Megvannak a V-Label nemzetközi verseny nyertesei!
Véget ért a vegán termékek legismertebb nemzetközi tanúsító védjegye, a svájci székhelyű V-Label által immár harmadik alkalommal meghirdetett innovációs világverseny. Lezárult a nemzetközi szakmai zsűri munkája, november 16-án, Londonban, a Plant Based World Europe szakkiállításon mutatkoztak be a nyertesek.
A cikk a Trade magazin 2023/12-01. lapszámában olvasható.
A fenntarthatósági kategória zsűritagjaként kaptam a megtisztelő és izgalmas feladatot, hogy a kitöltött nevezések alapján egy algoritmus által előzetesen kiválasztott 15 legjobb termék közül kiválasszam a legjobbakat, és mondhatom, hogy bár már szinte rutinos termékzsűrizőnek számítok, ilyen nehéz döntési helyzetben még nem voltam.
A legjobb termékek közé – kevés kivétellel – élelmiszerek kerültek, és a mezőny nagyon széles spektrumon mozgott a képviselt kategóriák tekintetében.
Természetesen a legfontosabb kritérium ebben a versenykategóriában annak a vizsgálata volt, hogy mennyiben jelenik meg a termékben a fenntarthatóságra való törekvés, annak bármely aspektusából nézve. A legjobbak közé bekerült élelmiszerek nagyon szép keresztmetszetét adták az élelmiszeripar által alkalmazható fenntarthatósági stratégiai gondolkodásmódoknak: az alapanyag- és csomagolóanyag-választástól és beszerzéstől, a körforgásosságon alapuló gyártási eljárásokon, az erőforrás-takarékosságon keresztül az értékteremtő újrafelhasználásig, a társadalmi hatások maximalizálásáig, az érintettekkel történő együttműködésig. Nagyon nagy pozitívum, hogy legtöbbjük olyan termékkel nevezett, amelyek fogyasztása hétköznapinak és az adott piacon hagyományosnak mondható, tehát a vegán alternatíva valóban tömegigények kielégítésére is alkalmas lehet (elvileg).
Az élelmiszerszakmai szempontok alapján is azt mondhatom, hogy kevés kivétellel, a legjobb 15-be jutott élelmiszerek megfeleltek a legtudatosabb fogyasztók igényeinek, és a gyártók odafigyeltek a legaktuálisabb táplálkozástudományi elvárások teljesítésére, az összetevők listájának egyszerűsítésére és szűkítésére.
A végére maradt „magyar” szempontból nézve a fenntarthatósági kategória: sajnos azt kell mondjam, hogy a hazai élelmiszerpiac alapos ismeretében különösebben nem ért meglepetésként, hogy magyar gyártó termékével nem találkoztam. Az viszont erősen elgondolkoztatott, hogy a közép-európai régió ugyanakkor kifejezetten erősen képviseltette magát a mezőnyben, ami egyszersmind azért persze nagy örömmel is tölt el, mert arra számítottam, hogy a nagyobb piacokról érkezik majd a toptermékek túlnyomó többsége.
Mindezek alapján azt javaslom, hogy vonjuk le azért tanulságként itthon ebből a versenyből azt a tényt, hogy a szomszédos országokban az élelmiszeripari gyártók és befektetők látnak fantáziát a fenntarthatóság stratégiai megközelítésében és a vegán élelmiszerek kategóriájában, és a legtöbb terméket egyébként a nevezésekben leírtak alapján ráadásul más uniós tagállamokban is forgalmazzák.
(Fun fact, hogy a közönségdíj kategóriában a legjobbak közé került egy magyarországi gyártású, de szlovák forgalmazó neve alatt futó és által benevezett magyaros stílusú növényi alapú füstölt kolbász, hivatalosan „alternatíva” természetesen.) //
V-Label nyertesek 2023
Közönségdíjasok
Innováció kategória győztesei
Marketing&branding kategória győztesei
Fenntarthatóság kategória győztesei
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >