Megyünk az orrunk után, ha öblítőről van szó
A fogyasztók számára változatlanul az illat az elsődleges szempont választásuk során, azonban egyre többen tartják lényegesnek azt is, hogy az öblítőszer környezet-, illetve bőrbarát összetevőket tartalmazzon. A jelenlegi gazdasági helyzetben megnőtt a gazdaságos kiszerelésekre, speciális akciókra való igény is.
Szerző: Budai Klára
Kuk Tímea, az Unilever Magyarország Kft. brand managere arról tájékoztat, hogy az előző év tendenciáját követve az öblítő kategória 2021-ben is növekedni tudott értékben, míg eladott literben, illetve darabszámban csökkenés figyelhető meg, ami jól mutatja a piac prémiumizációját.
– A Coccolino eladásai kategória feletti mértékben nőttek, június óta pedig a második számú öblítőmárka a magyar piacon, ami többek között az öblítőink teljes megújulásának, illetve a minden évben nagy sikernek örvendő maci promóciónknak köszönhető – mutat rá a NielsenIQ adatait alapul véve a szakember.
Meglátása szerint a hipermarketek korábbi években tapasztalt dominanciája folyamatosan csökken, mostanra gyakorlatilag megegyezik a súlyuk a drogériákéval. A diszkont csatorna szorosan mögöttük helyezkedik el.
– A piac egyértelműen a nagyobb kiszerelések irányába tolódik el, a vezető öblítőmárkák is a 2 literesnél nagyobb méretek esetében tudtak jelentősen növekedni az elmúlt évben – tette hozzá Kuk Tímea.
Rosta Zita, a Henkel Magyarország Kft. junior brand managere szintén a NielsenIQ adatait elemezve azt tartja fontosnak megemlíteni, hogy 2021-ben, a korábbi év ugyanazon időszakához viszonyítva április és május hónapokban kiemelkedően erőteljes volt a kategória növekedése. Ez elsősorban a 2020-as, pandémia által kiváltott pánikvásárlásnak, majd az elkövetkező hónapokban a rendkívül alacsony bázisnak tudható be. Az év többi részében a piac stabil, 6% körüli növekedést mutatott.
– A Henkel eladásai az öblítőpiacon értékben növekedtek a korábbi év azonos időszakához képest, aminek hátterében legjelentősebb mértékben a diszkont csatornák álltak – fogalmaz Rosta Zita.
A junior brand manager az összes értékesítési csatorna esetében növekedést tapasztal, amelyek közül közel 14,5%-os erősödéssel a drogériákat véli az egyik legfontosabbnak a tárgyalt területen.
Kiszerelések tekintetében a vásárlói preferenciák a nagyobb kiszerelések felé mozdulnak el, maguk mögött hagyva a kisebb méreteket.
Fejlődik a környezetbarát szegmens is
– Az öko kategóriában, melyben Winnis ökotermékeink szerepelnek, a saját adataink alapján a forgalom enyhén emelkedő tendenciát mutatott. Ez köszönhető az abszolút prémium minőségnek, de akár annak is, hogy a biztos gyártói háttér miatt próbáltuk stabilan tartani az árainkat. A már megszokott öblítőink mellé bevezettünk két új fantasztikus illatot, amelyekre nagyon pozitív visszajelzéseink vannak, hiszen az Argán olaj vagy a Fekete orchidea illatok most nagyon divatosak – emeli ki Madari Szilvia, a Flyfit Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi: mint szinte minden más szektorban, az öblítőknél is elmozdult a piac a webshopok, illetve a nagykerek irányába.
– Tapasztalataink szerint, amikor a fogyasztó már ismeri a márkát, akkor bátran és rizikómentesen rendel nagy, családi kiszerelést is. Ez nemcsak gazdaságilag előnyösebb számára, de az öko gondolkodást képviselve környezetkímélő megoldás is egyben.
A piacra nemrégiben csatlakozott Herbow márka aktív növekedési szakaszban van.
– Az öblítőszerek tekintetében a fogyasztók alapvetően két dolgot várnak el a terméktől: hosszan tartó illatot és frissességet. A mosóparfümök, az úgynevezett fragrance boosterek külön kategóriát képviselnek az öblítők piacán, melyek értékbeni részesedése 5% körüli. A szuperkoncentrált növényi alapú Herbow 2in1 mosóparfüm és textilöblítő koncentrátumok meghatározó szereplői a kategóriának, egyre bővülő és stabil fogyasztói bázissal rendelkeznek – avat be István Katalin, a Herbow International Zrt. marketingvezetője.
Mint mondja, egyediségük abban rejlik, hogy nemcsak intenzív illatélményt biztosítanak, hanem növényi eredetű textilkondicionáló, lágyító alapanyagokat is tartalmaznak, melyek a vegyi öblítőkben használt szintetikus kationos tenzidek környezetbarát és egészséges alternatívái.
– A pandémia óta a családi kiszerelésű termékek forgalma jelentősen megnövekedett. Akciós ajánlataink folyamatosan sikeresen működnek. Emellett az online vásárlás térhódítása partnereinknél is tapasztalható volt, a shoppingnapok például soha nem látott sikereket könyvelhetett el magának – jelzi István Katalin.
Még mindig az illat a legfontosabb
– Az általunk vizsgált fogyasztói visszajelzések alapján az öblítő kategóriáról egyértelműen megállapítható, hogy az illat és annak tartóssága a legfontosabb döntési szempont a fogyasztók számára – ismerteti Rosta Zita. – Ezt az is alátámasztja, hogy az elmúlt évben az intenzív illatokkal és széles portfólióval rendelkező Aroma Terápia szegmens nőtt a legnagyobb mértékben, elérve a vezető szerepet az öblítő szegmensek között. Ezzel egy időben a kevésbé erős illatú Sensitive termékek népszerűsége is folyamatosan nő, hiszen egyre többeket érintenek a különböző bőrallergiák.
Madari Szilvia azt érzékeli, hogy ha a vevőben megszületett a döntés, hogy öko öblítőt szeretne használni, akkor a következő szempont számára az illat, illetve lényeges még a mosási alkalmak száma is.
– A Winnisnél az öblítőinket koncentrátum formában értékesítjük, így rendkívül gazdaságosak. A végfelhasználónak meg kell tanítani/tanulni, hogy a koncentrátumból elegendő kevés mennyiség is, és nem kell felönteni vízzel.
István Katalin úgy látja, a kategóriában egyre elterjedtebb szemléletté válik a tudatosság. A fogyasztók figyelme fokozottan a természetes összetevők irányába fordul. A vásárlást befolyásoló elsődleges szempontok között az illat mellett a bőr- és környezetbarát összetételt tartja fontosnak megemlíteni.
Kuk Tímea az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a termékek ára is nagyban meghatározza a vásárlási szokásokat.
Nem állnak meg a fejlesztések
Az Unilever Magyarország Kft. 2021 júliusában hozta el a Coccolino teljes megújulását, aminek fókuszában a különleges Pro-Fiber technológiával rendelkező ultrakoncentrált öblítőik álltak. Ez a forradalmi technológia segíti elő a ruhák anyagának és élénk színének megőrzését, miközben hosszan tartó illatot biztosít.
– Legújabb dobásunk az öblítőkből jól ismert Sensitive termékcsalád kibővítése a mosás kategóriába – most már a Coccolino Care Sensitive mosógél és mosókapszula is elérhető érzékeny bőrűeknek. – tudjuk meg Kuk Tímeától.
Az elmúlt években hatalmas sikert aratott a Coccolino macis promóciója, ahol Coccolino öblítő vásárlása esetén kapott a vásárló egy plüss Coccolino macit ajándékba.
– Egész évben érkeztek megkeresések a fogyasztóktól, hogy hol elérhető még a maci, úgyhogy idén is elhozzuk számukra a lehetőséget – árulja el a vállalat brand managere.
Az öblítő kategóriában nagyon fontos a megújulás és innováció a fogyasztói igényeknek megfelelően, ezért a Henkel portfóliója is folyamatosan frissül.
– 2022-ben is folytatjuk aktív kommunikációnkat a TV-ben. Ezenkívül évről évre egyre nagyobb hangsúlyt helyezünk a digitális csatornákban való jelenlétre, aktivitásokra a különböző social media platformokon, lépést tartva az aktuális trendekkel – nyilatkozza Rosta Zita, junior brand manager.
Madari Szilvia betekintést nyújt a cégük által forgalmazott Winnis eco format technológiájának lényegébe, mely szerint a termékek kevesebb műanyag felhasználásával készülnek, mint a flakonos kiszerelések.
– Ennek a „zacskós” kiszerelésnek még nem sikerült tökéletes magyar megfelelőt találni, ezért előszeretettel utántöltőnek nevezik. Két új illatot hoztunk a piacra, a Winnis Argán-Mandula illatot és a Winnis Fekete Orchidea illatot, így most az öblítőkből négy illat közül lehet választani – informálja lapunkat a Flyfit Kft. ügyvezető igazgatója, aki arra is kitér, hogy marketingkommunikációs tevékenységükkel elsősorban a fiatal generációt célozzák meg, és ehhez megfelelően a social media tevékenységüket is erre fókuszálják.
A Herbow International Zrt. 2021-ben vezette be a literes kiszerelésű 2in1 mosóparfüm textilöblítőt, illetve 2 új illatot, melyek hamar a fogyasztók kedvenceivé váltak. A guayaba illatú Be happy! az egzotikus illatok, a hibiszkusz-széna kompozíciójú White love pedig az unisex illatok rajongóinak lett nagy kedvence.
– Mint ahogy azt a legfrissebb fejlesztésünk, az öko habmosogató is bizonyítja, célunk az, hogy minél természetesebb és környezetkímélőbb termékeket hozzunk létre. Jövőbeni fejlesztéseink is ebbe az irányba visznek bennünket tovább. Szeretnénk új piacokon, új fogyasztói szegmensekben és kategóriákban is teret hódítani a Herbow növényi eredetű, mosódiós, környezet- és bőrkímélő termékeinkkel – vetíti előre István Katalin, marketingvezető. //
Kapcsolódó cikkeink
Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >Sminkek és illatok – Újdonságok a szépségiparban
Az utóbbi években a dekorkozmetika piacán tapasztalható dinamizmus és folyamatos…
Tovább olvasom >Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >