország kommunikációs vezetője.
A megfelelő alapanyagok beszerzésén túl nagy kihívást jelent a mindennapok rohanásában az is, hogy kitaláljuk és elkészítsük a napi ötszöri étkezéshez való fogásokat, sokaknak már az ötletelés során elmegy ettől a kedvük. Nekik nyújtanak segítséget a vállalat honlapján elérhető glutén-, laktóz-, valamint glutén- és laktózmentes mintaétrendek, receptek is. Az áruházlánc különböző színekkel és piktogramokkal jelöli a laktózmentes, gluténmentes, bio, vegetáriánus, vegán, GMO-mentes, hozzáadott cukor nélküli, sócsökkentett, cukorcsökkentett és a magyarországi gyártóhelyről származó termékeket, melynek köszönhetően a vásárlók sokkal gyorsabban és egyszerűbben igazodhatnak el a speciális termékek között, és vásárolhatják meg a számukra legmegfelelőbbet a diszkontlánctól megszokott rendkívül kedvező árakon.
A kényszer elfogadhatóbbá teszi az árat
A termékkategória elsődleges célcsoportja az egészségügyi panaszokkal rendelkező emberek, akik számára elengedhetetlen a bizonyítottan glutén- és keresztszennyeződésektől mentes ételek fogyasztása. Ők „kénytelenek” az ilyen típusú termékeket fogyasztani, ezért esetükben nem befolyásoló tényező az ár, főleg amennyiben igény van a jó minőségű, megfelelő ízvilágú ételek fogyasztására.
– Akik nem igazoltan gluténérzékenyek, csak szervezetüket szeretnék tehermentesíteni, talán könnyebben mondanak le a megnövekedett árú termékekről, bár a márkához és minőséghez való hűség tapasztalataink szerint erősen megjelenő kötődés – mondja Zágonyi Boglárka, a Magyar Piszke Papír Kft. élelmiszer-üzletág kereskedelmi vezetője.
A fogyasztók preferálják a könnyen és gyorsan elkészíthető termékeket, amelyek kényelmesen beilleszthetők a hétköznapokba. A termékösszetételek vonatkozásában fontos, hogy ne tartalmazzanak hozzáadott adalékanyagot, természetes összetevőkből álljon az adott termék.
Egyedi csomagolások
A Magyar Piszke Papír Kft. választékának egy részét – veknik, panírmorzsa, pizzalap – fogyasztóik elégedettsége okán változatlanul megtartja, emellett a fejlesztések termékeik minőségének fokozását célozzák meg. Másik fejlesztési irány a gluténmentes termékkör bővítése az édes ízvilágú pékáruk területén, valamint partnereik igényei szerint fejlesztenek lisztkeverékeket és kenyereket is.
– A keresztszennyeződések elkerülése érdekében termékeink egyedileg csomagoltak, ezen termékcsoportnál a csomagolásmentesség elképzelhetetlen. Azonban a felhasznált csomagolóanyag mennyiségének csökkentése elsődleges számunkra a környezetterhelés visszaszorítása érdekében, valamint csomagolásaink újragondolása arculatunk frissítése miatt is folyamatosan fókuszban van – tájékoztat Zágonyi Boglárka.
Üzemük kapacitásának növelésére a tavalyi évben új, automata csomagológépet üzemeltek be, lisztkeverékeik előállításához pedig megnövelt kapacitású keverőberendezéssel lettek gazdagabbak 2023 januárjában.
– Termékeink kiszerelési tömege a fogyasztói igényekhez alkalmazkodik, de gasztrokiszerelésben is elérhetőek partnereink számára. Áraink kialakítását befolyásolják a gazdasági történések, de igyekszünk a minőség megtartása mellett optimalizálni azokat, versenyképes szinten tartani. Értékesítési csatornáinkat folyamatosan bővítjük, akár üzletlánci, akár egyéb partneri vonalon, szorosan együtt dolgozva az ágazat többi szereplőjével. Partnereinkkel együttműködve szinte minden hónapban megvalósítunk különböző akciókat. Az Aby’s termékek magukon viselik a Magyar Termék Nonprofit Kft. védjegyeit, így csatlakozunk az általuk szervezett közösségi marketingkampányokhoz, megjelenésekhez. Emellett jelentős az idei évre tervezett online kommunikáció is, Google, Facebook, Instagram és TikTok felületeken – nyilatkozza a kereskedelmi vezető.
Fókuszban a fogyasztói igények
A Gof Hungary Kft. legnépszerűbb termékei a könnyen és gyorsan elkészíthető zabtészták, melyek csak víz és teljes kiőrlésű zabpehelyliszt hozzáadásával készülnek, és nem tartalmaznak semmilyen hozzáadott adalékanyagot.
– A szeletelt zab és a zabpehelydara ezen a piacon egyedülállónak számít. A köretnek, tölteléknek, rakott ételeknek szánt szeletelt zab nagy segítség lehet a mindennapokban a gluténérzékenyek körében. A zabpehelydarából pedig nagyon sok finom desszertet készíthetnek a fogyasztók, de habaráshoz és panírozáshoz is kiváló – részletezi Kulcsárné Kovács Alexandra, a Gof Hungary Kft. üzletág-igazgatója.
A vállalatnál 2023-ban a termékfejlesztések állnak a középpontban, az egészséges reggelik és nassolni valók körét szeretnék bővíteni.
– Folyamatosan arra törekszünk, hogy a mindenkori vevői igényeket, a fogyasztói szokásokat figyeljük, és ez alapján végezzük termékfejlesztéseinket. Emellett a fenntartható gazdálkodás, az ökológiai lábnyom csökkentése, illetve a gyártási folyamatok optimalizálása szintén fontos tényezők számunkra – tudjuk meg Kulcsárné Kovács Alexandrától.
Mivel termékeik Magyar Termék védjeggyel vannak ellátva, ezért ezen a vonalon is kihasználják a megjelenési lehetőségeket, de a social mediában való állandó jelenlét is a stratégiájuk része. Nyereményjátékokkal, bannerekkel, gasztrobloggeres, influenszeres együttműködésekkel gazdagítják megjelenéseiket, de a kiállításokon, rendezvényeken való részvételt is fontosnak tartják az idei évben is.
Új alapanyagok, receptek
Az eltérő fogyasztói igények és a termékkörök széles választéka miatt kiemelt szerepet játszik a szakbolti és internetes értékesítés is, de elmondható, hogy a nagy hálózatok is egyre terjedelmesebb kihelyezést biztosítanak a gluténmentes termékek számára.
– A gluténérzékeny fogyasztók körében sajnos gyakori, hogy nemcsak gluténre, hanem laktózra vagy egyéb allergén anyagokra is érzékenyek, ezért figyelnek az élelmiszerek összetételére. Keresik a minél kevesebb allergént tartalmazó termékeket, mint pl. az új it’s us mimen termékcsaládunk – jegyzi meg Fider György, a Hunorganic Kft. ügyvezető igazgatója.
Hozzáteszi: a nehézségek ellenére 2022-ben az értékesítési volumenük egy számjegyű növekedést mutatott. Az átlagnál jobban növekedett gluténmentes it’s us kitti’s tésztáik forgalma, mivel a durumtésztákhoz közeli állaga, főzési tulajdonságai és jó íze miatt egyre szélesebb körben kedvelik.
Portfóliójukban meghatározó a gluténmentes lisztkeverékek és száraztészták forgalma, de értékesítenek pékárukat, kekszeket és alapliszteket is.
– Nemrég hoztuk forgalomba új it’s us mimen termékcsaládunkat, amely értékes alapanyagokból készül és összetevői minden fő allergéntől mentesek, valamint kukoricát sem tartalmaznak. 2022-ben a még fejlesztés alatt álló it’s us mimen cirok pékáru lisztkeverékünkből készült Cöli cirok cipó nyerte el a 2022 év gluténmentes kenyere díjat.
Termékfejlesztésünk folyamatosan tesztel új alapanyagokat, recepteket, ilyen például az étkezési cirokliszt, de egyre nagyobb az igény a gluténmentes kategóriában is a szénhidrátcsökkentett termékekre – emeli ki Fider György.
Kiemelten fontosnak tartják, hogy fogyasztóik otthon is minél könnyebben, jobb minőségű ételeket tudjanak előállítani, ezért gasztrobloggerekkel is együttműködve sok információt receptet, videót osztanak meg a saját és partnereik Facebook-, Instagram- és TikTok-oldalain.
A kenyérsütés továbbra is népszerű
Az it’s us gluténmentes márka képviseletét és disztribúcióját a magyarországi áruházláncok felé a Foodnet Zrt. látja el. A termékek forgalma erősödött a tavalyi évben és ez a tendencia átívelt 2023-ra is. Elsősorban a lisztkeverékek és a száraztészták vannak fókuszban. A lisztek közül az 1 kg-os kiszerelés a favorit, illetve az univerzális verzió, amiből sós és édes termék is készíthető.
– A COVID óta az otthoni kenyérsütés népszerűsége töretlen, az újdonságok sikerében is bízunk. A díjnyertes kenyér sütéséhez használt it’s us mimen cirok pékáru lisztkeverékből sütött friss pékáruk szinte ugyanazt a gasztronómiai élményt nyújtják, mint a hagyományos búzalisztből készültek – újságolja Papp-Mile Noémi, a vállalat brand managere. //
Kapcsolódó cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >A Lidl sikerének titka: így vált fapados diszkontból piacvezetővé az áruházlánc
A Lidl Magyarország 20 éves születésnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón ismertette…
Tovább olvasom >Agóra-Vízió: A Magyar Termékek iránt a jövőben sem csökken majd a kereslet
Rendkívül sikeres 10. jubileumi konferenciát tartott a Magyar Termék Nonprofit Kft.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >